2. De school en de organisatie

Door de jaren heen hebben onze scholen zich ontwikkeld tot experts in gedragsverandering en kennisoverdracht. Elke dag zetten wij onze expertise in om leerlingen met problemen te begeleiden en te onderwijzen, zodat zij grip krijgen op hun gedrag en op hun leerresultaten. Onze scholen helpen hen om regisseur van hun eigen bestaan te worden.

2.1 Doelgroep en groepssamenstelling

Onze school biedt onderwijs aan leerlingen waarbij hun onderwijs- en ondersteuningsbehoeften maken dat zij (voor een bepaalde periode) aangewezen zijn op speciaal onderwijs.

De Gelinck School Spijkenisse heeft acht groepen met in principe maximaal 14 leerlingen per groep. Alle groepen zijn combinatiegroepen, zowel op leeftijd als op gedragsproblematiek. De groepen werken met een schooleigen methodiek waarbij rekening wordt gehouden met zowel internaliserende als externaliserende problematiek. Binnen het klassenklimaat zijn, naast het bieden van structuur en duidelijkheid, de 7 gewoonten van Covey (The Leader in Me) ons uitgangspunt. 

Alle klassen zijn combinatiegroepen. De leerlingen worden elk schooljaar opnieuw ingedeeld in klassen. Hierbij wordt gekeken naar leeftijd, didactisch niveau en gedrag. Binnen een klas zijn per vak maximaal 3 niveaugroepen aanwezig zodat het klassenteam (leerkracht en onderwijsassistent) aan elke groep instructie kan geven.

  • Onze leerlingen hebben vanuit hun gedragsproblematiek behoefte aan duidelijkheid en structuur. Ze hebben behoefte aan een prikkelarme en voorspelbare, en daarmee veilige, omgeving. Onze leerlingen hebben begeleiders nodig die kijken naar het kind achter het gedrag en begrip hebben voor zijn of haar eigenheid.
  • De meeste leerlingen komen vanuit de gemeente Nissewaard. Sommigen komen van verdere omliggende plaatsen zoals Hellevoetsluis en Hoogvliet. Leerlingen woonachtig in Spijkenisse komen veelal met eigen vervoer; fiets, bus, lopend, gebracht met auto. Leerlingen die van verder komen maken vaak gebruik van taxivervoer, verzorgd door hun gemeente.

Binnen sbo De Catamaran is onze Behandel en Onderwijs (BeO) klas Meidoorn gevestigd. In deze klas zitten leerlingen van 4 t/m 6 jaar met een zorgindicatie. Deze leerlingen hebben extra ondersteuning nodig om tot onderwijs te kunnen komen. De leerlingen zitten in principe één jaar in klas Meidoorn. Dit jaar wordt gebruikt om de schoolse vaardigheden bij te brengen en te onderzoeken welke vorm van onderwijs passend is. Daarnaast wordt het systeem rondom de leerling voorzien van ondersteuning. De klas wordt bemand door 2 pedagogisch medewerkers en een leerkracht.

Maandelijks houdt de commissie voor de begeleiding van de BeO een leerlingbespreking, 1x per 3 maanden sluit de schoolbegeleider vanuit het samenwerkingsverband hierbij aan. Binnen dit overleg worden alle leerlingen besproken en wordt, daar waar zaken opvallen, actie ondernomen.

2.2 Visie en doelen

De school heeft een duidelijke visie en hanteert een eenduidige, schoolbrede pedagogische basisaanpak specifiek bedoeld voor de doelgroep. We bieden een veilige leeromgeving voor de leerlingen en denken in mogelijkheden om kinderen te ondersteunen in hun ontwikkeling. We werken samen met ouders en zoeken de samenwerking met de zorg, mocht dit nodig zijn. Didactisch gezien is het onderwijs zo ingericht dat leerlingen op de vakken lezen, rekenen en taal zoveel mogelijk werken op ‘eigen niveau’, binnen een niveaugroep. Mits dubbele bezetting worden per vak maximaal 3 niveaus aangeboden.

