4. Resultaten

4.1 Certificering

iHub onderwijs voldoet aan de eisen die de kwaliteitsnormen voor Speciaal Onderwijs en Jeugdhulp (KSO en ISO) stellen en is daarmee gecertificeerd. De onderzoekers gaven iHub onderwijs een compliment omdat wij in vergelijking met andere organisaties in het speciaal onderwijs en jeugdhulp opvallend goed:

  • actief zoeken naar een goede en veilige aanpak/omgeving voor leerlingen en cliënten;
  • zoeken naar wat leerlingen en cliënten wel kunnen. We geven kinderen het vertrouwen en zorgen dat ze diploma’s kunnen halen. Zo hebben ze een goede start om te participeren in de maatschappij en met meer zelfvertrouwen hun toekomst tegemoet te gaan.

En daar zijn we trots op!

4.2 Tevredenheid

Waterland College neemt jaarlijks een tevredenheidonderzoek af (zie ook hieronder in 4.4). De resultaten van dit onderzoek geven de school informatie over de veiligheid op school, de kwaliteit van het onderwijs, de waardering voor de ondersteuning en de samenwerking tussen ouders en school. De resultaten vergelijken we jaarlijks met de uitslag van het vorige schooljaar. Op basis daarvan stellen we een verbeterplan op. Daar werken we hard aan.

4.3 Onderwijsinspectie

In mei 2024 heeft de onderwijsinspectie een bezoek gebracht aan het Waterland College. Met trots kunnen we vermelden dat onze school wederom met een 'Voldoende' is beoordeeld! Het onderzoeksrapport is terug te vinden op www.onderwijsinspectie.nl.

4.4 Opbrengsten en analyse (schooljaar 2023-2024)

1. Uitstroomniveau conform uitstroomperspectief OPP (leerlingenniveau)

Einduitstromers

Op onze locatie stroomt het merendeel van de leerlingen uit met het uitstroomniveau zoals is vastgesteld in het OPP. Met andere woorden: de leerlingen stromen uit volgens de verwachting die is besproken met de leerling zelf en met ouders/verzorgers. De school heeft zich een norm van 75% gesteld en heeft dat met 89% uitstroom op OPP ruim gehaald.

Er is ook een respecterend percentage aan leerlingen die uitstromen naar een uitstroomperspectief dat hoger ligt dan dat in het OPP is vastgesteld. Deze leerlingen hebben door onze manier van lesgeven een impuls gekregen waardoor zij (nog) beter zijn gaan presteren.

Onze school staat voor een juist afgestemde ondersteuning en begeleiding van de leerling.

Tussentijdse uitstromers

Bestemming tussentijdse uitstromers

Met het oog op inclusief onderwijs stimuleert de school de leerlingen wanneer zij de wens hebben om door te stromen naar regulier onderwijs. Leerlingen kunnen bij ons het juiste traject volgen om de overstap naar regulier onderwijs mogelijk te maken, waarbij goed wordt gekeken waar de leerlingen aan moeten voldoen om de overstap te maken. De school heeft een ondersteuningsstructuur met een multidisciplinair ondersteuningsteam die ondersteuning kan bieden afgestemd op de behoeftes van de leerling.

Wanneer een leerling toch niet helemaal op zijn plek blijkt te zitten op onze school wordt in goed overleg met leerling en ouders/verzorgers gekozen voor een perspectiefwijziging. Met elkaar wordt dan gekeken naar een vervolgplek (vervolgopleiding, dagbesteding, beschut werk, arbeid of behandeling), met de juist afgestemde ondersteuning en begeleiding voor de leerling.

2. Behaalde resultaten conform OPP

Diplomagericht – vervolgonderwijs

Slagingspercentage volledig examen per leerroute:

Slagingspercentage losse certificaten bij gespreid examen per leerroute:

Bestemming einduitstromers

We zijn enorm trots op het slagingspercentage van 100% op alle aangeboden niveaus. De leerlingen hebben samen met de medewerkers van de school erg hard gewerkt om dit mooie resultaat te bereiken.

Het behalen van een diploma is een enorme mijlpaal in de ontwikkeling voor iedere leerling. Wij geloven dat het onze verantwoordelijkheid is samen voor iedere leerling een passende plek te vinden, of dit nu een opleiding, baan of andere vervolgplek is. We bieden persoonlijke begeleiding en advies zodat leerlingen kunnen doorstromen naar een duurzaam perspectief.

Met trots blijven we ons inzetten voor een omgeving waar iedere leerling de kans krijgt op groei, ontwikkeling en succes!

Resultaten examens kernvakken per leerroute:

3. Resultaten sociaal-emotionele functioneren

Zien!vo resultaten

Resultaten op schoolniveau:

Resultaten per bouw:

Zien!vo is een programma dat we op onze school gebruiken om inzicht te krijgen in de ontwikkeling en het leerproces van de leerling. De sociale- en emotionele vaardigen worden in beeld gebracht doordat leerlingen en docenten vragenlijsten invullen. Middels de uitkomsten van de vragenlijsten kunnen we gerichte en op maat gemaakte leerplannen ontwikkelen die aansluiten bij de behoeften en doelen van de leerling.

Door de ontwikkeling continu te monitoren kunnen we ondersteuning bieden waar nodig. We stimuleren leerlingen om zelfvertrouwen op te bouwen, samen te werken en respectvol met elkaar om te gaan. We vinden het belangrijk dat iedere leerling zich gewaardeerd, gezien en gesteund voelt.

JIJ-toetsen

De school vindt het belangrijk dat iedere leerling met plezier leert en zich ontwikkelt. De JIJ- toetsen zijn een waardevol hulpmiddel om dit te bereiken. Het belangrijkste doel is om de sterke punten en de aandachtspunten van de leerlingen te analyseren om zo gerichte ondersteuning te kunnen inzetten. Hierdoor kunnen leerlingen met persoonlijke aandacht werken aan hun ontwikkeling en hun prestaties verbeteren. Na elke toets afname ontvangt u een rapport met de leerresultaten. Samen zorgen we ervoor dat dat de leerling het beste uit zichzelf haalt.

4. Monitor Sociale Veiligheid op basis van leerklimaatonderzoek (LKO)

De leerlingen van het Waterland College geven op alle gebieden voldoende rapportcijfers. De hulp die je krijgt van de docent en de veiligheid op school worden het beste beoordeeld met respectievelijk een 8,0 en een 7,7. Het gevoel van veiligheid is enorm belangrijk en daarom zijn we als school erg waakzaam. Vele leerlingen voelen zich bij ons op school goed ondersteund door de docent en geven aan het leerklimaat zeer prettig te vinden. De school is zeer blij met het resultaat; een 7,7 voor de veiligheid is een mooi cijfer en ruim boven de schoolnorm van 7,5.

5. Bestendiging einduitstroom en tussentijdse uitstroom

Op onze school hechten we veel waarde aan de uitstroom van onze leerlingen en de continuïteit van hun ontwikkeling, ook wanneer zij onze school hebben verlaten. Wij monitoren zorgvuldig de uitstroom naar vervolgonderwijs en andere trajecten. Dit stelt ons in staat om te leren van de ervaringen van onze leerlingen en continu onze begeleiding en ondersteunen te verbeteren.

We zijn trots op het feit dat meer dan 75% van onze schoolverlaters na 2 jaar nog steeds op het uitstroom niveau zit. Dit getuigt van een mooie basis die er gelegd is en laat zien dat de leerlingen het goed in hun vervolgtrajecten.

Volgende pagina