3. Ons onderwijs

Het onderwijs van iHub kent een breed onderwijsprogramma. Het accent ligt op betekenisvol en motiverend leren. ‘Leren door doen’ neemt een belangrijke plaats in. Wij streven ernaar om het lesprogramma gelijk te laten lopen met het reguliere onderwijs en aan te laten sluiten bij het vervolgonderwijs. Het onderwijs-leerklimaat richt zich zowel op het ondersteunen van de sociaal-emotionele ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling van de leerling als op het stimuleren en ontwikkelen van de didactische vaardigheden. Het behalen van certificaten en/ of een diploma is daarbij het uitgangspunt.

3.1 Ontwikkelingsperspectief

Wanneer uw kind start bij ons op school wordt er binnen zes weken, in overleg met u en uw kind, een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) vastgesteld. Hierin staat waar we gezamenlijk naartoe werken, welke onderwijsdoelen uw kind kan behalen en wat het verwachte uitstroomniveau is. Dit OPP biedt de school de mogelijkheid planmatig en doelgericht vorm te geven aan het onderwijsprogramma van uw kind d.m.v. leerlijnen. Het OPP wordt elk jaar vastgesteld en geëvalueerd. Als het nodig is, wordt het OPP tussentijds aangepast. Wij proberen zoveel mogelijk onderwijs op maat aan te bieden. Op basis van zowel methode gebonden als methode onafhankelijke toetsen, externe onderzoeken en gesprekken met leerling en ouder(s)/opvoeder(s), kan er gekeken worden naar de mogelijkheden van de leerling. Aan elke klas zijn twee leden van de Commissie voor Begeleiding (CvB) verbonden. Door middel van leerlingbesprekingen worden een aantal keer per jaar de vorderingen op zowel didactisch als sociaal-emotioneel gebied besproken.

3.2 Leerstofaanbod

Het onderwijsaanbod van iHub voldoet aan de kerndoelen zoals deze door de overheid zijn omschreven. Praktijkonderwijs werkt niet met rapporten maar met bewijzen. Een bewijs is een product van een praktijkvak of bestaat uit de verwerking van een aantal praktijkopdrachten. Deze bewijzen worden in ons leerlingvolgsysteem Profijt opgeslagen en besproken met ouders tijdens de voortgangsgesprekken. Ons lesaanbod richt zich op het vergroten van de kansen op de arbeidsmarkt.  Op ‘De Villeneuve’ kunnen jongeren onderwijs volgen van leerjaar 1 tot leerjaar 5. Ons praktijkonderwijs loopt soms door tot en met het 6e leerjaar (afhankelijk van wanneer de leerling 18 wordt). In leerjaar 3, 4 en 5 kunnen leerlingen branchegerichte certificaten halen, IVIO examens doen en/of proberen in aanmerking te komen voor MBO 1. De opleiding wordt in samenwerking met Albeda College gegeven op De Villeneuvestraat. Verder kunnen ze het Rotterdams VSO-diploma behalen.

Vanaf 16 jaar kan een leerling in een Mbo1 klas komen en daarmee worden ingeschreven bij Albeda. Dit schooljaar start ook een PRO PLUS klas voor leerlingen jonger dan 16 jaar en die willen en kunnen in aanmerking komen voor de Mbo1 klas.

Burgerschapsonderwijs Om te voldoen aan de wettelijke bevorderingen van actief burgerschap en sociale integratie, besteedt de school aandacht aan deze onderwerpen tijdens vakken als maatschappijleer en Ik en Maatschappij. Actief burgerschap verwijst naar de bereidheid en het vermogen deel uit te maken van een gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren. Sociale integratie verwijst naar deelname van burgers (ongeacht hun etnische of culturele achtergrond) aan de samenleving. Burgerschapsonderwijs zit bovendien verweven in ons aanbod voor sociaal- emotionele ontwikkeling. Praktijkonderwijs

Het Praktijkonderwijs biedt de leerlingen kennis te maken met de volgende richtingen:

  • Beauty & fashion
  • Magazijn & transport
  • Techniek (Metaal en BWI)
  • Schoonmaak & zorg
  • Koken & voedsel