Ons mission statement:

"Samen met anderen zorg ik, vanuit verantwoordelijkheid, voor:

  • een veilige leeromgeving
  • doelgericht leren

Waardoor iedereen zich kan ontwikkelen."

Onze doelen, Big Rocks, verwoorden we jaarlijks in ons jaarplan en zijn te vinden bij binnenkomst in onze school.

2.3 Certificering

Op alle iHub-scholen wordt kwalitatief goed onderwijs gegeven. Dit wordt regelmatig getoetst door de Inspectie van het Onderwijs. Alle scholen worden tevens getoetst op de Kwaliteitsnorm Speciaal Onderwijs. Onze scholen hebben hun werkprocessen en protocollen helder omschreven en werken daar ook naar. Ook door regelmatig naar ons zelf te kijken middels (interne) audit en tevredenheidsonderzoeken houden we de kwaliteit hoog. 

Onze school is daarnaast gecertificeerd als een The Leader in Me school, waarmee we aantonen dat we het Covey-onderwijs geborgd hebben en ons voortdurend verder ontwikkelen.

2.4 Veiligheid

De school heeft een veiligheidsbeleid omschreven in het 'Sociale veiligheidsplan'. Dit bestaat uit een set samenhangende maatregelen en schoolregels, gericht op preventie van en het anticiperen op pesten en incidenten. Het team speelt een grote rol in het behouden van de rust en veiligheid op school. De jaarlijkse training Relationeel Vakmanschap leert ons om preventief om te gaan met agressie. Incidenten worden geregistreerd en geanalyseerd. Deze registratie wordt gebruikt om de veiligheid binnen de school te monitoren en te optimaliseren. Wij werken in de school preventief onder andere door de inzet van de emotiecirkel. Hiermee leren we kinderen inzicht te krijgen in hun eigen gedrag en zijn we voorspelbaar in ons handelen.  Pesten is onacceptabel en vraagt om een duidelijke en krachtige reactie vanuit de school. Het pestprotocol, onderdeel van ons 'Sociale veiligheidsplan', is een antwoord op pesten binnen de school. De school heeft een anti-pestcoördinator en een veiligheidscoördinator. Samen hebben zij de volgende taken:

  • Opvang en ondersteuning van de melder bij het schoolintern oplossen van een probleem/conflict omtrent ongewenst gedrag.
  • De coördinatie van het anti-pestbeleid op school; o.a. het leveren van een actieve bijdrage aan een sociaal veilig schoolklimaat.
  • De belangenbehartiging van ouder(s)/opvoeder(s) en leerlingen als aanspreekpunt.

Gedragsregels

Alle scholen van iHub onderwijs hebben verder school- en gedragsregels die voor iedereen in en rond de school gelden. Deze regels kunnen per school verschillen. Als het gedrag van uw kind dermate grensoverschrijdend is dat hij/zij een bedreiging is voor zichzelf of voor anderen, kan dat leiden tot een schorsing en/of verwijdering. Heeft u vragen hierover dan kunt u terecht bij de schooldirecteur.

Veiligheidsplan

Elke school beschikt over een veiligheidsplan. In dit plan worden (preventieve) maatregelen beschreven op het gebied van sociale en fysieke veiligheid van leerlingen, personeel en de schoolomgeving (gebouw/schoolplein ed.). Daarnaast bevat het veiligheidsplan ook protocollen waarin beschreven wordt hoe om te gaan met situaties als er toch iets misgaat. Bij sommige zaken heeft een school meldingsplicht en wordt er aangifte gedaan bij de politie. Ouders kunnen deze documenten inzien op school.

2.5 Onze samenwerkingspartners

Onze locatie maakt deel uit van het samenwerkingsverband 'Onderwijscollectief VPR'. Binnen de samenwerking wordt gebruik gemaakt van elkaars expertise voor een zo goed mogelijke overgang van en naar onze school.

Wij werken vooral samen met het samenwerkingsverband Onderwijscollectief Voorne Putten – Rozenburg. Meer informatie over Samenwerkingsverband Onderwijscollectief VPR kunt u vinden op www.onderwijscollectiefvpr.nl. Hoe wij samen werken aan passend onderwijs staat in het ondersteuningsplan. Heeft u hierover vragen? Dan kunt u altijd contact opnemen. Samenwerkingsverband Onderwijscollectief VPR is te bereiken via 0181-760900 of via administratie@onderwijscollectiefvpr.nl.

