3. Ons onderwijs

Het onderwijs van iHub kent een breed onderwijsprogramma. Het accent ligt op betekenisvol en motiverend leren. Leren door doen neemt een belangrijke plaats in. In ons onderwijsaanbod sluiten we waar mogelijk aan bij het regulier onderwijs. Het onderwijs-leerklimaat richt zich zowel op het ondersteunen van de sociaal-emotionele ontwikkeling, de persoonlijkheidsontwikkeling, van de leerling als op het stimuleren en ontwikkelen van de didactische vaardigheden. Het behalen van certificaten en/ of een diploma is daarbij het uitgangspunt.
3.1 Perspectief
Wanneer uw kind start bij ons op school wordt er binnen zes weken, in overleg met u en uw kind, een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) vastgesteld. Hierin staat waar we gezamenlijk naartoe werken, welke onderwijsdoelen uw kind kan behalen en wat het verwachte uitstroomniveau is. Dit OPP biedt de school de mogelijkheid planmatig en doelgericht vorm te geven aan het onderwijsprogramma van uw kind. De doelen worden zes maal per jaar geëvalueerd, waarop het OPP zonodig wordt aangepast.
Wij proberen zoveel mogelijk onderwijs op maat aan te bieden. Op basis van zowel methode gebonden als methode onafhankelijke toetsen, externe onderzoeken en gesprekken met leerling en ouder(s)/opvoeder(s), kan er gekeken worden naar de mogelijkheden van de leerling. Minimaal tweemaal per jaar worden de vorderingen die uw zoon/dochter maakt binnen de Commissie voor Begeleiding (CvB) besproken.
3.2 Leerstofaanbod
Het onderwijs op onze school richt zich op uitstroombestemming (begeleide) arbeid en MBO niveau 1 t/m 4. De school streeft ernaar om het lesprogramma zoveel mogelijk gelijk te laten lopen met het reguliere voortgezet onderwijs. Bovendien besteedt de school veel aandacht aan de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen. De leerling volgt vanaf de start de leerweg die aansluit bij zijn of haar didactisch niveau. Dit is Praktijkonderwijs, Entree (mbo1) en Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs (vmbo) op het niveau van Basisberoeps (bb), Kaderberoeps kb) richting Dienstverlening & Producten (D&P). Daarnaast bieden wij extra ondersteuning middels Traject Op Maat-klassen (TOM).
Ons onderwijsaanbod richt zich op het behalen van een diploma en/ of certificaten die nodig zijn voor de uitstroom naar een vervolgopleiding of arbeid. Met ons brede onderwijsaanbod hebben leerlingen een ruime keuze aan uitstroomrichtingen en haalt de school het maximale uit alle leerlingen. Het onderwijs staat in het teken van het zo goed mogelijk voorbereiden op de toekomst. Stage vormt een belangrijk onderdeel van het onderwijsprogramma.
Algemene doelen die we hierbij nastreven zijn:
- Kennismaking met het werken in een bedrijf of instelling.
- Kennis maken met/ het oriënteren op een specifieke beroepsrichting.
- Trainen van specifieke en algemene werknemersvaardigheden.
- Voorbereiding op mbo/bol/bbl.
- Toewerken naar een arbeidsovereenkomst.
Burgerschapsonderwijs Om te voldoen aan de wettelijke bevorderingen van actief burgerschap en sociale integratie, besteedt de school aandacht aan deze onderwerpen tijdens vakken als LOB (loopbaanoriëntatie- en begeleiding), maatschappijleer en Mens en Maatschappij. Actief burgerschap verwijst naar de bereidheid en het vermogen deel uit te maken van een gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren. Sociale integratie verwijst naar deelname van burgers (ongeacht hun etnische of culturele achtergrond) aan de samenleving. Burgerschapsonderwijs zit bovendien verweven in ons aanbod voor sociaal- emotionele ontwikkeling.
3.3 Schoolondersteuningsprofiel
Alle scholen van iHub onderwijs hebben een ondersteuningsplan waarin omschreven staat welke (extra) ondersteuning wij bieden. Het SOP kunt u vinden op de website van de school en van het samenwerkingsverband.

