2. De school en de organisatie
Door de jaren heen hebben onze scholen zich ontwikkeld tot experts in gedragsverandering en kennisoverdracht. Elke dag zetten wij onze expertise in om leerlingen met problemen te begeleiden en te onderwijzen. Zodat zij grip krijgen op hun gedrag en op hun leerresultaten. Onze scholen helpen hen om regisseur van hun eigen bestaan te worden.
2.1 Doelgroep en groepssamenstelling
Onze school is een school voor speciaal onderwijs, voor leerlingen met gedragsproblemen en/ of gedragsstoornissen en die aangewezen zijn op specifieke ondersteuning. Ook dit schooljaar hebben wij 7 groepen van gemiddeld 14 leerlingen, welke worden samengesteld op basis van het didactische niveau. Internaliserende en externaliserende leerlingen zitten bij elkaar in de klas. Kinderen leren zo om te gaan met een grote variatie aan gedrag, waarmee we hen beter voorbereiden op een plek in de maatschappij. Om ieder kind lesstof op eigen niveau aan te bieden, werken we met niveaugroepjes. De onderwijsassistenten hebben hierin een ondersteunende taak. De kleuters (groep 1 en 2) zitten bij elkaar in één groep.
2.2 Visie en doelen
Binnen Schats School Noord willen we leerlingen uitdagend onderwijs geven. Dagelijks zijn we letterlijk en figuurlijk in beweging. Plezier staat binnen onze school voorop. We zien het als onze opdracht om kinderen die uitvallen binnen het reguliere onderwijs een passende onderwijsplek te geven. Wij willen onze leerlingen kennis laten maken met alle facetten van het leven. We willen dat ze zich zowel sociaal, emotioneel als cognitief optimaal ontwikkelen. We creëren een veilige setting waar iedereen zichzelf mag zijn.
2.3 Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Alle scholen van iHub onderwijs hebben een ondersteuningsplan waarin omschreven staat welke (extra) ondersteuning wij bieden. Het SOP kunt u vinden op de website van onze school. Voor de plaatsing op een SO-school moet het samenwerkingsverband instemmen en een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) afgeven. Hiermee kunt u uw kind aanmelden bij een SO school. Kijk voor meer informatie op: https://www.passendonderwijs.nl/in-en-om-de-school/toelaatbaarheidsverklaringen.
2.4 Certificering
Op alle scholen van iHub onderwijs wordt kwalitatief goed onderwijs gegeven, dit wordt regelmatig getoetst door de Inspectie van het Onderwijs. Alle onze scholen worden tevens getoetst op de Kwaliteitsnorm Speciaal Onderwijs. Onze scholen hebben hun werkprocessen en protocollen helder omschreven en werken daar ook naar. Ook door regelmatig naar ons zelf te kijken middels (interne) audits, tevredenheidsonderzoeken en bijeenkomsten van ouderraden en het expertpanel houden we de kwaliteit hoog.
2.5 Veiligheid
De school heeft een veiligheidsbeleid. Dit bestaat uit een set samenhangende maatregelen en schoolregels, gericht op preventie en het afhandelen van pesten en incidenten. De collega’s spelen daarbij een grote rol in het behouden van de rust en veiligheid op school. Zij worden regelmatig getraind om agressie in een vroeg stadium te signaleren en/of te voorkomen en in het omgaan met dit gedrag. Incidenten worden geregistreerd en geanalyseerd. Deze registratie wordt gebruikt om de veiligheid binnen de school te monitoren en te optimaliseren. Pesten is onacceptabel en vraagt om een duidelijke en krachtige reactie vanuit de school. Het pestprotocol is een antwoord op pesten binnen de school. De school heeft een anti-pestcoördinator en een veiligheidscoördinator. Samen hebben zij de volgende taken:
- Opvang en ondersteuning van de melder bij het schoolintern oplossen van een probleem/conflict omtrent ongewenst gedrag.
- De coördinatie van het anti-pestbeleid op school; o.a. het leveren van een actieve bijdrage aan een sociaal veilig schoolklimaat.
- De belangenbehartiging van ouder(s)/opvoeder(s) en leerlingen als aanspreekpunt.
Gedragsregels
Alle scholen van iHub onderwijs hebben verder school- en gedragsregels die voor iedereen in en rond de school gelden. Deze regels kunnen per school verschillen. Als het gedrag van uw kind dermate grensoverschrijdend is dat hij/zij een bedreiging is voor zichzelf of voor anderen, kan dat leiden tot een schorsing en/of verwijdering. Heeft u vragen hierover dan kunt u terecht bij de schooldirecteur.
Veiligheidsplan
Elke school beschikt over een veiligheidsplan. In dit plan worden (preventieve) maatregelen beschreven op het gebied van sociale en fysieke veiligheid van leerlingen, personeel en de schoolomgeving (gebouw/schoolplein ed.). Daarnaast bevat het veiligheidsplan ook protocollen waarin beschreven wordt hoe om te gaan met situaties als er toch iets misgaat. Bij sommige zaken heeft een school meldingsplicht en wordt er aangifte gedaan bij de politie. Ouders kunnen deze documenten inzien op school.
