1. Postjes College

Postjes College biedt een veilige omgeving waar jij centraal staat. We verzorgen speciaal voortgezet onderwijs en vormen een schakel naar (regulier) vervolgonderwijs of naar de arbeidsmarkt. Een goede relatie tussen school, behandelaren en het netwerk van onze leerlingen is hierbij onmisbaar.
1.1 Inrichting school
Het onderwijs dat op het Postjes College geboden wordt, is gebaseerd op de kerndoelen van het regulier onderwijs. De leerstof wordt, waar nodig, aangepast aan de mogelijkheden en eventuele wensen van de leerling. Het onderwijsprogramma bestaat uit het voorbereiden op het doen van staatsexamens voor een aantal vakken (deelcertificaten) of voor een heel diploma op de volgende niveaus:
- vmbo-tl
- havo
- vwo
Ook bereiden we leerlingen voor op de overgang naar het mbo, hbo, wo.
1.2 De leerlingen
Het Postjes College onderscheidt zich van onze andere iHub onderwijslocaties. Wij werken intensief samen met de jeugdafdelingen van Arkin, waaronder Jeugd & Gezin, Jellinek en Fact. Leerlingen die door hun psychiatrische problemen en/of verslavingsproblematiek een langere periode niet op school hebben gezeten, worden door ons weer op het juiste spoor gezet. Het Postjes College helpt leerlingen met het herstellen van een dag- en nachtritme, en weer het vertrouwen te krijgen in zichzelf en school. Omgaan met volwassenen en medeleerlingen vormt een belangrijk doel binnen onze school. De school biedt onderwijs aan ruim 40 leerlingen die veelal in behandeling zijn bij Arkin. Het onderwijs is afgestemd op de behoefte van de individuele leerling. Het Postjes College vormt in de meeste gevallen een schakel naar:
- Vormen van beroepsbegeleidend leren en middelbaar beroepsonderwijs
- Vavo
- Hbo of wo
- Arbeidsparticipatie
In eerste instantie is ons programma gericht op drie ontwikkelgebieden: aanwezigheid, sociaal-maatschappelijke vaardigheden en didactische resultaten. We werken hierbij nauw samen met de behandelaren van onze leerlingen, die handvatten aanreiken voor de desbetreffende problematiek. De school sluit hier nauw op aan, doordat de leerlingen de handvatten binnen de school in praktijk kunnen brengen. De leerlingen leren stapsgewijs wat er binnen een school aan vaardigheden nodig is om weer tot leren te komen. Door de intensieve samenwerking wordt hun voortgang goed in de gaten gehouden op de eerder genoemde drie ontwikkelgebieden. Het einddoel van de behandeling op het Postjes College is afgestemd op de toekomst van de leerling.
1.3 De docenten
Een speciale school vraagt om speciale medewerkers. Wij werken met leerlingen die ons voor uitdagingen stellen. Die door verschillende omstandigheden zijn vastgelopen; op school, maar vaak ook thuis en in de omgeving. Omgang met deze jongeren vraagt inzet en betrokkenheid van onze medewerkers. Onze docenten zijn deskundig, betrokken en vakbekwaam.
1.4 Ziektevervanging
Het kan natuurlijk voorkomen dat een docent ziek is. Wij kijken dan of er collega’s zijn die de les over kunnen nemen. We streven naar zo min mogelijk lesuitval.
