3. Ons onderwijs

Het onderwijs van iHub kent een breed onderwijsprogramma. Het accent ligt op betekenisvol en motiverend leren. ‘Leren door doen’ neemt een belangrijke plaats in. Wij streven ernaar om het lesprogramma gelijk te laten lopen met het reguliere onderwijs en aan te laten sluiten bij het vervolgonderwijs. Het onderwijs-leerklimaat richt zich zowel op het ondersteunen van de sociaal-emotionele ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling van de leerling als op het stimuleren en ontwikkelen van de didactische vaardigheden. Het doorstromen naar vervolgonderwijs en het behalen van certificaten en/ of een diploma is daarbij het uitgangspunt.

3.1 Ontwikkelingsperspectief

Wanneer uw kind start bij ons op school wordt er binnen zes weken, in overleg met u en uw kind, een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) vastgesteld. Hierin staat waar we gezamenlijk naartoe werken, welke onderwijsdoelen uw kind kan behalen en wat het verwachte uitstroomniveau is. Dit OPP biedt de school de mogelijkheid planmatig en doelgericht vorm te geven aan het onderwijsprogramma van uw kind d.m.v. leerroutes. Deze leerroutes worden driemaal per jaar geëvalueerd. Het volledige OPP wordt, mits er wijzigingen worden aangebracht, eenmaal per jaar geëvalueerd. Dit ontwikkelingsperspectief biedt de school de mogelijkheid planmatig en doelgericht vorm te geven aan het onderwijsprogramma van uw kind. Daarnaast is het een geschikt hulpmiddel om samen met u en uw kind te bespreken. De geformuleerde doelen worden gedurende het schooljaar regelmatig geëvalueerd en met ouder(s)/ opvoeder(s) besproken wanneer het perspectief wijzigt. Als het ontwikkelingsperspectiefplan ongewijzigd blijft, wordt dit minimaal eens per jaar met u besproken.

Schoolverlatersprocedure

In de OPP’s van leerlingen binnen groep 1 t/m groep 5 wordt een uitstroomperspectief genoteerd passend bij de schoolstandaard (het gemiddelde uitstroomperspectief van de school).

In het OPP dat in groep 6 wordt geschreven, wordt het uitstroomperspectief opgesteld door de leerkracht en het CvB richting een uitstroom na groep 8. Het uitstroomperspectief wordt vastgesteld op basis van methodegebonden als niet-methodegebonden toetsen, intelligentiegegevens (indien beschikbaar) en het algemene beeld vanuit de klas. Dit perspectief wordt met ouders tijdens de OPP-besprekingen in groep 6 en groep 7 besproken.

Tijdens het OPP-gesprek in groep 7 voert de leerkracht met ouders een eerste verkennend gesprek over wensen en mogelijkheden na groep 8 bij het geplande uitstroomperspectief.

In groep 7 en 8 worden de ouders tijdens een informatieve ouderavond in september geïnformeerd over de planning voor de schoolverlaters. Deze ziet er grofweg als volgt uit (data onder voorbehoud):

  • November – in het OPP-gesprek wordt het voorlopige schooladvies gegeven, bestaande uit niveaubepaling en regulier of speciaal onderwijs.
  • December t/m februari – leerling en ouders oriënteren zich op het voortgezet (speciaal) onderwijs.
  • Begin februari: afname doorstroomtoets.
  • Januari/februari - ouders melden hun kind aan bij een school voor voortgezet speciaal onderwijs.
  • 25 t/m 31 maart – ouders melden hun kind bij een school voor (regulier) voortgezet onderwijs. Dit kan alleen in deze week!

