2. De school en de organisatie

Door de jaren heen hebben onze scholen zich ontwikkeld tot experts in gedragsverandering en kennisoverdracht. Elke dag zetten wij onze expertise in om leerlingen met problemen te begeleiden en te onderwijzen. Zodat zij grip krijgen op hun gedrag en op hun leerresultaten. Onze scholen helpen hen om regisseur van hun eigen bestaan te worden.
2.1 Doelgroep en groepssamenstelling
Onze school biedt onderwijs aan leerlingen met leerproblemen, gedragsproblemen en/of ontwikkelingsstoornissen, waarbij hun onderwijs- en ondersteuningsbehoeften maken dat zij aangewezen zijn op speciaal onderwijs. Kenmerkend voor de leerlingen is dat zij vaak specifieke onderwijsbehoeften hebben. Op Maat heeft 6 groepen met leerlingen met verschillende problematieken. In de dagelijkse praktijk komt er vaak een combinatie van beide typeringen voor. Op Maat biedt onderwijs aan leerlingen in de leeftijd van 6 t/m 12 jaar in verschillende klassensamenstellingen:
- 1 groep waarbij de aanpak gericht is op onderwijsbehoefte op het gebied van leren
- 5 groepen waarbij er sprake is van een gecombineerde klassensamenstelling, waarbij de aanpak van zowel naar binnen gerichte als naar buiten gerichte problematiek past.
Op Stap-klas Twee gespecialiseerde zorg-onderwijs groepen voor leerlingen van 7 tot 12 jaar. In deze klas worden zorg en onderwijs gecombineerd en werken behandelcoördinator, gedragswetenschapper, gezinsbegeleider, jeugdzorgmedewerker en leraar intensief samen om leerlingen te laten ontwikkelen. Klassen Klimop en Sprong Gespecialiseerde onderwijs-zorg groepen voor leerlingen van 3 tot 6 jaar. In deze klas worden onderwijs en zorg gecombineerd en werken leraar en pedagogisch medewerkers intensief samen.
2.2 Visie en doelen
Wij hebben als doel om leerlingen voor te bereiden op een toekomst die aansluit bij hun eigen kracht, talenten en mogelijkheden, zodat zij zich zo optimaal mogelijk kunnen ontplooien. Vanuit rust en veiligheid bouwen wij, samen met ouders en andere betrokkenen, aan een leer-/werkklimaat, waar leerlingen zicht hebben op hun eigen ontwikkeling en zich hierin zelf verantwoordelijk voelen en de regie nemen. Wij zetten in op onderwijs ‘op maat’ binnen het IKEC om kansengelijkheid te vergroten. Om kansengelijkheid te vergroten sluiten wij aan bij de ontwikkeling van de leerlingen en staat het bieden van maatwerk voorop. Om alle kansen voor ontwikkeling van onze leerlingen te benutten, staat de leerling centraal en zijn betrokken en nieuwsgierige medewerkers nodig. Dit betekent dat wij vanuit gezamenlijk perspectief en verantwoordelijkheid kijken naar de mogelijkheden voor onze leerlingen.
2.3 Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Alle scholen van iHub onderwijs hebben een ondersteuningsplan waarin omschreven staat welke (extra) ondersteuning wij bieden. Het SOP kunt u vinden op de website van de school. Voor de plaatsing op een SO-school moet het samenwerkingsverband instemmen en een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) afgeven. Hiermee kunt u uw kind aanmelden bij een SO school. Kijk voor meer informatie op: https://www.passendonderwijs.nl/in-en-om-de-school/toelaatbaarheidsverklaringen.
2.4 Certificering
Op alle scholen van iHub onderwijs wordt kwalitatief goed onderwijs gegeven, dit wordt regelmatig getoetst door de Inspectie van het Onderwijs. Al onze scholen worden tevens getoetst op de Kwaliteitsnorm Speciaal Onderwijs. Onze scholen hebben hun werkprocessen en protocollen helder omschreven en werken daar ook naar. Ook door regelmatig naar ons zelf te kijken middels (interne) audits, tevredenheidsonderzoeken en bijeenkomsten van ouderraden en het expertpanel houden we de kwaliteit hoog.
