3. Ons onderwijs

Het onderwijs van iHub kent een breed onderwijsprogramma. Het accent ligt op betekenisvol en motiverend leren. ‘Leren door doen’ neemt een belangrijke plaats in. Wij streven ernaar om het lesprogramma gelijk te laten lopen met het reguliere onderwijs en aan te laten sluiten bij het vervolgonderwijs. Het onderwijs-leerklimaat richt zich zowel op het ondersteunen van de sociaal-emotionele ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling van de leerling als op het stimuleren en ontwikkelen van de didactische vaardigheden. Het behalen van certificaten en/ of een diploma is daarbij het uitgangspunt.

3.1 Ontwikkelingsperspectief

Wanneer uw kind start bij ons op school wordt er binnen zes weken, in overleg met u en uw kind, een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) vastgesteld. Hierin staat waar we gezamenlijk naar toe werken, welke onderwijsdoelen uw kind kan behalen en wat het verwachte uitstroomniveau is. Door het instroomniveau en het verwachte uitstroomniveau te koppelen ontstaat een ontwikkelingslijn.  Deze leerlijnen worden driemaal per jaar geëvalueerd. Het volledige OPP wordt, mits er wijzigingen worden aangebracht, eenmaal per jaar geëvalueerd. Wij proberen zoveel mogelijk onderwijs op maat aan te bieden. Op basis van zowel methode gebonden als methode onafhankelijke toetsen, externe onderzoeken en gesprekken met leerling en ouder(s)/opvoeder(s), kan er gekeken worden naar de mogelijkheden van de leerling. Minimaal tweemaal per jaar worden de vorderingen die uw kind maakt binnen de Commissie voor Begeleiding (CvB) besproken.

3.2 Leerstofaanbod

Het onderwijsaanbod van Educatief Centrum voldoet aan de kerndoelen zoals deze door de overheid zijn omschreven. Vijf keer per jaar wordt de voortgang van uw kind met u besproken aan de hand van een checklist. Hierin wordt gekeken naar de vaardigheden van de leerlingen.

Binnen het Educatief Centrum hebben we verschillende leerroutes. In de leerwerkbedrijven wordt gewerkt om de uitstroom naar arbeid te vergroten. Er staan 10 werknemersvaardigheden centraal, waar de leerlingen dagelijks mee aan het werk zijn. Wanneer een leerling groei laat zien, zal hij of zij snel richting een stageplek gaan om wanneer dit mogelijk is uit te stromen naar een passende arbeidsplek met ondersteuning van onze jobcoach. Binnen dit traject hebben de leerlingen de mogelijkheid om via de bedrijfsklas branchegerichte certificaten te behalen, zoals VCA, heftruck, sociale hygiëne. Ook kunnen ze IVIO diploma´s behalen om hun didactische kennis te toetsen. Dit zijn landelijke diploma's voor de vakken Nederlands, Engels en Rekenen. Op dit moment hebben we twee leerwerkbedrijven binnen de school: Horeca en Maritiem & Techniek. Buiten de school hebben we het interne stagebedrijf waarbij we samenwerken met commerciële partners. Dit vergroot de uitstroom mogelijkheden naar betaald werk.

Extern traject Via ons Extern traject zijn leerlingen één tot drie ochtenden bij ons op school. Daarnaast lopen de leerlingen stage of gaan zij aan het werk. Onze jobcoach helpt de leerlingen hierbij.

Binnen onze VROC-klassen werken de leerlingen aan de hand van thematisch onderwijs toe naar onze interne entree-opleiding. De thema´s die terugkomen binnen de entree-opleiding staan centraal. De leerlingen volgen 3 dagen onderwijs en lopen 2 dagen in de week stage. De vakken Nederlands, rekenen en burgerschap staan hier centraal en worden aangevuld met studievaardigheden, loopbaanbegeleiding en sport. 5 keer per schooljaar vindt er een checklistgesprek plaats met de leerling, ouders, hulpverlening en docent om samen te kijken waar de leerling op dat moment staat en waar hij of zij nog aan moet werken om door te kunnen stromen. Om door te kunnen stromen van de VROC klas naar de entree zal een leerling een assessment moeten doen. Dit assessment bestaat uit verschillende onderdelen waaruit blijkt dat het entreetraject haalbaar is voor de leerling. De interne entree-opleiding wordt vormgegeven in samenwerking met het Albeda College. De opleiding start in september en in februari. De opleiding duurt 1 jaar en bestaat ook uit 3 dagen onderwijs en 2 dagen stage. Binnen de opleiding wordt gewerkt op 2F niveau op de vakken Nederlands, rekenen, burgerschap, vaktheorie en loopbaan. Dit wordt aangevuld met een keuzedeel waarin jongeren onder andere hun BHV of VCA aangeboden krijgen.

