3. Ons onderwijs
Het onderwijs van iHub kent een breed onderwijsprogramma. Het accent ligt op betekenisvol en motiverend leren. Wij streven ernaar om het lesprogramma gelijk te laten lopen met het reguliere onderwijs en aan te laten sluiten bij het vervolgonderwijs. Het onderwijs-leerklimaat richt zich zowel op het ondersteunen van de sociaal-emotionele ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling van de leerling als op het stimuleren en ontwikkelen van de didactische vaardigheden. Het uitstromen naar vervolgonderwijs en het behalen van certificaten en/ of een diploma is daarbij het einddoel dat wij voor ogen hebben.
3.1 Ontwikkelingsperspectief
Wanneer uw kind start bij ons op school wordt er binnen zes weken in overleg met u een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) vastgesteld. Hierin staat waar we gezamenlijk naartoe werken, welke onderwijsdoelen uw kind kan behalen en wat het verwachte uitstroomniveau is. Dit OPP biedt de school de mogelijkheid planmatig en doelgericht vorm te geven aan het onderwijsprogramma van uw kind d.m.v. leerlijnen. Twee keer per jaar ontvangt uw kind een overzicht van zijn/haar resultaten en vaardigheden in gedrag en onderwijs in de Trotsbox. In november voeren wij de voortgangsgesprekken en in maart/april wordt het OPP met u besproken. In juni evalueren we het handelingsdeel van het OPP met u. Jaarlijks is hierbij het bespreken van de onderwijsbehoeften en de noodzaak van het volgen van gespecialiseerd onderwijs een punt van aandacht. Schoolverlaters stromen, afhankelijk van de onderwijsbehoeften, uit naar regulier dan wel speciaal onderwijs.
Proces rondom het uitstroomperspectief en uitstroom van de leerlingen aan het einde van groep 8
In de OPP’s van leerlingen binnen groep 1 t/m groep 5 wordt een uitstroomperspectief genoteerd passend bij de schoolstandaard; het gemiddelde uitstroomperspectief van de school.
In het OPP dat in groep 6 wordt geschreven, wordt het uitstroomperspectief opgesteld door de leerkracht en het C.v.B richting een uitstroom na groep 8. Het uitstroomperspectief wordt vastgesteld op basis van methodegebonden als niet-methodegebonden toetsen, intelligentiegegevens (indien beschikbaar) en het algemene beeld vanuit de klas. De schoolarts van de school denkt mee in het maken van de keuze. Het perspectief wordt met ouders tijdens de OPP-besprekingen in groep 6 en groep 7 besproken.
Tijdens het OPP-gesprek in groep 7 voert de leerkracht met ouders een eerste verkennend gesprek over wensen en mogelijkheden na groep 8 bij het geplande uitstroomperspectief.
In groep 8 worden de ouders tijdens een informatieve ouderavond in september geïnformeerd over de planning voor de schoolverlaters. Deze ziet er grofweg als volgt uit:
- Begin oktober – afname drempeltoets.
- November – in het OPP-gesprek wordt het voorlopige schooladvies gegeven, bestaande uit niveaubepaling en regulier of speciaal onderwijs.
- December t/m februari – leerling en ouders oriënteren zich op het voortgezet (speciaal) onderwijs.
- Begin februari: afname doorstroomtoets
- 25 t/m 31 maart – ouders melden hun kind aan bij een school voor (regulier) voortgezet onderwijs. Let op: dit kan alleen in deze inschrijfweek!
3.2 Leerstofaanbod
Wij bieden zoveel mogelijk onderwijs op maat. Op basis van zowel methode gebonden als methode onafhankelijke toetsen, externe onderzoeken en gesprekken met leerling en ouder(s)/opvoeder(s), kijken we naar de mogelijkheden en onderwijsbehoeften van de leerling.
Het onderwijsaanbod van iHub voldoet aan de kerndoelen zoals deze door de overheid zijn omschreven. Binnen de leerroutes wordt onderwijs gegeven in de volgende leergebieden:
- Nederlandse taal
- Engels
- Rekenen/wiskunde
- Techniek
- Oriëntatie op jezelf en de wereld
- Kunstzinnige oriëntatie (drama, muziek, kunstzinnige oriëntatie)
- Bewegingsonderwijs
- Zintuiglijke en motorische ontwikkeling
- Sociaal emotionele ontwikkeling
- Leren leren en executieve functies
- Bewegend leren
Op de Gelinck School werken de leerlingen vanaf groep 4 bij een aantal vakken op een Chromebook. Burgerschap en sociale integratie nemen in ons onderwijs een belangrijke plaats in. Dit betekent dat er binnen verschillende leergebieden aandacht wordt besteed aan de Nederlandse samenleving, cultuur en diversiteit, zodat uw kind leert hoe hij of zij kan participeren in onze samenleving en een bijdrage kan leveren aan onze maatschappij.
