2. De school en de organisatie

Door de jaren heen hebben onze scholen zich ontwikkeld tot experts in gedragsverandering en kennisoverdracht. Elke dag zetten wij onze expertise in om leerlingen met complexe problemen te begeleiden en te onderwijzen. Zodat zij grip krijgen op hun gedrag en op hun leerresultaten. Onze scholen helpen hen om regisseur van hun eigen bestaan te worden.

2.1 Doelgroep en groepssamenstelling

Het Educatief Centrum is een school, gespecialiseerd in het bieden van onderwijs aan jongeren met (forensische) gedragsproblematiek en jongeren die langdurig thuis hebben gezeten. Jongeren vanaf 15 jaar tot 19 jaar zijn welkom op het Educatief Centrum. Onze jongeren zijn, net zoals andere jongeren, vooral jongeren met dromen en verwachtingen. Ze dromen van een mooie toekomst, die vast dreigt te lopen omdat de jongeren al langere tijd hun draai niet hebben kunnen vinden binnen het onderwijs. Dit is ontstaan door een wisselwerking tussen probleemgedrag, didactische achterstanden, gebrekkige schoolse vaardigheden en/of problemen binnen de thuissituatie/vrije tijd. Jongeren van onze school zijn afkomstig van uiteenlopende schoollocaties waar zij zijn vastgelopen, zowel binnen het regulier onderwijs als binnen het voortgezet speciaal onderwijs. Bij onze jongeren is er vaak sprake van meerdere schoolwisselingen en/of schoolverwijderingen in hun schoolloopbaan.

2.2 Visie en doelen

Wij zien het als onze opdracht om leerlingen in hun ontwikkeling te ondersteunen. Door hen  dusdanige onderwijsleersituaties aan te bieden dat ze zich zowel in emotioneel, sociaal als cognitief opzicht zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen.  Door een stabiele en veilige omgeving te creëren waar het kind naast onderwijs ook zorg kan krijgen kan hij/zij zich ontwikkelen tot een zelfstandig mens met dromen en mogelijkheden. Ouder(s)/opvoeder(s) worden begeleid om hun kind hierin te ondersteunen.

2.3 Certificering

Op alle scholen van iHub onderwijs wordt kwalitatief goed onderwijs gegeven, dit wordt regelmatig getoetst door de Inspectie van het Onderwijs. Alle onze scholen worden tevens getoetst op de Kwaliteitsnorm Speciaal Onderwijs. Onze scholen hebben hun werkprocessen en protocollen helder omschreven en werken daar ook naar.  Ook door regelmatig naar ons zelf te kijken middels (interne) audits, tevredenheidsonderzoeken en bijeenkomsten van ouderraden en het expertpanel houden we de kwaliteit hoog.

2.4 Veiligheid

De school heeft een veiligheidsbeleid. Dit bestaat uit een set samenhangende maatregelen en schoolregels, gericht op preventie en het afhandelen van pesten en incidenten. De collega’s spelen daarbij een grote rol in het behouden van de rust en veiligheid op school. Zij worden regelmatig getraind om agressie in een vroeg stadium te signaleren en/of te voorkomen en in het omgaan met dit gedrag. Incidenten worden geregistreerd en geanalyseerd. Deze registratie wordt gebruikt om de veiligheid binnen de school te monitoren en te optimaliseren. Pesten is onacceptabel en vraagt om een duidelijke en krachtige reactie vanuit de school. Het pestprotocol is een antwoord op pesten binnen de school. De school heeft een anti-pestcoördinator en een veiligheidscoördinator. Samen hebben zij de volgende taken:

  • Opvang en ondersteuning van de melder bij het schoolintern oplossen van een probleem/conflict omtrent ongewenst gedrag.
  • De coördinatie van het anti-pestbeleid op school; o.a. het leveren van een actieve bijdrage aan een sociaal veilig schoolklimaat.
  • De belangenbehartiging van ouder(s)/opvoeder(s) en leerlingen als aanspreekpunt.

Gedragsregels

Alle scholen van iHub onderwijs hebben verder school- en gedragsregels die voor iedereen in en rond de school gelden. Deze regels kunnen per school verschillen. Als het gedrag van uw kind dermate grensoverschrijdend is dat hij/zij een bedreiging is voor zichzelf of voor anderen, kan dat leiden tot een schorsing en/of verwijdering. Heeft u vragen hierover dan kunt u terecht bij de schooldirecteur.

Veiligheidsplan

Elke school beschikt over een veiligheidsplan. In dit plan worden (preventieve) maatregelen beschreven op het gebied van sociale en fysieke veiligheid van leerlingen, personeel en de schoolomgeving (gebouw/schoolplein e.d.). Daarnaast bevat het veiligheidsplan ook protocollen waarin beschreven wordt hoe om te gaan met situaties als er toch iets misgaat. Bij sommige zaken heeft een school meldingsplicht en wordt er aangifte gedaan bij de politie. Ouders kunnen deze documenten inzien op school.

Op school werken we volgens de Veilige School methode, gebaseerd op de SAFE methodiek:

  • Schoolomgeving
  • Aantrekkelijk onderwijs
  • Fysieke omgeving
  • Externe samenwerking

De volgende zaken melden we bij de politie:

  • Wapenbezit en bezit van drugs
  • Seksuele intimidatie
  • Sexting en ander strafbaar online gedrag
  • Diefstal
  • Openlijke geweldpleging tegen medeleerlingen of personeelsleden
  • Discriminatie
  • Radicalisering

Daarnaast hebben we als school ook een samenwerkingsovereenkomst met de politie voor het preventief fouilleren en houden van kluisjescontroles.

