4. Samenwerking tussen ouder(s)/ opvoeder(s) en de school

Wij hechten veel waarde aan een goed contact tussen ouder(s)/ opvoeder(s) en de school; uit diverse onderzoeken blijkt dat een goede samenwerking een positieve bijdrage levert aan de leerresultaten van leerlingen. Hieronder leest u hoe wij vanuit de school de samenwerking met u willen vormgeven.

4.1 Het intakegesprek

Tijdens het intakegesprek tussen u, de schooldirecteur en/ of een lid van de Commissie voor Begeleiding (CvB) wordt de samenwerkingsovereenkomst besproken. Een geregeld contact wordt op prijs gesteld, dit kan in een persoonlijk gesprek maar ook per telefoon of per mail.

4.2 Ouderbijeenkomsten

Op dit moment zijn we aan het nadenken hoe we ouders meer kunnen betrekken bij school. De insteek is om met een aantal enthousiaste ouders een start te maken om vervolgens samen te kijken waar de behoefte van ouders ligt. Dus, voelt u zich aangesproken? Neem dan contact op met school, wij zijn nog op zoek naar meer ouders. Daarnaast is een aantal bijeenkomsten gepland om individueel over uw kind te praten. We hechten veel waarde aan uw komst omdat we op deze manier gezamenlijk de beste bijdrage leveren aan de leerresultaten van uw kind.

4.3 Ondersteuning voor ouders

Op school worden oudercursussen gegeven. Ook is het mogelijk individuele ondersteuning te krijgen van de schoolmaatschappelijk deskundige van de school als u vragen heeft over het gedrag of het leren van uw kind. Voor in deze gids vindt u de contactgegevens van de school, waar u kunt vragen naar de schoolmaatschappelijk deskundige.

4.4 Leerlingenraad

Elke school van iHub onderwijs heeft een eigen leerlingenraad, leerlingen hebben inspraak in bepaalde zaken. Met deze raad bekijken we bijvoorbeeld de gedragsregels van de school en passen deze eventueel aan. Ook hebben leerlingen via de raad inspraak in aanschaf van bijv. recreatiemiddelen.

4.5 Medezeggenschap

De medezeggenschapsraad (MR) heeft een belangrijke rol op school. Zij ondersteunt de school actief bij het realiseren van een plezierige, veilige leer- en werkomgeving en kwalitatief goed onderwijs, denkt mee over de organisatie van de school en bijvoorbeeld de vakantieregeling. Daarnaast heeft de MR instemmingsrecht bij bepaalde zaken, zoals het schoolplan en de schoolgids.

De MR bestaat uit een oudergeleding en een personeelsgeleding, waarbij ouders de leerlingen onder 13 jaar vertegenwoordigen. Vanaf 13 jaar mogen ook leerlingen deelnemen aan de MR of, als de school deze heeft, de leerlingenraad.

De MR van onze school is te bereiken via 088 - 996 28 00. De MR-leden zijn Michel Noordervliet en Erik van de Ven.

iHub onderwijs heeft ook een Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) die regelmatig met de bestuurder over bovenschoolse (beleids)zaken overlegt. De GMR wordt gevormd door een afvaardiging van ouder(s)/opvoeder(s) en medewerkers van iHub, waarbij elk van de vier onderwijsregio’s is vertegenwoordigd. De MR en de GMR hebben met regelmaat contact met elkaar.

Voor meer informatie over deelname aan de MR of GMR kunt u contact opnemen met de schooldirecteur.

4.6 Hoorrecht van ouders en leerlingen

Vanaf 1 augustus 2025 is het wettelijk verplicht dat ouders en leerlingen worden gehoord over het ondersteuningsaanbod van de school. Onze school hecht veel waarde aan deze betrokkenheid en heeft het hoorrecht als volgt georganiseerd:

