4. Samenwerking tussen ouder(s)/ opvoeder(s) en de school

Wij hechten veel waarde aan een goed contact tussen ouder(s)/ opvoeder(s) en de school; uit diverse onderzoeken blijkt dat een goede samenwerking een positieve bijdrage levert aan de leerresultaten van leerlingen. Hieronder leest u hoe wij vanuit de school de samenwerking met u willen vormgeven.
4.1 Ouderbijeenkomsten
In de jaarplanner staan de data van verschillende ouderavonden. Deze bijeenkomsten zijn soms gezamenlijk en hebben een bepaald thema rondom de ontwikkeling van de leerlingen.
We hechten veel waarde aan uw komst, zodat we op deze manier gezamenlijk de beste bijdrage leveren aan de leerresultaten van uw kind. We verwachten dat ouders aanwezig zijn, aangezien dit onderdeel is van het traject.
De data voor de ouderbijeenkomsten vindt u bij hoofdstuk 1.5.
4.2 Ondersteuning voor ouders
Ouders kunnen met opvoedvragen terecht bij de coach van hun kind. Ook kan de coach doorverwijzen naar de gezinscoach van de locatie om een traject in te gaan.
4.3 Leerlingenraad
We hebben op school een leerlingenraad, waarin zaken vanuit School2Care De Vliet besproken worden met de jongeren. De leerlingenraad komt één keer per week bijeen.
4.4 Medezeggenschap
De medezeggenschapsraad (MR) heeft een belangrijke rol op school. Zij ondersteunt de school actief bij het realiseren van een plezierige, veilige leer- en werkomgeving en kwalitatief goed onderwijs, denkt mee over de organisatie van de school en bijvoorbeeld de vakantieregeling. Daarnaast heeft de MR instemmingsrecht bij bepaalde zaken, zoals het schoolplan en de schoolgids.
De MR bestaat uit een oudergeleding en een personeelsgeleding, waarbij ouders de leerlingen onder 13 jaar vertegenwoordigen. Vanaf 13 jaar mogen ook leerlingen deelnemen aan de MR of, als de school deze heeft, de leerlingenraad. De MR van onze school is te bereiken via Liesbet van Ryckeghem (liesbet.vanryckeghem@ihub.nl). iHub onderwijs heeft ook een Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) die regelmatig met de bestuurder over bovenschoolse (beleids)zaken overlegt. De GMR wordt gevormd door een afvaardiging van ouder(s)/opvoeder(s) en medewerkers van iHub onderwijs, waarbij elk van de vier onderwijsregio’s is vertegenwoordigd. De MR en de GMR hebben met regelmaat contact met elkaar. Voor meer informatie over deelname aan de MR of GMR kunt u contact opnemen met de schooldirecteur.
4.5 Hoorrecht van ouders en leerlingen
Vanaf 1 augustus 2025 is het wettelijk verplicht dat ouders en leerlingen worden gehoord over het ondersteuningsaanbod van de school. Onze school hecht veel waarde aan deze betrokkenheid en heeft het hoorrecht als volgt georganiseerd:
Leerlingen
- Ontwikkelingsperspectief (OPP): Leerlingen met een OPP worden actief betrokken bij het opstellen, bijstellen, vaststellen en evalueren van hun plan. We vragen hen wat zij nodig hebben om zich goed te kunnen ontwikkelen en nemen hun inbreng serieus.
- Ondersteuningsaanbod: Alle leerlingen krijgen de mogelijkheid om hun mening te geven over het ondersteuningsaanbod van de school. Dit gebeurt via gesprekken, het leerklimaatonderzoek en via de leerlingenraad.
- Leerlingenraad: De leerlingenraad wordt jaarlijks betrokken bij het bespreken van het ondersteuningsaanbod en adviseert de schoolleiding over verbeterpunten vanuit leerlingperspectief.
Ouders
- Ouderraad: De ouderraad wordt actief betrokken bij het vormgeven van het ondersteuningsaanbod. Zij fungeert als klankbord voor de schoolleiding en brengt signalen en wensen van ouders onder de aandacht.
- Individuele ouders: Ouders van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften worden gehoord bij het opstellen en evalueren van het OPP. Daarnaast kunnen zij hun mening geven over het algemene ondersteuningsaanbod via ouderavonden, enquêtes en gesprekken.
- Ouders in de MR: De oudergeleding in de medezeggenschapsraad (MR) vertegenwoordigt de belangen van ouders binnen de schoolorganisatie. Zij speelt een essentiële rol in het waarborgen van het hoorrecht van ouders. De oudergeleding heeft instemmingsrecht, adviesrecht en bewaakt dat ouders tijdig en volledig worden geïnformeerd, maar ook dat de stem van ouders wordt meegenomen in besluitvorming.
Medezeggenschapsraad (MR)
- De MR heeft instemmingsrecht op de schoolgids, waarin het volledige ondersteuningsaanbod is opgenomen.
- De schoolleiding bespreekt jaarlijks met de MR het ondersteuningsbeleid en de wijze waarop ouders en leerlingen worden gehoord.
- De MR bewaakt dat het hoorrecht correct wordt toegepast en dat de school zich houdt aan de wettelijke verplichtingen.
