3. Ondersteuning

De zorg neemt een belangrijke plek in binnen School2Care. De coach vervult hierin een centrale rol. Hij begeleidt de leerling vanaf de start op alle gebieden die nodig zijn volgens de leerling, zijn ouders en ook andere betrokkenen, zoals de gezinsmanager van Jeugdbescherming. De schooldirecteur en de gedragswetenschapper/orthopedagoog van School2Care zijn verantwoordelijk voor alle zaken rondom de leerlingenzorg. School2Care kent een uitgebreid systeem van begeleiding. We zorgen ervoor dat ook andere begeleiders van buiten de school goed met ons samenwerken om de leerling zo goed mogelijk te helpen.

3.1 Leerlingbegeleiding

De coach is het eerste aanspreekpunt van de leerlingbegeleiding. De coach heeft vaak, minimaal eenmaal per week, gesprekken met de leerling, ouders en andere betrokkenen. Aan de hand van deze gesprekken, de informatie van de aanleverende school en eventuele betrokken hulpverleningsinstanties, schrijft de coach samen met de gedragswetenschapper het ontwikkelingsperspectiefplan. Samen met de leerling stelt de coach doelen op waar de leerling op het gebied van onderwijs, gedrag en vrije tijd/thuis aan zal werken tijdens het traject op School2Care. De voortgang van deze doelen wordt nauw gemonitord door het zorg-onderwijsteam. De Commissie voor Begeleiding (CvB) kan zorg op- en afschalen indien nodig.

3.2 Schoolondersteuningsprofiel

Voor elke leerling wordt op maat bekeken welk onderwijszorgaanbod passend is, om te voldoen aan de ondersteuningsbehoefte. De hulpverleningsorganisatie Levvel zit intern in onze school. Hierdoor is hun specialistische hulp beschikbaar voor al onze leerlingen. In principe krijgt elke leerling na de schoolintake ook een startgesprek bij Levvel.

Ons schoolondersteuningsprofiel (SOP) ziet er als volgt uit: Basisondersteuning voor 80% van de leerling populatie

  • Onderwijs: projectonderwijs (sport, creatief, toneel, koken, muziek, externe maatschappelijke stage), mogelijkheid tot gespreid examen in diplomagericht onderwijs d.m.v. staatsexamens.
  • Onderwijs/zorg: OPP, evaluatiegesprekken iedere 6 weken, coach(gesprekken), PBS (muntjessysteem), kleine klassen (max. 11 leerlingen), herstelgesprekken na sanctie (gele of rode kaart), belrondes voor schoolaanwezigheid, achterwacht, gedrags- en sociale vaardigheidslessen, themalessen over financiĆ«n, emoties, (mentale/fysieke) gezondheid, seksualiteit etc., nazorg, themadagen.
  • Zorg: individuele interventies zoals bolletjesschema, huisbezoek, behandeling en diagnostiek, gezamenlijk eten voor, tijdens en na school, avondprogramma, vakantieprogramma.

Intensieve ondersteuning voor 15% van de leerling populatie

  • Onderwijs: interne stage, ondersteuning met extra middelen zowel bij toetsen als tijdens het onderwijsprogramma, zoals extra tijd, vergroting van tekst of mondelinge afname van toetsen, onderwijsprogramma op maat.
  • Onderwijs/zorg: klassen-/leerling-observaties, aangepast/opbouw-rooster, escape uur, check-in & check-out.
  • Zorg: groepsinterventies/meidenvenijn, aanvullende individuele interventies (zoals een signaleringsplan, 5G-schema, genogram etc.).

Specialistische ondersteuning voor 5% van de leerling populatie

  • Onderwijs: onderwijsondersteuning i.s.m. externe partners.
  • Onderwijs/zorg: (tijdelijk) 1-op-1 rooster, gedragscontracten, tijdelijk onderwijs op afstand.
  • Zorg: zorg voorliggend programma.
Volgende pagina