3. Ons onderwijs

Het onderwijs van iHub kent een breed onderwijsprogramma. Het accent ligt op betekenisvol en motiverend leren. ‘Leren door doen’ neemt een belangrijke plaats in. Wij streven ernaar om het lesprogramma gelijk te laten lopen met het reguliere onderwijs en aan te laten sluiten bij het vervolgonderwijs. Het onderwijs-leerklimaat richt zich zowel op het ondersteunen van de sociaal-emotionele ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling van de leerling als op het stimuleren en ontwikkelen van de didactische vaardigheden. Het behalen van certificaten en/ of een diploma is daarbij het uitgangspunt.

3.1 Ontwikkelingsperspectief

Wanneer uw kind start bij ons op school wordt er binnen zes weken, in overleg met u en uw kind, een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) vastgesteld. Hierin staat waar we gezamenlijk naar toe werken, welke onderwijsdoelen uw kind kan behalen en wat het verwachte uitstroomniveau is. Door het instroomniveau en het verwachte uitstroomniveau te koppelen ontstaat een ontwikkelingslijn.  Deze leerlijnen worden driemaal per jaar geëvalueerd. Het volledige OPP wordt, mits er wijzigingen worden aangebracht, eenmaal per jaar geëvalueerd. Wij proberen zoveel mogelijk onderwijs op maat aan te bieden. Op basis van zowel methode gebonden als methode onafhankelijke toetsen, externe onderzoeken en gesprekken met leerling en ouder(s)/opvoeder(s), kan er gekeken worden naar de mogelijkheden van de leerling. Minimaal tweemaal per jaar worden de vorderingen die uw kind maakt binnen de Commissie voor Begeleiding (CvB) besproken.

3.2 Leerstofaanbod

Het onderwijsaanbod van Educatief Centrum voldoet aan de kerndoelen zoals deze door de overheid zijn omschreven. Vijf keer per jaar wordt de voortgang van uw kind met u besproken aan de hand van een checklist. Hierin wordt gekeken naar de vaardigheden van de leerlingen.

Binnen het Educatief Centrum hebben we verschillende leerroutes. In de leerwerkbedrijven wordt gewerkt om de uitstroom naar arbeid te vergroten. Er staan 10 werknemersvaardigheden centraal, waar de leerlingen dagelijks mee aan het werk zijn. Wanneer een leerling groei laat zien, zal hij of zij snel richting een stageplek gaan om wanneer dit mogelijk is uit te stromen naar een passende arbeidsplek met ondersteuning van onze jobcoach. Binnen dit traject hebben de leerlingen de mogelijkheid om via de bedrijfsklas branchegerichte certificaten te behalen, zoals VCA, heftruck, sociale hygiëne. Ook kunnen ze IVIO diploma´s behalen om hun didactische kennis te toetsen. Dit zijn landelijke diploma's voor de vakken Nederlands, Engels en Rekenen. Op dit moment hebben we twee leerwerkbedrijven binnen de school: Horeca en Maritiem & Techniek. Buiten de school hebben we het interne stagebedrijf waarbij we samenwerken met commerciële partners. Dit vergroot de uitstroom mogelijkheden naar betaald werk.

Extern traject Via ons Extern traject zijn leerlingen één tot drie ochtenden bij ons op school. Daarnaast lopen de leerlingen stage of gaan zij aan het werk. Onze jobcoach helpt de leerlingen hierbij.

Binnen onze VROC-klassen werken de leerlingen aan de hand van thematisch onderwijs toe naar onze interne entree-opleiding. De thema´s die terugkomen binnen de entree-opleiding staan centraal. De leerlingen volgen 3 dagen onderwijs en lopen 2 dagen in de week stage. De vakken Nederlands, rekenen en burgerschap staan hier centraal en worden aangevuld met studievaardigheden, loopbaanbegeleiding en sport. 5 keer per schooljaar vindt er een checklistgesprek plaats met de leerling, ouders, hulpverlening en docent om samen te kijken waar de leerling op dat moment staat en waar hij of zij nog aan moet werken om door te kunnen stromen. Om door te kunnen stromen van de VROC klas naar de entree zal een leerling een assessment moeten doen. Dit assessment bestaat uit verschillende onderdelen waaruit blijkt dat het entreetraject haalbaar is voor de leerling. De interne entree-opleiding wordt vormgegeven in samenwerking met het Albeda College. De opleiding start in september en in februari. De opleiding duurt 1 jaar en bestaat ook uit 3 dagen onderwijs en 2 dagen stage. Binnen de opleiding wordt gewerkt op 2F niveau op de vakken Nederlands, rekenen, burgerschap, vaktheorie en loopbaan. Dit wordt aangevuld met een keuzedeel waarin jongeren onder andere hun BHV of VCA aangeboden krijgen.

