2. Onderwijs
2.1 Ons aanbod
Het onderwijs van het Zaanstreek College lijkt op het reguliere onderwijs, alleen zijn de omstandigheden anders. De klassen zijn kleiner, er is meer aandacht voor gedrag en persoonlijke omstandigheden van de leerlingen. De leerlingen worden gezien, iedereen kent de leerling bij naam. Binnen onze school krijg je de mogelijkheid om een onderwijstraject te volgen dat bij jou past. Je kunt bij ons een vso-, entree- of vmbo-diploma behalen. Daarna helpen wij je een geschikte, passende vervolgopleiding te kiezen of een baan te zoeken en te behouden.
Ook kun je bij ons in drie jaar de havo/vwo-onderbouw doorlopen, waarna je uitstroomt naar de bovenbouw in het regulier onderwijs.
Stage-ervaring vinden wij belangrijk. De Praktijkschool-route werkt vanaf leerjaar 1 met groeps-, en bliksemstages. In de vmbo-bk route bieden we de leerlingen vanaf het tweede jaar de mogelijkheid om hun werknemersvaardigheden te ontwikkelen in een arbeidstrainingscentrum.
2.2 Onze leerjaren
1e jaar In het eerste jaar van de heterogene onderbouw zijn de leerlingen 12 tot 13 jaar. De lesstof wordt gedifferentieerd aangeboden. De beginsituatie (niveau en eventuele leerachterstanden) stellen we vast door middel van het dossier van de basisschool en/of de onderwijskundige nulmeting. De leerlingen krijgen dezelfde vakken als in het regulier voortgezet onderwijs. Naast theorievakken is er aandacht voor praktijkvakken als koken, beeldende vorming, gym, biologie/practicum en digitale geletterdheid. Ook geven we diverse workshops over sociaal-maatschappelijke onderwerpen. Eventuele leerachterstanden worden waar mogelijk weggewerkt. We stellen een voorlopig uitstroomperspectief vast: een vervolgopleiding of arbeidsmarktgericht.
2e jaar Het programma van het eerste leerjaar wordt voortgezet. Door middel van het arbeidstrainingscentrum en eventueel een individuele stage (vanaf 14 jaar) krijgen de leerlingen een beter beeld van de stage die bij hen past. Dit geldt niet voor de leerlingen in de vmbo-tl en havo/vwo route, waar de lesstof meer theoretisch is. Aan het eind van de onderbouw wordt het uitstroomperspectief nogmaals bekeken.
3e jaar Aan de hand van jouw perspectief word je begeleid naar een vervolgstap, richting arbeid, vervolgonderwijs of dagbesteding. We besteden veel aandacht aan loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB). Afhankelijk van welke route de leerling volgt, wordt het onderwijsprogramma vastgesteld. Wanneer je de vmbo-bk route Zorg & Welzijn volgt, doe je in leerjaar 3 al examens voor bepaalde onderdelen. Bij de vmbo-tl route doe je in leerjaar 3 examen in 4 vakken, deze rond je dus in dit leerjaar volledig af. Na het derde jaar havo/vwo zetten de leerlingen hun leerroute voort op het regulier onderwijs. 4e jaar De mbo-opleiding niveau 1 wordt aangeboden in samenwerking met het Talland College. De opleiding bestaat uit: een basisdeel, een profieldeel en een keuzedeel.
De vmbo-bk route Zorg & Welzijn behaalt dit schooljaar via staatsexamens het vmbo-basis of vmbo-kader diploma. De vmbo-tl leerlingen doen net als in het derde leerjaar examen in vier (of meer) vakken en behalen daarmee het volledige vmbo-tl diploma.
Leerlingen kunnen ook kiezen voor de Arbeidsmarktgerichteleerweg (AMG). Ze richten zich dus op het behalen van branchecertificaten en lopen daarbij vier of vijf dagen stage. Zij gaan naar de arbeidsmarkt met een vso-diploma of een verklaring.
2.3 Stage
Het Arbeidstrainingscentrum maakt deel uit van het stageprogramma. Het centrum vergroot de competenties van de jongeren voor een plek op de arbeidsmarkt. Op welk niveau onze leerlingen ook uitstromen, ze gaan uiteindelijk allemaal aan het werk. Om deze reden vinden wij het belangrijk dat we vroeg beginnen met het aanleren van stagecompetenties. In de onderbouw wordt gestart met interne stageopdrachten op school en met het oefenen in het Arbeidstrainingscentrum. Na het behalen van een aantal competenties in de onderbouw mogen leerlingen stage lopen bij een extern bedrijf (14+).
