1. Zaanstreek College

Zaanstreek College is een kleine school, met kleine klassen en veel individuele begeleiding. Hierdoor komen onze leerlingen beter tot hun recht. Naast en tijdens de lessen is er veel aandacht voor het gedrag, de studiehouding en de sociale vaardigheden van de leerlingen. Wij bieden voortgezet gespecialiseerd onderwijs, met een duurzaam perspectief, voor leerlingen uit de regio Zaanstreek die niet terecht kunnen in het reguliere onderwijs. Dat betekent dat we het heel belangrijk vinden dat leerlingen een succesvol vervolg hebben als ze onze school verlaten. Een succesvol vervolg kan een mbo-opleiding zijn, een leerwerktraject, een passende arbeidsplek, terugkeer naar het reguliere VO of een andere plek waar de leerling op dat moment bij gebaat is. Wij hechten veel waarde aan goed contact met de ouders van onze leerlingen. Wij houden u regelmatig op de hoogte van de stand van zaken en horen het graag als er dingen thuis spelen die van invloed zijn op het gedrag van uw kind op school. Zaanstreek College biedt een veilige omgeving waar de leerling centraal staat. We bieden jongeren ondersteuning om beter met zichzelf en anderen om te kunnen gaan. Hier werken we hard aan.

1.1 Inrichting school

Het onderwijs dat Zaanstreek College biedt is hetzelfde als het regulier onderwijs. De leerstof wordt, waar nodig, aangepast aan de mogelijkheden van de leerling. Het onderwijsprogramma bestaat uit één van de volgende mogelijkheden:

  • Onderbouw praktijkonderwijs / AMG (Arbeidsmarktgerichte leerweg)
  • Onderbouw vmbo basis/kader/gemengde leerweg/tl
  • Onderbouw havo/vwo invoering leerjaar 1 en 2
  • Bovenbouw vmbo basis/kader profiel Zorg & Welzijn
  • Bovenbouw vmbo tl
  • Mbo 1 entree-opleiding via het ROC en het Regio College
  • Bovenbouw praktijkonderwijs / AMG (Arbeidsmarktgerichte leerweg)
  • Vso+ waar onderwijs en externe zorg wordt gecombineerd
  • Aanloopgroep voor een zachte landing voor nieuwe leerlingen op het vso
  • Maatwerktrajecten (o.a. 1-op-1 onderwijs)

1.2 De leerlingen

Onze leerlingen hebben heel wat in hun mars. Ze zijn, net zoals alle andere jongeren, vooral leerlingen met dromen en verwachtingen. Dromen die vast dreigen te lopen, omdat ze hun draai niet kunnen vinden in het regulier onderwijs. Zaanstreek College biedt meer begeleiding, structuur en vooral: een nieuwe kans. Hier benoemen en stimuleren we de sterke en positieve kanten van de leerling en zetten we samen alles op alles om die mooie toekomst in zicht te houden.

1.3 De docenten

Een speciale school vraagt om speciale medewerkers. Wij werken met leerlingen die ons voor uitdagingen stellen. Die door verschillende omstandigheden zijn vastgelopen; op school, maar vaak ook thuis en in de omgeving. Omgang met deze jongeren vraagt inzet en betrokkenheid van onze medewerkers. Onze docenten zijn deskundig, betrokken en vakbekwaam.

1.4 Speerpunten

De maatschappij en het onderwijs veranderen voortdurend. Het is belangrijk dat we als school aansluiten bij de ontwikkeling van de maatschappij. Hiertoe maakt elke school een schoolplan dat voor vier jaar richting geeft aan ons onderwijs. Daaruit voort komt een jaarplan met de doelen van de school voor de duur van een jaar. Op basis van de uitkomsten van audits, resultaten en tevredenheidsonderzoeken wordt door het team gekozen op welke doelen we ons als team richten. Deze doelen zijn verwerkt in speerpunten en onderverdeeld in vier pijlers: Samen sterker, steeds specialistischer, steeds inclusiever en beter onderwijs.

We richten ons dit schooljaar op:

  • Het versterken van de basisvaardigheden Nederlands, rekenen/wiskunde, digitale geletterdheid en burgerschap;
  • Voorbereiden van onderbouw-leerlingen op instromen naar het regulier onderwijs;
  • Invoering leerroute havo/vwo in de onderbouw, in samenwerking met de reguliere scholen St. Michaël College en het Zaanlands Lyceum;
  • Verdere uitbreiding samenwerking met de andere symbiosepartners in het reguliere onderwijs;
  • Implementatie van de heterogene onderbouw, die bijdraagt aan kansengelijkheid, diversiteit, betere plaatsing, ontwikkelkansen en een veiligere schoolcultuur;
  • Een verbeterde samenwerking met alle betrokken partners rondom een leerling;
  • Leerlijnen zijn zichtbaar in de school;
  • Docenten zijn goed op de hoogte van de voortgang van de leerlingen waardoor ze feilloos doorstromen.
  • Genoeg stagebedrijven die onze leerlingen stimuleren;

Vernieuwing van de onderbouw, met de leerling centraal

In de komende jaren vernieuwen we onze onderbouw, met meer aandacht voor:

  • De basisvaardigheden: rekenen/wiskunde, taal en lezen, burgerschap en digitale vaardigheden;
  • Bredere vaardigheden zoals samenwerken en zelfsturing;
  • Leren van en met elkaar: leerlingen met verschillende niveaus leren samen in heterogenere klassen.

Vanuit een stevige basis willen we meer leerlingen laten doorstromen naar het regulier voortgezet onderwijs. Leerlingen krijgen ruimte voor ontwikkeling op het eigen niveau en in eigen tempo. Door meer niveaus aan te bieden, volgen leerlingen het best passende onderwijs bovendien steeds dichter bij huis. Dat doen we vanuit iHub onderwijs én samen met regulier voortgezet onderwijs. Zo dragen we bij aan inclusief onderwijs: onderwijs dat is afgestemd op alle leerlingen.

Lees meer hierover in deze folder
Volgende pagina