2. De school en de organisatie

Door de jaren heen hebben onze scholen zich ontwikkeld tot experts in gedragsverandering en kennisoverdracht. Elke dag zetten wij onze expertise in om leerlingen met complexe problemen te begeleiden en te onderwijzen. Zodat zij grip krijgen op hun gedrag en op hun leerresultaten. Onze scholen helpen hen om regisseur van hun eigen bestaan te worden.

2.1 Doelgroep en groepssamenstelling

Onze school is een school voor speciaal onderwijs, voor leerlingen met ernstige gedragsproblemen en/of gedragsstoornissen en die aangewezen zijn op specifieke ondersteuning. 1. Instroomklas                                        2. Pro Onderbouw 3. Pro Middenbouw 4. Pro Bovenbouw 5. VROC klas 6. Trajecten Op Maat (TOM) 7. Uitstroom arbeid 8. Uitstroom onderwijs in samenwerking met externe stamscholen (alle niveaus)

2.2 Visie en doelen

Wij zien het als onze opdracht om leerlingen in hun ontwikkeling te ondersteunen. Door hen dusdanige onderwijsleersituaties aan te bieden dat ze zich zowel in emotioneel, sociaal als cognitief opzicht zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen.  Door een stabiele en veilige omgeving te creëren, waar het kind naast onderwijs ook zorg kan krijgen, kan hij/ zij zich ontwikkelen tot een zelfstandig mens met dromen en mogelijkheden. Ouder(s)/ opvoeder(s) worden begeleid om hun kind hierin te ondersteunen.

2.3 Schoolondersteuningsprofiel (SOP)

Alle scholen van iHub onderwijs hebben een ondersteuningsplan waarin omschreven staat welke (extra) ondersteuning wij bieden. Het SOP kunt u vinden op de website van het samenwerkingsverband. Voor de plaatsing op Schakenbosch Onderwijs & Werk is plaatsing op Schakenbosch (zorg) een voorwaarde.

2.4 Certificering

Op alle scholen van iHub onderwijs wordt kwalitatief goed onderwijs gegeven, dit wordt regelmatig getoetst door de Inspectie van het Onderwijs. Alle onze scholen worden tevens getoetst aan de Kwaliteitsnorm Speciaal Onderwijs. Onze scholen hebben hun werkprocessen en protocollen helder omschreven en werken daar ook naar.  Ook door regelmatig naar ons zelf te kijken middels (interne) audits, tevredenheidsonderzoeken en bijeenkomsten van ouderraden en het expertpanel houden we de kwaliteit hoog. Mocht u ondanks onze inspanningen vragen of opmerkingen hebben over de kwaliteit van ons onderwijs, dan kunt u contact opnemen met de afdelingsmanager.

2.5 Veiligheid

De school heeft een veiligheidsbeleid. Dit bestaat uit een set samenhangende maatregelen en schoolregels, gericht op preventie en het afhandelen van pesten en incidenten. De collega’s spelen daarbij een grote rol in het behouden van de rust en veiligheid op school. Zij worden regelmatig getraind om agressie in een vroeg stadium te signaleren en/of te voorkomen en in het omgaan met dit gedrag. Incidenten worden geregistreerd en geanalyseerd. Deze registratie wordt gebruikt om de veiligheid binnen de school te monitoren en te optimaliseren. Pesten is onacceptabel en vraagt om een duidelijke en krachtige reactie vanuit de school. Het pestprotocol is een antwoord op pesten binnen de school. De school heeft een anti-pestcoördinator en een veiligheidscoördinator. Samen hebben zij de volgende taken:

  • Opvang en ondersteuning van de melder bij het schoolintern oplossen van een probleem/conflict omtrent ongewenst gedrag.
  • De coördinatie van het anti-pestbeleid op school; o.a. het leveren van een actieve bijdrage aan een sociaal veilig schoolklimaat.
  • De belangenbehartiging van ouder(s)/opvoeder(s) en leerlingen als aanspreekpunt.