Trotsbox Onze leerlingen houden een Trotsbox bij. Daarin zitten overzichten van didactische en pedagogische doelen, didactische toetsen (Cito), didactische prestaties vanuit Snappet, resultaten en vorderingen binnen leiderschapstaken, opdrachten en werkjes. De Trotsbox gaat twee keer per jaar mee naar huis.
3.3 Onderwijsresultaten
Gedurende de hele schoolloopbaan van uw kind worden er zogeheten onderwijsopbrengsten verzameld, gegevens op het gebied van zijn/haar didactische en emotionele ontwikkeling. Daarnaast volgt iHub onderwijs leerlingen tot twee jaar na het vertrek van school om na te gaan of de leerling op de juiste (vervolg)plek zit en om te beoordelen of de gekozen aanpak succesvol is gebleken.
Leerlingvolgsysteem Leerresultaten op zowel didactisch als sociaal en emotioneel gebied worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem ParnasSys. Ouders(s) en/of opvoeder(s) worden wekelijks betrokken bij de activiteiten in de klas via de app Parro.
Beleid rondom doubleren
Gelinck School Spijkenisse werkt met combinatiegroepen gebaseerd op leeftijd en niveau. Dit maakt dat leerlingen, in principe, zoveel als mogelijk verder leren op hun eigen niveau. De keuze om te doubleren wordt incidenteel, in samenspraak met ouders, gemaakt. Beweegredenen hiervoor zijn: het welbevinden van de leerling in combinatie met een positief te verwachten effect op de didactische ontwikkeling.
3.4 Opbrengsten en analyse (schooljaar 2022-2023)
1. Sociale en maatschappelijke competenties: Uitslagen Zien!(vo) schooljaar 2022-2023
Alle leerlingen voelen zich veilig op school en lijken zich hierdoor fijn te voelen. Het pedagogisch klimaat staat goed in de klassen waardoor er het in alle klassen het onderwijs centraal kan staan. De leerlingen merken dat er preventief wordt gehandeld. Dit komt het welbevinden van de leerlingen ten goede. Verschillende uitdagingen in de klas kunnen effect hebben op het welbevinden van de leerlingen. Deze uitdagingen proberen we in de verschillende gespreksmomenten tussen Commissie van Begeleiding en de klassenteams in beeld te krijgen en hier anticiperen we op.
Op de dimensie ‘betrokkenheid’ zien we bij de middenbouw/bovenbouw klassen dat deze redelijk op de norm of daarboven vallen, de onderbouw klassen daar in tegen zitten in de meeste gevallen ruim onder de norm. Hier gaat het om leerlingen die moeite hebben met leren, dit is verklaarbaar door o.a. een achterstand op cognitief niveau en de aandacht/focus-problematiek. We zetten ons in om een passend aanbod te geven voor de leerlingen in de onderbouw zodat de betrokkenheid vergroot wordt.
De balans tussen de ruimtegevend en ruimtenemend gedrag is niet in evenwicht. Dit komt naar voren uit scores op impulsbeheersing en sociale flexibiliteit. Dit is te verklaren omdat onze leerlingen vooral veel moeite hebben om hun impulsen onder controle te houden. Deze dimensie ligt op de ruimtegevende kant. Dit werkt door in zowel sociale flexibiliteit als inlevingsvermogen.
Het afgelopen schooljaar hebben we, als team, nog meer inzicht gekregen in uitnodigende en niet-uitnodigende situaties. Hierdoor zijn mogelijk de Zien-vragenlijsten nog kritischer ingevuld en komen de waardes nog scherper naar voren.
Onze leerlingen zijn nog enorm afhankelijk van de niet-uitnodigende situaties wat maakt dat we als school nadenken over een andere vorm van normen en doelen stellen op dit punt.
Acties: Het pedagogisch klimaat wordt halfjaarlijks geëvalueerd en waar nodig bijgesteld. Zowel welbevinden als betrokkenheid zouden we graag op onze schoolnorm zien. Middels de inzet van de Covey-methodiek en het doelgericht werken wordt uitgestraald dat leerlingen hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Dit schooljaar zullen alle klassen middels deze visie gaan werken.
Wanneer we de schalen ruimtegevend en ruimtenemend tegenover elkaar zetten, zien we dat voor de school de aandacht moet liggen op ruimtegevend gedrag. Twee keer per jaar wordt in de groepsplannen geëvalueerd hoe de ontwikkeling op deze dimensies vordert en kunnen deze, waar nodig, bijgesteld worden door aanpassingen te doen op groepsdoelen en individuele doelen.
