3. Ondersteuning

De mentor zorgt voor een goede afstemming tussen de doelen op school en de behandeldoelen. Als school besteden wij systematisch veel aandacht aan de begeleiding van leerlingen en we doen dit altijd in afstemming met de behandelaar van de leerling.

3.1 Leerlingenbegeleiding

Iedere leerling van het Postjes College heeft (evt. samen met zijn ouders of iemand uit het netwerk) een intakegesprek. Aan de hand van dit gesprek, de informatie van eerdere onderwijsinstellingen en de betrokken behandelinstantie, stellen we samen een plan op voor het schooljaar. In dit plan staan onder andere de doelen van de leerling op de drie eerder genoemde gebieden: aanwezigheid, sociaal-maatschappelijke vaardigheden en didactische resultaten.

3.2 Ontwikkelingsperspectiefplan

In het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) staat beschreven welke onderwijsrichting een leerling op het Postjes College gaat volgen en wat de mogelijkheden zijn voor een vervolgopleiding. Verder staan in dit plan de doelen op het gebied van aanwezigheid, sociaal-maatschappelijke vaardigheden en didactische resultaten. De behandelaar van de leerling wordt betrokken in dit proces, zodat behandelplan en OPP zoveel mogelijk op elkaar kunnen worden afgestemd.

Drie keer per schooljaar evalueren we de doelen en stellen we die bij als het nodig blijkt voor de volgende periode. Ook dit doen we samen met de leerling (en evt. ouder(s)/netwerk) en de behandelaar.

Volgende pagina