3. Ondersteuning
De mentor is verantwoordelijk voor alle zaken rondom de leerlingenzorg in de school. De school besteedt systematisch veel aandacht aan de begeleiding van leerlingen.
3.1 Leerlingenbegeleiding
Iedere leerling van het Postjes College heeft (evt. samen met zijn ouders of iemand uit het netwerk) een intakegesprek.
Aan de hand van dit gesprek, de informatie van de aanleverende school en eventuele betrokken hulpverleningsinstanties, schrijft de mentor samen met de leerling het individueel handelingsplan. De drie gebieden aanwezigheid, sociaal-maatschappelijke vaardigheden en didactische resultaten liggen hieraan ten grondslag.
3.2 Ontwikkelingsperspectiefplan
In dit plan staat beschreven welke onderwijsrichting je op het Postjes College gaat volgen en wat je mogelijkheden zijn voor een vervolgopleiding. Verder staan in dit plan op een aparte doelenkaart de doelen op het gebied van aanwezigheid, sociaal-maatschappelijke vaardigheden en didactische resultaten. De behandelaar van de leerling wordt betrokken in dit proces, zodat behandelplan en ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) zoveel mogelijk op elkaar kunnen worden afgestemd.
Drie keer tijdens het schooljaar evalueren we de doelen en stellen we die bij voor de volgende periode. Ook dit doen we samen met de leerling (en evt. de ouders) en de behandelaar.