Leerlingen

  • Ontwikkelingsperspectief (OPP): Leerlingen met een OPP bespreken in een checklist gesprek de inhoud van hun plan met ouders/verzorgers en school en deze wordt bijgesteld dan wel vastgesteld tot aan het volgende checklistgesprek. Per het aankomende schooljaar 2025-2026 werken we met een nieuw aangepast OPP waarin ook korte termijndoelen in vermeld staan. Leerlingen met een OPP worden op deze manier actiever betrokken bij het opstellen, bijstellen, vaststellen en evalueren van hun plan. We vragen hen wat zij nodig hebben om zich goed te kunnen ontwikkelen en nemen hun inbreng serieus.
  • Ondersteuningsaanbod: Alle leerlingen krijgen de mogelijkheid om hun mening te geven over het ondersteuningsaanbod van de school. Dit gebeurt via gesprekken, het leerklimaatonderzoek en via de leerlingenraad.
  • Leerlingenraad: De leerlingenraad wordt jaarlijks betrokken bij het bespreken van het ondersteuningsaanbod en adviseert de schoolleiding over verbeterpunten vanuit leerling perspectief.

Ouders

  • Ouderraad: Op dit moment is er geen ouderraad actief. Een werkgroep Ouderbetrokkenheid is aangesteld om te kijken naar mogelijkheden om ouders meer te betrekken en te enthousiasmeren voor deelname aan de ouderraad. Om ouders toch te betrekken en op de hoogte te houden van ons ondersteuningsaanbod sturen wij hen maandelijks een nieuwsbrief. Ouders kunnen aan de schoolmaatschappelijk werkers terugkoppelen aangaande de informatie welke zij via de nieuwsbrief verkrijgen dan wel tijdens thuisgesprekken. Zij fungeren op dit moment als klankbord voor de schoolleiding en brengen signalen en wensen van ouders onder de aandacht. Tijdens de intakegesprekken en rondleidingen worden ouders / verzorgers geattendeerd op de mogelijkheid om in de ouderraad te treden.
  • Individuele ouders: Ouders van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften worden gehoord bij het opstellen en evalueren van het OPP tijdens het checklistgesprek. Mocht er tussendoor iets veranderen en aangepast dienen te worden aan het OPP dan zal er een extra overlegmoment plaatsvinden tussen ouders, leerling en school. Daarnaast kunnen zij hun mening geven over het algemene ondersteuningsaanbod via ouderavonden, enquêtes en gesprekken.
  • Ouders in de MR: De oudergeleding in de medezeggenschapsraad (MR) vertegenwoordigt de belangen van ouders binnen de schoolorganisatie. Zij speelt een essentiële rol in het waarborgen van het hoorrecht van ouders. De oudergeleding heeft instemmingsrecht, adviesrecht en bewaakt dat ouders tijdig en volledig worden geïnformeerd, maar ook dat de stem van ouders wordt meegenomen in besluitvorming. Tijdens de rondleiding en tijdens het intakegesprek van de leerling worden ouders / verzorgers geattendeerd op de mogelijkheid om in de oudergeleding van de medezeggenschapsraad te treden.

Medezeggenschapsraad (MR)

  • De MR heeft instemmingsrecht op de schoolgids, waarin het volledige ondersteuningsaanbod is opgenomen.
  • De schoolleiding bespreekt jaarlijks met de MR het ondersteuningsbeleid en de wijze waarop ouders en leerlingen worden gehoord.
  • De MR bewaakt dat het hoorrecht correct wordt toegepast en dat de school zich houdt aan de wettelijke verplichtingen.

Onafhankelijke ondersteuning

Ouders en leerlingen kunnen terecht bij het ouder- en jeugdsteunpunt van ons samenwerkingsverband voor onafhankelijke informatie en ondersteuning bij vragen over passend onderwijs.

4.7 Expertpanel

Het Expertpanel bestaat uit ouder(s)/opvoeder(s) van de jeugdigen die bij iHub onderwijs of zorg ontvangen. Het panel komt maandelijks bij elkaar en voorziet de bestuurder van inzichten en input over de kwaliteit van ons onderwijs en onze zorg. Voor meer informatie over deelname aan het expertpanel kunt u contact opnemen met de schooldirecteur. Lees meer over het Expertpanel op onze website ihub.nl/expertpanel.