2.6 Onze samenwerkingspartners
(Rotterdamse) Kinderen met een beperking maken gebruik van zorg en onderwijs. De diverse regelingen en toegangen zijn nu niet adequaat ingericht en op elkaar afgestemd. De zorg- & onderwijsspecialisten van MEE, lossen knelpunten op die ouders, kinderen, scholen en kinderdagcentra ervaren in het realiseren van passende zorg en onderwijsvoorzieningen. Voor de cluster 4 scholen heeft MEE een opdracht rondom zorg mijdende gezinnen: Zij worden warm overgedragen vanuit school naar de Zorg- & Onderwijsspecialist van MEE Rotterdam Rijnmond. De Zorg- & Onderwijsspecialist biedt kortdurende cliënt-ondersteuning, Zo nodig wordt het gezin toegeleid naar het wijkteam. Wij werken o.a. samen met de onderstaande professionals en organisaties. Het samenwerkingsverband Sinds 1 augustus 2014 is de Wet Passend Onderwijs van kracht en maken alle basisscholen deel uit van een samenwerkingsverband voor Primair Onderwijs in de regio. Binnen het samenwerkingsverband moet er passend onderwijs geboden worden voor iedere leerling. In de regio wordt er intensief samengewerkt met de reguliere scholen om te zorgen dat uw kind zo min mogelijk hinder ondervindt van de overgang van en naar onze school. Daarnaast maken we regelmatig gebruik van elkaars expertise. Zorginstanties Omdat er leerlingen op onze scholen zijn die extra ondersteuning op uiteenlopende gebieden nodig hebben, werken wij samen met verschillende (zorg)instanties zoals Jeugdbescherming, Stichting Mee, William Schrikker Groep, Trivium Lindenhof, Centrum voor Jeugd en Gezin, Lucertis, SARR, Yulius, iHub familiezorg, Sophia Kinderziekenhuis, Pameijer, Horses & Co, Amzo, e.a. Stagiaires Regelmatig zijn stagiaires van verschillende universiteiten, hogescholen en scholen voor middelbaar beroepsonderwijs op onze scholen aanwezig. Zij krijgen ruimte om onderzoek te doen, stage-opdrachten uit te voeren en/of extra ondersteuning te bieden in de klas of aan leerlingen. Veilig Thuis en de Meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling Wij houden ons aan de Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling (Voor een veilig thuis). Dit betekent dat wij bij vermoedens van huiselijk geweld en/ of kindermishandeling melding maken bij het meldpunt Veilig Thuis. Vermoeden loverboy-/mensenhandel problematiek Bij een vermoeden van mensenhandel of loverboy problemen wordt dit met u of uw kind (16+) besproken en wordt schriftelijke toestemming gevraagd om te melden bij CoMensha.
2.7 Speerpunten
De maatschappij en het onderwijs veranderen voortdurend. Het is belangrijk dat we als school aansluiten op de ontwikkeling van de maatschappij. Hiertoe maakt elke school een schoolplan dat voor vier jaar richting geeft aan ons onderwijs. Daaruit voort komt een jaarplan met de doelen van de school voor de duur van een jaar. Op basis van de uitkomsten van audits, resultaten en tevredenheidsonderzoeken wordt door het team gekozen op welke doelen we ons als team richten. Deze doelen zijn verwerkt in speerpunten en onderverdeeld in vier pijlers: Samen sterker, steeds specialistischer, steeds inclusiever en beter onderwijs.
Wij richten ons het komende schooljaar op:
De afgelopen jaren heeft Schats School Noord verschillende nieuwe methodieken ingezet. De aankomende jaren zullen we als school in gaan zetten op het inbedden van deze verschillende onderdelen.
De basisvaardigheden hebben op dit moment prioriteit binnen de school. Zo is er afgelopen jaar erg ingestoken op rekenen en het leesonderwijs. In het schooljaar 2024-2025 zal het team intensief getraind worden rondom Close reading. De leerkrachten zullen hierbij veel coaching krijgen. De leerlingen krijgen vooral rijke teksten aangeboden die ervoor zorgen dat leerlingen zich goed in een tekst moeten verdiepen.
Ook zal het team getraind worden in het werken aan de hand van EDI, Expliciete Directe Instructie. Het doel van EDI is om de leerstof succesvol aan te leren aan alle leerlingen. Bij een EDI-les contoleer je tijdens het lesgeven voortdurend of de leerlingen de leerstof begrijpen. Het controleren van begrip zorgt ervoor dat je als leerkracht je leerlingen helpt om het doel van de les te behalen.
Daarnaast ligt er een duidelijk plan rondom burgerschap in de school. We willen deze dit schooljaar nog verder implementeren binnen de school
Het afgelopen jaar waren wij een pilot school voor het werken aan de hand van TSO, traumasensitief onderwijs. Dit willen we aankomend schooljaar verder integreren. Onze werksessies vanuit de LeerKRACHT methodiek zullen dan ook iedere periode deels in het teken staan van TSO.
De contacten met de ouders en verzorgers zijn erg belangrijk voor ons. Aankomend schooljaar zal er daarom bij iedere leerling iemand op huisbezoek komen. Ook zal er maandelijks een trainingsaanbod zijn voor de ouders. Dit wordt samen met de schoolmaatschappelijk deskundige opgesteld.