4. Resultaten

4.1 Tevredenheid

Voort College neemt jaarlijks een tevredenheidonderzoek af onder de ouders, leerlingen en medewerkers van de school. De resultaten van dit onderzoek geven de school informatie over de veiligheid op school, de kwaliteit van het onderwijs, de waardering voor de ondersteuning en de samenwerking tussen ouders en school. De resultaten vergelijken we jaarlijks met de uitslag van het vorige schooljaar. Op basis daarvan stellen we een verbeterplan op.

4.2 Certificering

iHub onderwijs voldoet aan de eisen die de kwaliteitsnormen voor Speciaal Onderwijs en Jeugdhulp (KSO en ISO) stellen. En daar zijn we trots op!

4.3 Onderwijsinspectie

Elke school heeft bij de onderwijsinspectie een toezichtkaart. Op deze kaart kunt u aflezen welke afspraken (arrangementen) de inspectie met de school heeft gemaakt. Voort College heeft een basisarrangement. Dit betekent dat het onderwijs van voldoende kwaliteit is. Het volledige inspectierapport staat op de website van de onderwijsinspectie.

4.4 Opbrengsten en analyse (schooljaar 2023-2024)

1. Uitstroomniveau conform uitstroomperspectief OPP (leerlingniveau)

Einduitstromers

In het afgelopen schooljaar is 88,9% van onze leerlingen uitgestroomd volgens het ontwikkelingsperspectief dat we samen met hen hebben opgesteld. Dat betekent dat bijna alle leerlingen zijn uitgegaan naar de plek die we vooraf als passend hebben bepaald. Dit ligt ruim boven de norm van 75% die wij en ons bestuur belangrijk vinden. Daar zijn we als school trots op.

Dit laat zien dat we op een zorgvuldige manier werken. We kijken goed naar wat iedere leerling nodig heeft en stellen een plan op dat past bij zijn of haar leer- en ontwikkelingsmogelijkheden.

Tussentijdse uitstromers

Bestemming tussentijdse uitstromers

​Afgelopen schooljaar zijn er een aantal leerlingen tussentijds van school gegaan. Dit gebeurt bij ons soms, en is vaak niet te voorkomen. Meestal komt het doordat leerlingen te maken hebben met moeilijke persoonlijke situaties.

We vinden het jammer als leerlingen de school verlaten voordat ze hun traject bij ons hebben afgerond. Toch steunen we zo’n beslissing als het beter is voor de ontwikkeling en het welzijn van de leerling.

2. Behaalde resultaten conform OPP

Diplomagericht – vervolgonderwijs

Slagingspercentage volledig examen per leerroute:

​Slagingspercentage losse certificaten bij gespreid examen (leerjaar 3) leerroute vmbo-k:

Arbeidsmarktgericht (AMG) – dagbesteding/ (beschutte) arbeid (DA)

Slagingspercentage volledig examen per leerroute (totaal):

Bestemming einduitstromers

Al onze leerlingen zijn dit jaar uitgestroomd met een certificaat of diploma in handen. Wij vinden dit enorm belangrijk, de school gecertificeerd of gediplomeerd afronden is een boost voor het zelfvertrouwen en gevoel van eigenwaarde van onze bijzondere leerlingen. Eén einduitstromer is niet in het bezit van de mbo-2 startkwalificatie, deze leerling wordt met de deskundige hulp van de jobcoach verder ondersteund richting arbeid.

Resultaten examens kernvakken per leerroute:

Zoals eerder gesteld, hebben wij dit jaar voor de eerste keer meegedaan aan de Staatsexamens vmbo-k. Ten aanzien van de behaalde resultaten van onze leerlingen het volgende overzicht: Voor de vakken Engels en Maatschappijleer liggen de resultaten rond de 80% met een 7 als gemiddeld cijfer. Een resultaat waar wij trots op zijn.