4.8 Vertrouwenspersoon

Als u zaken vertrouwelijk wilt bespreken, kan dit met de schoolvertrouwenspersoon van iHub onderwijs. De vertrouwenspersoon behartigt de belangen van ouder(s)/opvoeder(s) en leerlingen bij incidenten rondom ongewenst gedrag en begeleidt hen bij een eventuele formele klachtenprocedure via de klachtencommissie. Wij nemen klachten serieus en gebruiken uw op- en aanmerkingen om de dagelijkse gang van zaken binnen de school te verbeteren. Binnen het Educatief Centrum is Wendy Eilbracht vertrouwenspersoon voor ouders en leerlingen. Mevrouw Eilbracht is te bereiken via telefoonnummer 06 - 43 27 00 45 of e-mailadres: wendy.eilbracht@ihub.nl.

4.9 Vertrouwensinspecteur

Ouder(s)/opvoeder(s), leerlingen, docenten, schoolbesturen, maar ook vertrouwenspersonen kunnen de vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs raadplegen wanneer zich in of rond de school (ernstige) problemen voordoen op het gebied van:

  • seksuele intimidatie en seksueel misbruik;
  • psychisch en fysiek geweld;
  • discriminatie en radicalisering.

De vertrouwensinspecteur luistert, informeert en adviseert. Uw melding wordt geregistreerd in een vertrouwelijk dossier. Alle werkdagen tussen 8.00-17.00 uur is de vertrouwensinspecteur bereikbaar op het nummer: 0900 - 111 3 111 (lokaal tarief).

4.10 Klachtenbehandeling

Onze medewerkers zetten zich volop in voor de kwaliteit van het onderwijs. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent. Laat het ons dan weten, zodat wij de kwaliteit van ons werk kunnen blijven verbeteren. In deze wegwijzer staat waar u terecht kunt met uw klacht over iHub onderwijs.

Stap 1: Gesprek met medewerker

Wij vragen u uw klacht eerst met de betrokken medewerker te bespreken.

Stap 2: Contact met vertrouwenspersoon voor leerlingen en ouders

Mocht u er niet uitkomen met de betreffende medewerker of graag ondersteuning krijgen, dan kunt u contact opnemen met de vertrouwenspersoon van de school. Deze persoon kan u helpen en ondersteunen bij het gesprek op school. De contactgegevens van de vertrouwenspersoon vindt u hierboven.

Stap 3: Gesprek met schooldirecteur

Komt u er met de medewerker niet naar tevredenheid uit, richt u zich dan als volgende stap tot de schooldirecteur. Samen kijken we wat we kunnen doen om uw klacht op te lossen.

Stap 4: Gesprek met regiodirecteur

Wanneer dit niet het gewenste resultaat oplevert, kunt u schriftelijk een klacht indienen bij de regiodirecteur via het e-mailadres klachten@ihub.nu.

Vermeld a.u.b. in uw klacht:

* over welke school de klacht gaat

* de periode van de klacht

* over wie de klacht gaat

* de inhoud van de klacht

* wat er tot nu toe gedaan is om uw klacht op te lossen

De regiodirecteur gaat dan met u in gesprek. De betrokken medewerker wordt uiteraard ook gevraagd zijn of haar visie te geven. Na de behandeling van de klacht ontvangt u een schriftelijke reactie. Daarin wordt opgenomen of, en zo ja welke maatregelen er worden getroffen.

Klachtenregeling

Wij vragen u om eerst bovengenoemde stappen te doorlopen. Echter, een officiële klacht indienen kan op elk moment. Dit kan bij het bevoegd gezag van iHub onderwijs & familiezorg (de raad van bestuur) of bij de landelijke (onafhankelijke) klachtencommissie van Geschillen Commissie Bijzonder Onderwijs (GCBO) waarbij iHub onderwijs zich heeft aangesloten.

Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs Postbus 82324 2508 EH DEN HAAG

T: 070 - 386 16 97 (10.00-12.30 en 13.30-16.00 uur)

E: info@gcbo.nl

Wij verwijzen u graag naar de klachtenregeling iHub onderwijs voor meer informatie over hoe u een klacht kunt indienen bij de landelijke klachtencommissie.

Volgende pagina

5. Privacy

Lees verder