2. De school en de organisatie
Door de jaren heen hebben onze scholen zich ontwikkeld tot experts in gedragsverandering en kennisoverdracht. Elke dag zetten wij onze expertise in om leerlingen met problemen te begeleiden en te onderwijzen, zodat zij grip krijgen op hun gedrag en op hun leerresultaten. Onze scholen helpen hen om regisseur van hun eigen bestaan te worden.
2.1 Doelgroep en groepssamenstelling
Onze school biedt onderwijs aan leerlingen waarbij hun onderwijs- en ondersteuningsbehoeften maken dat zij (voor een bepaalde periode) aangewezen zijn op speciaal onderwijs. De Gelinck School Spijkenisse heeft acht groepen met in principe maximaal 14 leerlingen per groep. Alle groepen zijn combinatiegroepen, zowel op leeftijd als op gedragsproblematiek. De groepen werken met een schooleigen methodiek waarbij rekening wordt gehouden met zowel internaliserende als externaliserende problematiek. Binnen het klassenklimaat zijn, naast het bieden van structuur en duidelijkheid, de 7 gewoonten van Covey (The Leader in Me) ons uitgangspunt. Onze externe behandel- en onderwijsklas BeO Meidoorm is voor kinderen van vier tot en met zes jaar. In deze klas gaan zorg en onderwijs hand in hand. Hier werken de leerkracht en de pedagogisch medewerkers nauw samen. De BeO is gehuisvest in een klas van SBO De Tandem, elders in Spijkenisse.
2.2 Visie en doelen
Ons mission statement: Ik zorg samen met anderen voor een veilige omgeving waarin ik met hulp leer mijn eigen talenten en mogelijkheden te benutten. Ik doe dit met respect voor de ander en mijzelf waardoor ik elke dag mijn verantwoordelijkheid neem en in staat ben om mijn doelen te bereiken.
Onze doelen, Big Rocks, verwoorden we jaarlijks in ons jaarplan en zijn te vinden bij binnenkomst in onze school.
2.3 Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Alle iHubscholen hebben een ondersteuningsplan waarin omschreven staat welke (extra) ondersteuning wij bieden. Het SOP kunt u vinden op onze website. Voor de plaatsing op een SO-school moet door het samenwerkingsverband een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) worden afgegeven. Met een TLV kunt u uw kind aanmelden bij een SO-school. De school zal dan onderzoeken of zij kunnen voldoen aan de onderwijsbehoeften van het kind. Kijk voor meer informatie op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs.
2.4 Certificering
Op alle iHubscholen wordt kwalitatief goed onderwijs gegeven. Dit wordt regelmatig getoetst door de Inspectie van het Onderwijs. Alle scholen worden tevens getoetst op de Kwaliteitsnorm Speciaal Onderwijs. Onze scholen hebben hun werkprocessen en protocollen helder omschreven en werken daar ook naar. Ook door regelmatig naar ons zelf te kijken middels (interne) audit en tevredenheidsonderzoeken houden we de kwaliteit hoog.
Onze school is daarnaast gecertificeerd als een The Leader in Me school, waarmee we aantonen dat we het Covey-onderwijs geborgd hebben en ons voortdurend verder ontwikkelen.
2.5 Veiligheid
De school heeft een veiligheidsbeleid omschreven in het 'Sociale veiligheidsplan'. Dit bestaat uit een set samenhangende maatregelen en schoolregels, gericht op preventie van en het anticiperen op pesten en incidenten. Het team speelt een grote rol in het behouden van de rust en veiligheid op school. De jaarlijkse training Relationeel Vakmanschap leert ons om preventief om te gaan met agressie. Incidenten worden geregistreerd en geanalyseerd. Deze registratie wordt gebruikt om de veiligheid binnen de school te monitoren en te optimaliseren. Wij werken in de school preventief onder andere door de inzet van de emotiecirkel. Hiermee leren we kinderen inzicht te krijgen in hun eigen gedrag en zijn we voorspelbaar in ons handelen. Pesten is onacceptabel en vraagt om een duidelijke en krachtige reactie vanuit de school. Het pestprotocol, onderdeel van ons 'Sociale veiligheidsplan', is een antwoord op pesten binnen de school. De school heeft een anti-pestcoördinator en een veiligheidscoördinator. Samen hebben zij de volgende taken:
- Opvang en ondersteuning van de melder bij het schoolintern oplossen van een probleem/conflict omtrent ongewenst gedrag.
