2. De school en de organisatie

iHub onderwijs & familiezorg bestaat uit diverse zorglocaties met een eigen onderwijsvoorziening in Zuid-Holland en Gelderland en 17 zelfstandige scholen in Zuid-Holland voor speciaal basis onderwijs (SO) en voortgezet speciaal onderwijs (VSO).

2.1 Doelgroep en groepssamenstelling

Het Kesper College is een school voor voortgezet speciaal onderwijs. We verzorgen onderwijs voor 200 leerlingen van 12 tot 18 jaar. Onze leerlingen ondervinden onderwijsbelemmeringen als gevolg van internaliserende problematiek. Op het Kesper College kijken we anders naar het onderwijsproces. De leerling is bij ons leidend in zijn/haar eigen onderwijsproces en ontwikkeling. Het arrangement is erop gericht dat de leerling regie pakt over zijn of haar eigen leven. De school wil dan ook het paradigma van 'de docent is leidend' veranderen in 'de leerling is leidend'. In dit ontwikkelproces wordt de leerling gesteund en gestimuleerd door docenten en ouder(s)/opvoeder(s). 

Op het Kesper College Kernschool is er een continurooster met lessen van vakdocenten van 45 minuten. In de kernschool van het Kesper College krijgen de eerstejaarsklassers vakonderwijs in hun eigen klas en leren gedurende het jaar hoe zij de lessen in andere klassen kunnen volgen. De andere leerlingen wisselen van klas. Elke klas begint en eindigt de dag in een vast lokaal onder leiding van de mentor. In het mentormoment worden er klassikale zaken besproken als huiswerk en gezonde school activiteiten. Hiernaast is er ruimte voor het bespreken van individuele doelen en leerling vragen.

De Onderwijs Zorg Arrangementen (OZA) biedt arrangementen aan leerlingen die nog niet kunnen deelnemen aan het volledige onderwijsprogramma van het Kesper College wat wordt aangeboden in de kernschool. Leerlingen kunnen binnen de OZA, in kleine stappen, steeds meer deel gaan uitmaken van het onderwijsproces. Er wordt intensief samengewerkt met de hulpverlening van de leerling. De arrangementen zijn tijdsgebonden. Het uiteindelijk doel van de OZA is om leerlingen weer volledig terug te plaatsen in de kernschool of om samen met de leerling en ouder(s)/opvoeder(s) een meer passende plek te vinden buiten het Kesper College. Als een leerling is aangemeld voor de OZA en er is geen plek in de OZA beschikbaar, dan kan een leerling niet zonder meer geplaatst worden in de kernschool.

De school werkt met pedagogisch medewerkers die op verschillende wijzen ondersteunen. Dit varieert van implementatie van leerdoelen, benaderingswijze van leerlingen tot het ondersteunen in de klas of het geven van trainingen.

2.2 Missie en visie

Het Kesper College biedt kwalitatief en passend onderwijs binnen een veilig en inclusief klimaat waar iedere leerling gelijk is. We dagen onze leerlingen uit om zich optimaal te ontwikkelen op alle levensgebieden. Aanwezigheid binnen onze school is hiervoor noodzakelijk.

Ons doel is dat leerlingen in de toekomst zelfstandig kunnen participeren in de maatschappij en steeds meer regie nemen over hun eigen leven. We doen dit door toe te werken naar een diploma maar ook door persoonlijke, sociale en maatschappelijke ontwikkeling te stimuleren.

In samenwerking met ouders en ketenpartners weten wij wat een kind nodig heeft. Wij bieden onze leerlingen extra ondersteuning waar nodig voor een meest optimaal resultaat. Het fundamentele doel van ons onderwijs is om de leerlingen te leren gelukkig en succesvol te zijn in het leven als geheel en te genieten van leren en het blijven ontwikkelen. Vanuit een realistisch perspectief bieden wij onderwijs aan op maat. Gewoon waar het kan en speciaal waar het moet.

