2. Onderwijs

2.1 In behandeling

In behandeling zijn bij Arkin of een andere GGZ-partner is een voorwaarde voor deelname aan ons onderwijs. Wat onze kleine onderwijs-zorglocatie bijzonder maakt, is dat we een onderwijsprogramma kunnen organiseren rond de dynamiek die een intensieve behandeling met zich meebrengt. Leerlingen in behandeling bij Arkin worden aangemeld via hun behandelaar. Voor deze leerlingen is geen toelaatbaarheidsverklaring (TLV) nodig. Leerlingen in behandeling bij een andere GGZ-partner hebben wel een TLV nodig voor inschrijving. Iedere leerling krijgt een leerstofaanbod dat het best bij zijn of haar mogelijkheden past. De leerlingen krijgen een lesprogramma afgestemd op hun behandeling. Er is intensief contact tussen de mentor, behandelaren en behandelverantwoordelijke om de voortgang te bespreken aan de hand van de vooraf opgestelde doelen.

2.2 De groep

De groep bestaat in principe uit jongeren tussen de 15 en 21 jaar die een bovenbouw-/examenprogramma volgen voor vmbo-theoretisch, havo of vwo. Er is altijd een docent aanwezig die ook mentortaken vervult. Docenten zijn bevoegd voor één of meerdere van de volgende vakken: wiskunde, rekenvaardigheden, economie, biologie, natuurkunde, scheikunde, Nederlands, Engels, Duits, tekenen, geschiedenis, aardrijkskunde en maatschappijleer/burgerschap.

2.3 Vakken

Op het Postjes College krijgen leerlingen begeleiding op hun eigen niveau: van vmbo-theoretisch tot en met vwo. Ze krijgen de mogelijkheid om te werken aan het programma voor toelating tot mbo, hbo of universiteit. Begeleiding wordt gegeven door één vaste leraar, de mentor. Naast de gebruikelijke schoolvakken, zoals Nederlands, Engels, wiskunde, rekenvaardigheden en maatschappijleer/burgerschap, kan worden gewerkt aan andere vakken uit het vakkenpakket.

Een ander belangrijk onderdeel van het lesprogramma is gericht op het ontwikkelen van sociaal-maatschappelijke vaardigheden. Denk hierbij aan vakoverstijgende projecten, creatieve vakken, sport & spel en regelmatig activiteiten buiten de schoolse setting.

2.4 Schoolrapport

Op het Postjes College krijgen leerlingen geen rapport. Wel bespreken we tijdens de evaluatiemomenten van het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) van leerlingen hun ontwikkeling op de 3 indicatoren: sociaal-maatschappelijk, aanwezigheid en didactische resultaten. Om zicht te hebben op de ontwikkeling qua didactische resultaten, maken we gebruik van toetsmomenten per periode.

2.5 Examens en certificaten

Op het Postjes College is het mogelijk om een diploma of deelcertificaten te halen voor het vmbo-tl/havo/vwo staatsexamen. Leerlingen kunnen ook begeleid worden bij de voorbereidingen van de 21+ toets voor hbo en wo.

2.6 Schooltijden en lesrooster

Een regulier lesrooster ziet er als volgt uit:

Dagstart 09.00 - 09.15 1e uur 09.15 - 10.00 2e uur 10.00 - 10.45 Pauze 10.45 - 11.00 3e uur 11.00 - 11.45 4e uur 11.45 - 12.30 Pauze 12.30 - 13.15 5e uur 13.15 - 14.00 6e uur 14.00 - 14:45 Dagafsluiting 14.45 - 15.00

Mocht het reguliere rooster (nog) te belastend zijn voor een leerling, dan vragen we onderwijstijdverkorting aan en kan een rooster op maat worden gevolgd, passend bij de behandelfase van de leerling. Dit doen we altijd in afstemming met de behandelaar.

2.7 Vakanties en vrije dagen

Schoolvakanties Zomervakantie 14 juli t/m 22 augustus 2025 Herfstvakantie 20 t/m 24 oktober 2025 Kerstvakantie 22 december 2025 t/m 2 januari 2026 Voorjaarsvakantie 23 t/m 27 februari 2026 Meivakantie 20 april t/m 1 mei 2026 Zomervakantie 6 juli t/m 14 augustus 2026 In de meivakantie biedt het Postjes College een onderwijsprogramma voor leerlingen die richting de examens extra begeleiding nodig hebben. Extra vrije dagen Goede Vrijdag 3 april 2026 Tweede Paasdag 6 april 2026 Bevrijdingsdag 5 mei 2026 Hemelvaartsdag 14 en 15 mei 2026 Tweede Pinksterdag 25 mei 2026 Studiedagen (leerlingen vrij) 26 maart 2026

Overige studiedagen volgen later. De studiedagen zijn onder voorbehoud.

Volgende pagina