2. De school en de organisatie

Door de jaren heen hebben onze scholen zich ontwikkeld tot experts in gedragsverandering en kennisoverdracht. Elke dag zetten wij onze expertise in om leerlingen met complexe problemen te begeleiden en te onderwijzen, zodat zij grip krijgen op hun gedrag en op hun leerresultaten. Onze scholen helpen hen om regisseur van hun eigen bestaan te worden.
2.1 Doelgroep en groepssamenstelling
Rijnstroom College Westerpark biedt onderwijs aan leerlingen bij wie het leerproces door complexe gedragsproblemen verstoord is geraakt of dreigt te raken. De leerlingen beschikken over een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor cluster 4 onderwijs of zijn op de zorglocatie Rijnhove ingeschreven.
Cluster 4 onderwijs is voor:
- Jongeren met gedragsproblemen die niet op hun plaats zijn in het reguliere voortgezet onderwijs;
- Jongeren met angststoornissen;
- Jongeren met ernstige sociaal-emotionele problemen;
- Jongeren met angststoornissen in het autisme spectrum.
Als gevolg van deze problematieken is er mogelijk sprake van een leerachterstand. Rijnstroom College Westerpark biedt beroepsvoorbereidend onderwijs VMBO basis-kader, praktijkonderwijs en een voorbereidend traject voor MBO (VROC).
Het Rijnstroom College Westerpark is voor leerlingen die thuis wonen of voor leerlingen die uitstromen van Rijnstroom College Noorderpark en nog verblijven op Rijnhove. Het Rijnstroom College Westerpark biedt onderwijs aan ongeveer 120 leerlingen, met gemiddeld 12 kinderen per klas. Het onderwijsaanbod is gericht op het behalen van een diploma en/of certificaten die nodig zijn voor de uitstroom naar een vervolgopleiding of arbeid.
2.2 Visie
Het Rijnstroom College Westerpark wil leerlingen opleiden tot zelfstandige mensen die actief kunnen deelnemen in onze snel veranderende maatschappij. Wij zien het als onze opdracht om de leerlingen in hun ontwikkeling te ondersteunen, door de sterke en minder sterke kanten te ontdekken en deze in kaart te brengen. Wij creëren betekenisvolle onderwijsleersituaties die aansluiten bij de samenleving. Hierbinnen staat de sociale-, professionele-, emotionele- en cognitieve ontwikkeling centraal. Daarnaast willen we een stabiele en veilige omgeving creëren en aandacht besteden aan het versterken van het zelfbeeld, zodat de leerling zich kan ontwikkelen waarbij eigen dromen en mogelijkheden centraal staan. Deze visie is een praktische vertaling van de doelstelling en het uitgangspunt van ons bestuur. iHub onderwijs heeft zich binnen de regio Rotterdam, Gouda en Alphen ontwikkeld tot specialist in gedragsverandering en kennisoverdracht. Elke dag zetten we onze expertise in om jongeren en hun ouders weer grip te laten krijgen op hun eigen bestaan en daarvan regisseur te zijn en te blijven. Jongeren en ouders leren wat ze willen en wat ervoor nodig is om daar te komen. Naar een veerkrachtige generatie in 2040!
2.3 Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Alle scholen van iHub onderwijs hebben een ondersteuningsplan waarin omschreven staat welke (extra) ondersteuning wij bieden. Het SOP kunt u vinden op de website van de school en van het samenwerkingsverband.
2.4 Certificering
Op alle scholen van iHub onderwijs wordt kwalitatief goed onderwijs gegeven. Dit wordt regelmatig getoetst door de Inspectie van het Onderwijs. Al onze scholen worden tevens getoetst op de Kwaliteitsnorm Speciaal Onderwijs. Onze scholen hebben hun werkprocessen en protocollen helder omschreven en werken daar ook naar. Ook door regelmatig naar ons zelf te kijken middels (interne) audits, tevredenheidsonderzoeken en bijeenkomsten van ouderraden houden we de kwaliteit hoog. Mocht u ondanks onze inspanningen vragen of opmerkingen hebben over de kwaliteit van ons onderwijs dan kunt u contact opnemen met de schooldirecteur. De contactgegevens vindt u bij Praktische informatie.
2.5 Veiligheid
De school heeft een veiligheidsbeleid. Dit bestaat uit een set samenhangende maatregelen en schoolregels, gericht op preventie en het afhandelen van pesten en incidenten. Ook werken wij met Veiligheid- en IncidentenZorg (VIZ) met als doel het vergroten van de veiligheid in school voor medewerkers en leerlingen. Voor meer informatie over het VIZ kunt u terecht bij de schooldirecteur. De collega’s spelen daarbij een grote rol in het behouden van de rust en veiligheid op school. Zij worden regelmatig getraind om agressie in een vroeg stadium te signaleren en/of te voorkomen en in het omgaan met dit gedrag. Incidenten worden geregistreerd en geanalyseerd. Deze registratie wordt gebruikt om de veiligheid binnen de school te monitoren en te optimaliseren. Pesten is onacceptabel en vraagt om een duidelijke en krachtige reactie vanuit de school. Het pestprotocol is een antwoord op pesten binnen de school. De school heeft een anti-pestcoördinator en een veiligheidscoördinator. De anti-pestcoördinator is Denney Jenner en de veiligheidscoördinator (fysieke veiligheid) is Jan Veltman. Samen hebben zij de volgende taken:
- Opvang en ondersteuning van de melder bij het schoolintern oplossen van een probleem/conflict omtrent ongewenst gedrag.
- De coördinatie van het anti-pestbeleid op school; o.a. het leveren van een actieve bijdrage aan een sociaal veilig schoolklimaat.
