1. Praktische informatie
Informatie over schoolregels, boeken, leermiddelen en sportkleding kunt u lezen op de website van de school. Overige praktische informatie vindt u hieronder.
1.1 Contactgegevens
U kunt de mentoren het beste bereiken vóór 8.00 uur en na 15.15 uur. Heeft u vragen over onderwerpen die niet direct betrekking hebben op de klassensituatie? Dan kunt u het beste contact opnemen met de schooldirecteur. Het laatste nieuws van onze school vindt u terug op onze webpagina scholen.ihub.nl/scholen/schreuder-college-de-villeneuvestraat.
Schreuder College De Villeneuvestraat De Villeneuvestraat 24 3053 ZV Rotterdam T: 088 - 996 25 50 E: schreudercollege.devilleneuvestraat@ihub.nl
Schooldirecteur: Ineke Veldkamp
1.2 Aanmelden
U kunt uw kind online aanmelden op scholen.ihub.nl/aanmelden bij de school van zijn/haar keuze of bij het aanmeldbureau iHub onderwijs Zuid-Holland. Er is een toelaatbaarheidsverklaring nodig voor inschrijving voor het speciaal onderwijs. Meer informatie hierover vindt u op https://www.passendonderwijs.nl/in-en-om-de-school/toelaatbaarheidsverklaringen. Wilt u meer weten over aanmelden of bij iHub onderwijs? Of wilt u met ons overleggen over het type onderwijs? Ook dan kunt u contact opnemen met het aanmeldbureau iHub onderwijs Zuid-Holland. Telefonisch via 0800-45 67 899 of per e-mail: aanmelden.onderwijszh@ihub.nl. Onze medewerkers helpen u graag verder.
1.3 Medicatie
Soms gebruiken leerlingen op doktersvoorschrift medicijnen. Het kan gebeuren dat het toedienen van voorgeschreven medicijnen onder schooltijd nodig is. Ouders of verzorgers blijven verantwoordelijk voor toediening van geneesmiddelen en zij kunnen hier afspraken over maken met de school. Onze medewerkers en docenten zijn geen artsen of verpleegkundigen en zijn daarom niet gerechtigd om (ingrijpende) medische handelingen - zoals het geven van injecties - te verrichten. Het geven van pillen, drankjes of zalf kan wel, mits hierover duidelijke afspraken zijn gemaakt met school.
1.4 Verzekeringen
Wanneer uw kind schade of letsel veroorzaakt kunt u als ouder(s)/ opvoeder(s) daarvoor aansprakelijk gesteld worden. Dat geldt ook voor letsel of schade die ontstaat binnen of rond de school of tijdens stages. De Aansprakelijkheidsverzekering Particulieren (AVP) dekt die verantwoordelijkheid. Mocht u (nog) geen AVP hebben afgesloten dan raden wij u aan dit te doen. Maakt uw kind gebruik van taxivervoer van en naar school?
Dan geldt de ongevalleninzittende verzekering van de taxionderneming tijdens het vervoer van en naar school. Eventuele schade veroorzaakt door uw kind valt daar niet onder, daarvoor zal een beroep gedaan worden op uw AVP. In het geval dat uw kind een schooleigendom kapot maakt, kan het zijn dat wij u benaderen om aanspraak te doen op uw verzekering, zodat de schade vergoed kan worden.
1.5 Ouderbijdrage en schoolreis
Wij vragen ouder(s) en/of opvoeder(s) een vrijwillige bijdrage om extra activiteiten te bekostigen, zoals: schoolreis, buitenschoolse activiteiten en bedrijfsbezoeken. De ouderbijdrage is vastgesteld op € 45,-.
Wij verzoeken u de ouderbijdrage aan het begin van het schooljaar over te maken op rekeningnummer: t.n.v. Stichting Horizon Jeugdzorg Speciaal Onderwijs NL51RABO0122675134, onder vermelding van de naam van uw kind.
De ouderbijdrage is een vrijwillige bijdrage. Dit betekent dat leerlingen niet worden uitgesloten voor deelname aan de activiteiten als de bijdrage niet is voldaan.
