3. Ons onderwijs
Het onderwijs van iHub kent een breed onderwijsprogramma. Het accent ligt op betekenisvol en motiverend leren. ‘Leren door doen’ neemt een belangrijke plaats in. Wij streven ernaar om het lesprogramma gelijk te laten lopen met het reguliere onderwijs en aan te laten sluiten bij het vervolgonderwijs. Het onderwijs-leerklimaat richt zich zowel op het ondersteunen van de sociaal-emotionele ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling van de leerling als op het stimuleren en ontwikkelen van de didactische vaardigheden. Het uitstromen naar vervolgonderwijs en het behalen van certificaten en/ of een diploma is daarbij het uitgangspunt.
3.1 Ontwikkelingsperspectief
Wanneer uw kind start bij ons op school wordt er binnen zes weken in overleg met u een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) vastgesteld. Hierin staat waar we gezamenlijk naartoe werken, welke onderwijsdoelen uw kind kan behalen en wat het verwachte uitstroomniveau is. Dit OPP biedt de school de mogelijkheid planmatig en doelgericht vorm te geven aan het onderwijsprogramma van uw kind d.m.v. leerlijnen.
Het OPP wordt twee keer per jaar geevalueerd en met ouder(s)/opvoeder(s) besproken. Proces rondom het uitstroomperspectief en uitstroom van de leerlingen aan het einde van groep 8
In de OPP’s van leerlingen binnen groep 1 t/m groep 5 wordt een uitstroomperspectief genoteerd passend bij de schoolstandaard; het gemiddelde uitstroomperspectief van de school.
In het OPP dat in groep 6 wordt geschreven, wordt het uitstroomperspectief opgesteld door de leerkracht en de CvB richting een uitstroom na groep 8. Het uitstroomperspectief wordt vastgesteld op basis van zowel methodegebonden als niet-methodegebonden toetsen, intelligentiegegevens (indien beschikbaar) en het algemene beeld vanuit de klas. Dit perspectief wordt met ouders tijdens de OPP-besprekingen in groep 6 en groep 7 besproken.
Tijdens het OPP-gesprek in groep 7 voert de leerkracht met ouders een eerste verkennend gesprek over wensen en mogelijkheden na groep 8 bij het geplande uitstroomperspectief.
In groep 8 worden de ouders tijdens een informatieve ouderavond in september geïnformeerd over de planning voor de schoolverlaters. Deze ziet er grofweg als volgt uit:
- Begin oktober: afname drempeltoets.
- November: in het OPP-gesprek wordt het voorlopige schooladvies gegeven, bestaande uit niveaubepaling en regulier of speciaal onderwijs.
- December t/m februari: leerling en ouders oriënteren zich op het voortgezet (speciaal) onderwijs.
- Begin februari: afname doorstroomtoets.
- Januari/februari: ouders melden hun kind aan bij een school voor voortgezet speciaal onderwijs.
- 25 t/m 31 maart 2025: ouders melden hun kind aan bij een school voor (regulier) voortgezet onderwijs. Dit kan alleen in deze week!
3.2 Leerstofaanbod
Het onderwijsaanbod van iHub onderwijs voldoet aan de kerndoelen zoals deze door de overheid zijn omschreven. Twee keer per jaar ontvangt uw kind een overzicht van zijn/haar resultaten en vaardigheden in gedrag en onderwijs in een rapport. Het rapport wordt met u als ouder(s)/opvoeder(s) en de leerling zelf besproken tijdens de rapportavond.
Binnen de leerroutes wordt onderwijs gegeven in de volgende leergebieden:
- Nederlandse taal
- Engels
- Rekenen/wiskunde
- Oriëntatie op jezelf en de wereld
- Kunstzinnige oriëntatie
- Bewegingsonderwijs
- Zintuiglijke en motorische ontwikkeling
- Sociaal emotionele ontwikkeling
- Leren leren
In de wet is vastgelegd dat scholen actief burgerschap en sociale integratie moeten bevorderen. Dit betekent dat er binnen ons onderwijs binnen verschillende leergebieden aandacht wordt besteed aan de Nederlandse samenleving en cultuur, zodat uw kind leert hoe hij of zij kan participeren in onze samenleving en een bijdrage kan leveren aan onze maatschappij. Ons onderwijsaanbod richt zich op uitstroom naar een vervolgopleiding. Dit kan zijn terug naar een reguliere school of na het laatste jaar doorstromen naar het voortgezet (speciaal) onderwijs. Doordat wij ons onderwijs- en zorgaanbod op maat kunnen aanbieden haalt de school het maximale uit alle leerlingen.
