4. Resultaten

Onze school werkt intensief aan een goede kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van leerlingen. School2Care stelt zichzelf kritisch op door de volgende vragen te stellen:

  • Zijn we op de juiste manier bezig? Wat kan er anders? Wat kan beter?
  • Hoe ervaren ouders en leerlingen de kwaliteit van onderwijs en zorg?

4.1 Certificering

School2Care voldoet aan de eisen die de kwaliteitsnormen voor Speciaal Onderwijs en Jeugdhulp (KSO en ISO) stellen en is daarmee gecertificeerd. De onderzoekers gaven School2Care een compliment omdat wij in vergelijking met andere organisaties in het speciaal onderwijs en jeugdhulp opvallend goed:

  • actief zoeken naar een goede en veilige aanpak/omgeving voor leerlingen en cliënten.
  • zoeken naar wat leerlingen en cliënten wél kunnen. We geven kinderen het vertrouwen en zorgen dat ze diploma’s kunnen halen. Zo hebben ze een goede start om te participeren in de maatschappij en met meer zelfvertrouwen hun toekomst tegemoet te gaan.

En daar zijn we trots op!

4.2 Onderwijsinspectie

In mei 2025 heeft de onderwijsinspectie een bezoek gebracht aan School2Care Amsterdam. Met trots kunnen we vermelden dat onze school wederom met een 'Voldoende' is beoordeeld! Zodra het inspectierapport definitief is, is dit terug te vinden op www.onderwijsinspectie.nl.

4.3 Resultaten schooljaar 2024-2025

1. Uitstroomniveau conform uitstroomperspectief OPP (leerling- en schoolniveau)

Einduitstroom conform OPP

Tussentijdse uitstroom

School2Care is een tijdelijke voorziening, waarbij het doel is om de leerlingen zo snel mogelijk óf terug te laten gaan naar hun onderwijsplek van herkomst óf te laten starten op vervolgonderwijs. Er zijn ook leerlingen die bij ons (certificaten voor) hun middelbare schooldiploma halen of op onze school een mbo-entree traject doen, of uitstromen naar werk (einduitstromers).

In schooljaar 2024-2025 is 90% tussentijds uitgestroomd volgens het perspectief dat met de leerling, ouders en het professioneel netwerk is vastgesteld. Dat zijn meer leerlingen dan in voorgaande jaren. Deze succesvolle uitstroom is bereikt door het doorvoeren van een vaste CvB cyclus, 6-wekelijkse evaluatiegesprekken met leerling en ouders en de aanwezigheid van een intern begeleider, waardoor ook de didactische ontwikkeling en vereisten in het traject meer op de voorgrond kwamen.

Van de 6 einduitstromers hebben 4 leerlingen hun mbo-entree diploma gehaald. 1 leerling heeft door middel van staatsexamens zijn vmbo-t diploma behaald en 1 leerling heeft een praktijkverklaring behaald. Wij zijn enorm trots op onze leerlingen!

2. Behaalde resultaten conform OPP

Diplomagericht – vervolgonderwijs

100% van de leerlingen die dit schooljaar zijn opgegaan voor hun diploma, hebben deze ook behaald. Wij zijn enorm trots op onze leerlingen! De versteviging van het onderwijsaanbod en het cyclisch werken dat wij dit schooljaar hebben doorgevoerd, heeft bijgedragen aan deze positieve resultaten.

We zijn dit jaar begonnen met een versterking op de basisvaardigheden (Nederlands en rekenen/wiskunde). Dit hebben we gedaan door middel van 4 uur Nederlands + 4 uur rekenen/wiskunde op elke leerroute, waarin ook elke week 1 uur zelfstandig wordt gewerkt aan eigen persoonlijke doelen m.b.v. het softwareprogramma Numo. Ook hebben we ‘leesdossier’ als vak toegevoegd. Kijkend naar de nul- en eindmetingen van al onze leerlingen, zien we dat er vooruitgang is op de basisvaardigheden. Hier willen we komend jaar op voortbouwen. We hebben hiervoor een subsidie basisvaardigheden aangevraagd en toegekend gekregen. 3. Resultaten sociaal-emotioneel functioneren

De sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen is een belangrijk onderdeel van de begeleiding binnen School2Care Amsterdam. Wij gebruiken het instrument Zien!vo om de ondersteuningsvragen op het gebied van sociaal-emotioneel functioneren en de leer-werkhouding van leerlingen in beeld te kunnen brengen. Van hieruit worden per leerling doelen opgesteld, die worden geëvalueerd in coachgesprekken en in het OPP.

Van de tien leerlingen die in schooljaar 2024-2025 zijn uitgestroomd, haalde 70% hun doel op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling. Wij zijn hier blij mee, vooral omdat veel leerlingen bij de start met meerdere problematieken worden aangemeld. Ze hebben zich goed ontwikkeld en waren klaar voor hun vervolgplek. Leerlingen die hun doel niet haalden, hadden te maken met verslaving of buitenschoolse problematiek, waar zij individueel bij ondersteund werden.

Opvallend is dat sommige leerlingen bij binnenkomst al op hun niveau scoorden. Dat komt waarschijnlijk doordat ze vooral zijn aangemeld vanwege problemen thuis of met justitie, en minder vanwege hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Ook helpt ons intensieve ondersteuningsaanbod in de instroomfase van onderwijs en zorg hierbij. 4. Monitor Sociale Veiligheid op basis van leerklimaatonderzoek (LKO)

De (sociale) veiligheid wordt gemeten met het leerklimaatonderzoek. Leerlingen geven hiervoor het cijfer 8,5. Hier zijn we trots op als School2Care. Het is mooi dat we in een jaar van samenvoeging van twee scholen deze veiligheid hebben kunnen waarborgen. Ook is de ouderbetrokkenheid in deze meting gestegen ten opzichte van de vorige meting. Fijn om terug te zien dat dit opgemerkt wordt door de leerlingen, aangezien we hier extra op ingezet hebben.

Volgende pagina