4. Samenwerking tussen ouder(s)/ opvoeder(s) en de school
iHub onderwijs hecht veel waarde aan een goed contact tussen ouder(s)/ opvoeder(s) en de school; uit diverse onderzoeken blijkt dat een goede samenwerking een positieve bijdrage levert aan de leerresultaten van leerlingen. Hieronder leest u hoe wij vanuit de school de samenwerking met u willen vormgeven.
4.1 Het startgesprek
Tijdens het startgesprek zal door een lid van de Commissie voor de Begeleiding (CvB) de samenwerkingsovereenkomst worden besproken. In deze overeenkomst worden afspraken vastgelegd over de manier van samenwerken en ieders verantwoordelijkheden binnen die samenwerking.
4.2 Ouderbijeenkomsten
We starten het schooljaar met een oudervertelgesprek waarbij de mentor, leerling en ouder(s)/opvoeder(s). in dit gesprek worden de onderwijsbehoeften voor het komende schooljaar besproken.
Gedurende het schooljaar vinden er meerdere contactmomenten plaats om individueel over uw kind/pupil te praten, waaronder het OPP-gesprek. In de jaarplanner staan de weken waarin de gesprekken worden ingepland. We hechten veel waarde aan uw komst, omdat we op deze manier gezamenlijk de beste bijdrage leveren aan de leerresultaten en de ontwikkeling van uw kind/pupil.
4.3 Ondersteuning voor ouder(s)/opvoeder(s)
Op school wordt de oudercursus 'Persoonlijk Meesterschap' gegeven. Daarnaast is het mogelijk individuele ondersteuning te krijgen van de schoolmaatschappelijk deskundige (SMD) de heer Peek.
Ouder- en Jeugdsteunpunt Vanaf dit schooljaar vindt u informatie over Passend Onderwijs bij het Ouder- en Jeugdsteunpunt Midden Holland en Rijnstreek. Hier vindt u bijvoorbeeld informatie over wat een samenwerkingsverband is, wat zorgplicht is en wat u kunt doen als u denkt dat uw kind/pupil extra hulp nodig heeft. Daarnaast staat hier informatie over hoe wordt samengewerkt met de gemeenten, bijvoorbeeld voor het organiseren van ondersteuning of leerlingenvervoer. Als u er niet uit komt of graag iets wilt overleggen, dan kunt u contact opnemen met het samenwerkingverband. Hoe dat gaat staat op www.steunpunt-middenholland-rijnstreek.nl. Om Passend Onderwijs steeds beter te maken, hoort het Ouder- en Jeugdsteunpunt graag de ervaringen van ouder(s)/opvoeder(s) en leerlingen. Zo weten zij waar scholen, schoolbesturen en het samenwerkingsverband meer aandacht aan kunnen besteden. U kunt uw ervaring achterlaten op https://swv-vo-mhr.vertellis.nu/ouderjeugdsteunpunt.
4.4 Leerlingenraad
Het Kesper College heeft een leerlingenraad. Zij hebben inspraak en denken mee in schoolse zaken. In de leerlingenraad wordt besproken welke zaken er binnen de school spelen en maken de leerlingen van de leerlingenraad met elkaar een plan om zaken op te starten, te monitoren en te evalueren. De leerlingen komen zelf met plannen en ideeën met als uitgangspunt samen verantwoordelijk te zijn voor de school.
4.5 Medezeggenschap
De medezeggenschapsraad (MR) heeft een belangrijke rol op school. Zij ondersteunt de school actief bij het realiseren van een plezierige, veilige leer- en werkomgeving en kwalitatief goed onderwijs. De MR denkt mee over de organisatie van de school en bijvoorbeeld de vakantieregeling. Daarnaast heeft de MR instemmingsrecht bij bepaalde zaken, zoals het schoolplan en de schoolgids.
De MR bestaat uit een oudergeleding en een personeelsgeleding, waarbij ouder(s)/opvoerder(s) de leerlingen onder 13 jaar vertegenwoordigen. Vanaf 13 jaar mogen ook leerlingen deelnemen aan de MR of, als de school deze heeft, de leerlingenraad.
iHub onderwijs heeft ook een Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) die regelmatig met de bestuurder over bovenschoolse (beleids)zaken overlegt. De GMR wordt gevormd door een afvaardiging van ouder(s)/opvoeder(s) en medewerkers van iHub, waarbij elk van de vier onderwijsregio’s is vertegenwoordigd. De MR en de GMR hebben met regelmaat contact met elkaar.
Voor meer informatie over deelname aan de MR of GMR kunt u contact opnemen met de schooldirecteur. U kunt ook mailen naar de MR: mr-kespercollege@horizon.eu.
