2. De school en de organisatie
Door de jaren heen hebben onze scholen zich ontwikkeld tot experts in gedragsverandering en kennisoverdracht. Elke dag zetten wij onze expertise in om leerlingen met complexe problemen te begeleiden en te onderwijzen. Zodat zij grip krijgen op hun gedrag en op hun leerresultaten. Onze scholen helpen hen om regisseur van hun eigen bestaan te worden.
2.1 Doelgroep en groepssamenstelling
Onze school is een school voor speciaal onderwijs, voor leerlingen met gedragsproblemen en/ of gedragsstoornissen en die aangewezen zijn op specifieke ondersteuning. Schreuder College De Villeneuvestraat heeft 160 leerlingen met externaliserend gedrag en leerlingen met internaliserende gedragsproblematiek zoals voorkomen bij kinderen met een ASS diagnose. Deze behoeft niet officieel te zijn gediagnostiseerd. Deze leerlingen volgen les in een apart gedeelte van het gebouw, hebben een eigen ingang en een afgescheiden schoolplein.
Zij zijn veelal praktisch gericht en leren door te doen. De uitstroombestemmingen zijn begeleid of zelfstandig werken of Mbo1. Als dit niet haalbaar is, dan is de uitstroombestemming dagbesteding.
Voor elke leerling geldt dat hij/zij:
- Een toelaatbaarheidsverklaring vanuit het samenwerkingsverband heeft of op een zorglocatie is ingeschreven (plaats bekostiging).
- Niet ouder is dan 19 jaar oud is.
- Een intelligentieniveau (IQ) heeft dat varieert van 55 tot 80.
- Aangewezen is op Speciaal Onderwijs voor de genoemde doelgroep.
2.2 Visie en doelen
Wij zien het als onze opdracht om leerlingen in hun ontwikkeling te ondersteunen. Door hen dusdanige onderwijsleersituaties aan te bieden dat ze zich zowel in emotioneel, sociaal als cognitief opzicht zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen.
Door een stabiele en veilige omgeving te creëren waar het kind naast onderwijs ook zorg kan krijgen kan hij/ zij zich ontwikkelen tot een zelfstandig mens met dromen en mogelijkheden. Ouder(s)/ opvoeder(s) worden begeleid om hun kind hierin te ondersteunen.
We werken volgens de PBS methode, wat simpelweg betekent dat we positief gedrag benoemen waardoor de leerling zich gezien en gewaardeerd voelt.
2.3 Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Alle scholen van iHub onderwijs hebben een ondersteuningsplan waarin omschreven staat welke (extra) ondersteuning wij bieden. Het SOP kunt u vinden op de website samenwerkingsverband Koers VO. Voor de plaatsing op een VSO-school moet het samenwerkingsverband instemmen en een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) afgeven. Hiermee kunt u uw kind aanmelden bij een VSO school. Kijk voor meer informatie op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs
2.4 Certificering
Op alle iHubscholen wordt kwalitatief goed onderwijs gegeven, dit wordt regelmatig getoetst door de Inspectie van het Onderwijs. Alle onze scholen worden tevens getoetst op de Kwaliteitsnorm Speciaal Onderwijs. Onze scholen hebben hun werkprocessen en protocollen helder omschreven en werken daar ook naar.
Ook door regelmatig naar ons zelf te kijken middels (interne) audits, tevredenheidsonderzoeken en bijeenkomsten van ouderraden en het expertpanel houden we de kwaliteit hoog. Mocht u ondanks onze inspanningen vragen of opmerkingen hebben over de kwaliteit van ons onderwijs dan kunt u contact opnemen met de schooldirecteur (zie gegevens op de pagina prakische informatie).
2.5 Veiligheid
De school heeft een veiligheidsbeleid. Dit bestaat uit een set samenhangende maatregelen en schoolregels, gericht op preventie en het afhandelen van pesten en incidenten. De collega’s spelen daarbij een grote rol in het behouden van de rust en veiligheid op school. Zij worden regelmatig getraind om agressie in een vroeg stadium te signaleren en/of te voorkomen en in het omgaan met dit gedrag. Incidenten worden geregistreerd en geanalyseerd. Deze registratie wordt gebruikt om de veiligheid binnen de school te monitoren en te optimaliseren. Pesten is onacceptabel en vraagt om een duidelijke en krachtige reactie vanuit de school. Het pestprotocol is een antwoord op pesten binnen de school. De school heeft een anti-pestcoördinator en een veiligheidscoördinator. Samen hebben zij de volgende taken:
- Opvang en ondersteuning van de melder bij het schoolintern oplossen van een probleem/conflict omtrent ongewenst gedrag.
- De coördinatie van het anti-pestbeleid op school; o.a. het leveren van een actieve bijdrage aan een sociaal veilig schoolklimaat.
- De belangenbehartiging van ouder(s)/opvoeder(s) en leerlingen als aanspreekpunt.
In november 2020 hebben wij het certificaat Veilige School Rotterdam behaald voor de komende drie jaar. Wij zijn dus een gecertificeerde veilige school.
Gedragsregels
Alle scholen van iHub onderwijs hebben verder school- en gedragsregels die voor iedereen in en rond de school gelden. Deze regels kunnen per school verschillen. Als het gedrag van uw kind dermate grensoverschrijdend is dat hij/zij een bedreiging is voor zichzelf of voor anderen, kan dat leiden tot een schorsing en/of verwijdering. Heeft u vragen hierover dan kunt u terecht bij de schooldirecteur.