Per richting wordt onderscheid gemaakt tussen Wonen, Vrije tijd en Werk. Wonen gaat uit van het zelfstandig wonen van de leerling straks. Wat moet de leerling dan kunnen. Wanneer de leerling de richting leuk vindt als hobby, dan kan de leerling extra dingen leren. Indien de leerling er zijn werk van wilt maken dan wordt ook gewerkt aan het halen van certificaten. Deze certificaten vergroten de kans op werk in deze richting. Met een passende stage wordt de kans op werk weer verder vergroot. In de eerste jaren draait het vooral om oriënteren, zodat de leerling in de latere jaren een goede keuze voor een richting kan maken. Simulatieonderwijs Voor het praktijkvak “Magazijn & Transport” wordt ter voorbereiding op de praktijkdiploma’s gewerkt met een vorkheftruck- en een autosimulator.

Voor het praktijkvak “Techniek” wordt ter voorbereiding op het praktijkcertificaat lassen met een lassimulator en met echte lesapparatuur geoefend.

3.3 Onderwijsresultaten

Gedurende de hele schoolloopbaan van uw zoon/dochter worden er zogeheten onderwijsopbrengsten verzameld, gegevens op het gebied van zijn/haar didactische en emotionele ontwikkeling. Daarnaast volgt iHub onderwijs leerlingen tot twee jaar na het vertrek van school om na te gaan of de leerling op de juiste (vervolg)plek zit en om te beoordelen of de gekozen aanpak succesvol is gebleken. Een afvaardiging van de Commissie voor Begeleiding (CVB) bespreekt de leerlingen tijdens de leerlingbespreking minimaal twee keer per jaar. Alle resultaten en bijzonderheden worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem en het leerlingplan. Drie keer per jaar worden ouders uitgenodigd voor een voortgangsgesprek t.a.v. de ontwikkeling van hun kind. Hierin worden o.a. besproken: bewijzen, OPP. Leerlingvolgsysteem Leerresultaten op zowel didactisch als sociaal en emotioneel gebied worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem Profijt. Ouders(s) en/of opvoeder(s) én leerlingen nemen drie keer per jaar de resultaten met de mentor door.

3.4 Opbrengsten en analyse (schooljaar 2023-2024)

Uitstroomniveau conform uitstroomperspectief OPP (leerlingniveau)

Einduitstromers

In het schooljaar 2023-2024 heeft het Schreuder College de Villeneuvestraat een positief resultaat behaald als het gaat om de uitstroom van de leerlingen. 61% van de leerlingen is op hun verwachte uitstroomniveau uitgestroomd. 39% van de leerlingen zijn zelf hoger uitgestroomd dan van hen verwacht. Mede de invoer van de PROPLUS 4e klas heeft geleid tot dit mooie resultaat waarbij meerdere leerlingen aangemeld konden worden bij een mbo-vervolgopleiding.

Uiteraard zijn wij kritisch naar ons onderwijs en willen wij ervoor zorgen dat elke leerling de beste ondersteuning mogelijk krijgt. Zo zal er ingezet worden op snellere doorstroming als er gezien wordt dat een leerling meer aankan en zullen we meerdere meetinstrumenten inzetten om het functioneren van de leerlingen te monitoren.

Tussentijdse uitstromers

Bestemming tussentijdse uitstromers

In het schooljaar 2023-2024 zijn 10 leerlingen tussentijds uitgestroomd naar andere scholen. Hierbij is er per leerling kritisch gekeken naar zijn of haar voortgang om de beste overdracht te geven aan de nieuwe school. Zo zijn er leerlingen verhuisd, naar een beter passende school gegaan of zelfs uitgestroomd naar het regulier onderwijs.

Ons voornaamste streven is het goed in kaart brengen van de ontwikkelingen van de leerlingen om hen de juiste plek binnen het onderwijs te kunnen geven. Daarnaast is de samenwerking met andere scholen erg belangrijk en waarborgen we deze.

