3. Ondersteuning

3.1 Leerlingenbegeleiding

Onze leerlingen kunnen op verschillende terreinen extra ondersteuning goed gebruiken. Daarom biedt het Zaanstreek College, meer nog dan andere scholen, begeleiding bij het leren en het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Als dat nodig is, ondersteunen we ook de ouders en het gezin, zodat de leerlingen zich ook thuis optimaal ontwikkelen.

Sinds enkele jaren werkt het Zaanstreek College met Positive Behavior Support (PBS). Binnen deze handelingsaanpak wordt gesproken over een begeleidingsaanbod in drie arrangementen; het basisarrangement waarmee 80% van onze leerlingen kan worden bediend, een intensief arrangement waaronder 15% van onze leerling populatie valt en een specialistisch arrangement waartoe 5% van onze leerlingen behoort. Bekijk het volledige schoolondersteuningsprofiel (SOP) van het Zaanstreek College op onze website.

Basisarrangement:

Binnen het basisondersteuningsarrangement van het Zaanstreek College vallen vormen van ondersteuning en interventies die gelden voor iedere leerling. Denk hierbij aan PBS-lessen, ondersteuning vanuit het mentoraat, kortdurende interventies vanuit de kwaliteitscoördinator en ondersteuningscoördinator, trainingen en werken vanuit het OPP.

Intensief arrangement:

Wanneer blijkt dat een leerling meer ondersteuning nodig heeft dan er vanuit het basisarrangement geboden kan worden, kan er gebruik gemaakt worden van interventies passend bij het intensieve arrangement. Voorbeelden hiervan zijn de inzet van Intensieve Ambulante Gezinsbegeleiding vanuit ATOS, Trajectgroep en meer intensieve ondersteuning vanuit het schoolzorgteam.

Specialistisch arrangement:

Bij 5% van de leerlingen is er sprake van een zeer intensieve, specialistische begeleidingsbehoefte. Deze leerlingen worden geplaatst in de vso+ klas van de school. Aan de hand van een individuele gedragsfunctieanalyse wordt er door het zorgteam en de mentor een individueel plan op maat gemaakt. Hierbij wordt nauw samen gewerkt met de Jeugdhulpverlening, GGZ en/of Jeugdbescherming. Leerlingen werken aan individuele, korte en haalbare doelen, waarbij intensief wordt ingezet op het aanleren van schoolse vaardigheden. Doel hierbij is altijd terugkeer naar de mentorklas.

Mentor:

De mentor is het eerste aanspreekpunt voor leerlingen en ouders. De mentor houdt in de gaten dat de leerling de gestelde doelen haalt, signaleert wanneer dat in gevaar komt en evalueert regelmatig met de leerling en de ouders.

3.2 Schoolzorg

Zaanstreek College zorgt dat iedere leerling de extra begeleiding krijgt, die hij of zij nodig heeft. De kwaliteitscoördinator kijkt of er extra begeleiding nodig is vanwege leerproblemen. De ondersteuningscoördinator kijkt of ondersteuning nodig is vanwege sociaal-emotionele problemen en gedrag. De ondersteuningscoördinator is ook verantwoordelijk voor de intake, doorstroom en uitstroom van de leerlingen.

Iedere leerling van Zaanstreek College heeft samen met zijn ouders een intakegesprek met het zorgteam. De ondersteuningscoördinator schrijft het ontwikkelingsperspectief voor de leerling. Dat doet hij aan de hand van het intakegesprek, de informatie van de vorige school en eventueel betrokken hulpverleningsinstanties. In het ontwikkelingsperspectief staat welke doelen we samen willen bereiken.

3.3 Extra ondersteuning

We vinden het belangrijk dat leerlingen zich goed voelen, zich optimaal kunnen ontwikkelen en zich verantwoordelijk gedragen. Hier kan een extra cursus of training goed bij helpen. Samen met iHub familiezorg bieden we leerlingen en ouders extra hulp in de vorm van de volgende trainingen:

  • SoVa: Sociale vaardigheidstraining Hier leert een leerling goed om te gaan met anderen en zijn zelfvertrouwen terug te krijgen.
  • Faalangstsuccestraining

Voor leerlingen die last hebben van faalangst en examenstress, aangeboden door ATOS.

  • Tact: Rots en Watertraining Deze training, tevens aangeboden door ATOS, helpt de leerling om zijn boosheid en agressie onder controle te krijgen. Hier leert de leerling zijn eigen grenzen aan te geven en die van anderen te respecteren.
  • Schoolcoach/ATOS medewerker

Wanneer problemen thuis de schoolprestaties van het kind in de weg zitten, bieden we hulp aan het hele gezin.

  • GZ-psycholoog De GZ-psycholoog (verbonden aan de vso+ groep) voert psychologisch onderzoek uit binnen de school en neemt relevante testen af bij de leerlingen.

Zaanstreek College biedt speciale projecten op het gebied van voorlichting, zoals voorlichting van politie en justitie. Er is regelmatig overleg met de leerplichtambtenaar over leerlingen die (te vaak) te laat komen of afwezig zijn.

Volgende pagina