1.6 Vervoer van en naar school
Het vervoer van en naar school gebeurt op eigen gelegenheid of per taxi. De gemeente waar uw kind staat ingeschreven bepaalt of uw kind voor vervoer in aanmerking komt en hoe dit geregeld is. De gemeente betaalt dit vervoer en is ook verantwoordelijk voor de kwaliteit van het vervoer. Afhankelijk van uw inkomen kan de gemeente een eigen bijdrage vragen. Het verzoek voor het vervoer moet u zelf bij de gemeente indienen. Wij kunnen u hierbij ondersteunen. Voor vragen omtrent (taxi) vervoer kunt u contact opnemen met de heer De Pee: sergio.depee@horizon.eu.
1.7 Overgangsnormen en competenties
Rapportage
De vorderingen van de leerlingen worden bijgehouden in het individuele ontwikkelingsperspectief (OPP). Dit plan wordt twee keer per jaar geëvalueerd. Naast het ontwikkelingsperspectief zijn er ook leerlingbesprekingen, waarin we de voortgang van de leerling bijhouden. We zetten ook Zien!VO in, waarbinnen we handelingsplannen maken om te werken aan individuele- of groepsdoelen. Eén keer in het jaar hebben we een LVS-gesprek. Hier bespreken we de tussentijdse resultaten. Bij alle evaluaties en gesprekken nemen we de ouders en leerlingen mee. Met behulp van al deze instrumenten proberen we het juiste uitstroomprofiel voor de leerling te bepalen. We werken planmatig en doelgericht. Onderwijs op maat
In alle klassen werken we met een digitaal portfolio (profijt). Met dit instrument hebben de mentor, leerling en ouders goed zicht in de prestaties van de leerlingen in de verschillende vakken en stage. Het is de bedoeling dat we in de eerste drie leerjaren een duidelijk uitstroomprofiel hebben bepaald. Dit uitstroomprofiel kunnen we altijd aanpassen als dat voor de leerling beter is, maar in principe wordt in de eerste drie leerjaren het uitstroomprofiel bepaald. Wij als school kiezen ervoor leerlingen niet te laten doubleren. Wij bieden onderwijs op maat aan door middel van de uitstroomprofielen en gaan ervoor om samen met leerlingen en ouders/verzorgers het maximale uit de leerling te halen. Mogelijkheden
Tijdens de schoolloopbaan kunnen er verschillende certificaten en diploma’s behaald worden. De certificaten en diploma’s slaan we op in profijt. De leerlingen kunnen het volgende behalen: IVIO-certificaten, sleuteldiploma (IVIO ), VSO-diploma, branchegerichte certificaten. Alle leerlingen krijgen de kans om dit te behalen. Hun inzet en schoolresultaten zijn hierbij belangrijk. Belangrijke bewijzen uit het portfolio en de stagevorderingen vormen de basis voor het behalen van het VSO-diploma. Dit behalen ze door aan het einde van het laatste jaar een eindgesprek te voeren met een assessor. In dit gesprek geven de leerlingen zelf twee onderwerpen aan waar ze het over willen hebben. De assessor geeft één onderwerp aan. Om in aanmerking te komen voor dit diploma, moet de leerling zoveel mogelijk trajecten binnen het onderwijsaanbod afgerond hebben. De leerling wordt dan opgegeven voor het VSO-diploma. De mentor en IB’er bepalen of de leerling hiervoor in aanmerking komt. Inhoud van het onderwijs
Het hoofddoel van het praktijkonderwijs is het leiden van de leerlingen naar een volwaardige plaats binnen de arbeidsmarkt en het is daarmee eindonderwijs. Een gedeelte van de leerlingen is echter in staat na de praktijkschool een vervolgopleiding te volgen. Er zijn drie uitstroomprofielen: arbeid, diplomagericht/vervolgonderwijs en dagbesteding. De leerlingen volgen theorie- en praktijkvakken. Deze praktijkvakken worden gegeven door een vakdocent. De