Burgerschapsonderwijs Om te voldoen aan de wettelijke bevorderingen van actief burgerschap en sociale integratie, besteedt de school aandacht aan deze onderwerpen tijdens vakken als LOB (loopbaanoriëntatie- en begeleiding), maatschappijleer en Mens en Maatschappij. Actief burgerschap verwijst naar de bereidheid en het vermogen deel uit te maken van een gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren. Sociale integratie verwijst naar deelname van burgers (ongeacht hun etnische of culturele achtergrond) aan de samenleving. Burgerschapsonderwijs zit bovendien verweven in ons aanbod voor sociaal- emotionele ontwikkeling.

3.3 Schoolondersteuningsprofiel

Alle scholen van iHub onderwijs hebben een ondersteuningsplan waarin omschreven staat welke (extra) ondersteuning wij bieden. Het schoolondersteuningsprofiel kunt u vinden op de website van het samenwerkingsverband.

(Ortho)pedagogische en (ortho)didactische programma’s, methodieken en protocollen:

  • Art: agressie replacement training. Wordt ingezet op individueel niveau en in een groepssamenstelling. Het team is geschoold om deze training te kunnen geven.
  • PBS: Positive Behavior Support. Het team werkt op deze manier. De leerlingen kunnen kaarten verdienen waar een beloning uit kan komen. Daarnaast worden er PBS-lessen gegeven in de klas. De eigen docent doet dit.
  • TSO: trauma sensitief onderwijs. Het hele team is geschoold. Op deze manier werken wij en geven wij les.
  • Bijles mogelijkheden: wordt ingezet op casusniveau. Dit is extra ondersteuning op didactisch niveau.
  • Girls Talk+: dit is een training voor meiden gericht op het herkennen en acteren op seksueel grensoverschrijdend gedrag. Deze training wordt gegeven aan een vaste groep. 2 medewerkers uit het EC zijn hiervoor getraind.

3.4 Onderwijsresultaten

Gedurende de hele schoolloopbaan van uw kindi worden er zogeheten onderwijsopbrengsten verzameld, gegevens op het gebied van zijn/haar didactische en emotionele ontwikkeling. Daarnaast volgt iHub onderwijs leerlingen tot twee jaar na het vertrek van school om na te gaan of de leerling op de juiste (vervolg)plek zit en om te beoordelen of de gekozen aanpak succesvol is gebleken. Minimaal twee maal per jaar worden de vorderingen die uw kind maakt binnen de Commissie voor Begeleiding (CvB) besproken. Leerlingvolgsysteem Leerresultaten op zowel didactisch als sociaal en emotioneel gebied worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem SOMtoday. Ouders(s) en/of opvoeder(s) én leerlingen kunnen dagelijks de vorderingen bijhouden in dit digitale leerlingplatform.

3.5 Opbrengsten en analyse (schooljaar 2022-2023)

1. Diploma’s en/of certificaten per vak

In het schooljaar 2022-2023 zijn er 16 leerlingen gestart met de intentie om hun diploma te behalen op het Educatief Centrum. Uiteindelijk zijn er 13 leerlingen die hun MBO1 diploma hebben behaald. De overige leerlingen zijn niet opgegaan voor hun diploma vanwege verhuizing of een enkele is thuiszitter geworden.

Behaalde (deel)certificaten:

We zien tot onze tevredenheid dat we in het schooljaar 2021-2022 op alle onderdelen hoger scoren dan onze schoolnorm, omdat we vinden dat alle jongeren met tenminste één certificaat of diploma moeten uitstromen. We willen ons scala aan certificaten en diploma's graag uitbreiden. We investeren in de behoefte van onze doelgroep en sluiten hierbij aan.

2. Sociale en maatschappelijke competenties: Uitslagen Zien!VO

Op het Educatief Centrum kunnen de leerlingen verschillende diploma’s/certificaten behalen. Wij zien tot onze tevredenheid dat we in het schooljaar op 9 van de 13 onderdelen hoger scoren dan onze schoolnorm. Onze norm ligt op 1 certificaat per leerling bij uitstroom. We zetten uiteraard in op het behalen van meerdere certificaten. Op de onderdelen IVIO Rekenen en Engels ligt het slagingspercentage lager dan de norm. Engels wordt op het Educatief centrum niet gegeven aan de leerlingen. Het (instroom)rekenniveau van de leerlingen op het Educatief centrum in de bedrijven is veelal lager dan 1F.

We willen ons scala aan certificaten en diploma's graag uitbreiden. We investeren in de behoeften van onze doelgroep en sluiten hierbij aan. Hierdoor motiveren we de jongeren om zich goed voor te bereiden op de examens.

3. Uitstroombestemmingen

Sinds dit schooljaar wordt er gewerkt met doelen vanuit het handelingsplan in Zien!VO Voorafgaand aan het kiezen van een handelingsplan vullen zowel docenten als leerlingen de ZIEN!VO vragenlijst in. Aan de hand van de vragenlijst, observaties en mentorgesprekken wordt het doel opgesteld. De ZIEN!VO handelingsplannen worden opgesteld en geëvalueerd. Vanwege geregelde tussentijdse instroom is het analyseren dit schooljaar lastig omdat de meetmomenten niet met elkaar overeenkomen.

