3. Ons onderwijs

Het onderwijs van iHub kent een breed onderwijsprogramma. Het accent ligt op betekenisvol en motiverend leren. ‘Leren door doen’ neemt een belangrijke plaats in. Wij streven ernaar om het lesprogramma gelijk te laten lopen met het reguliere onderwijs en aan te laten sluiten bij het vervolgonderwijs. Het onderwijs-leerklimaat richt zich zowel op het ondersteunen van de sociaal-emotionele ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling van de leerling als op het stimuleren en ontwikkelen van de didactische vaardigheden. Het behalen van certificaten en/ of een diploma is daarbij het uitgangspunt.
3.1 Ontwikkelingsperspectief
Wanneer uw kind start bij ons op school wordt er binnen zes weken, in overleg met u en uw kind, een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) vastgesteld. Hierin staat waar we gezamenlijk naartoe werken, welke onderwijsdoelen uw kind kan behalen en wat het verwachte uitstroomniveau is. Dit OPP biedt de school de mogelijkheid planmatig en doelgericht vorm te geven aan het onderwijsprogramma van uw kind d.m.v. leerlijnen. Het OPP wordt vier keer per jaar geëvalueerd. Wij proberen zoveel mogelijk onderwijs op maat aan te bieden. Op basis van zowel methode gebonden als methode onafhankelijke toetsen, externe onderzoeken en gesprekken met leerling en ouder(s)/opvoeder(s), kan er gekeken worden naar de mogelijkheden van de leerling. Elke twee weken worden de vorderingen die uw zoon/dochter maakt binnen de Commissie voor Begeleiding (CvB) besproken. Op School2Care bewaakt de coach het proces, stuurt bij en past aan waar nodig in overleg met de leerling, ouder(s)/opvoeder(s) en de gedragswetenschapper.
3.2 Leerstofaanbod
School2Care De Vliet is een school waarbij zorg en onderwijs in verschillende vormen aangeboden worden. Leerlingen komen om uiteenlopende redenen bij ons op school en wat die reden ook is, we zorgen er samen voor dat zij weer terug kunnen keren naar een vorm van onderwijs of zicht krijgen op een baan. Bij aanvang van een traject op School2Care bepalen we samen met de leerling, ouder(s)/opvoeder(s) en betrokken instanties het onderwijsperspectief van de leerling. Hierop baseren we ons onderwijsaanbod. De leerling krijgt les op zijn eigen niveau. We werken in klassen van maximaal 11 leerlingen, zodat de leerlingen meer geconcentreerd kunnen werken en gerichte begeleiding kunnen ontvangen. Eén keer per jaar ontvangt uw kind een overzicht van zijn/haar resultaten en vaardigheden in gedrag en onderwijs in een rapport. Vakken Alle nieuwe leerlingen starten in de instroomklas. Bij School2Care volgen de leerlingen Nederlands, Engels, rekenen, mens & maatschappij/burgerschap. Daarnaast geven we diverse trainingen en workshops. Met het onderwijs sluiten we aan bij wat de leerlingen al kunnen en weten. Daarnaast werken leerlingen aan de vakken waar ze achterstand hebben opgelopen of aan vakken die ze nodig hebben om goed aan te sluiten bij hun uitstroomperspectief. Verder volgen de leerlingen sport, koken, persoonlijk meesterschap en girls talk/ make a move (sekse specifieke vaardigheden). Tijdens het workshopblok worden lessen/trainingen aangeboden waarbij leerlingen werken aan talentontwikkeling. Ze gaan ontdekken wat ze leuk vinden en waar hun kracht ligt. Er is keuze tussen bijvoorbeeld: sport, zelfverdediging, muziek, beeldende vorming, koken of theater. Werken aan doelen Voor iedere leerling wordt na zes weken een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) vastgesteld. Gedurende het traject kijkt de coach of de leerling zich volgens dit perspectief ontwikkelt. De coach ondersteunt waar nodig en past het onderwijs- en leerstofaanbod hierop aan. Door te werken vanuit een OPP, kunnen we de talenten en mogelijkheden van de leerlingen tot hun recht laten komen. De coach stelt aan de hand van Master! (methodiek) met leerling en ouders doelen op met betrekking tot invullen van de vrije tijd/hobby’s en afspraken binnen het gezin. Leerroutes Na de instroomfase en het laten zien van de benodigde competenties, vervolgt een leerling zijn traject binnen de school in de leerroute voortgezet onderwijs of de leerroute MBO/VROC. Hierdoor worden leerlingen met een min of meer gelijke uitstroombestemming bij elkaar in een klas geplaatst. De leerroute MBO/VROC biedt ook stages aan, waarin leerlingen ervaring opdoen. Overstap naar vervolgschool of werk Er zijn twee mogelijkheden voor uitstroom: uitstromen naar een school voor voortgezet (speciaal) onderwijs of een beroepsopleiding aan een regionaal opleidingscentrum (ROC). Het is ook een mogelijkheid dat het uitstroomperspectief een baan op de arbeidsmarkt is.
3.3 Onderwijsresultaten
Gedurende de hele schoolloopbaan van uw zoon/dochter worden er zogeheten onderwijsopbrengsten verzameld, gegevens op het gebied van zijn/haar didactische en emotionele ontwikkeling. Daarnaast volgt iHub onderwijs leerlingen tot twee jaar na het vertrek van school om na te gaan of de leerling op de juiste (vervolg)plek zit en om te beoordelen of de gekozen aanpak succesvol is gebleken. Om de week worden de vorderingen die de leerling maakt besproken met de leden van de Commissie voor Begeleiding (CvB). Leerlingvolgsysteem Leerresultaten op zowel didactisch als sociaal en emotioneel gebied worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem SOMtoday. Ouders(s) en/of opvoeder(s) én leerlingen kunnen dagelijks de vorderingen bijhouden in dit digitale leerlingplatform. Vanaf schooljaar 2021-2022 zullen wij ook ZIEN! gebruiken om de sociaal-emotionele ontwikkelingen van de jongeren te volgen. Ouders, leerlingen, coaches en gedragswetenschappers zullen worden gevraagd om hiervoor vragenlijsten in te vullen.
3.4 Opbrengsten en analyse (schooljaar 2022-2023)
1. Onderwijsresultaten