Binnen onze school krijgen alle leerlingen praktijklessen aangeboden. Tijdens deze lessen maken de leerlingen kennis met techniek en alles wat er met de natuur te maken heeft. Dit gaat van tuinieren, tot koken tot dierverzorging. Binnen de school hebben we dan ook verschillende dieren, waaronder onze kippen, konijnen, duiven en onze schoolhond Mats.
3.3 Onderwijsresultaten
Gedurende de hele schoolloopbaan van uw kind worden er zogeheten onderwijsopbrengsten verzameld, gegevens op het gebied van zijn/haar didactische en emotionele ontwikkeling. Daarnaast volgt iHub onderwijs leerlingen tot twee jaar na het vertrek van school om na te gaan of de leerling op de juiste (vervolg)plek zit en om te beoordelen of de gekozen aanpak succesvol is gebleken. Leerlingvolgsysteem Leerresultaten op zowel didactisch als sociaal en emotioneel gebied worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem ParnasSys. Ouders(s) en/of opvoeder(s) kunnen dagelijks de vorderingen bijhouden op het ouderportaal of worden via de app Parro op de hoogte gehouden.
3.4 Opbrengsten en analyse (schooljaar 2022 – 2023)
1. Onderwijsresultaten (prestatieanalyse)
We zien hierboven dat het advies wat gegeven is in groep 7 overeenkomt met dat wat de leerlingen op de eindtoets laten zien. Op basis van het Drempelonderzoek worden adviezen weleens bijgesteld. We zien dat dit niet altijd overeenkomt met wat de leerkracht in de jaren daarvoor heeft gezien.
We zien dat de leerlingen op Schats School Noord niet op alle vakgebieden altijd de schoolnorm behalen. Wij streven er naar dat alle leerlingen minimaal het streefniveau 1F behalen aan het einde van groep 8. Wij houden wel rekening met het uitstroomniveau van de leerlingen. We verwachten dit wel van de leerlingen met een minimaal uitstroomniveau van VMBO-B, van de leerlingen met een uitstroomniveau van minimaal VMBO-TL verwachten we een streefniveau van 2F/1S. Dit betekent dat we van de kinderen die een PRO uitstroom hebben een lager streefniveau verwachten.
Wat we wel zien is dat de percentages in vergelijking met vorig schooljaar beter zijn op het gebied van rekenen. Er zijn meer leerlingen die een minimaal streefniveau hebben van 1F op het gebied van rekenen, echter zijn het aantal leerlingen dat 1S behalen gedaald. Bij het vakgebied taalverzorging zien we dat er minder leerlingen met minimale streefniveau van 1F behalen.
Als we kijken naar de streefniveaus die de leerlingen behalen op het gebied lezen, dan zien we dat bijna iedereen dit gehaald heeft. Dat is een flinke stijging met het jaar daarvoor.
Als we kijken naar het gebied rekenen, dan zien we dat onze leerlingen hier flinke moeite mee hebben en hier nog werk aan de winkel is. We zijn gestart met een nieuwe methode, waarbij veel meer gekeken wordt naar het aanleren van de verschillende formules om sommen uit te rekenen. We kunnen over 2 jaar zien of dit heeft geholpen.
Kijkend naar het gebied taalverzorging, dan zien we dat meer dan de helft van de leerlingen het streefniveau van 1F en 2F behalen.
2. Sociale en maatschappelijke competenties: Uitslagen ZIEN!
Ieder schooljaar worden de Zien! lijsten ingevuld bij ons op school. Wij kunnen hieruit opmaken dat de norm dit jaar gehaald wordt op de graadmeters van Betrokkenheid en Welbevinden. Op de ruimte nemende vaardigheden behalen we dit jaar een score van 73%, dit ligt net onder de gestelde norm van 75%. Op de vaardigheden voor ruimte gevend gedrag behalen we een score van 62%. Wat opvalt is dat de norm voor de ruimte nemende vaardigheden wel gehaald zou worden als de scores van 1 klas volledig weggelaten zouden worden. We hadden te maken met een groep waarin veel leerlingen zaten met externaliserend gedrag.