Veiligheidsplan
Elke school beschikt over een veiligheidsplan. In dit plan worden (preventieve) maatregelen beschreven op het gebied van sociale en fysieke veiligheid van leerlingen, personeel en de schoolomgeving (gebouw/schoolplein ed.). Daarnaast bevat het veiligheidsplan ook protocollen waarin beschreven wordt hoe om te gaan met situaties als er toch iets misgaat. Bij sommige zaken heeft een school meldingsplicht en wordt er aangifte gedaan bij de politie. Ouders kunnen deze documenten inzien op school.
Drugs en wapens
Het is uiteraard niet de bedoeling dat de leerling drugs en/of wapens bij zich heeft. Bij verdenking wordt door de mediators de leerling gevraagd om de zakken te legen. Indien dit wordt geweigerd dan kan de wijkpolitie worden gevraagd om de leerling te fouilleren. Messen en grotere hoeveelheden drugs worden altijd overgedragen aan de politie. Kleinere hoeveelheden drugs wordt door de school zelf vernietigd. Dit is in overleg met de wijkpolitie zo afgesproken. Door het goede samenspel tussen de school en politie is de school een veilige plek voor leerlingen.
Op school werken we volgens de Veilige School methode, gebaseerd op de SAFE methodiek:
- Schoolomgeving
- Aantrekkelijk onderwijs
- Fysieke omgeving
- Externe samenwerking
De volgende zaken melden we bij de politie:
- Wapenbezit en bezit van drugs
- Seksuele intimidatie
- Sexting en ander strafbaar online gedrag
- Diefstal
- Openlijke geweldpleging tegen medeleerlingen of personeelsleden
- Discriminatie
- Radicalisering
Daarnaast hebben we als school ook een samenwerkingsovereenkomst met de politie voor het preventief fouilleren.
2.6 Onze samenwerkingspartners
Wij werken o.a. samen met de onderstaande professionals en organisaties. Het samenwerkingsverband Sinds 1 augustus 2014 is Passend Onderwijs van kracht en maken alle scholen deel uit van een samenwerkingsverband voor Voortgezet Onderwijs in de regio. Binnen het samenwerkingsverband moet er passend onderwijs geboden worden voor iedere leerling. In de regio wordt er intensief samengewerkt met de reguliere scholen om te zorgen dat uw kind zo min mogelijk hinder ondervindt van de overgang van en naar onze school. Daarnaast maken we regelmatig gebruik van elkaars expertise. Partners waar wij mee samen werken Omdat er leerlingen op onze scholen zijn die extra ondersteuning op uiteenlopende gebieden nodig hebben, werken wij samen met verschillende (zorg)instanties zoals Westcoaching , Youz, Enver/OZA, School2Care Ambulant, Jeugdbescherming, Stichting Mee, William Schrikker Groep, ’s Heeren Loo Auriga, Centrum voor Jeugd en Gezin, Lucertis, SARR, Yulius, iHub familiezorg, e.a. Stagiaires Regelmatig zijn stagiaires van verschillende universiteiten, hogescholen en scholen voor middelbaar beroepsonderwijs op onze scholen aanwezig. Zij krijgen ruimte om onderzoek te doen, stage-opdrachten uit te voeren en/ of extra ondersteuning te bieden in de klas of aan leerlingen. Veilig Thuis en de Meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling Wij houden ons aan de Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling (www.vooreenveiligthuis.nl). Dit betekent dat wij bij vermoedens van huiselijk geweld en/ of kindermishandeling melding maken bij het meldpunt Veilig Thuis. Vermoeden loverboy-/mensenhandel problematiek Bij een vermoeden van mensenhandel of loverboy problemen wordt dit met u of uw kind (16+) besproken en wordt schriftelijke toestemming gevraagd om te melden bij CoMensha.
2.7 Speerpunten
De maatschappij en het onderwijs veranderen voortdurend. Het is belangrijk dat we als school aansluiten op de ontwikkeling van de maatschappij. Hiertoe maakt elke school een schoolplan dat voor vier jaar richting geeft aan ons onderwijs. Daaruit voort komt een jaarplan met de doelen van de school voor de duur van een jaar. Op basis van de uitkomsten van audits, resultaten en tevredenheidsonderzoeken wordt door het team gekozen op welke doelen we ons als team richten. Deze doelen zijn verwerkt in speerpunten en onderverdeeld in vier pijlers: Samen sterker, steeds specialistischer, steeds inclusiever en beter onderwijs.
Dit schooljaar richten wij ons op:
Samen sterker:
- De praktijklessen sluiten zo goed mogelijk aan bij de competenties en interesses van de leerlingen.
- Voor AVO (Nederlands, rekenen en burgerschap) zijn verbeterplannen gerealiseerd.
- De functionaliteit van het OPP verbeteren.
- Er is sprake van een veilige leer- en verbetercultuur.
- Alle lessen worden volgens het didactische “EDI” model aangeboden.
Steeds inclusiever:
- De school is onderdeel van de samenleving.
Steeds specialistischer:
- Meer maatwerk voor de leerling.
Steeds beter onderwijs in een veilige en inspirerende omgeving
- Alle medewerkers werken volgens het PBS principe.
- Werken aan een veilige cultuur.