Voor de zomervakantie 2023 zijn de lijsten door docenten ingevuld. Op basis daarvan komt naar voren dat op vrijwel alle gebieden die getoetst worden minimaal 75% van alle leerlingen de streefnorm van 3.0 behaald. Met uitzondering op aanpakgedrag (73%) en leren (67%).

In het schooljaar 23 – 24 hebben we twee schoolbrede meetmomenten afgenomen. Een in oktober / november en een in mei / juni. Op basis daarvan gaan we vaststellen wat de schoolbrede doelen moeten zijn op sociaal emotioneel gebied. De doelen worden verder uitgewerkt en geïntegreerd binnen de lessen. En het kan meegenomen worden tijdens de PBS-trainingen voor docenten en ART-trainingen voor leerlingen.

4. Uitstroom t.o.v. OPP

Hierbij het overzicht wat ingediend is bij de Inspectie van onderwijs (ISD uitstroomvragenlijst 2023)

In het schooljaar 2022-2023 zijn totaal 43 leerlingen uitgestroomd waarvan 27 leerlingen conform OPP, 7 leerlingen onder het OPP en 9 leerlingen zijn zelfs boven het OPP uitgestroomd. Het OPP van een vorige setting dient als beginsituatie, deze zegt vaak: arbeid. De mogelijkheid tot opstromen is aanwezig. Het besluit om door te leren maakt daarmee uitstroom hoger.

Met enkele speerpunten vanuit het schoolplan als leidraad zoals Beter onderwijs en Steeds specialistischer creëren we nieuwe kansen op een veelvoud aan certificaten en deeldiploma’s.

5. Veiligheidsbeleving

De leerlingen van het Educatief centrum zijn tevreden over het totale leerklimaat. De school is voor hen een veilige setting. De ondersteuning van de docenten en het gebruik van de regels wordt als duidelijk en positief ervaren.

In de opmerkingen die leerlingen maken, wordt niks genoemd dat erop kan wijzen dat de veiligheid van de leerlingen soms in het geding komt. Leerlingen zijn juist erg positief over de veiligheid. Om deze reden willen we het huidige leerklimaat vast houden.

6. Doelen waaraan de school heeft gewerkt: 4 pijlers uit het locatiespecifieke deel van het schoolplan

Speerpunten waar we nu aan werken zijn:

Speerpunten bij thema 1: SAMEN STERKER

  • Leerling participatie is ingebed.
  • Voorlichting genereren. Resultaat: meer leerlingen.
  • Er is een meer gevarieerd onderwijsaanbod.

Deze punten zijn verankerd in de werkwijze op het Educatief Centrum. Op de evaluatiemomenten zullen deze meegenomen worden.

De volgende punten zijn lopende punten:

  • De leerlingenraad is hervormd en actief gedurende schooljaar 2023 / 2024.
  • De ouderbetrokkenheid is vergroot door het uitgeven van een nieuwsbrief.

Speerpunten bij thema 2: STEEDS INCLUSIEVER en thema 3: STEEDS SPECIALISTISCHER

Steeds specialistischer:

  • We hebben voor iedere leerlingen die hier instroomt een passend aanbod voor onderwijs en zorg.

Steeds inclusiever:

  • Een leerling beschikt eerder over de benodigde vaardigheden om door- of uit te stromen richting MBO of arbeid.

Deze punten zijn verankerd in de werkwijze op het Educatief Centrum. Op de evaluatiemomenten zullen deze meegenomen worden.

De volgende punten zijn lopende punten:

  • ART is in alle klassen een structureel onderdeel van het lesprogramma.
  • TSO (trauma sensitief onderwijs) wordt onderdeel van ons onderwijsprogramma.
  • De nieuw ontwikkelde zorgstructuur is bestendigd middels de vastlegging in het SOP (school ontwikkelingsprofiel).

Speerpunten bij thema 4: Steeds beter onderwijs in een veilige en inspirerende omgeving

  • Er is meer visie en inhoud op uitstroom arbeid.
  • Meer jongeren stromen succesvol uit.
  • Leerlingen hebben meer regie op leren.
  • Er is betere nazorg.

Deze punten zijn verankerd in de werkwijze op het Educatief Centrum. Op de evaluatiemomenten zullen deze meegenomen worden.

De volgende punten zijn lopende punten:

  • De manier van samenwerking met de externe partners is middels een gebruikersovereenkomst en middels contractering verduidelijkt.
  • Er is een breed ontwikkelde leerlijn voor burgerschap voor alle jongeren binnen de school.

Volgende pagina

4. Samenwerking tussen ouder(s)/ opvoeder(s) en de school

Lees verder