2. Onderwijs
2.1 Ons aanbod
De leerlingen bij het Voort College kunnen een mbo-1 of -2 diploma halen (in samenwerking met het ROC van Amsterdam) of zich ontwikkelen richting de arbeidsmarkt. In samenwerking met het Bindelmeer College (regulier voortgezet onderwijs), bieden we leerlingen ook de mogelijkheid een vmbo-kaderdiploma te halen. Ook zijn we gestart met een vso-schakelklas voor leerlingen die de taal nog niet of beperkt machtig zijn.
2.2 Onderbouw
We hebben een driejarige, verlengde en verbrede onderbouw:
1e leerjaar: Algemeen vormend onderwijs (basis, kader, theoretische leerweg).
2e leerjaar: Algemeen vormend onderwijs (basis, kader, theoretische leerweg).
3e leerjaar: Algemeen vormend onderwijs (basis, kader, theoretische leerweg).
We spreiden ons curriculum uit over 3 jaar en besteden daarbij extra aandacht aan de brede, sociale en executieve vaardigheden, naast de basisvaardigheden.
2.3 Bovenbouw
Aan het einde van de derde klas kiezen de leerlingen voor een richting die bij ze past en die een goede kans op werk biedt. De jongere loopt stage en in die richting leert hij/zij voor een mbo-diploma of werk.
Er zijn vijf routes die de leerling kan volgen. Alle vijf bieden ze een goede voorbereiding op de arbeidsmarkt.
Het onderwijs dat we op Voort College bieden, is gebaseerd op de kerndoelen van het regulier onderwijs. De leerstof wordt, waar nodig, aangepast aan de mogelijkheden van de leerling.
2.4 Doelgericht
Welke mogelijkheden heeft een leerling om zich op langere termijn te ontwikkelen en welk eindniveau is haalbaar? Dat wordt voor iedere leerling apart bekeken en vastgesteld. Vervolgens kijken we welke ondersteuning daarbij nodig is. Gedurende het jaar kijkt de mentor of de leerling op koers ligt. De mentor ondersteunt waar nodig en past het onderwijs- en leerstofaanbod hierop aan. Zo benutten we talenten en mogelijkheden van de leerlingen beter.
2.5 Vakken
Op het Voort College krijgen de leerlingen de volgende vakken:
Nederlands, Engels, rekenen/wiskunde, burgerschap, mediawijsheid, digitale geletterdheid, mentoruur, sova, executieve vaardigheden, biologie, creativiteit, drama, consumptieve techniek en sport.
Voor de bovenbouw kader- en mbo-groepen zijn er keuze- en profieldelen gekoppeld aan het gekozen profiel.
Jaarlijks zijn er diverse projecten, trainingen en buitenschoolse activiteiten, zoals: bedrijfsstages of snuffelstages voor de onderbouwgroepen. Hierdoor krijgen de leerlingen een beeld van beroepsmogelijkheden in de toekomst.
2.6 Stage
Alle bovenbouwleerlingen van Voort College lopen stage. Waarom is stage belangrijk?
1. De leerlingen leren algemene werknemersvaardigheden.
2. De leerlingen leren sociale vaardigheden.
3. De leerlingen kunnen later een bewustere keuze maken voor een vervolgopleiding en/of werk.
4. De leerlingen passen wat ze op school hebben geleerd in de praktijk toe.
2.7 Mentor
Elke klas heeft een eigen mentor die verantwoordelijk is voor de mentorlessen, oudercontacten en leerlinggesprekken. De mentor is ook verantwoordelijk voor het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP), het plan waarin de begeleiding van de leerling beschreven staat. De theorielessen krijgen de leerlingen in een vast leslokaal. De praktijkvakken krijgen de leerlingen in vaklokalen onder leiding van vakdocenten.
2.8 Schoolrapport
Op het digitale leerlingenplatform SOMtoday kunt u en de leerling altijd de actuele resultaten van de leerling bekijken. Leerlingen krijgen drie keer per jaar een rapport, namelijk: in december, maart en juni. De exacte data van de rapporten kunt u volgen via de nieuwsbrief.
2.9 Diploma’s
We helpen onze leerlingen het beste uit zichzelf te halen. Een diploma is daarvoor een prachtig bewijs én een toegangsbewijs voor vervolgonderwijs. Hier kunnen leerlingen een vso-diploma, vmbo-kaderdiploma (in samenwerking met de reguliere vo-school het Bindelmeer College), mbo 1 of mbo 2 diploma (in samenwerking met het ROC van Amsterdam) halen. Leerlingen die de intensieve leerroute arbeidsmarkt volgen, krijgen een vso-diploma.
Sommige leerlingen hebben wat meer tijd nodig. Als dat nodig is, krijgt de leerling extra leertijd om mbo niveau 1 te halen. Entree-examens voor het mbo worden afgenomen in samenwerking met het ROC van Amsterdam.
2.10 Schooltijden
Het rooster met schooltijden reiken we aan het begin van het lesjaar uit en is ook te vinden op SOMtoday. De stagetijden worden in de stageovereenkomst vastgelegd. Meestal worden de arbeidstijden van de stageplek gevolgd.
Schooltijden:
8.45 - 8.55 Check-in
8.55 - 9.45 Lesuur 1
9.45 - 10.35 Lesuur 2
10.35 - 10.50 pauze
10.50 - 11.40 Lesuur 3
11.40 - 12.30 Lesuur 4
12.30 - 12.55 pauze - op donderdagen is dit einde lesdag
12.55 - 13.45 Lesuur 5
13.45 - 14.35 Lesuur 6
2.11 Vakanties en vrije dagen
Schoolvakanties Zomervakantie 14 juli t/m 22 augustus 2025 Herfstvakantie 20 t/m 24 oktober 2025 Kerstvakantie 22 december 2025 t/m 2 januari 2026 Voorjaarsvakantie 23 t/m 27 februari 2026 Meivakantie 20 april t/m 1 mei 2026 Zomervakantie 6 juli t/m 14 augustus 2026 Extra vrije dagen Goede Vrijdag 3 april 2026 Tweede Paasdag 6 april 2026 Bevrijdingsdag 5 mei 2026 Hemelvaartsdag 14 en 15 mei 2026 Tweede Pinksterdag 25 mei 2026 Studiedagen (leerlingen vrij) 27 oktober 2025 5 januari 2026 6 januari 2026 26 maart 2026 27 maart 2026 4 mei 2026

2.12 Ziektevervanging
Het kan natuurlijk voorkomen dat een docent ziek is. Wij kijken dan of er collega’s zijn die de les over kunnen nemen. Is er niemand beschikbaar? Dan verdelen we de leerlingen over de andere klassen. Uitgangspunt is altijd dat de leerlingen niet naar huis worden gestuurd.
Bij langdurige ziekte en zwangerschapsverlof zoeken we een volwaardige vervanger. In het speciaal onderwijs stellen we extra eisen aan onze docenten. Ze moeten over zowel didactische als pedagogische kennis en vaardigheden beschikken. In deze krappe arbeidsmarkt is het een uitdaging om op korte termijn de juiste mensen te vinden. Soms is daarom een maatwerkoplossing nodig. Ervaring met het speciaal onderwijs, en kunnen omgaan met onze leerlingen en begrijpen wat elke leerling specifiek nodig heeft is voor ons daarbij één van de belangrijke voorwaarden.