Bovenbouwleerlingen van de vmbo-bk, mbo en AMG route lopen stage.
Waarom is stage belangrijk?
- De leerlingen leren algemene werknemersvaardigheden.
- De leerlingen leren sociale vaardigheden.
- De leerlingen kunnen later een bewustere keuze maken voor een vervolgopleiding en/of werk.
- De leerlingen passen wat ze op school hebben geleerd in de praktijk toe.
- De leerlingen maken kennis met een bepaald vakgebied.
2.4 Schoolrapport
Op het digitale leerlingenplatform SOMtoday kunnen ouders en de leerling altijd de actuele resultaten van de leerling bekijken. Leerlingen krijgen drie keer per jaar een rapport.
2.5 Examens en certificaten
We helpen onze leerlingen het beste uit zichzelf te halen. Een diploma is daarvoor een prachtig bewijs én een toegangskaart voor vervolgonderwijs. De examens van de vmbo-bk en de vmbo-tl route worden afgenomen en beoordeeld door DUO, dit zijn de zogenoemde staatsexamens. De examens van de entreeopleiding worden beoordeeld door het mbo. Daarnaast kunnen leerlingen bijvoorbeeld deelnemen aan het VCA-examen. VCA is een veiligheidscertificaat. Leerlingen die geen examen doen, ontvangen een verklaring met daarin behaalde doelen en vaardigheden. Leerlingen werken vanaf het eerste leerjaar aan een eigen portfolio.
Leerlingen die opgaan voor Arbeidsmarktgerichte Leerweg (AMG) kunnen een vso-diploma behalen.
2.6 Schooltijden
De schooldag begint om 8.45 uur en eindigt om 14.45 uur. Op donderdagmiddag is de schooldag afgelopen om 12.35 uur. Het lesrooster wordt verdeeld in lesuren van 50 minuten. Het rooster reiken we aan het begin van het lesjaar uit en is ook te vinden op SOMtoday. De stagetijden worden in de stageovereenkomst vastgelegd. Meestal worden de arbeidstijden van de stageplek gevolgd.
2.7 Vakanties & vrije dagen
Schoolvakanties Zomervakantie 14 juli t/m 26 augustus 2025 Herfstvakantie 20 t/m 24 oktober 2025 Kerstvakantie 22 december 2025 t/m 2 januari 2026 Voorjaarsvakantie 23 t/m 27 februari 2026 Meivakantie 20 april t/m 1 mei 2026 Zomervakantie 6 juli t/m 14 augustus 2026 Extra vrije dagen Goede Vrijdag 3 april 2026 Tweede Paasdag 6 april 2026 Bevrijdingsdag 5 mei 2026 Hemelvaartsdag 14 en 15 mei 2026 Tweede Pinksterdag 25 mei 2026 Studiedagen (leerlingen vrij) 17 september 2025 26 maart 2026 4 mei 2026
Overige studiedagen volgen later. De studiedagen zijn onder voorbehoud. U wordt tijdig op de hoogte gebracht van wijzigingen. Onderwijstijd Voor de onderwijstijd houden wij ons aan de normen van de Rijksoverheid. Uw kind volgt op jaarbasis 940 onderwijsuren. Als het niet lukt om aan deze jaarlijks gestelde onderwijstijd te komen, wordt in het ontwikkelingsperspectief aangegeven hoe dit komt en hoe we, in overleg met u en uw kind, zo spoedig mogelijk naar een volledige lesweek toe kunnen werken. De school is verplicht om onderwijstijdverkorting aan te vragen bij de Inspectie van het Onderwijs.

2.8 Ziektevervanging
Het kan natuurlijk voorkomen dat een docent ziek is. Wij kijken dan of er collega’s zijn die de les over kunnen nemen. Is er niemand beschikbaar? Dan moeten we de leerlingen helaas naar huis sturen. U wordt daar uiteraard van op de hoogte gesteld. Bij langdurige ziekte en zwangerschapsverlof zoeken we een volwaardige vervanger. In het speciaal onderwijs stellen we extra eisen aan onze docenten. Ze moeten over zowel didactische als pedagogische kennis en vaardigheden beschikken. In deze krappe arbeidsmarkt is het een uitdaging om op korte termijn de juiste mensen te vinden. Soms is daarom een maatwerkoplossing nodig. Ervaring met het speciaal onderwijs, kunnen omgaan met onze leerlingen en begrijpen wat elke leerling specifiek nodig heeft zijn voor ons daarbij belangrijke voorwaarden.