3.2 Leerstofaanbod

Het onderwijsaanbod van iHub onderwijs voldoet aan de kerndoelen zoals deze door de overheid zijn omschreven. Er staat onder andere omschreven welke lesinhoud aangeboden moet worden en wat leerlingen aan het eind van de basisschoolleeftijd moeten weten en kunnen. Daar waar nodig wordt de inhoud aangepast aan de mogelijkheden van de (individuele) leerling. Als dit voor uw kind geldt wordt dit uiteraard met u besproken. Binnen de leerroutes wordt onderwijs gegeven in de volgende leergebieden:

  • Nederlandse taal
  • Engels
  • Rekenen/wiskunde
  • Oriëntatie op jezelf en de wereld
  • Kunstzinnige oriëntatie
  • Bewegingsonderwijs
  • Zintuiglijke en motorische ontwikkeling
  • Sociaal emotionele ontwikkeling
  • Leren leren

Burgerschap en sociale integratie nemen in ons onderwijs een belangrijke plaats in. Dit betekent dat er binnen verschillende leergebieden aandacht wordt besteed aan de Nederlandse samenleving en cultuur, zodat uw kind leert hoe hij of zij kan participeren in onze samenleving en een bijdrage kan leveren aan onze maatschappij. Ons onderwijsaanbod richt zich op uitstroom naar een vervolgopleiding. Dit kan zijn terug naar een regulier school (inclusief onderwijs) of doorstromen naar het voortgezet (speciaal) onderwijs. Doordat wij ons onderwijs- en zorgaanbod op maat kunnen aanbieden haalt de school het maximale uit leerlingen.

Het onderwijsaanbod van Op Maat richt zich op: Leerroute 1: VMBO TL/ HAVO of VWO Leerroute 2: VMBO-BBL of VMBO BKL Leerroute 3: Praktijkonderwijs

Binnen het onderwijs van Op Maat vinden het belangrijk om hoge verwachtingen te hebben van onze leerlingen. Door goed te kijken naar de onderwijsbehoeften, hoge verwachtingen te hebben halen wij eruit wat er in zit bij leerlingen, zodat ze beter tot leren en ontwikkeling komen.

3.3 Schoolondersteuningsprofiel

De landelijke overheid streeft erna dat in 2035 alle scholen inclusief onderwijs bieden. In het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Rijnstreek wordt al volop gestart met de beweging naar inclusief onderwijs. Binnen inclusief onderwijs wordt er rekening gehouden met leerlingen die extra ondersteuningen nodig hebben binnen het regulier onderwijs. In de komende jaren zullen wij namens onze school, Op Maat, het regulier onderwijs meer vanuit onze expertise gaan versterken. Zo kunnen leerlingen binnen de reguliere scholen ondersteuning krijgen thuisnabij om verder tot leren te komen.

Meer algemene uitleg over passend onderwijs en inclusief onderwijs en de rol van het samenwerkingsverband vindt u op de website van het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Rijnstreek: https://swvrijnstreek.nl.

Alle scholen van iHub onderwijs hebben een ondersteuningsplan waarin omschreven staat welke (extra) ondersteuning wij bieden. Het SOP kunt u vinden op de website van de school.

Op onze school vinden wij het belangrijk dat elke leerling zich goed kan ontwikkelen. Zo werken wij handelingsgericht (HGW), waarin wij op vaste en doordachte wijze werken om leerlingen zo goed mogelijk te ondersteunen in de school.

Onze leraren zijn opgeleid om zowel pedagogisch als didactisch naar de ontwikkeling van leerlingen te kijken. Zij kijken naar de kansen en mogelijkheden van leerlingen en dat zij het onderwijs bieden in een leeromgeving die voor alle leerlingen veilig en betekenisvol is.

Binnen Op Maat is het ondersteuningsmodel ontwikkelt. Een model waarin de basis-, intensieve- en specialistische ondersteuning beschreven is. De uitgangspunten van het ondersteuningsmodel is integraal arrangeren. Hierin hebben wij een intensieve samenwerking met leerlingen, ouder(s)/ verzorger(s) en samenwerkingspartners om vanuit een gezamenlijk perspectief leerlingen verder tot ontwikkeling te laten komen.