2.3 Schoolondersteuningsprofiel (SOP)

Alle scholen van iHub onderwijs hebben een ondersteuningsplan waarin omschreven staat welke (extra) ondersteuning wij bieden. Het SOP kunt u vinden op de website van het samenwerkingsverband en van de school. Kijk voor meer informatie op: www.passendonderwijs.nl/in-en-om-de-school/toelaatbaarheidsverklaringen.

2.4 Certificering

Op alle scholen van iHub onderwijs wordt kwalitatief goed onderwijs gegeven. Dit wordt regelmatig getoetst door de Inspectie van het Onderwijs. Al onze scholen worden tevens getoetst op de Kwaliteitsnorm Speciaal Onderwijs. Onze scholen hebben hun werkprocessen en protocollen helder omschreven en werken daar naar. Door regelmatig naar onszelf te kijken middels (interne) audits, tevredenheidsonderzoeken en bijeenkomsten van het ouderpanel en het Expertpanel van iHub houden we de kwaliteit hoog. 

2.5 Veiligheid

De school heeft een veiligheidsbeleid. Dit bestaat uit een set samenhangende maatregelen en schoolregels, gericht op preventie en het afhandelen van pesten en incidenten. De medewerkers spelen daarbij een grote rol in het behouden van de rust en veiligheid op school. Zij worden regelmatig getraind om agressie in een vroeg stadium te signaleren en/of te voorkomen en in het omgaan met dit gedrag. Incidenten worden geregistreerd en geanalyseerd. Deze registratie wordt gebruikt om de veiligheid binnen de school te monitoren en te optimaliseren. Pesten is onacceptabel en vraagt om een krachtige reactie vanuit de school. Het pestprotocol is een antwoord op pesten binnen de school. De school heeft een anti-pestcoördinator en een veiligheidscoördinator. Samen hebben zij de volgende taken:

  • Opvang en ondersteuning van de melder bij het oplossen van een probleem/conflict omtrent ongewenst gedrag op school.
  • De coördinatie van het anti-pestbeleid op school; o.a. het leveren van een actieve bijdrage aan een sociaal veilig schoolklimaat.
  • De belangenbehartiging van ouder(s)/opvoeder(s) en leerlingen als aanspreekpunt.

Op het Kesper College is mevrouw Eckhardt anti-pestcoördinator. De heer Peek is veiligheidscoördinator. Daarnaast hebben wij het Team Opvang Nazorg (TON)-team voor nazorg voor medewerkers bij incidenten, waarvan de heer Peek het aanspreekpunt is.

Het Kesper College heeft een veiligheidscertificaat voor De Veilige School. In samenspraak met het team, ouder(s)/opvoeder(s) en leerlingen willen wij zorgen dat iedereen zich veilig voelt. Daarom hebben we afspraken met de wijkagent gemaakt om een aantal keren per jaar op school te komen.

Gedragsregels

Alle scholen van iHub onderwijs hebben school- en gedragsregels die voor iedereen in en rond de school gelden. Deze regels kunnen per school verschillen. Als het gedrag van uw kind/pupil dermate grensoverschrijdend is dat hij/zij een bedreiging is voor zichzelf of voor anderen, kan dat leiden tot een schorsing en/of verwijdering. Heeft u vragen hierover dan kunt u terecht bij de schooldirecteur.

Veiligheidsplan

Elke school beschikt over een veiligheidsplan. In dit plan worden (preventieve) maatregelen beschreven op het gebied van sociale en fysieke veiligheid van leerlingen, personeel en de schoolomgeving (gebouw/schoolplein e.d.). Daarnaast bevat het veiligheidsplan ook protocollen waarin beschreven wordt hoe om te gaan met situaties als er toch iets misgaat. Bij sommige zaken heeft een school meldingsplicht en wordt er aangifte gedaan bij de politie. Ouder(s)/opvoeder(s) kunnen deze documenten inzien op school.

Respectprotocol

Het respectprotocol enerzijds richtlijnen bij geconstateerd pestgedrag en anderzijds voorwaarden en activiteiten die pesten kunnen voorkomen.

