4. Samenwerking tussen ouder(s)/ opvoeder(s) en de school
iHub onderwijs hecht veel waarde aan een goed contact tussen ouder(s)/ opvoeder(s) en de school; uit diverse onderzoeken blijkt dat een goede samenwerking een positieve bijdrage levert aan de leerresultaten van leerlingen. Hieronder leest u hoe wij vanuit de school de samenwerking met u willen vormgeven.
4.1 Het intakegesprek
Tijdens het intakegesprek tussen u, de schooldirecteur en/ of een lid van het CvB wordt de samenwerkingsovereenkomst besproken. In deze overeenkomst worden afspraken vastgelegd over de manier van samenwerken en over ieders verantwoordelijkheden binnen die samenwerking. Een geregeld contact wordt op prijs gesteld, dit kan in een persoonlijk gesprek maar ook per telefoon of per mail.
4.2 Ouderbijeenkomsten
Voor iedere groep zal er aan het begin van het schooljaar een gezamenlijk ouderavond gepland staan. Op deze avond zal er een algemeen deel zijn en een groepsdeel.
In het jaar zijn verschillende momenten waarop we een ouderpanel hebben. Deze zullen gedeeltelijk online plaatsvinden en gedeeltelijk op school. Zo heeft iedere ouder de mogelijkheid om aan te sluiten.
Op verschillende ochtenden in het schooljaar is er een koffieochtend waarop verschillende thema’s behandelt worden. Dit wordt afgewisseld met inloopmomenten in de klas, zodat er sfeer in de klas geproefd kan worden.
4.3 Ondersteuning voor ouders
Op school worden oudercursussen gegeven. Ook is het mogelijk individuele ondersteuning te krijgen van de maatschappelijk deskundige van de school als u vragen heeft over het gedrag of het leren van uw kind. Voor in deze gids vindt u de contactgegevens van de school, waar u kunt vragen naar de maatschappelijk deskundige.
Onze ouderkamer: voor ouders, door ouders
We hebben binnen onze school een ouderkamer, voor ouders en door ouders. Hier worden cursussen aangeboden en hebben ouders de mogelijkheid om met andere ouders samen koffie te drinken en ervaringen uit te wisselen. Er is altijd een vrijwilliger bij aanwezig.
Ook dient de kamer als ruilhoek. Er is de ruimte voor ouders om kleding, speelgoed en verzorgingsproducten mee te nemen voor zichzelf, voor familieleden of buren die dit goed kunnen gebruiken. De openingstijden zijn tussen 8.30 uur en 10.00 uur. Ook worden de tijden altijd doorgegeven via Parro en onze Instagrampagina.
4.4 Leerlingenraad
Elke school van iHub onderwijs heeft een eigen leerlingenraad, leerlingen hebben inspraak in bepaalde zaken. Met deze raad bekijken we bijvoorbeeld de gedragsregels van de school en passen deze eventueel aan. Ook hebben leerlingen via de raad inspraak in aanschaf van bijv. buitenspeelmateriaal.
4.5 Medezeggenschap
De medezeggenschapsraad (MR) is een zelfstandig orgaan voor inspraak bij een school en heeft een belangrijke rol op school. Zij ondersteunt de school actief bij het realiseren van een plezierige, veilige leer- en werkomgeving en kwalitatief goed onderwijs. Zij denkt mee over de organisatie van de school, denk aan bijvoorbeeld de ontwikkelingen binnen de school, ouderparticipatie of de vakantieregeling. Daarnaast heeft de MR instemmingsrecht bij bepaalde zaken, zoals het schoolplan en de schoolgids.
De MR bestaat uit een oudergeleding en een personeelsgeleding, waarbij ouders de leerlingen onder 13 jaar vertegenwoordigen. Vanaf 13 jaar mogen ook leerlingen deelnemen aan de MR of, als de school deze heeft, de leerlingenraad.
iHUB Onderwijs heeft ook een Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) die met regelmaat met de bestuurder over bovenschoolse (beleids)zaken overlegt. De GMR wordt gevormd door een afvaardiging van ouder(s)/opvoeder(s) en medewerkers van iHUB Onderwijs, waarbij elk van de vier onderwijsregio’s is vertegenwoordigd. De MR en de GMR hebben met regelmaat contact met elkaar.
Voor informatie over deelname aan de MR of GMR kunt u contact opnemen met de schooldirecteur.
De MR van onze school is te bereiken via Violet Mooij: violet.mooij@horizon.eu.