Burgerschapsonderwijs Om te voldoen aan de wettelijke bevorderingen van actief burgerschap en sociale integratie, besteedt de school aandacht aan deze onderwerpen tijdens vakken als LOB (loopbaanoriëntatie- en begeleiding), maatschappijleer en Mens en Maatschappij. Actief burgerschap verwijst naar de bereidheid en het vermogen deel uit te maken van een gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren. Sociale integratie verwijst naar deelname van burgers (ongeacht hun etnische of culturele achtergrond) aan de samenleving. Burgerschapsonderwijs zit bovendien verweven in ons aanbod voor sociaal- emotionele ontwikkeling.

3.3 Schoolondersteuningsprofiel

Alle scholen van iHub onderwijs hebben een ondersteuningsplan waarin omschreven staat welke (extra) ondersteuning wij bieden. Het schoolondersteuningsprofiel kunt u vinden op de website van het samenwerkingsverband.

(Ortho)pedagogische en (ortho)didactische programma’s, methodieken en protocollen:

  • Art: agressie replacement training. Wordt ingezet op individueel niveau en in een groepssamenstelling. Het team is geschoold om deze training te kunnen geven.
  • PBS: Positive Behavior Support. Het team werkt op deze manier. De leerlingen kunnen kaarten verdienen waar een beloning uit kan komen. Daarnaast worden er PBS-lessen gegeven in de klas. De eigen docent doet dit.
  • TSO: trauma sensitief onderwijs. Het hele team is geschoold. Op deze manier werken wij en geven wij les.
  • Bijles mogelijkheden: wordt ingezet op casusniveau. Dit is extra ondersteuning op didactisch niveau.
  • Girls Talk+: dit is een training voor meiden gericht op het herkennen en acteren op seksueel grensoverschrijdend gedrag. Deze training wordt gegeven aan een vaste groep. 2 medewerkers uit het EC zijn hiervoor getraind.

3.4 Onderwijsresultaten

Gedurende de hele schoolloopbaan van uw kindi worden er zogeheten onderwijsopbrengsten verzameld, gegevens op het gebied van zijn/haar didactische en emotionele ontwikkeling. Daarnaast volgt iHub onderwijs leerlingen tot twee jaar na het vertrek van school om na te gaan of de leerling op de juiste (vervolg)plek zit en om te beoordelen of de gekozen aanpak succesvol is gebleken. Minimaal twee maal per jaar worden de vorderingen die uw kind maakt binnen de Commissie voor Begeleiding (CvB) besproken. Leerlingvolgsysteem Leerresultaten op zowel didactisch als sociaal en emotioneel gebied worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem SOMtoday. Ouders(s) en/of opvoeder(s) én leerlingen kunnen dagelijks de vorderingen bijhouden in dit digitale leerlingplatform.

3.5 Opbrengsten en analyse (schooljaar 2024-2025)

a) Uitstroomniveau conform uitstroomperspectief OPP

In het schooljaar 2024 – 2025 zijn totaal 23 leerlingen uitgestroomd waarvan 20 leerlingen conform OPP, 3 leerlingen onder het OPP en 0 leerlingen zijn boven het OPP uitgestroomd.

We zien de afgelopen jaren een steeds betere uitstroom conform OPP. Gedurende het schooljaar bespreken we twee keer de beoogde uitstroombestemming van onze jongeren en stellen hem hierbij tijdig in bijzijn van de jongeren en zijn of haar betrokkenen zodat we de uitstroom conform OPP blijven monitoren en tijdig kunnen bijstellen.

Tussentijdse uitstroom:

Bestemming tussentijdse uitstroom:

Binnen het Educatief Centrum werken wij niet met vaste in- en uitstroom mogelijkheden. Hierdoor is tussentijdse uitstroom mogelijk voor jongeren die de leeftijd van 18 jaar hebben en een goede uitstroommogelijkheid hebben.Op het Educatief Centrum is ons streven om leerlingen die tussentijds uitstromen altijd een vervolgbestemming te geven. Gekeken wordt naar een mogelijke baan, opleiding of vervolgtraject bij onder andere onze partners Bon Sjans of de Nieuwe Kans.

