2. De school en de organisatie

Door de jaren heen hebben onze scholen zich ontwikkeld tot experts in gedragsverandering en kennisoverdracht. Elke dag zetten wij onze expertise in om leerlingen met problemen te begeleiden en te onderwijzen. Zodat zij grip krijgen op hun gedrag en op hun leerresultaten. Onze scholen helpen hen om regisseur van hun eigen bestaan te worden.

2.1 Doelgroep en groepssamenstelling

Leerlingen die onderwijs volgen binnen onze school hebben uiteenlopende problematieken. Internaliserend en externaliserend gedrag werkt samen in een groep. De onderwijsbehoefte staat centraal. Leerlingen in de basisgroepen moeten schoolvaardig en leerbaar zijn. Er wordt gebruik gemaakt van OZA om leerlingen extra te ondersteunen in de klas. Maatwerk wordt ingezet voor leerlingen die de schoolse vaardigheden (nog) missen. Het doel is dan terugstromen naar de groep of uitstromen naar een passende plek buiten het onderwijs.

De kindercoach begeleidt de kinderen met een korte hulpvraag om bij te sturen in het onderwijsproces of verzorgt doorstroming naar externen. Wanneer een leerling een TLV midden heeft, kunnen we in overleg extra ondersteuning bieden.

Onze leerlingen hebben veelal te kampen met ernstige gedragsproblemen en/of stoornissen en zij zijn aangewezen op specifieke ondersteuning. Wij hechten veel waarde aan inclusiviteit. Iedereen mag zijn wie hij of zij is. Kinderen die worstelen met problemen vanuit zichzelf, thuis of op school, hebben veel mogelijkheden om gehoord te worden. Elk jaar mogen de leerlingen aangeven wie voor hen de vertrouwenspersoon/-personen is/zijn binnen de school. Mocht er behoefte zijn aan een gesprek, dan kan de betreffende vertrouwenspersoon dit gesprek voeren.

2.2 Visie en doelen

Binnen Schats School Noord willen we leerlingen uitdagend onderwijs geven. Dagelijks zijn we letterlijk en figuurlijk in beweging. Plezier staat binnen onze school voorop. We zien het als onze opdracht om kinderen die uitvallen binnen het reguliere onderwijs een passende onderwijsplek te geven. Wij willen onze leerlingen kennis laten maken met alle facetten van het leven. We willen dat ze zich zowel sociaal, emotioneel als cognitief optimaal ontwikkelen. We creëren een veilige setting waar iedereen zichzelf mag zijn. Dit doen we vanuit Traumasensitief onderwijs.

2.3 Certificering

Op alle scholen van iHub onderwijs wordt kwalitatief goed onderwijs gegeven, dit wordt regelmatig getoetst door de Inspectie van het Onderwijs. Alle onze scholen worden tevens getoetst op de Kwaliteitsnorm Speciaal Onderwijs. Onze scholen hebben hun werkprocessen en protocollen helder omschreven en werken daar ook naar. Ook door regelmatig naar ons zelf te kijken middels (interne) audits, tevredenheidsonderzoeken en bijeenkomsten van ouderraden en het expertpanel houden we de kwaliteit hoog. 

2.4 Veiligheid

Binnen de school wordt veel tijd en energie gestoken in het stuk Veiligheid. Iedere leerling moet zichzelf kunnen zijn binnen onze school. Wij nemen daarom bij iedere leerling Wij in de wei af. Hier krijgen leerlingen individueel de kans om alles wat ze kwijt willen over school en privé te vertellen. Dit wordt gedaan aan de hand van een spelvorm. Hier komt ook een vertrouwenspersoon uit binnen de school. Hier kunnen leerlingen op terug vallen. Ook vullen de leerlingen het leerklimaat onderzoek in. De resultaten hiervan worden geëvalueerd en meenomen in het jaarplan.

Sinds 3 jaar werken we aan de hand van traumasensitief onderzoek. Door rekening te houden met eventueel trauma kijken we verder achter gedrag wat veiligheid biedt.

De school heeft een veiligheidsbeleid. Dit bestaat uit een set samenhangende maatregelen en schoolregels, gericht op preventie en het afhandelen van pesten en incidenten.

De collega’s spelen daarbij een grote rol in het behouden van de rust en veiligheid op school. Zij worden regelmatig getraind om agressie in een vroeg stadium te signaleren en/of te voorkomen en in het omgaan met dit gedrag. Incidenten worden geregistreerd en geanalyseerd. Deze registratie wordt gebruikt om de veiligheid binnen de school te monitoren en te optimaliseren.

Pesten is onacceptabel en vraagt om een duidelijke en krachtige reactie vanuit de school. Het pestprotocol is een antwoord op pesten binnen de school. De school heeft een anti-pestcoördinator en een veiligheidscoördinator. Anti-pestcoördinator is Loes van der Wel (e-mail loes.vanderwel@ihub.nl) en de veiligheidscoördinator Sandra Knip (e-mail sandra.knip@ihub.nl). Zij zijn bereikbaar via de mailadressen en via het telefoonnummer van de school 088 - 996 28 30.

Samen hebben zij de volgende taken:

  • Opvang en ondersteuning van de melder bij het schoolintern oplossen van een probleem/conflict omtrent ongewenst gedrag.
  • De coördinatie van het anti-pestbeleid op school; o.a. het leveren van een actieve bijdrage aan een sociaal veilig schoolklimaat.
  • De belangenbehartiging van ouder(s)/opvoeder(s) en leerlingen als aanspreekpunt.