School2care de Vliet heeft dit jaar boven de gestelde school-norm gepresteerd als het gaat om de hoeveelheid geslaagde leerlingen in het MBO 1 traject. Alle 5 examentrajecten zijn positief afgesloten en elke leerling stroomt door naar een vervolgbestemming.
Als we kijken naar de VMBO trajecten zien we dat er 1 van de 2 leerlingen het examentraject positief heeft afgerond. Hierbij is de gestelde school-norm niet behaald. Echter is dit een scheef beeld aangezien er maar 2 leerlingen een examentraject heeft doorlopen. Als er 1 van de 2 het niet haalt zit je direct onder de gestelde school-norm. 2. Sociale en maatschappelijke competenties: Uitslagen Zien!VO

Sociale- en maatschappelijke competenties worden gemonitord d.m.v. ZienVO. School2Care De Vliet is overwegend tevreden met de Zien VO uitslagen maar alles onder de 60% heeft dit jaar een verbeterslag nodig.
3. Uitstroombestemmingen

Het doel van School2Care De Vliet is om leerlingen voldoende te leren om door te kunnen stromen naar vervolgonderwijs. Dit blijft ook de komende jaren zo. 4. Uitstroom t.o.v. OPP

Binnen School2Care De Vliet zitten net onder de gestelde norm wat betreft uitstroom conform OPP. Ook hebben we 4 leerlingen die onder de gestelde norm zijn uitgestroomd en één leerling boven de gestelde norm.
Tijdens de trajecten past coach, in overleg met leerling en ouders, de uitstroombestemming soms aan omdat het dan meer passend lijkt voor de leerling. Dit wordt dan wel in het CvB en met ouders en leerling besproken, maar onvoldoende duidelijk in het OPP verwoord dat het uitstroomadvies aangepast is. 5. Veiligheidsbeleving

Binnen School2Care De Vliet wordt veel ingezet op veiligheid en dit is terug te zien in het cijfer voor veiligheidsbeleving. Komende jaren zullen wij hier ook veel aandacht aan blijven besteden. 6. Doelen waaraan de school heeft gewerkt: 4 pijlers uit het locatiespecifieke deel van het schoolplan
Samen sterker:
- Huisbezoeken en bezoeken op school met regelmaat inplannen en hier een stappenplan/ schema voor maken voor coaches. Behaald.
- Een sociale kaart maken om onze partners in beeld te krijgen. Behaald.
- Rondetafelgesprekken organiseren met alle betrokken hulpverlening om af te stemmen aan de voorkant welke hulp nodig is en hoe deze ingezet gaat worden. Lopend.
Steeds specialistischer:
- Inventariseren welke krachten er in huis zijn en binnen Ihub (als vast persoon) die wij in kunnen zetten voor bijv. PO’s. Behaald.
- Inventariseren wie wat kan en wil qua opleidingen. Behaald.
- GW gaat uitzoeken hoe diagnostiekaantekening behaald kan worden. Behaald.
Steeds inclusiever:
- School2Care promoten; goede PR: brochures, website, film. En een promotieteam opzetten.
- De gezinscoach meer inzetten in gezinnen. Behaald.
- School2Care Ambulant promoten; flyer maken en verspreiden, informatiebijeenkomsten geven op de scholen in Rotterdam. Een film laten maken en op promotietour met het team wat er nu is en de leerlingen die nu deelnemen. Behaald.
Beter onderwijs:
- Meer en vaker aansluiting zoeken met reguliere VO-Scholen en MBO’s m.b.t. examinering en doorstroom. Lopend.
- Inventariseren wat er nodig is om meer praktijklessen te kunnen bieden (bijv. lokalen; intern maar ook extern kijken waar gebruik van gemaakt kan worden, een extra locatie en vakdocenten). Lopend.