2.5 Onze samenwerkingspartners

Wij werken o.a. samen met de onderstaande professionals en organisaties.   Het samenwerkingsverband Sinds 1 augustus 2014 is de Wet Passend Onderwijs van kracht en maken alle scholen deel uit van een samenwerkingsverband voor Voortgezet Onderwijs in de regio. Binnen het samenwerkingsverband moet er passend onderwijs geboden worden voor iedere leerling. In de regio wordt er intensief samengewerkt met de reguliere scholen om te zorgen dat uw kind zo min mogelijk hinder ondervindt van de overgang van en naar onze school. Daarnaast maken we regelmatig gebruik van elkaars expertise.   Zorginstanties Omdat er leerlingen op onze scholen zijn die extra ondersteuning op uiteenlopende gebieden nodig hebben, werken wij samen met verschillende (zorg)instanties zoals Jeugdbescherming, Stichting Mee, William Schrikker Groep, Enver, ’s Heeren Loo Auriga, Centrum voor Jeugd en Gezin, Lucertis, SARR, Yulius, iHub familiezorg, School2Care Ambulant, Marathon, Sophia Kinderziekenhuis e.a.

Het Educatief Centrum heeft een intensieve samenwerking met:

  • JOZ: Op de maandag, dinsdag, woensdag en donderdag is onze vaste JOZ-coach aanwezig tussen 12.00 en 16.00. Daarnaast zijn deze coaches betrokken bij het veiligheidsoverleg en kan het team hen benaderen voor vraagstukken. Zij komen ook in de klassen om een voorlichting te geven over onderwerpen die spelen.
  • Bureau Halt: Op de maandag en donderdag is onze vaste Bureau Halt medewerker aanwezig tijdens de pauzes. Daarnaast is hij betrokken in het veiligheidsoverleg en kan het team hem benaderen voor vraagstukken. Hij komt ook in de klassen om een voorlichting te geven over onderwerpen die spelen.
  • Schoolverpleegkundige vanuit het CJG: wij hebben een vaste schoolverpleegkundige. Zij is betrokken bij de aanmelding. Bij ziekmeldingen en medische zaken wordt zij op casusniveau betrokken. Daarnaast is er een inloopspreekuur waarbij leerlingen eens in de 2 maanden hun vragen kunnen neerleggen bij de schoolverpleegkundige.
  • Jongerenbudgetcoach vanuit WMO Radar: eens in de maand op woensdag is onze jongerenbudgetcoach aanwezig in de school. Alle leerlingen die de leeftijd van 17,5 bereiken krijgen een kennismaking met deze coach. De coach ondersteunt bij het aanvragen van 18+ zaken, schuldenproblematiek en bij andere financiële vragen.
  • Politie: Wij hebben een nauwe samenwerking met de wijkagent van Delfshaven en de jeugdagent van Rotterdam. Zij zijn betrokken bij de aanmelding en alle leerlingen krijgen een kennismakingsgesprek met één van de agenten. Daarnaast zijn zij regelmatig in de school te vinden. De agenten nemen deel aan ons veiligheidsoverleg, worden betrokken door het team bij bepaalde vraagstukken, zijn zij in de school voor een kluisjescontrole.

Stagiaires Regelmatig zijn stagiaires van verschillende universiteiten, hogescholen en scholen voor middelbaar beroepsonderwijs op onze scholen aanwezig. Zij krijgen ruimte om onderzoek te doen, stage-opdrachten uit te voeren en/ of extra ondersteuning te bieden in de klas of aan leerlingen. Veilig Thuis en de Meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling  Wij houden ons aan de Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling (www.vooreenveiligthuis.nl). Dit betekent dat wij bij vermoedens van huiselijk geweld en/ of kindermishandeling melding maken bij het meldpunt Veilig Thuis.   Vermoeden loverboy-/mensenhandel problematiek Bij een vermoeden van mensenhandel of loverboy problemen wordt dit met u of uw kind (16+) besproken en wordt schriftelijke toestemming gevraagd om te melden bij CoMensha.

2.6 Speerpunten

De maatschappij en het onderwijs veranderen voortdurend. Het is belangrijk dat we als school aansluiten bij de ontwikkeling van de maatschappij. Hiertoe maakt elke school een schoolplan dat voor vier jaar richting geeft aan ons onderwijs. Daaruit voort komt een jaarplan met de doelen van de school voor de duur van een jaar. Op basis van de uitkomsten van audits, resultaten en tevredenheidsonderzoeken wordt door het team gekozen op welke doelen we ons als team richten. Deze doelen zijn verwerkt in speerpunten en onderverdeeld in vier pijlers: Samen sterker, steeds specialistischer, steeds inclusiever en beter onderwijs.

Samen sterker

  • Er is een voorlichtingsprogramma.
  • 18+ programma / aanbod is gerealiseerd.
  • Leerlingparticipatie is ingebed.
  • Voorlichting genereren. Resultaat: meer leerlingen.
  • Er is een meer gevarieerd onderwijsaanbod.

Steeds specialistischer

  • Integraal aanbod van onderwijs en zorg: we hebben voor iedere leerlingen die hier instroomt een passend aanbod voor onderwijs en zorg.

Steeds inclusiever

  • Een leerling beschikt eerder over de benodigde vaardigheden om door- of uit te stromen richting MBO of arbeid.

Beter onderwijs

  • Samenwerking met externe partners versterken.
  • Versterkte leerlijnen, meer zicht en groei op ontwikkeling van jongeren.
  • Er is meer visie en inhoud op uitstroom arbeid.
  • Meer jongeren stromen succesvol uit.
  • Vergroten van ouderbetrokkenheid.

Volgende pagina

3. Ons onderwijs

Lees verder