Zie de website voor het respectprotocol.

De volgende zaken melden we bij de politie:

  • Wapenbezit en bezit van drugs
  • Seksuele intimidatie
  • Sexting en ander strafbaar online gedrag
  • Diefstal
  • Openlijke geweldpleging tegen medeleerlingen of personeelsleden
  • Discriminatie
  • Radicalisering

Daarnaast hebben we als school ook een samenwerkingsovereenkomst met de politie voor het preventief fouilleren en uitvoeren van kluisjescontroles. 

2.6 Onze samenwerkingspartners

Wij werken o.a. samen met de onderstaande professionals en organisaties.   Het samenwerkingsverband Sinds 1 augustus 2014 is de Wet op Passend Onderwijs van kracht en maken alle scholen deel uit van een samenwerkingsverband voor Voortgezet Onderwijs in de regio. Binnen het samenwerkingsverband moet er passend onderwijs geboden worden voor iedere leerling. In de regio wordt er intensief samengewerkt met de reguliere scholen om ervoor te zorgen dat uw kind/pupil dat de doorstroom van en naar onze school zo soepel mogelijk. Daarnaast maken we regelmatig gebruik van elkaars expertise.   Zorginstanties Omdat er leerlingen op onze scholen zijn die extra ondersteuning op uiteenlopende gebieden nodig hebben, werken wij samen met verschillende (zorg)instanties zoals Jeugdbescherming, Stichting Mee, Enver jeugd en opvoed hulp, Curium, Centrum voor Jeugd en Gezin, SARR, Yulius, GGZ rivierduinen, Youz verslavingszorg.

Stagiaires  Regelmatig zijn stagiaires van verschillende universiteiten, hogescholen en scholen voor middelbaar beroepsonderwijs op onze scholen aanwezig. Zij krijgen de ruimte om onderzoek te doen, stage-opdrachten uit te voeren en/ of extra ondersteuning te bieden in de klas of aan leerlingen. De school is eveneens stageplek voor professionals in opleiding. Veilig Thuis en de Meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling  Wij volgen de Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling (www.vooreenveiligthuis.nl). Dit betekent dat wij bij vermoedens van huiselijk geweld en/ of kindermishandeling melding maken bij het meldpunt Veilig Thuis.   Vermoeden loverboy-/mensenhandel problematiek  Bij een vermoeden van mensenhandel of loverboy problematiek wordt dit met u of uw kind/pupil (16+) besproken en wordt schriftelijke toestemming gevraagd om te melden bij CoMensha.

2.7 Speerpunten

De maatschappij en het onderwijs veranderen voortdurend. Het is belangrijk dat we als school aansluiten bij de ontwikkeling van de maatschappij. Met deze reden maakt elke school een schoolplan dat voor vier jaar richting geeft aan ons onderwijs- en zorgaanbod. Uit het schoolplan volgt een jaarplan met hierin de doelen van de school. De vier pijlers in het schoolplan zijn: samen sterker, steeds specialistischer, steeds inclusiever en beter onderwijs. Aan de hand van deze vier pijlers worden per jaar de speerpunten bepaald.

We verwachten in november 2025 het nieuwe schoolplan vanuit iHub wat koers gaat geven voor de komende vier jaar. Komend schooljaar zullen wij ons nog richten op het door ontwikkelen van de volgende speerpunten:

  • Borging traumasensitief onderwijs.
  • Doorontwikkeling EDI-model.
  • Samenwerking met ketenpartners vergroten (zorg & onderwijs).
  • Vormgeven aan inclusiever onderwijs binnen het SWV Midden Holland Rijnstreek.

Verder zullen we ons richten op onderstaande nieuwe speerpunten:

  • Versterken van de sociale veiligheid. Implementatie infographic in samenwerking met GGD Hollands midden.
  • Ontwikkeling peergroup HB, met de focus op executieve functies.
  • Schoolbreed versterken van basisvaardigheden.

Volgende pagina

3. Ons onderwijs

Lees verder