Behaalde resultaten conform OPP

Diplomagericht – vervolgonderwijs

Slagingspercentage volledig examen per leerroute:

Slagingspercentage losse certificaten bij gespreid examen per leerroute:

Bestemming einduitstromers

In het schooljaar 2023-2024 is er een slagingspercentage van 100% behaald. Alle leerlingen die opgingen voor een diploma hebben deze ook behaald. Daarnaast is er een gemiddelde van 90% behaald aan aangeboden certificaten. Deze zijn uiteraard per uitstroomroute verschillend. De norm van 75% die de school zichzelf stelt, voor zowel geslaagden als certificaten is dus behaald. Daar zijn wij zeer tevreden mee.

Uiteraard blijven wij kritisch naar het onderwijs en het onderwijsprogramma om dit te optimaliseren en passend te maken voor onze leerlingen. Daarnaast heeft de school overkoepelend samengewerkt met de besturen van iHub, Yulius en BOOR om het VSO-diploma optimaal vorm te geven.

Arbeidsmatig gericht (AMG) – dagbesteding/ (beschutte) arbeid (DA)

Slagingspercentage volledig examen per leerroute (totaal):

Resultaten behaalde certificaten per leerroute:

In het schooljaar 2023-2024 is er een slagingspercentage van 100% behaald. Alle leerlingen die opgingen voor een diploma hebben deze ook behaald. Daarnaast is er een gemiddelde van 90% behaald aan aangeboden certificaten. Deze zijn uiteraard per uitstroomroute verschillend. De norm van 75% die de school zichzelf stelt, voor zowel geslaagden als certificaten is dus behaald. Daar zijn wij zeer tevreden mee.

Uiteraard blijven wij kritisch naar het onderwijs en het onderwijsprogramma om dit te optimaliseren en passend te maken voor onze leerlingen.Daarnaast heeft de school overkoepelend samengewerkt met de besturen van iHub, Yulius en BOOR om het VSO-diploma optimaal vorm te geven.

Resultaten sociaal-emotionele functioneren

Zien!vo resultaten

Resultaten op schoolniveau:

Onderbouw:

Bovenbouw:

Op het Schreuder College De Villeneuvestraat zijn wij naast onderwijs ook bezig met de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Deze ontwikkeling meten wij doormiddel van het programma ZIEN!VO. Deze ontwikkeling zetten we af tegen de leerroute van de leerlingen en welke vaardigheden van hen verwacht worden.

In het schooljaar 2023-2024 kunnen we concluderen dat al onze leerlingen, onder- en bovenbouw, voldoen aan onze gestelde norm. Dit houdt dus in dat alle leerlingen boven verwachting een ontwikkeling doormaken op sociaal-emotionele ontwikkeling.

Door de inzet van het programma ZIEN!VO kunnen wij onze leerlingen gericht helpen en kan er per leerling doelstellingen opgesteld worden om diegene verder te helpen in zijn of haar sociaal-emotionele ontwikkeling.

Monitor Sociale Veiligheid op basis van leerklimaatonderzoek (LKO)

Elk schooljaar wordt ook gemeten hoe de leerlingen het leerklimaat in de school ervaren. Hierbij geven de leerlingen de hoogste cijfers aan de elementen ‘hulp van de docent (8,1)’ en ‘de regels in de klas (7,5)’. Verder scoort de school een gemiddelde van 7,3.

Uiteraard proberen we elk jaar de cijfers te optimaliseren. Door dit te doen zetten we bewust in op de ervaringen van leerlingen. En hoe fijner zich zij op school voelen, hoe beter zij tot ontwikkeling kunnen komen.

Bestendiging einduitstroom en tussentijdse uitstroom

Op het Schreuder College de Villeneuvestraat houden wij ook bij hoe het met onze leerlingen gaat nadat zij de school hebben verlaten. Dit doen wij mede om na te gaan of wij leerlingen op de juiste plek hebben laten uitstromen. Wij kunnen concluderen dat, na één jaar na uitstroom, 100% van de leerlingen op dezelfde plek zitten. Voor de tussentijdse uitstroom geldt er dat 94% van de leerlingen nog op de juiste plek zit. Wij kunnen hieruit dus concluderen dat we de leerlingen op het juiste uitstroomniveau hebben geplaatst en zij zich daar verder hebben ontwikkeld.

Volgende pagina

4. Samenwerking tussen ouder(s)/ opvoeder(s) en de school

Lees verder