- De coördinatie van het anti-pestbeleid op school; o.a. het leveren van een actieve bijdrage aan een sociaal veilig schoolklimaat.
- De belangenbehartiging van ouder(s)/opvoeder(s) en leerlingen als aanspreekpunt.
Gedragsregels
Alle scholen van iHub onderwijs hebben verder school- en gedragsregels die voor iedereen in en rond de school gelden. Deze regels kunnen per school verschillen. Als het gedrag van uw kind dermate grensoverschrijdend is dat hij/zij een bedreiging is voor zichzelf of voor anderen, kan dat leiden tot een schorsing en/of verwijdering. Heeft u vragen hierover dan kunt u terecht bij de schooldirecteur.
Veiligheidsplan
Elke school beschikt over een veiligheidsplan. In dit plan worden (preventieve) maatregelen beschreven op het gebied van sociale en fysieke veiligheid van leerlingen, personeel en de schoolomgeving (gebouw/schoolplein ed.). Daarnaast bevat het veiligheidsplan ook protocollen waarin beschreven wordt hoe om te gaan met situaties als er toch iets misgaat. Bij sommige zaken heeft een school meldingsplicht en wordt er aangifte gedaan bij de politie. Ouders kunnen deze documenten inzien op school.
2.6 Onze samenwerkingspartners
Onze locatie maakt deel uit van het samenwerkingsverband 'Onderwijscollectief VPR'. Binnen de samenwerking wordt gebruik gemaakt van elkaars expertise voor een zo goed mogelijke overgang van en naar onze school.
Wij werken o.a. samen met de onderstaande professionals en organisaties: Het samenwerkingsverband Sinds 1 augustus 2014 is Passend Onderwijs van kracht en maken alle basisscholen deel uit van een samenwerkingsverband voor Primair Onderwijs in de regio. Binnen het samenwerkingsverband moet er passend onderwijs geboden worden voor iedere leerling. In de regio wordt er intensief samengewerkt met de reguliere scholen om te zorgen dat uw kind zo min mogelijk hinder ondervindt van de overgang van en naar onze school. Daarnaast maken we regelmatig gebruik van elkaars expertise.
Scholen Er wordt samengewerkt met reguliere en speciaal onderwijsscholen. Enerzijds om expertise te delen, anderzijds om voor ieder kind de juiste onderwijsplek te kunnen organiseren.
Zorginstanties Omdat er leerlingen op onze scholen zijn die extra ondersteuning op uiteenlopende gebieden nodig hebben, werken wij samen met verschillende (zorg)instanties zoals Jeugdbescherming, Hink Stap Sprong, William Schrikker Groep, Enver, Youz, Centrum voor Jeugd en Gezin, Yulius, iHub familiezorg, Sophia Kinderziekenhuis en Team Jeugd Gemeente Nissewaard.
Stagiaires Regelmatig zijn stagiaires vanuit middelbaar beroepsonderwijs, hogescholen en universiteiten op onze scholen aanwezig. Zij krijgen ruimte om onderzoek te doen, stage-opdrachten uit te voeren en/of extra ondersteuning te bieden in de klas of aan leerlingen. Veilig Thuis en de Meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling Wij houden ons aan de Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling (Voor een veilig thuis). Dit betekent dat wij bij vermoedens van huiselijk geweld en/ of kindermishandeling melding maken bij het meldpunt Veilig Thuis. U als ouder(s) worden hierin meegenomen.
2.7 Big Rocks (speerpunten)
De maatschappij en het onderwijs veranderen voortdurend. Het is belangrijk dat we als school aansluiten op de ontwikkeling van de maatschappij. Hiertoe maakt elke school een schoolplan dat voor vier jaar richting geeft aan ons onderwijs. Daaruit voort komt een jaarplan met de doelen van de school voor de duur van een jaar. Op basis van de uitkomsten van audits, resultaten en tevredenheidsonderzoeken wordt door het team gekozen op welke doelen we ons als team richten. Deze doelen zijn verwerkt in speerpunten en onderverdeeld in vier pijlers: Samen sterker, steeds specialistischer, steeds inclusiever en beter onderwijs. Wij richten ons het komende schooljaar op:
Big Rock 1
Steeds beter onderwijs; Beleidsplan didactiek
Big Rock 2
Steeds specialistischer; Traumasensitief onderwijs