Basisondersteuning

Binnen Op Maat zijn dit de ondersteuningstrappen 1 t/m 4 van het ondersteuningsmodel. Binnen de school hebben wij 6 groepen waarbij de leeromgeving ingericht is op leerlingen met onderwijsbehoeften op het gebied van gedrag. In de basisondersteuning zorgen wij goed voor onderwijs in de leeromgeving van alle klassen:

  • Sterk onderwijs vanaf het begin met een rijk en doordacht lesaanbod. Wij leggen uit volgens de methode Expliciete (Directe) Instructie
  • Een veilig pedagogisch klimaat gericht op duidelijkheid, structuur en voorspelbaarheid: In onze klassen zorgen wij voor een fijne sfeer waarin iedere leerling zich veilig en gezien voelt. Zo is de leeromgeving rustig, prikkelarm en wordt er gebruik gemaakt van visuele ondersteuning.
  • Onze leraren zijn deskundig en betrokken. Zo bieden zij traumasensitief onderwijs, is de benaderingswijze gericht op bekrachtiging van positief gedrag en blijven de docenten zichzelf zowel didactisch als pedagogisch ontwikkelen om goed en betekenisvol onderwijs te kunnen blijven bieden.

Binnen de basisondersteuning is er aandacht voor sociale vaardigheden, zelfredzaamheid, emotieregulatie en aandacht voor verlengde instructie. De gedragswetenschappers en intern begeleiders van de school kunnen door de klassenteams of ouder(s)/ verzorger(s) binnen de basisondersteuning betrokken worden om te bekijken welke interventies ingezet kunnen worden om leerlingen verder tot ontwikkeling te laten komen. De interventies kunnen ingezet worden per leerling, maar interventies zijn ook gericht op wat het klassenteam nodig heeft, zodat alle leerlingen meer kansen en mogelijkheden hebben om tot ontwikkeling te komen.

Intensieve ondersteuning

Binnen Op Maat zijn dit de ondersteuningstrappen 5 en 6 van het ondersteuningsmodel.

We hebben binnen de school gedragswetenschappers en intern begeleiders. Zij kunnen vanuit hun expertise intensieve ondersteuning bieden , maar zij kunnen ook extra ondersteuning van specialisten inzetten op de verschillende gebieden. Vanuit een nauwe samenwerking met ouder(s)/ verzorger(s) wordt de intensieve ondersteuning op school ingezet. Zoals een breed diagnostisch onderzoek of de behandelaren van Auris (Taal/ Spraak) en de behandelaren voor dyslexie en dyscalculie.

Binnen de school hebben wij Remedial Teaching. Hier kunnen leerlingen extra didactische ondersteuning krijgen. Ook is er binnen de school de mogelijkheid voor extra Rots en Watertrainingen en wordt er Cesartherapie aangeboden voor sensomotorische ontwikkeling van leerlingen.

Specialistische ondersteuning

Binnen Op Maat is dit ondersteuningstrap 7 van het ondersteuningsmodel.

Om ervoor te zorgen dat alle leerlingen de juiste begeleiding krijgen om tot ontwikkeling te kunnen komen wordt nauw samengewerkt met de jeugdteams en het samenwerkingsverband. Zo kunnen OZA (onderwijszorgarrangementen) ingezet worden, zodat de leerlingen specialistische ondersteuning kunnen ontvangen.

De arrangementen worden zoveel als mogelijk ingezet om binnen onze school de juiste zorg te kunnen ontvangen om perspectief te behouden en te kunnen blijven ontwikkelen.