2. Uitstroombestemming schooljaar 2022-2023 en resultaten van de eindtoets
Kijkend naar lezen, dan scoren de meeste leerlingen conform hun uitstroombestemming. Met rekenen scoren 7 leerlingen onder hun uitstroombestemming. Op 3 leerlingen na scoren alle leerlingen met taalverzorging op hun uitstroombestemming. Acties Twee jaar geleden is er een nieuwe methode rekenen ingevoerd bij de onderbouw: Getal Ruimte en Junior. Vorig jaar is deze ingevoerd bij de middenbouw en schooljaar 2023 – 2024 is het ingevoerd in de gehele school. De verwachting is dat deze aanvulling op onze werkwijze met Snappet een positief effect zal hebben op alle resultaten gezien het positieve effect hiervan momenteel in de onderbouw. Het intensief begeleiden in één op één setting voor leerlingen met lees- en/of rekenachterstand wordt voortgezet, gefinancierd vanuit de NPO-gelden.
3. (v)so: Veiligheidsbeleving (schooljaar 2022- 2023)
Leerlingen ervaren meer totale veiligheid van de ander t.o.v. de referentiegroep én meer t.o.v. de vorige meting (8,1). Er is het afgelopen schooljaar goed geanalyseerd hoe de veiligheid te kunnen waarborgen binnen de groepen. Dit heeft een enkele keer tot dilemma’s geleid op individueel leerlingniveau. We zijn tevreden over de gemaakte keuzes met daaruit voortvloeiende interventies omdat het uitgangspunt blijft dat er voor elke leerling een veilig klassenklimaat is. Aanbevelingen uit het leerklimaatonderzoek: Aandacht voor het pestgedrag dat door enkele leerlingen in klassen wordt ervaren. Acties: Behouden van het leerklimaat door aandacht te blijven besteden aan het specifieke leerklimaat per klas en het blijven evalueren van het pedagogisch beleid met het team; 3 keer per jaar gepland in de jaarcyclus. Daarnaast zullen we oog blijven houden voor signalen van pestgedrag en blijven we de zorgleerlingen nauwlettend volgen.
4. Doelen waaraan de school heeft gewerkt: 4 pijlers uit het locatiespecifieke deel van het schoolplan Big Rock 1: Samen sterker; ouders zijn betrokken bij activiteiten in de school en voelen zich betrokken bij het ‘The leader in me- onderwijs’ Eindconclusie + plan richting volgend schooljaar: Dit schooljaar is gebleken dat de interesse in ouderbijeenkomsten minimaal is. Ook het peilen van de wensen van ouders d.m.v. een pol blijkt tot nu toe niet succesvol. Doel wordt voortgezet. Volgend schooljaar verder onderzoeken op welke manier we ouders kunnen voorzien van passende en wenselijke (opvoedondersteunende) informatie. Webinars worden volgend schooljaar voortgezet. Visie ouderbetrokkenheid bij school wordt in de MR besproken. Leidertaken ouders wordt voortgezet. Big Rock 2: Steeds specialistischer; aansluiten bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Eindconclusie + plan richting volgend schooljaar: Ontwikkeling executieve functies is op een zijspoor gekomen i.v.m. de te grote druk op het rooster van leerlingen en team. Dit wordt komend schooljaar weer opgepakt. Ingepland in deskundigheidsbevordering. Structurele ontwikkeling bewegend leren is inmiddels zichtbaar in de helft van de klassen. Komend schooljaar de verwachting van alle klassen om deze ontwikkeling op te pakken. Doel wordt voortgezet evenals de samenwerking met Wiblie. Ingepland in deskundigheidsbevordering. Big Rock 3: Beter onderwijs; kwaliteit van het onderwijs verhogen op het gebied van begrijpend lezen (informatieverwerking). Eindconclusie + plan richting volgend schooljaar: De ontwikkeling in de school is gaande maar we zijn nog niet tevreden met waar we nu staan. De doelstelling was qua tijdsplanning te optimistisch gepland. Deskundigen benoemen dat voor deze ontwikkeling enkele jaren moet worden ingepland. De samenwerking met externe expertise wordt voortgezet. Big Rock 4: Beter onderwijs; doelgericht leren Eindconclusie + plan richting volgend schooljaar: Het doelgericht leren is in alle klassen zichtbaar. Ontwikkeling in de verschillende klassen verloopt divers. Doel wordt voortgezet met als streven om alle klassen naar een gelijk niveau te ontwikkelen.