AVO-vakken worden gegeven door de eigen mentor. De leerlingen krijgen ook ART-lessen van een docent die hier speciaal voor is opgeleid. Schooljaar 2023-2024 was het implementatiejaar. In schooljaar 2024-2025 worden deze in het bestaande rooster verweven. Arbeid
Er zijn verschillende vormen van arbeid. Begeleide arbeid/beschut werk, reguliere arbeid en arbeid middels een garantiebaan. Bij begeleide arbeid/beschut werk stromen de leerlingen uit binnen een bedrijf waar er extra begeleiding is. Meestal gaat het dan om productiewerk. Een voorbeeld hiervan is het Ro’bedrijf. De gemeente is dan de werkgever. Bij reguliere arbeid stromen de leerlingen uit met een contract bij een regulier bedrijf. Een voorbeeld hiervan is de Kruidvat. Bij arbeid middels een garantiebaan stromen ze uit naar een regulier bedrijf met baangarantie. UWV staat garant voor de leerling. Daarnaast wordt een gedeelte van het salaris door het UWV betaald. Dit is standaard 50 procent of een nader te bepalen percentage. De leerling krijgt ook een jobcoach toegewezen die contact onderhoudt met de leerling en het bedrijf. Deze persoon blijft de leerling ondersteunen als dat nodig is. Met een garantiebaan kun je bij elk soort bedrijf uitstromen. Dit kan pas vanaf de 18e verjaardag. Ook bestaat er een mogelijkheid in goed overleg dispensatie aan te vragen vanaf 17,5 jaar. Een voorbeeld van een bedrijf dat vaak leerlingen met een garantiebaan aanneemt is de Albert Heijn. Albert Heijn heeft zijn eigen jobcoach en er zijn al een hoop leerlingen middels een garantiebaan uitgestroomd naar de Albert Heijn. Hier zijn we als school heel erg trots op.
Diplomagericht/vervolgonderwijs
Wij willen het uiterste uit de leerling halen. Daarom hebben we sinds een aantal jaar een samenwerking met het Albeda. We hebben een MBO1-klas bij ons in het gebouw. In deze klas kunnen de leerlingen een volwaardig MBO-diploma (niveau 1) behalen. Ze doen dan examen bij het Albeda. De diploma’s worden uitgereikt door het Albeda. De lessen worden verzorgd door een docent die gedetacheerd is vanuit het Albeda. Deze klas is voor de leerlingen die op verschillende gebieden uitblinken. Werkhouding, gedrag, schoolresultaten, stageresultaten en aanwezigheid zijn hierbij de bepalende gebieden. Ook moet de leerling 16 jaar oud zijn. Als een leerling aan al deze eisen voldoet, meldt de mentor de leerling aan. Het Diep-team en de CVB bepalen of de leerling in aanmerking komt voor een plaatsing in deze klas. Zij hebben de mogelijkheid anders te beslissen dan dat de mentor aangeeft. Wanneer een leerling onderwijs volgt in de MBO 1-klas, hebben wij daar verwachtingen bij. Hieronder treft u deze. Deze verwachtingen komen in het OPP en moeten door ouders/verzorgers en leerling ondertekend worden. Indien een leerling zich niet of niet voldoende kan houden aan de onderstaande verwachtingen, bestaat er een kans dat de leerling teruggeplaatst wordt naar klas 5. Het onderstaande zal tot aan de kerstvakantie geëvalueerd worden. Dit wordt dan tijdens de OPP-gesprekken besproken. Uitkomst van dit gesprek kan dan betekenen dat de leerling wordt teruggeplaatst of een laatste mogelijkheid krijgt om zijn/haar prestaties te verbeteren. Indien de leerling functioneert, kan hij de opleiding vervolgen en afronden. Verwachtingen binnen de MBO-klas
- Werkhouding: zelfstandigheid. Actieve werk- en leerhouding.
- Gedrag is aanspreekbaar en neemt verantwoordelijkheid voor zijn/haar eigen gedrag. Draagt bij aan een positief leerklimaat.
- Schoolresultaten: functioneert minimaal op 1F niveau (KSE 2) volgens de studiemeter (RNT, TNT) toetsen.
- Aanwezigheid: is op tijd op school. Geen ongeoorloofd verzuim.