Gedragsregels

Alle scholen van iHub onderwijs hebben verder school- en gedragsregels die voor iedereen in en rond de school gelden. Deze regels kunnen per school verschillen. Als het gedrag van uw kind dermate grensoverschrijdend is dat hij/zij een bedreiging is voor zichzelf of voor anderen, kan dat leiden tot een schorsing en/of verwijdering. Heeft u vragen hierover dan kunt u terecht bij de schooldirecteur.

Veiligheidsplan

Elke school beschikt over een veiligheidsplan. In dit plan worden (preventieve) maatregelen beschreven op het gebied van sociale en fysieke veiligheid van leerlingen, personeel en de schoolomgeving (gebouw/schoolplein ed.). Daarnaast bevat het veiligheidsplan ook protocollen waarin beschreven wordt hoe om te gaan met situaties als er toch iets misgaat. Bij sommige zaken heeft een school meldingsplicht en wordt er aangifte gedaan bij de politie. Ouders kunnen deze documenten inzien op school.

2.5 Onze samenwerkingspartners

(Rotterdamse) Kinderen met een beperking maken gebruik van zorg en onderwijs. De diverse regelingen en toegangen zijn nu niet adequaat ingericht en op elkaar afgestemd. De zorg- & onderwijsspecialisten van MEE, lossen knelpunten op die ouders, kinderen, scholen en kinderdagcentra ervaren in het realiseren van passende zorg en onderwijsvoorzieningen. Voor de cluster 4 scholen heeft MEE een opdracht rondom zorg mijdende gezinnen: Zij worden warm overgedragen vanuit school naar de Zorg- & Onderwijsspecialist van MEE Rotterdam Rijnmond. De Zorg- & Onderwijsspecialist biedt kortdurende cliënt-ondersteuning, Zo nodig wordt het gezin toegeleid naar het wijkteam. Wij werken o.a. samen met de onderstaande professionals en organisaties.   Het samenwerkingsverband Sinds 1 augustus 2014 is de Wet Passend Onderwijs van kracht en maken alle basisscholen deel uit van een samenwerkingsverband voor Primair Onderwijs in de regio. Binnen het samenwerkingsverband moet er passend onderwijs geboden worden voor iedere leerling. In de regio wordt er intensief samengewerkt met de reguliere scholen om te zorgen dat uw kind zo min mogelijk hinder ondervindt van de overgang van en naar onze school. Daarnaast maken we regelmatig gebruik van elkaars expertise.   Zorginstanties Omdat er leerlingen op onze scholen zijn die extra ondersteuning op uiteenlopende gebieden nodig hebben, werken wij samen met verschillende (zorg)instanties zoals Jeugdbescherming, Stichting MEE, William Schrikker Groep, Trivium Lindenhof, Centrum voor Jeugd en Gezin, Lucertis, SARR, Yulius, iHub familiezorg, Sophia Kinderziekenhuis, Pameijer, Horses & Co, e.a. Stagiaires  Regelmatig zijn stagiaires van verschillende universiteiten, hogescholen en scholen voor middelbaar beroepsonderwijs op onze scholen aanwezig. Zij krijgen ruimte om onderzoek te doen, stage-opdrachten uit te voeren en/of extra ondersteuning te bieden in de klas of aan leerlingen. Veilig Thuis en de Meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling  Wij houden ons aan de Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling (Voor een veilig thuis). Dit betekent dat wij bij vermoedens van huiselijk geweld en/ of kindermishandeling melding maken bij het meldpunt Veilig Thuis.   Vermoeden loverboy-/mensenhandel problematiek  Bij een vermoeden van mensenhandel of loverboy problemen wordt dit met u of uw kind (16+) besproken en wordt schriftelijke toestemming gevraagd om te melden bij CoMensha.

2.6 Speerpunten

De maatschappij en het onderwijs veranderen voortdurend. Het is belangrijk dat we als school aansluiten op de ontwikkeling van de maatschappij. Hiertoe maakt elke school een schoolplan dat voor vier jaar richting geeft aan ons onderwijs. Daaruit voort komt een jaarplan met de doelen van de school voor de duur van een jaar. Op basis van de uitkomsten van audits, resultaten en tevredenheidsonderzoeken wordt door het team gekozen op welke doelen we ons als team richten. Deze doelen zijn verwerkt in speerpunten en onderverdeeld in vier pijlers: Samen sterker, steeds specialistischer, steeds inclusiever en beter onderwijs.

Samen sterker

  • Binnen de school gaan de 2 brugfunctionarissen bij de leerlingen op huisbezoek.

Steeds inclusiever

  • Binnen de school zijn we de afgelopen 2 jaar pilotschool geweest rondom traumasensitief onderwijs. Dit wordt onze vaste methodiek. De methodiek wordt meegenomen in alle facetten van de school.
  • Binnen de klasindeling wordt gekeken naar niveau in combinatie met leeftijd. Hier werd voorheen vooral gekeken naar de leeftijd van het kind, nu pakken we deze 2 samen. We krijgen daardoor volgend jaar meer gecombineerde groepen, maar wel met minder v

Steeds specialistischer

  • Na het afronden van de opleiding mogen 2 collega's zich coach bewegend leren noemen. Zij zullen het gehele team aankomend jaar meenemen in alles rondom Bewegend leren. Dit onderwerp stond altijd al hoog op de agenda, maar nu kunnen we hier een duidelijke lijn en visie op aanbrengen.

Steeds beter onderwijs

  • Afgelopen schooljaar zijn we als school gestart met het implementeren van het Expliciete Directe Instructiemodel. Dit schooljaar zul we deze manier van werken uitrollen over alle didactische vakken.
  • Aankomend jaar wordt de nieuwe methode Wetenswaardig geïmplementeerd. Hier wordt taal samengepakt met Wereldoriëntatie. Hier woordt ook close reading bij ingezet.

Volgende pagina

3. Ons onderwijs

Lees verder