Op het ruimte gevende gedrag behalen 3 van de 7 klassen de norm. Er worden over het algemeen goede scores behaalt op de ruimte nemende vaardigheden. De score op ruimte gevende vaardigheden blijft in 4 van de 7 klassen onder de schoolnorm. Dit is het beeld dat wij vaak terugzien bij onze leerlingen. Veel van de leerlingen hebben te maken met externaliserende problematiek en hebben diagnoses als ADHD en hechtingsproblematiek. Het is van leerlingen met deze problematiek bekend dat zij meer moeite hebben met de ruimte gevende vaardigheden. We zien wel dat in de meeste groepen de ruimte gevende vaardigheden zijn verbeterd in vergelijking met vorig jaar. Wij vragen ons af het haalbaar is om met onze doelgroep de norm te behalen rondom de ruimte gevende vaardigheden.
Wij zijn sinds 2 jaar gestart met de inzet van pedagogische groepsplannen. De ZIEN! scores worden in het groepsplan vertaald naar praktische adviezen. De leerkracht analyseert de lijst en de hand hiervan wordt er gekeken waar de groep aan gaat werken. Hier worden ook individuele afspraken, groepstrainingen, groepsdoelen en KWINK-lessen aan gekoppeld. De leerkracht doet dit op basis van de informatie die bij ZIEN! te vinden is. Verder vindt er een groepsplan bespreking plaats waarbij het hele plan met de leerkrachten en de gedragswetenschappers besproken wordt. De inzet van het groepsplan lijkt een positief effect te hebben op de manier waarop het pedagogische aanbod in de klas vorm krijgt.
3. Uitstroombestemmingen
De norm van iHub/inspectie is dat 75% van de leerling conform het OPP uitstromen. Op onze locatie is in het schooljaar 2022-2023 71% van de leerling conform OPP uitgestroomd. We blijven ook het schooljaar 2024-2025 streven naar een percentage van 75%.
Er zijn 4 van de 14 leerlingen naar een ander niveau uitgestroomd dan waar in het OPP naartoe is gewerkt. Hierbij gaat het om 2 leerlingen die onder het niveau van het OPP zijn uitgestroomd en 2 leerlingen die boven het niveau van het OPP uitgestroomd zijn. De leerlingen die onder het niveau van het OPP zijn uitgestroomd zaten op het moment van uitstromen in een onderwijszorginstelling. Hier ligt de nadruk vooral op gedrag en behandeling en minder op onderwijs. Het gedrag ligt bij deze leerlingen op de voorgrond, waardoor er minder didactisch aanbod is of is geweest.
Daarnaast zijn er ook 2 leerlingen die boven het niveau van het OPP zijn uitgestroomd. Deze leerlingen laten zien dat het belangrijk blijft om de verwachtingen hoog te houden.
4. Uitstroom t.o.v. OPP
Er zijn dit schooljaar 4 van de 14 leerlingen naar een ander niveau uitgestroomd dan waar in het OPP naartoe is gewerkt. Hierbij gaat het om 2 leerlingen die onder het niveau van het OPP zijn uitgestroomd en 2 leerlingen die boven het niveau van het OPP uitgestroomd zijn. De leerlingen die onder het niveau van het OPP zijn uitgestroomd, hebben om verschillende redenen enige tijd onderwijs gemist. Ze zaten in een andere setting. Hier lag het gedrag meer op de voorgrond dan het onderwijs.
Daarnaast zijn er ook 2 leerlingen die boven het niveau van het OPP zijn uitgestroomd. Deze leerlingen laten zien dat het belangrijk blijft om de verwachtingen hoog te houden.
We zien dat het schoolgemiddeld van Schats School Noord anders aan het worden is ten opzichte van vorige schooljaren. We zien dat het schoolgemiddelde richting VMBO-K ging, dit jaar zien we dat het gemiddelde uitstroomniveau op VMBO-K/B zit. Wanneer we volgend schooljaar zien dat het schoolgemiddelde weer op VMBO-K/B zit zal het aangepast gaan worden.