Gedragsregels

Alle scholen van iHub onderwijs hebben verder school- en gedragsregels die voor iedereen in en rond de school gelden. Deze regels kunnen per school verschillen. Als het gedrag van uw zoon/dochter dermate grensoverschrijdend is dat hij/zij een bedreiging is voor zichzelf of voor anderen, kan dat leiden tot een schorsing en/of verwijdering. Heeft u vragen hierover dan kunt u terecht bij de locatiemanager.

Veiligheidsplan

Elke school beschikt over een veiligheidsplan. In dit plan worden (preventieve) maatregelen beschreven op het gebied van sociale en fysieke veiligheid van leerlingen, personeel en de schoolomgeving (gebouw/schoolplein e.d.). Daarnaast bevat het veiligheidsplan ook protocollen waarin beschreven wordt hoe om te gaan met situaties als er toch iets misgaat. Bij sommige zaken heeft een school meldingsplicht en wordt er aangifte gedaan bij de politie. Ouders kunnen deze documenten inzien op school.

De volgende zaken melden we bij de politie:

  • Wapenbezit en bezit van drugs
  • Seksuele intimidatie
  • Sexting en ander strafbaar online gedrag
  • Diefstal
  • Openlijke geweldpleging tegen medeleerlingen of personeelsleden
  • Discriminatie
  • Radicalisering

2.6 Onze samenwerkingspartners

Schakenbosch Onderwijs & Werk werkt samen met jeugdzorgplusinstelling Schakenbosch en met verschillende samenwerkingsverbanden uit de gebieden waar de jongeren vandaan komen, die geplaatst zijn op Schakenbosch. Als jongeren nog ingeschreven staan op de school van herkomst, blijven zij daar ingeschreven en werken we vanuit Schakenbosch Onderwijs & Werk intensief samen met de school van herkomst.

Schakenbosch Bouwlustweg 2 2263 SZ  Leidschendam T: 070 357 10 00 F: 070 357 10 01 Leerplicht (Gemeente Leidschendam Voorburg) Koningin Wilhelminalaan 2 2264 BM Leidschendam T: 070 300 90 00

2.7 Speerpunten

De maatschappij en het onderwijs veranderen voortdurend. Het is belangrijk dat we als school aansluiten bij de ontwikkeling van de maatschappij. Hiertoe maakt elke school een schoolplan dat voor vier jaar richting geeft aan ons onderwijs. Daaruit voort komt een jaarplan met de doelen van de school voor de duur van een jaar. Op basis van de uitkomsten van audits, resultaten en tevredenheidsonderzoeken wordt door het team gekozen op welke doelen we ons als team richten. Deze doelen zijn verwerkt in speerpunten en onderverdeeld in vier pijlers: Samen sterker, Steeds specialistischer, Steeds inclusiever en Beter onderwijs.

Het komende jaar richten we ons op:

  • DID met daaraan gekoppeld de doelen verder borgen in samenwerking met zorg
  • Leren en ontwikkelen zichtbaar maken en werken met portfolio (bijgehouden door de leerling en mentoren onderwijs én zorg)
  • Creëer een flexibele werk- en leeromgeving (goed kijken naar wat de jongere wil leren in de korte tijd dat het hier zit)
  • In kaart brengen van wat wij extra aanbieden naast het curriculum van de externe scholen waarmee wij samenwerken
  • Soepele samenwerking vanuit één systeem voor zorg en onderwijs: één kind, één plan
  • Zorg en onderwijs weten elkaar te vinden, gebruiken elkaars expertises, kind staat op één
  • Het team is geschoold in hetgeen het kind nodig heeft
  • Intensief contact met ouders/opvoeders vanuit zorg en onderwijs
  • Collega's zetten op reguliere scholen expertise in
  • Instroom wordt interventie, waarbij met en voor de jongere doelen worden vastgesteld op alle gebieden
  • Ondersteuningsbehoeften worden in kaart gebracht

Volgende pagina

3. Ons onderwijs

Lees verder