4.6 Expertpanel en Ouderpanel
Het Expertpanel bestaat uit ouder(s)/ opvoeder(s) van de leerlingen die bij iHub onderwijs ontvangen. Het panel komt maandelijks bij elkaar en voorziet de bestuurder van inzichten en input over de kwaliteit van ons onderwijs en onze zorg. Voor meer informatie over deelname aan het Expertpanel kunt u contact opnemen met de schooldirecteur. Lees meer over het Expertpanel op onze website ihub.nl/expertpanel. Het Kesper College heeft een Ouderpanel waarin ouder(s)/opvoeder(s) met de schooldirecteur kijken naar relevante zaken en het beleid van de school bespreken. De ouder(s)/opvoeder(s) van het panel houden de andere ouder(s)/opvoeder(s) op de hoogte middels een verslag op de website van het Kesper College. Momenteel nemen er zes ouder(s)/opvoeder(s) deel aan het panel. Op de schoolwebsite vindt u een korte impressie. Het Ouderpanel is te bereiken via e-mail ouderpanel.kespercollege@apps.horizon.eu.
4.7 Vertrouwenspersoon
Als u zaken vertrouwelijk wilt bespreken, kan dit met de schoolvertrouwenspersoon van de school. De vertrouwenspersoon behartigt de belangen van ouder(s)/ opvoeder(s) en leerlingen bij incidenten rondom ongewenst gedrag en begeleidt hen bij een eventuele formele klachtenprocedure via de klachtencommissie. Wij nemen klachten serieus en gebruiken uw op- en aanmerkingen om de dagelijkse gang van zaken binnen de school te verbeteren. Binnen school is de heer Vos de vertrouwenspersoon oor ouder(s)/opvoeder(s) en leerlingen. Daarnaast is mevrouw Den Hertog vertrouwenspersoon alleen voor leerlingen.
4.8 Vertrouwensinspecteur
Ouder(s)/opvoeder(s), leerlingen, docenten, schoolbesturen, maar ook vertrouwenspersonen kunnen de vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs raadplegen wanneer zich in of rond de school (ernstige) problemen voordoen op het gebied van:
- seksuele intimidatie en seksueel misbruik;
- psychisch en fysiek geweld;
- discriminatie en radicalisering.
De vertrouwensinspecteur luistert, informeert en adviseert. Uw melding wordt geregistreerd in een vertrouwelijk dossier. Alle werkdagen tussen 08.00-17.00 uur is de vertrouwensinspecteur bereikbaar op het nummer: 0900 - 111 3 111 (lokaal tarief).
4.9 Klachtenbehandeling
Onze medewerkers zetten zich volop in voor de kwaliteit van het onderwijs. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent. Laat het ons dan weten, zodat wij de kwaliteit van ons werk kunnen blijven verbeteren. In deze wegwijzer staat waar u terecht kunt met uw klacht over iHub onderwijs.
Stap 1: Gesprek met medewerker
Wij vragen u uw klacht eerst met de betrokken medewerker te bespreken.
Stap 2: Contact met vertrouwenspersoon voor leerlingen en ouder(s)/opvoeder(s)
Mocht u er niet uitkomen met de betreffende medewerker of graag ondersteuning krijgen, dan kunt u contact opnemen met de vertrouwenspersoon van de school. Deze persoon kan u helpen en ondersteunen bij het gesprek op school. De contactgegevens van de vertrouwenspersoon vindt u hierboven.
Stap 3: Gesprek met schooldirecteur
Komt u er met de medewerker niet naar tevredenheid uit, richt u zich dan als volgende stap tot de schooldirecteur. Samen kijken we wat we kunnen doen om uw klacht op te lossen.
Stap 4: Gesprek met regiodirecteur
Wanneer dit niet het gewenste resultaat oplevert, kunt u schriftelijk een klacht indienen bij de regiodirecteur via het e-mailadres klachten@ihub.nl.
Vermeld a.u.b. in uw klacht:
* over welke school de klacht gaat
* de periode van de klacht
* over wie de klacht gaat
* de inhoud van de klacht
* wat er tot nu toe gedaan is om uw klacht op te lossen
De regiodirecteur gaat dan met u in gesprek. De betrokken medewerker wordt uiteraard ook gevraagd zijn of haar visie te geven. Na de behandeling van de klacht ontvangt u een schriftelijke reactie. Daarin wordt opgenomen of, en zo ja welke maatregelen er worden getroffen.
Klachtenregeling
Wij vragen u om eerst bovengenoemde stappen te doorlopen. Echter, een officiële klacht indienen kan op elk moment. Dit kan bij het bevoegd gezag van iHub onderwijs & familiezorg (de raad van bestuur) of bij de landelijke (onafhankelijke) klachtencommissie van Geschillen Commissie Bijzonder Onderwijs (GCBO) waarbij iHub onderwijs zich heeft aangesloten.
Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs Postbus 82324 2508 EH DEN HAAG
T: 070 - 386 16 97 (10.00-12.30 en 13.30-16.00 uur)
E: info@gcbo.nl
Wij verwijzen u graag naar de klachtenregeling iHub onderwijs voor meer informatie over hoe u een klacht kunt indienen bij de landelijke klachtencommissie.
4.10 Overstap PO naar VO
Meer informatie over de overstap van primair onderwijs (PO) naar voortgezet onderwijs (VO) vindt u op de website van het ouder- en jeugdsteunpunt van ons samenwerkingsverband: www.swv-vo-mhr.nl. Hier vindt u bijvoorbeeld de regels en afspraken over passend onderwijs.