Naast de Cito eindtoets zal ook het drempelonderzoek standaard afgenomen worden. De manier van toetsen bij het drempelonderzoek sluit beter aan bij onze leerlingen. De opdrachten zijn kort en overzichtelijk en de toetsen duren niet te lang.
Als we kijken naar het verschil tussen de scores van het drempelonderzoek en de Cito eindtoets dan zien we een behoorlijk verschil. Van de 14 leerlingen laten 13 leerlingen bij het drempelonderzoek zien dat ze op het niveau zitten waarop ze gaan uitstromen.
5. Veiligheidsbeleving
In het leerklimaat onderzoek van 2022-2023 behalen we een rapportcijfer van 7.2 voor veiligheid op school, dat is onder de norm van 7.5. Het algehele leerklimaat is in alle klassen hoger dan vorig schooljaar. Eén klas springt er op een negatieve manier uit. Deze klas behaalt op veiligheid op school als enige klas een onvoldoende en scoort als enige klas ver onder de gestelde norm. Het algehele rapportcijfer voor veiligheid op school wordt dus sterk naar beneden gehaald door de score van deze klas. In deze klas zaten enkele leerlingen, waarvan het daarna ook is geconstateerd dat zij op dit moment geen onderwijs in een klassensetting kunnen volgen.
Binnen onze school wordt los van het Leerklimaat onderzoek ook Wij in de Wei afgenomen. Deze wordt individueel afgenomen en de leerlingen mogen uitleggen wat zij belangrijk vinden. Hierin geven leerlingen aan dat er wel onrust kan zijn in de klas, maar ze zich veilig voelen in de school. De leerkrachten helpen de leerlingen op alle vlakken waar nodig.
We zien ook binnen het leerklimaat onderzoek dat we dan ook hoge cijfers halen (8,1) voor de hulp van de leerkracht en wat je hier leert scoort ook een 7,9.
Ook wordt er in de groepen Groepsgeluk gegeven en wordt er gewerkt met de Kwink methode. Deze zorgen ervoor dat leerlingen elkaar leren vertrouwen in de groep en met elkaar om leren gaan.
6. Doelen waaraan de school heeft gewerkt: 4 pijlers uit het locatie specifieke deel van het schoolplan
Samen Sterker:
Afgelopen schooljaar werd hier hard gewerkt aan de samenwerking met ouders. Wij zijn van mening dat we de ouders nodig hebben om goed onderwijs te geven. Op dit moment zijn er al dagelijks ouders in de school te vinden. Zij ondersteunen bij het tutorlezen, zij smeren brood voor de leerlingen, nemen deel aan de MR en beheren de ouderkamer. We organiseren jaarlijks een ouderkamer waar een opkomst is van 70% van de ouders. Ook de kerstviering en afsluiting van het schooljaar wordt gevierd met ouders. Hier hebben we een opkomst van 50%. Over 2 jaar zien we graag dat de thema-ochtenden een betere opkomst hebben. We zitten hier nu op 8% en we willen hier graag 10% per keer van maken. We houden dit percentage laag, omdat ouders zich aan kunnen sluiten bij onderwerpen die ze interessant vinden. We zullen ouders blijven aanmoedigen om te komen. We Samen Sterker:
Afgelopen schooljaar werd hier hard gewerkt aan de samenwerking met ouders. Wij zijn van mening dat we de ouders nodig hebben om goed onderwijs te geven. Op dit moment zijn er al dagelijks ouders in de school te vinden. Zij ondersteunen bij het tutorlezen, zij smeren brood voor de leerlingen, nemen deel aan de MR en beheren de ouderkamer. We organiseren jaarlijks een ouderkamer waar een opkomst is van 70% van de ouders. Ook de kerstviering en afsluiting van het schooljaar wordt gevierd met ouders. Hier hebben we een opkomst van 50%. Over 2 jaar zien we graag dat de thema-ochtenden een betere opkomst hebben. We zitten hier nu op 8% en we willen hier graag 10% per keer van maken. We houden dit percentage laag, omdat ouders zich aan kunnen sluiten bij onderwerpen die ze interessant vinden. We zullen ouders blijven aanmoedigen om te komen. We maken de onderwerpen interessant voor ouders. We gaan werken met een klassenouder. Hij of zij zal in de app met de ouders steeds voorleggen wat er voor onderwerpen op de planning staan en ouders aanmoedigen.