Daarnaast wordt samengewerkt met de volgende partners:

  • Jeugdeducatiefonds – Wanneer we zien dat gebrek aan geld het onderwijs voor leerlingen belemmert, doen wij hiervoor een aanvraag bij het JEF.
  • Psychomotorische therapie, fysiotherapie en sensorische therapie – Er is de mogelijkheid dat een externe therapeut leerlingen tijdens schooltijd binnen de school behandelt.
  • Leerplichtambtenaar – aantal keren per jaar worden lopende casuïstiek en liggende vragen met de leerplichtambtenaar besproken. Daarnaast wordt de leerplichtambtenaar uitgenodigd bij Mdo’s waar sprak is van (mogelijke) uitval van onderwijs voor een individuele leerling.
  • Bibliotheek en bibliotheekconsulent – De plaatselijke bibliotheek voorziet onze schoolbibliotheek van boeken. De bibliotheekconsulent ondersteunt de school bij het enthousiasmeren van leerlingen voor lezen en boeken én ondersteunt ons bij de ontwikkeling in begrijpend lezen.
  • BCE- cultuureducatie vanuit de gemeente Nissewaard.

Scholen Er wordt samengewerkt met reguliere en speciaal onderwijsscholen. Enerzijds om expertise te delen, anderzijds om voor ieder kind de juiste onderwijsplek te kunnen organiseren.

Zorginstanties Omdat er leerlingen op onze scholen zijn die extra ondersteuning op uiteenlopende gebieden nodig hebben, werken wij samen met verschillende (zorg)instanties zoals Jeugdbescherming, Hink Stap Sprong, William Schrikker Groep, Enver, Youz, Centrum voor Jeugd en Gezin, Yulius, iHub familiezorg, Sophia Kinderziekenhuis en Team Jeugd Gemeente Nissewaard.

Stagiaires  Regelmatig zijn stagiaires vanuit middelbaar beroepsonderwijs, hogescholen en universiteiten op onze scholen aanwezig. Zij krijgen ruimte om onderzoek te doen, stage-opdrachten uit te voeren en/of extra ondersteuning te bieden in de klas of aan leerlingen. Veilig Thuis en de Meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling  Wij houden ons aan de Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling (Voor een veilig thuis). Dit betekent dat wij bij vermoedens van huiselijk geweld en/ of kindermishandeling melding maken bij het meldpunt Veilig Thuis. U als ouder(s) worden hierin meegenomen.

2.6 Big Rocks (speerpunten)

De maatschappij en het onderwijs veranderen voortdurend. Het is belangrijk dat we als school aansluiten op de ontwikkeling van de maatschappij. Hiertoe maakt elke school een schoolplan dat voor vier jaar richting geeft aan ons onderwijs. Daaruit voort komt een jaarplan met de doelen van de school voor de duur van een jaar. Op basis van de uitkomsten van audits, resultaten en tevredenheidsonderzoeken wordt door het team gekozen op welke doelen we ons als team richten.

Ons schoolplan 2021 – 2025 toont onze ambities binnen de pijlers: Steeds sterker, steeds inclusiever, steeds specialistischer en steeds beter onderwijs. Binnen deze pijlers stellen wij jaarlijks onze Big Rocks (speerpunten) op. Voor schooljaar 2025 – 2026 zijn dit:

  • Big Rock 1

Steeds beter onderwijs; Beleidsplan didactiek

  • Big Rock 2

Steeds specialistischer; Traumasensitief onderwijs

Daarnaast zoekt onze school de verbinding met het regulier onderwijs om enerzijds van hen te leren en anderzijds om expertise te delen.

Gekoppeld aan de bovenstaande ambities volgen wij als school de volgende ontwikkeltrajecten: TSO (traumasensitief onderwijs), EDI (effectieve directe instructie).

Volgende pagina

3. Ons onderwijs

Lees verder