Het postadres is: Van Enckevoirtlaan 129 3052 KR Rotterdam
4.6 Expertpanel
Het Expertpanel bestaat uit ouder(s)/ opvoeder(s) van de jeugdigen die bij iHub onderwijs of zorg ontvangen. Het panel komt maandelijks bij elkaar en voorziet de bestuurder van inzichten en input over de kwaliteit van ons onderwijs en onze zorg. Voor meer informatie over deelname aan het expertpanel kunt u contact opnemen met de schooldirecteur. Lees meer over het Expertpanel op onze website ihub.nl/expertpanel.
4.7 Vertrouwenspersoon
Als u zaken vertrouwelijk wilt bespreken kan dit met de schoolvertrouwenspersoon van de school. De vertrouwenspersoon behartigt de belangen van ouder(s)/ opvoeder(s) en leerlingen bij incidenten rondom ongewenst gedrag en kan hen indien gewenst begeleiden bij gesprekken n.a.v. een klacht of een eventuele formele klachtenprocedure bij de klachtencommissie.
Wij nemen klachten serieus en gebruiken uw op- en aanmerkingen om de dagelijkse gang van zaken binnen de school te verbeteren.
Voor onze school kunt u contact opnemen met: Mevr. Carola Askes, via telefoonnummer: 010 483 56 86 of e-mailadres: carola.askes@horizon.eu.
4.8 Vertrouwensinspecteur
Ouder(s)/opvoeder(s), leerlingen, docenten, schoolbesturen, maar ook vertrouwenspersonen kunnen de vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs raadplegen wanneer zich in of rond de school (ernstige) problemen voordoen op het gebied van:
- seksuele intimidatie en seksueel misbruik;
- psychisch en fysiek geweld;
- discriminatie en radicalisering.
De vertrouwensinspecteur luistert, informeert en adviseert. Uw melding wordt geregistreerd in een vertrouwelijk dossier. Alle werkdagen tussen 08.00-17.00 uur is de vertrouwensinspecteur bereikbaar op het nummer: 0900 111 3 111 (lokaal tarief).
4.9 Klachtenbehandeling
Onze medewerkers zetten zich volop in voor de kwaliteit van het onderwijs. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent. Laat het ons dan weten, zodat wij de kwaliteit van ons werk kunnen blijven verbeteren. In deze wegwijzer staat waar u terecht kunt met uw klacht over iHub onderwijs.
Stap 1: Gesprek met medewerker
Wij vragen u uw klacht eerst met de betrokken medewerker te bespreken.
Stap 2: Contact met vertrouwenspersoon voor leerlingen en ouders
Mocht u er niet uitkomen met de betreffende medewerker of graag ondersteuning krijgen, dan kunt u contact opnemen met de vertrouwenspersoon van de school. Deze persoon kan u helpen en ondersteunen bij het gesprek op school. De contactgegevens van de vertrouwenspersoon vindt u hierboven.
Stap 3: Gesprek met schooldirecteur
Komt u er met de medewerker niet naar tevredenheid uit, richt u zich dan als volgende stap tot de schooldirecteur. Samen kijken we wat we kunnen doen om uw klacht op te lossen.
Stap 4: Gesprek met regiodirecteur
Wanneer dit niet het gewenste resultaat oplevert, kunt u schriftelijk een klacht indienen bij de regiodirecteur via het e-mailadres klachten@ihub.nl.
Vermeld a.u.b. in uw klacht:
* over welke school de klacht gaat
* de periode van de klacht
* over wie de klacht gaat
* de inhoud van de klacht
* wat er tot nu toe gedaan is om uw klacht op te lossen
De regiodirecteur gaat dan met u in gesprek. De betrokken medewerker wordt uiteraard ook gevraagd zijn of haar visie te geven. Na de behandeling van de klacht ontvangt u een schriftelijke reactie. Daarin wordt opgenomen of, en zo ja welke maatregelen er worden getroffen.
Klachtenregeling
Wij vragen u om eerst bovengenoemde stappen te doorlopen. Echter, een officiële klacht indienen kan op elk moment. Dit kan bij het bevoegd gezag van iHub onderwijs & familiezorg (de raad van bestuur) of bij de landelijke (onafhankelijke) klachtencommissie van Geschillen Commissie Bijzonder Onderwijs (GCBO) waarbij iHub onderwijs zich heeft aangesloten.
Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs Postbus 82324 2508 EH DEN HAAG
T: 070 - 386 16 97 (10.00-12.30 en 13.30-16.00 uur)
E: info@gcbo.nl
Wij verwijzen u graag naar de klachtenregeling iHub onderwijs voor meer informatie over hoe u een klacht kunt indienen bij de landelijke klachtencommissie.