Contacten onderhouden met detentielocaties zodra een jongere (tijdelijk) gesloten wordt geplaatst zodat wij ook op afstand de jongeren kunnen blijven begeleiden. En bij terugkeer de leerontwikkeling van de jongere zo veel mogelijk op niveau geborgd blijft.

b) Behaalde resultaten conform OPP

Diplomagericht – vervolgonderwijs

Praktijkonderwijs (PRO) - Arbeidsmatig gericht (AMG) / Dagbesteding*

*Voor dagbesteding zal aankomend jaar gekeken worden hoe we de opbrengsten in beeld kunnen brengen waarbij we recht doen aan de ontwikkeling van deze leerlingen.

Bestemming Einduitstroom

Het lukt ons steeds beter om een passende doorstroom te bieden nadat een jongere gaat uitstromen vanuit het Educatief Centrum. Dit doen we door goed te monitoren tijdens het leerproces waar de jongere zijn of haar behoeftes liggen en waar mogelijkheden zijn voor deze jongere. De samenwerking met onze partner De Nieuwe Kans / Bon Sjans wordt steeds beter benut en biedt een alternatief voor jongeren die nog niet klaar zijn met hun ontwikkeling binnen een veilige setting zoals school maar geen recht meer hebben op een beschikking voor passend onderwijs vanwege hun leeftijd. Verder is de doorstroom richting de gemeente en het jongerenloket voor handen voor jongeren waarbij het uitstroomperspectief nog onduidelijk is. Zij kunnen door bemiddelen richting zorg en werkplekken. Hierop proberen we bij 17 jaar in samenwerking met de jobcoach al op te sturen. Dit doen we ook door middel van een 17+ lijst die we per jongere bijhouden zodra een jongere deze leeftijd bereikt. Dit om goed zicht te houden op de te nemen stappen voordat een jongere kan uitstromen.

c) Resultaten sociaal-emotionele functioneren

De meeste leerlingen bij wie de vragenlijst is afgenomen zijn in de loop van het schooljaar 2024-2025 gestart en zullen het schooljaar 2025-2026 leerling zijn op het Educatief Centrum. In het schooljaar 2025-2026 zal er extra aandacht besteed gaan worden aan de didactische ontwikkeling van leerlingen, dit zal ondersteuning bieden in de ontwikkeling op het gebied van vertrouwen in eigen kunnen, initiatief tonen, planmatig en nauwkeurig werken en het werken met digitale bronnen.

Dit schooljaar is nog niet bij de gehele schoolpopulatie de metingen afgenomen. We dragen er zorg voor dat er bij alle jongeren de vragenlijsten afgenomen worden zodat we een zo zuiver mogelijke opbrengsten hebben betreft het sociaal emotioneel functioneel van onze jongeren.

d) Monitor Sociale Veiligheid op basis van leerklimaatonderzoek

Dit schooljaar 2024 –2025 is het rapportcijfer vanuit het leerklimaatonderzoek een 8,9 betreft het veiligheidsgevoel van onze jongeren op school. Onze schoolnorm is een 8,5 en we zijn trots op dit behaalde resultaat. Vanuit het leerklimaatonderzoek zijn er geen specifieke acties geformuleerd betreft de sociale veiligheidsbeleving van jongeren bij ons op school. Alle jongeren worden bij het leerklimaat betrokken. Zo krijgen zij het gevoel dat er geluisterd wordt naar hun inbreng. Om een volledig beeld te krijgen van het ervaren leerklimaat is het belangrijk dat leerlingen worden gemotiveerd deel te nemen aan het onderzoek.

e) Bestendiging Einduitstroom en tussentijdse uitstroom

Het is lastig om te bepalen hoeveel procent van de leerlingen na twee jaar nog op de plek van uitstroom zitten. Gezien het feit dat de uitstromende leerlingen ouder zijn dan 16 jaar waarop de wet AVG een beperkende factor is bij het vergaren van cijfers en het interpreteren ervan. Hierdoor is het onmogelijk een streefpercentage vast te stellen. Mentoren en de ondersteunende personeelsleden proberen wel het contact te onderhouden met de uitstromende jongeren en hun betrokkenen, maar dit lukt niet altijd. De reden hiervan kan zijn dat jongeren of betrokkenen geen contact meer willen, verhuizen of van telefoonnummer, opleiding of arbeidsplek veranderen en geen nieuwe contactgegevens met ons delen. We duiden de uitgestroomde leerlingen middels en lijst en onderhouden het contact waar dit mogelijk is met de betrokkenen.

Volgende pagina

4. Samenwerking tussen ouder(s)/ opvoeder(s) en de school

Lees verder