Basisondersteuning Al onze leerlingen kunnen rekenen op een veilig en inclusief schoolklimaat. Kleine klassen en betrokkenheid van mentor/docent zorgen voor duidelijkheid, voorspelbaarheid en structuur. Docenten en mentoren zijn sensitief en betrokken en werken samen met ouders/verzorgers. Tijdens de lessen wordt uitgegaan van het niveau van de leerling en zijn docenten zich bewust van de zes rollen van de docent. Daarnaast is er aandacht voor ontwikkeling van sociaal-emotionele vaardigheden; het pedagogisch klimaat verloopt via de TOP's gedachten.
Intensieve ondersteuning Als een leerling ondersteuning nodig heeft om tot leren te komen, bieden wij extra individuele interventies binnen en buiten de groep. Er wordt bijvoorbeeld ondersteuning van pedagogisch medewerkers betrokken voor een (kortdurende) hulpvraag. De Commissie voor de Begeleiding denkt mee over individuele afspraken die nodig zijn. Ook komen er "shadows" de school in die op basis van een PGB ondersteunen. Ook onze Traject Op Maat (TOM) klassen zien we als een vorm van intensieve ondersteuning.
Specialistische ondersteuning Indien er zorgen zijn over het welzijn en/of onderwijsproces wordt er multidisciplinair overleg ingezet. Door intensieve samenwerking met externe partije waaronder leerplicht of school-/huisarts worden interventies ingezet.
3.4 Onderwijsresultaten
Gedurende de hele schoolloopbaan van uw zoon/dochter worden er zogeheten onderwijsopbrengsten verzameld, gegevens op het gebied van zijn/haar didactische en emotionele ontwikkeling. Daarnaast volgt iHub onderwijs leerlingen tot twee jaar na het vertrek van school om na te gaan of de leerling op de juiste (vervolg)plek zit en om te beoordelen of de gekozen aanpak succesvol is gebleken.
Leerlingvolgsysteem Leerresultaten op zowel didactisch als sociaal en emotioneel gebied worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem SOMtoday. Ouders(s) en/of opvoeder(s) én leerlingen worden per periode middels een evaluatie van het OPP op de hoogte gehouden van de vorderingen/ontwikkelingen.
3.5 Opbrengsten en analyse (schooljaar 2022-2023)
a) Uitstroomniveau conform uitstroomperspectief OPP

De schoolpopulatie stroomt grotendeels uit conform OPP, waarmee de norm consequent wordt gehaald. Dit duidt op een zorgvuldig opgesteld en uitgevoerd ontwikkelingsperspectief.
Tussentijdse uitstroom

Bestemming tussentijdse uitstroom

De leerling heeft de keuze gemaakt om niet het vmbo af te ronden, maar eind vmbo 3 een overstap te maken naar MBO 1.
b) Behaalde resultaten conform OPP
Diplomagericht – vervolgonderwijs
Totaal slagingspercentage per schooljaar:

Slagingspercentage volledig examen per leerroute:

Resultaten examens kernvakken per leerroute:

Ontwikkeling behalen referentieniveau passend bij uitstroomniveau:

Slagingspercentage losse certificaten bij gespreid examen per leerroute:

Bestemming Einduitstroom

De leerlingen die hun VMBO basis diploma hebben behaald zijn aangemeld Bij een MBO 2 opleiding. De leerlingen die hun VMBO kader diploma hebben behaald zijn ingeschreven bij een MBO 3 opleiding. Deze MBO opleidingen zijn passend bij hun uitstroom niveau.
Wij streven ernaar om samen met de leerlingen een passende vervolgopleiding te vinden die aansluit bij het niveau zoals MBO 1,2,3 of 4.
Praktijkonderwijs (PRO) - Arbeidsmatig gericht (AMG) / Dagbesteding
Totaal slagingspercentage per schooljaar:

Slagingspercentage volledig examen per leerroute (totaal):

Toetsgegevens kernvakken:

Ontwikkeling behalen referentieniveau passend bij uitstroomniveauToetsgegevens kernvakken:

Resultaten behaalde certificaten per leerroute:

Bestemming einduitstroom

Dit schooljaar zijn 8 leerlingen gestart met de MBO 1 opleiding, alle leerlingen zijn geslaagd en hebben zich ingeschreven voor de vervolgopleiding MBO 2 die zij op een reguliere school gaan volgen.
In het praktijkonderwijs hebben 3 leerling hun diploma voor het praktijkonderwijs ontvangen.
2 leerlingen hebben ervoor gekozen om verder te gaan met de MBO 1 opleiding bij ons op de locatie. 1 leerling zal uitstromen naar beschut werk.
Leerlingen in het Praktijkonderwijs krijgen de mogelijkheid om binnen een veilige setting als het VSO een MBO 1 diploma te behalen. Ze geeft ze meer kansen en mogelijkheden op de arbeidsmarkt.
c) Resultaten sociaal-emotionele functioneren
Resultaten op schoolniveau

Resultaten op klassenniveau

Het Rijnstroom College vindt het welbevinden en de veiligheid van de leerlingen belangrijk. De meeste leerlingen ervaren een sterke betrokkenheid bij de lessen, voelen zich autonoom en hebben vertrouwen in eigen kunnen. Daarnaast zijn de relaties met docenten en medeleerlingen goed: leerlingen voelen zich over het algemeen veilig en gezien.
In de bovenbouw scoren leerlingen vrijwel overal boven de norm op sociaal-emotionele ontwikkeling, vergeleken met de doelgroep in het VSO. In een aantal klassen, voornamelijk in de onderbouw, liggen sommige scores lager. Dit is voornamelijk op betrokkenheid, relaties en zelfregulatie. Deze groepen krijgen extra ondersteuning om hun leerervaring en welzijn in de klas te versterken, onder andere door inzet van extra pedagogisch medewerkers in de school. De samenwerking met HALT zal worden voortgezet, waardoor voorlichtingen en verschillende individuele gesprekken kunnen plaatsvinden. De inzet van het time-out lokaal wordt ook voortgezet, vanwege het bieden van extra structuur en begeleiding voor leerlingen die (tijdelijk) extra ondersteuning nodig hebben, in combinatie met de positieve ervaringen van zowel docenten als leerlingen.
Onze docenten signaleren dat leerlingen sterk zijn in sociale verbondenheid en initiatief. Tegelijkertijd werken wij aan vaardigheden zoals impulsbeheersing, aanpakgedrag en ruimtegevend gedrag. Hierdoor zorgen we dat leerlingen op zowel sociaal-emotioneel als didactisch gebied, ruimte krijgen om zich optimaal te ontwikkelen.
Daarnaast starten we met een traject op maat voor leerlingen die momenteel onderwijs volgen op onze school, maar voor wie het (tijdelijk) niet lukt om dit binnen een klassensetting te doen. Door een combinatie van stage, een eigen schoolprogramma en gerichte begeleiding door de docent en pedagogisch medewerkers, krijgen ook deze leerlingen ondersteuning die aansluit bij hun individuele onderwijsbehoeften.
Kortom, onze school biedt een veilige, stimulerende omgeving waarin leerlingen zich kunnen ontwikkelen en worden voorbereid op een succesvolle toekomst.
d) Monitor Sociale Veiligheid op basis van leerklimaatonderzoek (LKO)

Op Rijnstroom College Westerpark hechten we veel waarde aan een veilig en positief leerklimaat. Uit het laatste leerklimaatonderzoek (met een mooie respons van 84%) blijkt dat onze leerlingen zich hier net zo positief voelen als leerlingen op andere VSO-scholen, en op sommige punten zelfs beter dan voorheen.
Leerlingen ervaren meer steun van hun docenten, een prettige leeratmosfeer en voelen zich veilig op school. Ook zijn ouders bovengemiddeld betrokken, wat de motivatie van leerlingen versterkt.
Natuurlijk blijven we aandacht besteden aan het terugdringen van verstorend gedrag, maar al met al zijn dit resultaten om trots op te zijn!
e) Bestendiging einduitstroom
Vanwege de wet op de privacy delen de scholen met vervolgonderwijs geen informatie over de leerling. Dit zorgt dat er bij ons een percentage van 16 % onbekend is of deze leerlingen nog het vervolgonderwijs volgen waar ze naar uitgestroomd zijn.
Samenvatting opbrengsten

Samenvatting acties
