4. Resultaten
Onze school werkt intensief aan een goede kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van leerlingen. Door alle zaken rondom de zorg voor de leerlingen te beschrijven en vast te leggen, waarborgt het Postjes College de ingezette ontwikkelingen. We stellen ons kritisch op door onszelf de volgende vragen te stellen:
- Zijn we op de juiste manier bezig? Wat kan er anders? Wat kan beter?
- Hoe ervaren ouders en leerlingen de kwaliteit van onderwijs en zorg?
- Hoe ervaren de ketenpartners onze samenwerking?
4.1 Certificering
iHub onderwijs voldoet aan de eisen die de kwaliteitsnormen voor Speciaal Onderwijs en Jeugdhulp (KSO en ISO) stellen en is daarmee gecertificeerd. De onderzoekers gaven iHub onderwijs een compliment omdat wij in vergelijking met andere organisaties in het speciaal onderwijs en jeugdhulp opvallend:
- Actief zoeken naar een goede en veilige aanpak/omgeving voor leerlingen en cliënten.
- Zoeken naar wat leerlingen wél kunnen. We geven leerlingen het vertrouwen en zorgen dat ze diploma’s kunnen halen. Zo hebben ze een goede start om te participeren in de maatschappij en met meer zelfvertrouwen hun toekomst tegemoet te gaan.
En daar zijn we trots op!
4.2 Onderwijsinspectie
In schooljaar 2023-2024 heeft de onderwijsinspectie een bezoek gebracht aan het Postjes College. Met trots kunnen we vermelden dat onze school is beoordeeld met een 'Voldoende'. Het volledige inspectierapport is terug te vinden op www.onderwijsinspectie.nl.
4.3 Resultaten schooljaar 2024-2025
1) Uitstroomniveau conform uitstroomperspectief OPP (leerling- en schoolniveau)

De tijd dat leerlingen doorbrengen op het Postjes College is doorgaans twee jaar in hun eindexamentraject. Maar dit geldt niet voor al onze leerlingen. Door een verscheidenheid aan oorzaken, komt het voor dat leerlingen tussentijds uitstromen. Sommige leerlingen die tussentijds uitstromen vervolgen een intensiever en impactvoller behandeltraject, waardoor onderwijsdoelen (momenteel) geen prioriteiten kunnen hebben. Andere leerlingen gaan verder op een andere onderwijsplek, zoals een reguliere middelbare school.
Van de leerlingen die voor hun eindexamen zijn opgegaan (einduitstromers) stroomt 80% uit volgens het plan dat we met de leerling en hun netwerk hebben opgesteld. 2) Behaalde resultaten conform OPP
Diplomagericht – vervolgonderwijs

Leerlingen op het Postjes College worden allemaal toegeleid naar de eindexamens. Dit jaar is ruim 84% geslaagd voor de eindexamens die ze maken. We zijn dan ook heel trots op de resultaten van onze leerlingen. Het overgrote deel van onze leerlingen behaalt dusdanige didactische resultaten dat de deur openstaat voor een passende vervolgopleiding. 3) Resultaten sociaal-emotioneel functioneren
Op het Postjes College volgen we naast de leerresultaten ook de sociale en emotionele ontwikkeling. Uit onze laatste meting blijkt dat leerlingen zich veilig voelen op school (100%) en dat de relatie met docenten en medeleerlingen uitstekend is (beide 100%). Ook op sociale flexibiliteit en impulsbeheersing scoren we hoog. Dit betekent dat de leerlingen leren in een veilige, stabiele en prettige omgeving.
We zien tegelijkertijd dat zelfvertrouwen bij een deel van de leerlingen extra aandacht vraagt. Ook willen we betrokkenheid en zelfstandigheid (sociale autonomie) verder versterken, en besteden we extra aandacht aan creatief denken in het leren.
Wat doen wij hiermee?
- We werken met kleine groepen, persoonlijke begeleiding en vaste mentoren.
- We zorgen voor succeservaringen en duidelijke leerdoelen, zodat leerlingen meer vertrouwen krijgen in wat ze kunnen.
- Via projecten en actieve werkvormen stimuleren we initiatief en creativiteit.
- We bespreken de voortgang regelmatig met leerlingen (en waar gewenst met ouders), zodat ondersteuning op maat is.
Ons doel: iedere leerling voelt zich veilig, gezien en groeit in zelfvertrouwen, zodat de stap naar vervolgonderwijs of terugstroom naar regulier onderwijs succesvol is. 4) Monitor Sociale Veiligheid op basis van leerklimaatonderzoek (LKO)

Bij het Postjes College zijn veiligheid en een gevoel van veiligheid een belangrijk onderdeel op school. Een groot deel van de doelgroep is in het verleden thuiszitter geweest, vaak speelden angsten hierin een rol. Zeker bij de start, proberen wij als team de nadruk te leggen op het veilig voelen hier op school, want wanneer een leerling zich veilig voelt, is deze in staat om nieuwe dingen te leren.
Om de (sociale) veiligheid te meten is in schooljaar 2024-2025 opnieuw het Leerklimaatonderzoek afgenomen: De leerlingen van het Postjes College ervaren het leerklimaat op veel onderdelen positief. Ook worden er op alle gebieden ruimvoldoende tot goede rapportcijfers gegeven, waarbij ze het meest positief zijn over de veiligheid op school. Leerlingen geven hier zelfs een 9,4 voor. Een mooi resultaat waar wij trots op zijn.