Er wordt binnen de school ook gewerkt met verschillende externe partijen. Binnen de school werken we met de fysio, logopedie, Onderwijs-zorg begeleiders, remedial teacher, judo-instructeur en SKVR samen. Dit zijn alleen de partijen binnen de school. We hebben de disciplines verdeeld over de CVB leden, waardoor er gemakkelijker ruimte is voor gesprek. Ook hebben we een nieuwe fysio binnen de school welkom geheten. Er zijn duidelijke lijnen met haar afgesproken. Over 2 jaar hebben we een multi disciplinair team binnen de school wat volledig met elkaar in verbinding staat.
Steeds Inclusiever:
De school heeft het afgelopen jaar de verkenning gehad rondom Traumasensitief onderwijs. Het gehele team heeft de cursus gevolgd en op dit moment wordt de manier van werken geïmplementeerd binnen de school. Over 2 jaar zien we dat TSO de manier van werken is binnen Schats School Noord. Ouders zijn hierin meegenomen en ouders en school trekken hier samen in op. We werken ook met de LeerKRACHT methodiek. TSO staat daar de komende jaren centraal.
Er is de afgelopen 2 jaar een helder programma gemaakt rondom onze praktijkvakken, burgerschap en cultuur lessen. Deze staan op veel vlakken ook met elkaar in verbinding. Iedere klas krijgt 1x in de week praktijkles waarin de volgende onderwerpen aan de orde komen: techniek, natuurwetenschappen, koken, ICT en de zaakvakken vanaf groep 5. Deze onderdelen hebben veel raakvlakken met burgerschap.
Over 2 jaar zien de verbinding tussen de burgerschapslessen in de klas, het culturele aanbod en de praktijkvakken bij de vakdocenten. Nu staat dit nog op zichzelf. We willen hier een natuurlijke overgang in maken, waardoor alles in verband staat met elkaar.
Steeds specialistischer:
De LeerKRACHT methodiek wordt nu de afgelopen 3 jaar gebruikt binnen Schats School Noord. We hebben wekelijks een bordsessie met het gehele team. Er wordt gewerkt met werksessies waarin gezamenlijk lesontwerp centraal staat. Ook worden hier alle analyses op onderwijskundig gebied behandeld.
Ook willen we talentenontwikkeling graag sterk wegzetten binnen ons onderwijs. We werken daarom wekelijks met de SKVR aan culturele vakken. We doen dit ook in combinatie met de praktijkvakken, waar de kunstweken een duidelijke plek in hebben.
Over 2 jaar wordt er geheel zelfstandig gewerkt met het organisatiebord vanuit leerKRACHT door leerlingen en personeel.
Over 2 jaar zien we dat we los van de lessen van de SKVR meer talenten buiten de school kunnen ontwikkelen en dus nog meer de samenwerking aan kunnen gaan met sportverenigingen en muziekverenigingen.
Steeds beter onderwijs:
Dit schooljaar stond het leesonderwijs centraal binnen de school. Er is dit jaar met het team een verdieping gemaakt in Close reading. Hier zijn cursusdagen in gevolgd en er zijn observaties gedaan binnen de groep. De lessen die gezamenlijk zijn gemaakt zijn her te gebruiken en het enthousiasmeert de leerlingen en de leerkrachten.
Over 2 jaar zien we dat Close reading door de leerkrachten wordt beheerst en dat het vast is opgenomen in ons lesprogramma.
Bewegend leren is een onderdeel waar wij als school al enige jaren mee bezig zijn. We bouwen dit steeds een stukje verder uit en merken dat sommige lesontwerpen in de school heel goed werken en anderen wat minder.
Over 2 jaar is bewegend leren bij iedere klas geïntegreerd. Er is een duidelijke verdeling in het rooster zichtbaar, waarin bewegend leren en rustmomenten elkaar afwisselen, zodat er een optimaal leerklimaat ontstaat.