- De belangenbehartiging van ouder(s)/opvoeder(s) en leerlingen als aanspreekpunt.
Gedragsregels
Alle scholen van iHub onderwijs hebben verder school- en gedragsregels die voor iedereen in en rond de school gelden. Deze regels kunnen per school verschillen. Als het gedrag van uw kind dermate grensoverschrijdend is dat hij/zij een bedreiging is voor zichzelf of voor anderen, kan dat leiden tot een schorsing en/of verwijdering. Heeft u vragen hierover dan kunt u terecht bij de schooldirecteur.
Veiligheidsplan
Elke school beschikt over een veiligheidsplan. In dit plan worden (preventieve) maatregelen beschreven op het gebied van sociale en fysieke veiligheid van leerlingen, personeel en de schoolomgeving (gebouw/schoolplein e.d.). Daarnaast bevat het veiligheidsplan ook protocollen waarin beschreven wordt hoe om te gaan met situaties als er toch iets misgaat. Bij sommige zaken heeft een school meldingsplicht en wordt er aangifte gedaan bij de politie. Ouders kunnen deze documenten inzien op school.
Op school werken we volgens de Veilige School methode, gebaseerd op de SAFE methodiek:
- Schoolomgeving
- Aantrekkelijk onderwijs
- Fysieke omgeving
- Externe samenwerking
De volgende zaken melden we bij de politie:
- Wapenbezit en bezit van drugs
- Seksuele intimidatie
- Sexting en ander strafbaar online gedrag
- Diefstal
- Openlijke geweldpleging tegen medeleerlingen of personeelsleden
- Discriminatie
- Radicalisering
Daarnaast hebben we als school ook een samenwerkingsovereenkomst met de politie en schoolagent voor het preventief fouilleren en houden van kluisjescontroles.
2.6 Onze samenwerkingspartners
Wij werken o.a. samen met de onderstaande professionals en organisaties:
(V)SO-scholen in de regio
Wij werken nauw samen met de (V)SO-scholen in de regio. Met de Goudse Waarden hebben wij een samenwerkingsovereenkomst (symbioseschool) . Geheel in het kader van Passend Onderwijs wordt gezamenlijk gestreefd naar optimale keuzemogelijkheden voor de jongeren in de regio Alphen aan den Rijn/ Gouda. Het behalen van diploma’s is van wezenlijk belang voor het realiseren van het perspectief.
Maatschappelijk diensttijd In samenspraak met de gemeente Alphen aan den Rijn werken wij in de onderbouwgroepen in het kader van burgerschap met maatschappelijke projecten. We werken samen met ADO Den Haag voor het project 'Leven als een prof'. Werkbedrijf Er is een samenwerking met het sociaal werkbedrijf Rijnvicus in Alphen voor stages en arbeidsmarkttoeleiding.
Het samenwerkingsverband Sinds 1 augustus 2014 is Passend Onderwijs van kracht en maken alle scholen deel uit van een samenwerkingsverband voor Voortgezet Onderwijs in de regio. Binnen het samenwerkingsverband moet er passend onderwijs geboden worden voor iedere leerling. In de regio wordt er intensief samengewerkt met de reguliere scholen om te zorgen dat uw kind zo min mogelijk hinder ondervindt van de overgang van en naar onze school. Daarnaast maken we regelmatig gebruik van elkaars expertise. Zorginstanties Omdat er leerlingen op onze scholen zijn die extra ondersteuning op uiteenlopende gebieden nodig hebben, werken wij samen met verschillende (zorg)instanties zoals Jeugdbescherming, Centrum voor Jeugd en Gezin, Halt.
Stagiaires Regelmatig zijn stagiaires van verschillende universiteiten, hogescholen en scholen voor middelbaar beroepsonderwijs op onze scholen aanwezig. Zij krijgen ruimte om onderzoek te doen, stage-opdrachten uit te voeren en/ of extra ondersteuning te bieden in de klas of aan leerlingen. Veilig Thuis en de Meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling Wij houden ons aan de Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling (www.vooreenveiligthuis.nl). Dit betekent dat wij bij vermoedens van huiselijk geweld en/ of kindermishandeling melding maken bij het meldpunt Veilig Thuis.
2.7 Speerpunten
De maatschappij en het onderwijs veranderen voortdurend. Het is belangrijk dat we als school aansluiten bij de ontwikkeling van de maatschappij. Hiertoe maakt elke school een schoolplan dat voor vier jaar richting geeft aan ons onderwijs. Daaruit voort komt een jaarplan met de doelen van de school voor de duur van een jaar. Op basis van de uitkomsten van audits, resultaten en tevredenheidsonderzoeken wordt door het team gekozen op welke doelen we ons als team richten. Deze doelen zijn verwerkt in speerpunten en onderverdeeld in vier pijlers: Samen sterker, steeds specialistischer, steeds inclusiever en beter onderwijs.
- Onderwijs en zorg; het leveren van integrale arrangementen.
- Elkaars expertise inzetten daar waar nodig en kan.
- Samenwerking met reguliere VO-scholen.
- Professioneel team in de juiste rol.
- In het Praktijkonderwijs van activiteiten naar certificaten en cv.
- Burgerschap via leerlijn en projecten.
- Minstens 40 procent aan buitenlessen.
- Gepersonaliseerd en gedifferentieerd werken.
- Gedifferentieerde examinering.
- Breed en praktisch aanbod via leerlijnen.
- Door ontwikkelen sociaal emotioneel volgsysteem Zien!VO.
- Verdere ontwikkeling SOMtoday.
- Pedagogisch en didactisch handelen.