3. Ondersteuning

3.1 Leerlingenbegeleiding

Onze leerlingen kunnen op verschillende terreinen extra ondersteuning goed gebruiken. Daarom biedt het Voort College, meer nog dan andere scholen, begeleiding bij het leren en het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Als dat nodig is, ondersteunen we ook de ouders en het gezin, zodat de leerlingen zich ook thuis optimaal ontwikkelen.

De mentor is het eerste aanspreekpunt voor leerlingen en ouders. De mentor houdt in de gaten dat de leerling de gestelde doelen haalt, signaleert wanneer dat in gevaar komt en evalueert regelmatig met de leerling en u.

3.2 Schoolzorg

Voort College zorgt dat iedere leerling de extra begeleiding krijgt, die hij of zij nodig heeft. De kwaliteitscoördinator kijkt of er extra begeleiding nodig is vanwege leerproblemen. De ondersteuningscoördinator kijkt of ondersteuning nodig is vanwege sociaal-emotionele problemen en gedrag. De ondersteuningscoördinator is ook verantwoordelijk voor de intake. In het CvB worden de in-, door- en uitstroom van de leerlingen besproken en daarover advies gegeven. Iedere leerling van het Voort College heeft samen met de ouders en/of opvoeders een intakegesprek met de ondersteuningscoördinator. De ondersteuningscoördinator stelt samen met de kwaliteitscoördinator het eerste ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op, dat in overleg met de leerling, ouders en mentor wordt vastgesteld.

3.3 OPP

In het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) staan de doelen opgenomen waaraan de leerling werkt. Vanuit dit plan maakt de leerling samen met de mentor het handelingsdeel van het OPP met korte termijndoelen die bijdragen aan het behalen van het ontwikkelperspectief. De mentor en de leerling evalueren regelmatig de vorderingen van de leerling. Vervolgens presenteert de leerling zijn persoonlijke ontwikkeling aan zijn ouders/verzorgers.

3.4 Extra ondersteuning

Wanneer een leerling extra ondersteuning nodig heeft bij het leren en het ontwikkelen van sociale vaardigheden, dan is er op school daarvoor een team van jeugdzorgmedewerkers voor handen. De hulpverleners kunnen individuele begeleiding en groepstrainingen bieden. Als dat nodig is, ondersteunen deze ook de ouders en het gezin, zodat de leerlingen zich ook thuis optimaal ontwikkelen. De vaste specialistische jeugdhulpverleners (iHub familiezorg en Sport & Behavior) zijn dichtbij en gemakkelijk te bereiken en vormen een vertrouwd gezicht op school. Zo krijgt u als ouder, uw kind of de docent niet telkens met verschillende hulpverleners te maken en hoeft u uw verhaal niet telkens opnieuw te vertellen.

We vinden het belangrijk dat leerlingen zich goed voelen, zich optimaal kunnen ontwikkelen en zich verantwoordelijk gedragen. Hier kan een extra cursus of training goed bij helpen. Samen met iHub familiezorg bieden we leerlingen en ouders extra hulp in de vorm van de volgende trainingen:

  1. Sociale vaardigheidstraining Hier leert een leerling goed om te gaan met anderen en zijn zelfvertrouwen terug te krijgen.
  2. Agressie regulatietrainingen (Tact) Met deze training helpen wij de leerling om zijn boosheid en agressie onder controle te krijgen.
  3. Positief Opvoeden (voor ouders) Deze training helpt ouders bij allerlei opvoedvragen. Er is zowel individuele begeleiding als groepstraining.
  4. Examentraining Deze training helpt als faalangst goede prestaties in de weg staat.

Wanneer problemen thuis de schoolprestaties van de leerling in de weg zitten, bieden we hulp aan het hele gezin.

Voort College biedt speciale projecten op het gebied van voorlichting, zoals: het spreekuur van de verslavingszorg van Jellinek of de voorlichting van politie en justitie. Er is regelmatig overleg met de leerplichtambtenaar over leerlingen die (te vaak) te laat komen of ongeoorloofd afwezig zijn. Voor leerlingen die dreigen uit te vallen wegens agressie gerelateerde problemen, kunnen we hulp inzetten van iHub familiezorg.

3.5 Ondersteuningsoverleg

Voort College hecht veel waarde aan goede samenwerking met alle medewerkers van instellingen waar onze leerlingen mee in aanraking kunnen komen. De nodige deskundigheid hebben we samengebracht in een ondersteuningsoverleg. Hieraan nemen deel: het ondersteuningsteam van de school, de mentor, medewerkers van iHub familiezorg; en op afroep: de jongerenwerker, de leerplichtambtenaar, een medewerker van het OKT, de schoolarts, de jeugdagent en de buurtregisseur van het stadsdeel. In dit overleg bespreken we de leerlingen die dreigen af te wijken van hun koers richting het behalen van hun ontwikkelperspectief.

3.6 Ondersteuningspiramide

Onze ondersteuningsstructuur kan worden onderverdeeld in 3 lagen: de basisondersteuning voor 80% van onze leerlingen, intensieve ondersteuning voor 15% van onze leerlingen en specialistische ondersteuning voor 5% van onze leerlingen. Dit ziet er schematisch als volgt uit:

Bekijk het volledige schoolondersteuningsprofiel (SOP) van het Voort College op onze website.

Volgende pagina