3.4 Onderwijsresultaten

Gedurende de hele schoolloopbaan van uw zoon/dochter worden er zogeheten onderwijsopbrengsten verzameld, gegevens op het gebied van zijn/haar didactische en emotionele ontwikkeling. Daarnaast volgt iHub onderwijs leerlingen tot twee jaar na het vertrek van school om na te gaan of de leerling op de juiste (vervolg)plek zit en om te beoordelen of de gekozen aanpak succesvol is gebleken. Minimaal twee maal per jaar worden de vorderingen die uw kind maakt besproken met de leden van de Commissie voor Begeleiding (CvB). Aan het eind van de schoolloopbaan wordt de eindtoets afgenomen en wordt de leerling besproken met ouder(s)/ opvoeder(s) en eventuele andere betrokkenen om tot een adequaat advies voor het vervolgonderwijs te komen. Twee keer per jaar ontvangt uw kind een overzicht van zijn/ haar resultaten en vaardigheden in gedrag en onderwijs in een rapport. Naast een uitdraai van de didactische toetsen (Cito) kan ook een uitdraai van het leerlingplan onderdeel van het rapport zijn. Leerresultaten op zowel didactisch als sociaal en emotioneel gebied worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem ParnasSys. Ouders(s) en/of opvoeder(s) kunnen dagelijks de vorderingen bijhouden op het ouderportaal of worden via de app Parro op de hoogte gehouden.

3.5 Opbrengsten en analyse

1. Uitstroomniveau conform uitstroomperspectief OPP (leerlingniveau)

Einduitstromers

In het schooljaar 2023-2024 stroomt 84% van de leerlingen van Op Maat uit naar het in het OPP vastgestelde uitstroomperspectief. Dit, zoals besproken met de leerling zelf en de ouder(s)/ verzorger(s). Voor 16% van de leerlingen van Op Maat geldt, dat de leerlingen uitstromen naar een uitstroomperspectief wat hoger ligt dan in het OPP is vastgesteld. De leerlingen, welke boven het uitstroomperspectief van het OPP zijn uitgestroomd, zijn na de heroverweging van de doorstroomtoets (Route 8) naar boven bijgesteld. Tijdens de heroverweging hebben we de prestatie in de klas (werkhouding, inzet, resultaten methodetoetsen en niet-methodetoetsen) meegenomen. Binnen Op Maat stellen wij hoge verwachtingen en worden alle leerlingen meegenomen in de cyclus van Handelingsgericht werken (HGW). Dit houdt in dat we gegevens verzamelen en deze gebruiken om de leerling resultaten te verbeteren. Voor elke leerling wordt een OPP (Ontwikkelingsperspectief Plan) geschreven waarin de leerling gevolgd wordt, er doelen gesteld worden en een uitstroomperspectief beschreven staat. Gedurende het jaar worden de doelen twee keer geëvalueerd en besproken. Bij uitstroomperspectieven kijken wij niet alleen naar toets momenten van het leerlingvolgsysteem Cito Leerling in Beeld, maar ook naar de prestatie in de klas (werkhouding, inzet, resultaten methodetoetsen en niet-methodetoetsen). Tussentijdse uitstromers

Binnen Op Maat is in het schooljaar 2023-2024 13% van de leerlingen tussentijds uitgestroomd naar een andere bestemming. Doordat we gebruik maken van de HGW-cyclus en nauw samenwerking met ouder(s)/ verzorger(s), SWV en Jeugdteams kunnen we tussendoor ook signaleren dat wij als school niet meer kunnen voldoen aan de ondersteunigsbehoeften van de leerling om verder tot ontwikkeling te komen of dat het lesstofaanbod van Op Maat niet meer passend is bij de ontwikkeling van de leerling.

Daarnaast zien we ook dat leerlingen vanuit de onderwijs-zorggroepen door stromen binnen de school naar alleen onderwijs.

Advies doorstroomtoets conform leerroute / OPP

De adviezen die gegeven worden door Route 8, de doorstroomtoets, zijn standaard dakpanadviezen (met als uitzondering een enkelvoudig VWO advies). Adviezen die gegeven zijn in het OPP en die we ook terugzien in het dakpan advies komen overeen.

Het uitstroomgemiddelde van de leerlingen blijft net zoals in de voorgaande schooljaren in schooljaar 2023-2024 op vmbo BBL/ vmbo BKL.

In het schooljaar 2023-2024 is 27% van de leerlingen uitgestroomd naar het regulier voortgezet onderwijs en 83% is doorgestroomd naar het voortgezet (speciaal) onderwijs.