De resultaten voor het vak Nederlands liggen iets lager, een slagingspercentage van 60% met een gemiddeld cijfer van 6,6. Dat is net iets hoger dan het landelijke gemiddelde van 6,2 binnen vmbo-k. Voldoende reden voor ons om binnen onze naschoolse aandacht extra hulp te blijven bieden voor het vak Nederlands en om lezen een vast onderdeel te maken van ons schoolse aanbod.

3. Resultaten sociaal-emotionele functioneren

Zien!vo

Het meetinstrument Zien!vo gebruiken wij om de ondersteuningsvragen op het gebied van sociaal-emotionele functioneren en leer-werkhouding van de leerlingen in beeld te brengen. Het instrument wordt twee keer per jaar ingevuld door de mentor en leerling, maar is er ook de mogelijkheid ouders te vragen het in te vullen. De verschillende perspectieven worden geïnterpreteerd op leerling- en klassen- en schoolniveau. Op leerlingniveau wordt er gekeken of er opvallende resultaten zichtbaar zijn, waarna de mentor (eventueel in overleg met het ondersteuningsteam) zijn handelen daarop kan aanpassen. Daarnaast kunnen de resultaten gebruikt worden om inhoud te geven aan mentorgesprekken of het in te brengen tijdens een overleg met ouders en/of betrokken hulpverleners. Op klassenniveau worden de resultaten geanalyseerd om vervolgens een pedagogisch groepsplan op te stellen. Tijdens de groepsanalyse wordt er gekeken waar overeenkomende leerpunten van de leerlingen zichtbaar zijn en waar extra aandacht en ondersteuning aan gegeven mag worden. Op schoolniveau wordt er gekeken of de leerlingen voldoen aan de gestelde normen per uitstroomprofiel, welke vervolgens input geeft voor de besluitvorming van het sociaal-emotionele aanbod en de ondersteuning op de locatie.

4. Monitor Sociale Veiligheid op basis van leerklimaatonderzoek (LKO)

De veiligheid in de school hebben wij hoog op de agenda staan. Vandaar dat de veiligheid een belangrijk onderdeel is van ons dagelijks schoolproces. Binnen de school hebben we verschillende functies, waaronder een mentor, een veiligheidscoördinator, een ondersteuningscoördinator en een brugfunctionaris aangesteld die allen op hun manier bijdragen aan de veiligheid van de leerling. De school zet in op coaching van haar docenten. De school besteedt veel aandacht aan het basisaanbod en evalueert deze twee keer per jaar. De school hecht veel waarde aan de samenwerking met ouders en andere ketenpartners om gezamenlijk te werken aan het toekomstperspectief van de leerling.

5. Bestendiging einduitstroom en tussentijdse uitstroom

Hoe gaat het met leerlingen na het vso?

We zijn als school tevreden over hoe het gaat met onze leerlingen na hun uitstroom uit het voortgezet speciaal onderwijs (vso). Meer dan 75% van de leerlingen blijft op de plek waar ze na het vso terechtkomen. Dat is boven de norm die wij als school hebben afgesproken.

In het eerste jaar na het verlaten van school gaat het meestal goed met de leerlingen. Na twee jaar zien we dat het contact met sommige leerlingen moeilijker wordt. Dit komt bijvoorbeeld doordat telefoonnummers of adressen veranderen, of door regels rondom privacy (AVG). Daardoor kunnen we sommige oud-leerlingen niet meer bereiken.

Wat doet de school om dit te verbeteren?

  • We blijven goed contact houden met ouders, verzorgers en leerlingen;
  • We zorgen ervoor dat we samen duidelijke plannen maken voor de toekomst van elke leerling;
  • We gebruiken een ondersteuningsstructuur om leerlingen goed te blijven volgen;
  • Ouders en verzorgers kunnen ons makkelijk bereiken via telefoon, app en e-mail. Zo houden we zicht op hoe het gaat met onze oud-leerlingen.
Volgende pagina