Onafhankelijke ondersteuning
Ouders en leerlingen kunnen terecht bij het ouder- en jeugdsteunpunt van ons samenwerkingsverband voor onafhankelijke informatie en ondersteuning bij vragen over passend onderwijs.
4.6 Expertpanel
Het Expertpanel bestaat uit ouder(s)/ opvoeder(s) van de jongeren die bij iHub onderwijs of zorg ontvangen. Het panel komt maandelijks bij elkaar en voorziet de bestuurder van inzichten en input over de kwaliteit van ons onderwijs en onze zorg. Voor meer informatie over deelname aan het Expertpanel kunt u contact opnemen met de schooldirecteur. Lees meer over het Expertpanel op onze website ihub.nl/expertpanel.
4.7 Vertrouwenspersoon
Als u zaken vertrouwelijk wilt bespreken kan dit met de schoolvertrouwenspersoon van de school. De vertrouwenspersoon behartigt de belangen van ouder(s)/ opvoeder(s) en leerlingen bij incidenten rondom ongewenst gedrag en begeleidt hen bij een eventuele formele klachtenprocedure via de klachtencommissie. Wij nemen klachten serieus en gebruiken uw op- en aanmerkingen om de dagelijkse gang van zaken binnen de school te verbeteren. Voor onze school kunt u contact opnemen met:
- Marleen van Hemmen 06-20440529 marleen.vanhemmen@ihub.nl
- Hanae Bouadli 06-43628407 hanae.bouadli@ihub.nl
4.8 Vertrouwensinspecteur
Ouder(s)/opvoeder(s), leerlingen, docenten, schoolbesturen, maar ook vertrouwenspersonen kunnen de vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs raadplegen wanneer zich in of rond de school (ernstige) problemen voordoen op het gebied van:
- seksuele intimidatie en seksueel misbruik;
- psychisch en fysiek geweld;
- discriminatie en radicalisering.
De vertrouwensinspecteur luistert, informeert en adviseert. Uw melding wordt geregistreerd in een vertrouwelijk dossier. Alle werkdagen tussen 08.00-17.00 uur is de vertrouwensinspecteur bereikbaar op het nummer: 0900 111 3 111 (lokaal tarief).
4.9 Klachtenregeling
Onze medewerkers zetten zich volop in voor de kwaliteit van het onderwijs. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent. Laat het ons dan weten, zodat wij de kwaliteit van ons werk kunnen blijven verbeteren. In deze wegwijzer staat waar u terecht kunt met uw klacht over iHub onderwijs.
Stap 1: Gesprek met medewerker Wij vragen u uw klacht eerst met de betrokken medewerker te bespreken.
Stap 2: Contact met vertrouwenspersoon voor leerlingen en ouders Mocht u er niet uitkomen met de betreffende medewerker of graag ondersteuning krijgen, dan kunt u contact opnemen met de vertrouwenspersoon van de school. Deze persoon kan u helpen en ondersteunen bij het gesprek op school. De contactgegevens van de vertrouwenspersoon vindt u hierboven.
Stap 3: Gesprek met schooldirecteur Komt u er met de medewerker niet naar tevredenheid uit, richt u zich dan als volgende stap tot de schooldirecteur. Samen kijken we wat we kunnen doen om uw klacht op te lossen.
Stap 4: Gesprek met regiodirecteur Wanneer dit niet het gewenste resultaat oplevert, kunt u schriftelijk een klacht indienen bij de regiodirecteur via het e-mailadres klachten@ihub.nl.
Vermeld a.u.b. in uw klacht:
* over welke school de klacht gaat
* de periode van de klacht
* over wie de klacht gaat
* de inhoud van de klacht
* wat er tot nu toe gedaan is om uw klacht op te lossen
De regiodirecteur gaat dan met u in gesprek. De betrokken medewerker wordt uiteraard ook gevraagd zijn of haar visie te geven. Na de behandeling van de klacht ontvangt u een schriftelijke reactie. Daarin wordt opgenomen of, en zo ja welke maatregelen er worden getroffen.
Klachtenregeling Wij vragen u om eerst bovengenoemde stappen te doorlopen. Echter, een officiële klacht indienen kan op elk moment. Dit kan bij het bevoegd gezag van iHub onderwijs & familiezorg (de raad van bestuur) of bij de landelijke (onafhankelijke) klachtencommissie van Geschillen Commissie Bijzonder Onderwijs (GCBO) waarbij iHub onderwijs zich heeft aangesloten.
Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs Postbus 82324 2508 EH DEN HAAG T: 070 - 386 16 97 (10.00-12.30 en 13.30-16.00 uur) E: info@gcbo.nl
Wij verwijzen u graag naar de klachtenregeling iHub onderwijs voor meer informatie over hoe u een klacht kunt indienen bij de landelijke klachtencommissie.
4.10 Ouder- en Jeugdsteunpunt Koers VO
Onze school is aangesloten bij het samenwerkingsverband Koers VO. Voor ouder(s)/opvoeder(s) heeft Koers VO een Ouder- en Jeugdsteunpunt waar u vragen over passend onderwijs kunt voorleggen. Op de website van Koers VO vindt u meer informatie. Ga naar: www.koersvo.nl/voor-ouders/.