In het schooljaar 2023-2024 zien wij dat nog niet alle leerlingen die uitstromen op alle gebieden het referentieniveau 1F/ 1S niveau behaald. Op Maat stelt hoge doelen en streeft naar een 1F niveau of hoger vanaf VMBO basis. Dit betekent dat 32% lager dan 1F mag scoren en 68% 1F of hoger moet scoren.

Bij het referentieniveau voor lezen zien we dat 92% van de leerlingen op 1F niveau of hoger scoort. Dit is een verbetering ten opzichte van vorig schooljaar. Bij zowel leerroute1,2 en 3 zien we dat het doel ruimschoots behaald wordt. Afgelopen jaren is er extra ingezet op begrijpend lezen en het oefenen van strategieën en leesvaardigheden.

Vooral bij het referentieniveau voor rekenen zien we dat 64% van de leerlingen lager scoort dan 1F. Het aankomende schooljaar zullen wij meer investeren in de basisvaardigheden Rekenen om het referentieniveau te behalen. Dit door de inzet van Remedial Teaching, ondersteunende leermaterialen op het gebied van Rekenen. Daarnaast zullen wij verder professionalisering verzorgen van de leraren op het gebied van EDI voor Rekenen en het integreren van het programma ‘met sprongen vooruit’ in het rekenaanbod.

Resultaten sociaal-emotionele functioneren

Zien! resultaten

Resultaten op Schoolniveau

Binnen Op Maat wordt veel ingezet op sociaal-emotioneel leren. Zien! Wordt ingezet om de resultaten hiervan te analyseren. De vorige resultaten op schoolniveau zijn gedaan aan de hand van de normen die gesteld waren per leerroute (uitstroomniveau) van Op Maat. Na 2 jaar gewerkt hebben met die normen zoals hierboven beschreven en een aantal data-analyses hebben we geconcludeerd dat bijstelling van de normen nodig was.

Aangezien de normgroepen afgelopen schooljaar zijn gewijzigd (van normen per uitstroomniveau naar normen per uitstroombestemming) zijn de resultaten van schooljaar 2023-2024 niet direct te vergelijken met de resultaten van voorgaande schooljaren.

Binnen Op Maat wordt er intensief ingezet om sociaal-emotionele vaardigheden vanuit de lessen KWINK en schoolbreed de inzet van SWPBS (Positive Behavior Support) aan te leren. Zo zien wij dat er mooie resultaten voor betrokkenheid en welbevinden zijn behaald. Net als afgelopen jaren zien wij dat leerlingen op het gebied van ruimte gevend gedrag lager scoren. Vanuit de analyse van de leerlingpopulatie (leerlingen met onderwijsbehoeften op het gebied van gedrag) is dit te verklaren.

In het aankomende schooljaar zullen wij het schoolbrede aanbod verder versterken.

Monitor Sociale Veiligheid op basis van leerklimaatonderzoek (LKO)

Het leerklimaatonderzoek wordt 2x per schooljaar afgenomen om de veiligheid op school te monitoren.

In het schooljaar 2023-2024 zien wij een schoolbreed een lichte stijging van de Veiligheid binnen Op Maat. Als school vinden wij het belangrijk dat er een positief leerklimaat is, zodat het de kansen en mogelijkheden van leerlingen om tot ontwikkeling te komen te bevorderen.

In de school wordt aandacht besteed aan SWPBS (Positive Behavior Support) en dragen leerlingen en klassenteams de kernwaarden uit. Gezamenlijk zijn wij verantwoordelijk voor het positief leerklimaat in de school en houden wij ons aan de gedragsverwachtingen. Zo is er veel rust in de school en zien we dat leerlingen met plezier naar school toe komen. De mate van hulp ervaren de leerlingen als zeer positief binnen Op Maat. In het aankomende schooljaar zullen wij in samenspraak met de leerlingenraad gaan bekijken hoe we verder met en van elkaar kunnen leren om te komen tot het behouden van een positief leerklimaat in de school.

Volgende pagina

4. Samenwerking tussen ouder(s)/ opvoeder(s) en de school

Lees verder