- De verwachting is dat de leerling in staat is om zelfstandig te reizen. Als dit niet mogelijk is, denkt school hierin mee.
- Stage: heeft een stageplek bij een erkend leerbedrijf. Voldoet aan het aantal uren. Dit is minimaal 400 uur. Functioneert op zijn/haar stageplek.
- Er zijn 16 competenties waar de leerling aan moet voldoen. De verwachting is dat de leerling er minimaal 13 behaald.
Binnen het uitstroomprofiel vervolgonderwijs hebben we naast de MBO 1-klas ook een PRO-plus klas. Dit is een klas voor leerlingen die nog geen 16 jaar oud zijn, maar wel in aanmerking komen om les te volgen in de MBO 1-klas. Voor een plaatsing in deze klas hebben we ook eisen. Dit zijn dezelfde eisen als die we verwachten voor de MBO 1-klas. Het aanmeldproces is ook hier hetzelfde als bij de MBO 1-klas. Dagbesteding
Een klein gedeelte van de leerlingen stroomt uit via dagbesteding. Er zijn verschillende vormen van dagbesteding. Wij als school geven in het OPP aan dat een leerling in aanmerking komt voor dagbesteding, en onderbouwen waarom we dat vinden. Dit wordt ook met ouders gecommuniceerd. Vervolgens wordt er door school een aanvraag voor dagbesteding gedaan. De ouders en het kind worden dan uitgenodigd bij het UWV. De mentor gaat dan ook mee om de situatie nader toe te lichten. Uiteindelijk bepaalt het UWV of een leerling voor dagbesteding in aanmerking komt. Op de volgende site van de rijksoverheid treft u meer informatie: Dagbesteding (volwassenen) | Opvang en begeleiding | Regelhulp - Ministerie van VWS Uitstroom en nazorg
Met uitstroom bedoelen wij de plek waar een leerling naar toe gaat op het moment dat de school wordt verlaten. De leerlingen kunnen op verschillende manieren uitstromen. Met een baan, diploma of dagbesteding (Wajong). Nadat de leerlingen de school hebben verlaten, hebben zij recht op nazorg. Gedurende drie jaar wordt regelmatig contact opgenomen met de schoolverlater en het bedrijf. Wij blijven dit monitoren.
1.8 Rookbeleid
Alle scholen van iHub onderwijs en de omgeving rondom scholen rookvrije zones. Dit betekent:
- De gebouwen en terreinen zijn rookvrij (dit geldt voor iedereen die zich hierbinnen bevindt).
- Medewerkers roken niet in het bijzijn en niet in het zicht van leerlingen.
- Er is een actief ontmoedigingsbeleid en ontmoedigingsprogramma voor medewerkers en leerlingen.
1.9 Sponsoring
De scholen van iHub onderwijs leggen in toenemende mate contacten met het bedrijfsleven en branche organisaties. Daar worden convenanten afgesloten waarin wederzijdse ondersteuning en informatie-uitwisseling wordt geregeld.
Daarbij blijft gelden dat de school alleen verantwoordelijk is voor een eigen en zelfstandige invulling van het onderwijsprogramma. Ten aanzien van sponsoring voeren de scholen een terughoudend beleid. Giften worden alleen geaccepteerd als daarvoor geen tegenprestatie gevraagd wordt.
1.10 Schoolvakanties en studiedagen
Schoolvakanties Zomervakantie 15 juli t/m 23 augustus 2024 Herfstvakantie 28 oktober t/m 1 november 2024 Kerstvakantie 23 december 2024 t/m 3 januari 2025 Voorjaarsvakantie 24 t/m 28 februari 2025 Meivakantie 28 april t/m 9 mei 2025 Zomervakantie 21 juli t/m 29 augustus 2025 Extra vrije dagen Goede Vrijdag 18 april 2025 Tweede Paasdag 21 april 2025 Hemelvaartsdag 29 en 30 mei 2025 Tweede Pinksterdag 9 juni 2025 Studiedagen 3 september 2024 22 oktober 2024 26 november 2024 10 januari 2025 4 februari 2025 10 juni 2025 17 juli 2025