2.5 Veiligheid
De school heeft een veiligheidsbeleid. Dit bestaat uit een set samenhangende maatregelen en schoolregels, gericht op preventie en het afhandelen van pesten en incidenten. De collega’s spelen daarbij een grote rol in het behouden van de rust en veiligheid op school. Zij worden regelmatig getraind om agressie in een vroeg stadium te signaleren en/of te voorkomen en in het omgaan met dit gedrag. Incidenten worden geregistreerd en geanalyseerd. Deze registratie wordt gebruikt om de veiligheid binnen de school te monitoren en te optimaliseren. Pesten Pesten is onacceptabel en vraagt om een duidelijke en krachtige reactie vanuit de school. Het anti-pestprotocol is een antwoord op pesten binnen de school. De school heeft een anti-pestcoördinator en een veiligheidscoördinator. Samen hebben zij de volgende taken:
- Opvang en ondersteuning van de melder bij het school intern oplossen van een probleem/conflict omtrent ongewenst gedrag.
- De coördinatie van het anti-pestbeleid op school; o.a. het leveren van een actieve bijdrage aan een sociaal veilig schoolklimaat.
- De belangenbehartiging van ouder(s)/opvoeder(s) en leerlingen als aanspreekpunt.
Gedragsverwachtingen
Alle scholen van iHub onderwijs hebben verder school- en gedragsverwachtingen die voor iedereen in en rond de school gelden. Deze verwachtingen kunnen per school verschillen. Als het gedrag van uw kind dermate grensoverschrijdend is dat hij/zij een bedreiging is voor zichzelf of voor anderen, kan dat leiden tot een schorsing en/of verwijdering. Heeft u vragen hierover, dan kunt u terecht bij de schooldirecteur.
Veiligheidsplan
Elke school beschikt over een veiligheidsplan. In dit plan worden (preventieve) maatregelen beschreven op het gebied van sociale en fysieke veiligheid van leerlingen, personeel en de schoolomgeving (gebouw/schoolplein e.d.). Daarnaast bevat het veiligheidsplan ook protocollen waarin beschreven wordt hoe om te gaan met situaties als er toch iets misgaat. Bij sommige zaken heeft een school meldingsplicht en wordt er aangifte gedaan bij de politie. Ouders kunnen deze documenten inzien op school.
Veilig Thuis
Wij houden ons aan de Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling (Voor een veilig thuis). Dit betekent dat wij bij vermoedens van huiselijk geweld en/ of kindermishandeling melding maken bij het meldpunt Veilig Thuis.
2.6 Onze samenwerkingspartners
Wij werken o.a. samen met de onderstaande professionals en organisaties. Het samenwerkingsverband Sinds 1 augustus 2014 is Passend Onderwijs van kracht en maken alle basisscholen deel uit van een samenwerkingsverband voor Primair Onderwijs in de regio. Binnen het samenwerkingsverband moet er passend onderwijs geboden worden voor iedere leerling. In de regio wordt er intensief samengewerkt met de reguliere scholen om te zorgen dat uw kind zo min mogelijk hinder ondervindt van de overgang van en naar onze school. Daarnaast maken we regelmatig gebruik van elkaars expertise. Zorginstanties Omdat er leerlingen op onze scholen zijn die extra ondersteuning op uiteenlopende gebieden nodig hebben, werken wij samen met verschillende (zorg)instanties zoals Oog voor Thuis , Cardea, Prodeba, Jeugdbescherming, Centrum voor Jeugd en Gezin, O3, iHub familiezorg, e.a. Stagiaires Regelmatig zijn stagiaires van verschillende universiteiten, hogescholen en scholen voor middelbaar beroepsonderwijs op onze scholen aanwezig.
2.7 Speerpunten
De maatschappij en het onderwijs veranderen voortdurend. Het is belangrijk dat we als school aansluiten bij de ontwikkeling van de maatschappij. Hiertoe maakt elke school een schoolplan dat voor vier jaar richting geeft aan ons onderwijs. Daaruit voort komt een jaarplan met de doelen van de school voor de duur van een jaar. Op basis van de uitkomsten van audits, resultaten en tevredenheidsonderzoeken wordt door het team gekozen op welke doelen we ons als team richten. Deze doelen zijn verwerkt in speerpunten en onderverdeeld in vier pijlers: Samen sterker, steeds specialistischer, steeds inclusiever en beter onderwijs.
Wij richten ons het komende schooljaar op:
Samen sterker
- Integraal arrangeren is onderdeel van onze werkwijze om gezamenlijk perspectief te bieden aan leerlingen.
Steeds specialistischer
- Onze expertise is goed in beeld bij de omgeving.
Steeds inclusiever
- Het specialistische aanbod van het IKEC is zodanig ontwikkeld dat gebruik wordt gemaakt van dit kwalitatief hoge aanbod.
Beter onderwijs
- Dat het onderwijsaanbod binnen de verschillende clusters aansluit bij de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Wij zetten in op het vergroten van de deskundigheid van het onderwijzend personeel.