3. Ondersteuning
Onze leerlingen kunnen op verschillende terreinen extra ondersteuning goed gebruiken. Daarom biedt het Waterland College, meer nog dan andere scholen, begeleiding bij het leren en ontwikkelen van sociale vaardigheden. Als dat nodig is, ondersteunen we ook de ouders en het gezin, zodat de leerlingen zich ook thuis optimaal ontwikkelen.
3.1 Leerlingenbegeleiding
De mentor is het eerste aanspreekpunt voor leerlingen en ouders. De mentor houdt in de gaten dat de leerling de gestelde doelen haalt, signaleert wanneer dat in gevaar komt en evalueert regelmatig met de leerling en ouders.
3.2 Ondersteuningsstructuur
Waterland College zorgt dat iedere leerling de extra begeleiding krijgt die hij of zij nodig heeft. De intern begeleider kijkt of er extra ondersteuning nodig is met betrekking tot sociaal-emotionele en didactische ontwikkeling. De ondersteuningscoördinator kijkt of begeleiding nodig is vanwege sociaal-emotionele problemen en gedrag. De ondersteuningscoördinator is ook verantwoordelijk voor de intake en doorstroom van de leerlingen.
Iedere leerling van het Waterland College heeft samen met u een intakegesprek met de ondersteuningscoördinator. De ondersteuningscoördinator schrijft samen met de intern begeleider en mentor het ontwikkelingsperspectief voor de leerling. Dat doet zij aan de hand van het intakegesprek, de informatie van de vorige school en eventuele betrokken hulpverleningsinstanties. In het ontwikkelingsperspectief staat welke doelen we samen willen bereiken.

3.3 Extra ondersteuning
Wanneer een leerling extra ondersteuning nodig heeft bij het leren en het ontwikkelen van sociale vaardigheden, dan is er op school daarvoor een team van hulpverleners voorhanden. De hulpverleners kunnen individuele begeleiding en groepstrainingen bieden. Als dat nodig is, ondersteunen deze ook de ouders en het gezin, zodat de leerlingen zich ook thuis optimaal ontwikkelen. De vaste specialistische jeugdhulpverleners (ATOS) zijn dichtbij en gemakkelijk te bereiken en vormen een vertrouwd gezicht op school. Zo krijgt u als ouder, uw kind of de docent niet telkens met verschillende hulpverleners te maken en hoeft u uw verhaal niet telkens opnieuw te vertellen.
We vinden het belangrijk dat leerlingen zich goed voelen, zich optimaal kunnen ontwikkelen en zich verantwoordelijk gedragen. Op onze school zijn ATOS-medewerkers aanwezig die de leerlingen en ouders kunnen begeleiden door middel van begeleiding thuis, op school of beide. Ook worden er trainingen aangeboden zoals een examentraining in de examenklassen.

3.4 Zorgadviesteam
Waterland College hecht veel waarde aan goede samenwerking met alle medewerkers van instellingen waar onze leerlingen mee in aanraking kunnen komen. De nodige deskundigheid hebben we samen gebracht in een actief zorgadviesteam, dat op afroep bij elkaar komt. Hieraan nemen diverse ketenpartners deel, zoals: een medewerker van iHub familiezorg, de leerplichtambtenaar, Jeugdbescherming Waterland, een medewerker van Youz, van het FACT-team, van MEE en van de Brijderstichting en de schoolarts. Dit team bespreekt thema’s zoals: verzuim, pesten, te laat komen en problematisch gedrag van leerlingen op school.
3.5 Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Ons volledige schoolondersteuningsprofiel is te vinden op onze website. Ons ondersteuningsaanbod, voor 80% (basis), 15% (intensief) en 5% (specialistisch) van onze leerlingen, ziet er als volgt uit:
