4. Resultaten

Onze school werkt intensief aan een goede kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van leerlingen. School2Care stelt zichzelf kritisch op door de volgende vragen te stellen:

  • Zijn we op de juiste manier bezig? Wat kan er anders? Wat kan beter?
  • Hoe ervaren ouders en leerlingen de kwaliteit van onderwijs en zorg?

4.1 Certificering

School2Care voldoet aan de eisen die de kwaliteitsnormen voor Speciaal Onderwijs en Jeugdhulp (KSO en ISO) stellen en is daarmee gecertificeerd. De onderzoekers gaven School2Care een compliment omdat wij in vergelijking met andere organisaties in het speciaal onderwijs en jeugdhulp opvallend goed:

  • actief zoeken naar een goede en veilige aanpak/omgeving voor leerlingen en cliënten.
  • zoeken naar wat leerlingen en cliënten wél kunnen. We geven kinderen het vertrouwen en zorgen dat ze diploma’s kunnen halen. Zo hebben ze een goede start om te participeren in de maatschappij en met meer zelfvertrouwen hun toekomst tegemoet te gaan.

En daar zijn we trots op!

4.2 Onderwijsinspectie

In mei 2025 heeft de onderwijsinspectie een bezoek gebracht aan School2Care Amsterdam. Met trots kunnen we vermelden dat onze school wederom met een 'Voldoende' is beoordeeld! Zodra het inspectierapport definitief is, is dit terug te vinden op www.onderwijsinspectie.nl

4.3 Resultaten schooljaar 2023-2024

1. Uitstroomniveau conform uitstroomperspectief (leerlingniveau)

School2Care Amsterdam

School2Care is een tijdelijke voorziening, waarbij het doel is om de leerlingen zo snel als mogelijk óf terug te laten gaan naar hun onderwijs van herkomst óf te laten starten op vervolgonderwijs. Wij houden door middel van een zes-wekelijkse evaluatiestructuur zicht op het traject van elke leerling. Hierdoor kunnen wij tijdig ondersteuning bieden om aan de behoefte van de leerling te voldoen op dat moment. Voor elke leerling stellen we een Ontwikkelingsperspectief Plan (OPP) op. Daarin staat aan welke doelen we op school werken en de leerroute met het uitstroomperspectief.

Wij zijn trots op de resultaten die onze leerlingen afgelopen schooljaar hebben behaald:

In schooljaar 2023-2024 is 87% van de leerlingen tussentijds doorgestroomd volgens het perspectief dat met de leerling, ouders en het professioneel netwerk is vastgesteld.

Van de einduitstromers zullen vijf van de zes leerlingen in het schooljaar 2024-2025 aan hun MBO niveau 2 beginnen. Voor komend schooljaar willen wij vaker in overweging nemen of de einduitstromers gedurende hun examentraject al over kunnen stappen naar een ROC.

Purmer College

Voor elke leerling stellen we een Ontwikkelingsperspectief Plan (OPP) op. Daarin staat aan welke doelen we op school werken en de leerroute met het uitstroomperspectief.

Alle leerlingen van 2023-2024 volgden de leerroute met uitstroom naar (beschutte) arbeid. Dat betekent uitstroom naar een (beschutte) werkplek of naar een MBO Entree-opleiding.

In het schooljaar 2023-2024 zijn er in totaal 16 leerlingen uitgestroomd.

Hiervan is het bij 10 jongeren gelukt om naar of zelfs boven verwachting uit te stromen.

De overige 6 jongeren zijn uitgestroomd naar een plek waar nog extra ondersteuning mogelijk is.

Belangrijk voor de school is dat alle leerlingen naar een plek zijn uitgestroomd waarop zij een goede vervolgstap voor hun toekomst kunnen zetten en de coaches van de school nog een periode met hen meekijken op de uitstroomplek. 2. Behaalde resultaten conform Ontwikkelingspersperctief Plan (OPP)

Diplomagericht – vervolgonderwijs (School2Care Amsterdam)

School2Care Amsterdam is een school waar een leerling tijdelijk zit, om weer terug te werken naar een school/arbeidsplek. We bieden voor onze leerlingen in samenwerking met het ROC een MBO niveau 1 traject aan. Ook kunnen onze leerlingen in aanmerking komen voor het behalen van certificaten binnen het staatsexamen voor de basisvakken Nederlands, Engels, Maatschappijleer, rekenen/wiskunde en sectorwerkstuk.

Drie van de vijf leerlingen hebben afgelopen jaar hun niveau 1 diploma behaald en een leerling heeft 2 certificaten behaald op VMBO-K niveau. School2Care Amsterdam is trots op haar leerlingen die deze resultaten behaald hebben en op de coaches die de ondersteuning hebben geboden om onze doelgroep diplomagericht een perspectief te bieden.

Volgend jaar gaat School2Care investeren in een stagecoördinator, die de ruimte en tijd krijgt om leerlingen en stagebedrijven te ondersteunen en begeleiden in het behouden van een stage. Ook zal er intensiever samengewerkt worden met de school van herkomst om het diplomagerichte onderwijs door te laten lopen en de kans op terugkeer verder te vergroten. 3. Resultaten sociaal-emotioneel functioneren

Zien!vo resultaten School2Care Amsterdam

De sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen is een belangrijk onderdeel van de begeleiding binnen School2Care Amsterdam. Wij gebruiken het instrument Zien!vo om de ondersteuningsvragen op het gebied van sociaal-emotioneel functioneren en de leer-werkhouding van leerlingen in beeld te kunnen brengen. Van hieruit worden per leerling doelen opgesteld, die worden geëvalueerd in coachgesprekken en in het OPP.

Resultaten Purmer College JIJ!-toetsen

In de begeleiding van onze leerlingen besteden wij veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Om deze ontwikkeling van de leerlingen te monitoren en te sturen op de ontwikkeling hierin, gebruiken wij voor de leerlingen met leerroute uitstroom dagbesteding/(beschutte) arbeid de vragenlijsten vanuit de JIJ!-toetsen. De drie gebruikte vragenlijsten zijn: Sociale context, Leeraanpak en Creatief vermogen. Tijdens de lessen Sociale Vaardigheden en Executieve Functies wordt hier aandacht aan besteed. Ook in alle andere lessen besteden de docenten hier op individueel niveau aandacht aan. Bij de resultaten is te zien dat de leerlingen binnen hun eigen mogelijkheden groeien volgens het plan dat we met de leerling en hun netwerk hebben opgesteld. 4. Monitor Sociale Veiligheid op basis van leerklimaatonderzoek (LKO)

School2Care Amsterdam

Purmer College

Onder veiligheid op school vallen de volgende items:

  • regels en normen in de klas en op school
  • eigen fysieke veiligheid
  • fysieke veiligheid van anderen

Op de onderdelen eigen fysieke veiligheid en fysieke veiligheid van anderen geven leerlingen in de regel een dikke voldoende.

Op het onderdeel regels en normen in de klas en op school wordt er laag gescoord. Dit is echter passend bij onze leerlingen, omdat dit vaak de reden is waarom leerlingen aangemeld worden bij ons en is dit het probleemgedrag: je conformeren aan de regels en afspraken, je laten aanspreken etc. We zetten hier stevig op in, zodat leerlingen bij ons kunnen oefenen, ter voorbereiding op de volgende school.

Volgende pagina