1. Voort College

Onze missie luidt: “We creëren gelijke kansen door aan te sluiten bij de individuele behoeften van de leerling én hen de ruimte te geven om binnen de groep actief deel te nemen, te leren en bij te dragen.”

1.1 Inrichting school

Onze school heeft kleine klassen en biedt veel individuele begeleiding. Hierdoor komen onze leerlingen beter tot hun recht. Naast en tijdens de lessen is er veel aandacht voor de basis-, executieve en sociale vaardigheden en het gedrag van de leerlingen.

Wij hechten veel waarde aan goed contact met de ouders van de leerlingen. Wij houden u regelmatig op de hoogte van de stand van zaken en horen het graag als er dingen thuis spelen die van invloed zijn op het gedrag van uw kind op school.

Voort College biedt een veilige omgeving waar de leerling centraal staat. We bieden jongeren ondersteuning om beter met zichzelf en anderen om te kunnen gaan. Hier werken wij én zij hard aan. Sommige leerlingen zitten maar kort bij ons op school en hebben tijdelijk extra ondersteuning nodig om door te kunnen stromen naar het regulier onderwijs. Andere leerlingen kunnen bij ons hun kader- of mbo-1 of -2 diploma halen. Ook werken ze bij ons aan hun arbeidsvaardigheden.

1.2 De leerlingen

Onze leerlingen hebben heel wat in hun mars. Ze zijn, net zoals alle andere jongeren, vooral leerlingen met dromen en verwachtingen. Dromen van een mooie toekomst, die vast dreigt te lopen omdat ze een beetje extra hulp nodig hebben bij het ontwikkelen van basis-, executieve en sociale vaardigheden. Voort College biedt daarom meer begeleiding, structuur en vooral: een nieuwe kans. Hier benoemen en stimuleren we de sterke en positieve kanten van de leerling en zetten we samen alles op alles om die mooie toekomst in zicht te houden.

1.3 Speerpunten

De maatschappij en het onderwijs veranderen voortdurend. Het is belangrijk dat we als school aansluiten bij de ontwikkeling van de maatschappij. Hiertoe maakt elke school een schoolplan dat voor vier jaar richting geeft aan ons onderwijs. Daaruit voort komt een jaarplan met de doelen van de school voor de duur van een jaar. Op basis van de uitkomsten van audits, resultaten en tevredenheidsonderzoeken wordt door het team gekozen op welke doelen we ons als team richten.

Komend jaar richten wij ons op: De integratieve ondersteuningsstructuur:

  • Middels evidence-based aanbod en data-gestuurde analyse naar effectieve, efficiënte, afgewogen leerlingbegeleiding.

Heterogene onderbouw:

  • Brede toerusting v/d leerling door samenhangende aandacht voor socialisatie, kwalificatie en subjectificatie in een driejarig onderbouw aanbod in een heterogene leeromgeving;
  • Het ontwerpen en realiseren van een heterogene leeromgeving die vanuit een inclusieve visie is vormgegeven. Daarin is nadrukkelijke aandacht voor het aanleren en versterken van de basisvaardigheden, de executieve, leergebiedoverstijgende en sociaal-emotionele vaardigheden van de leerlingen.

Samenwerking met regulier onderwijs:

  • De samenwerking met regulier onderwijs intensiveren en verbeteren t.b.v. inclusief onderwijs voor meer leerlingen. We werken hiervoor samen met het Bindelmeer College, het ROC van Amsterdam en het ISK.

Vernieuwing van de onderbouw, met de leerling centraal

In de komende jaren vernieuwen we onze onderbouw, met meer aandacht voor:

  • De basisvaardigheden: rekenen/wiskunde, taal en lezen, burgerschap en digitale vaardigheden;
  • Bredere vaardigheden zoals samenwerken en zelfsturing;
  • Leren van en met elkaar: leerlingen met verschillende niveaus leren samen in heterogenere klassen.

Vanuit een stevige basis willen we meer leerlingen laten doorstromen naar het regulier voortgezet onderwijs. Leerlingen krijgen ruimte voor ontwikkeling op het eigen niveau en in eigen tempo. Door meer niveaus aan te bieden, volgen leerlingen het best passende onderwijs bovendien steeds dichter bij huis. Dat doen we vanuit iHub onderwijs én samen met regulier voortgezet onderwijs. Zo dragen we bij aan inclusief onderwijs: onderwijs dat is afgestemd op alle leerlingen.

Lees meer hierover in deze folder
Volgende pagina