4. Ondersteuning
Onze leerlingen kunnen op verschillende terreinen extra ondersteuning goed gebruiken. Daarom biedt het Meiberg College, meer nog dan andere scholen, begeleiding bij het leren en het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Als dat nodig is, ondersteunen we ook de ouders en de rest van het gezin, zodat de leerlingen zich ook thuis optimaal ontwikkelen. Zie ook ons SOP (school ondersteuningsprofiel). Dit is te vinden op onze website onder de downloads.
4.1 Leerlingbegeleiding
De mentor is het eerste aanspreekpunt voor leerlingen en ouders. De mentor houdt in de gaten dat de leerling de gestelde doelen haalt, signaleert wanneer dat in gevaar komt en evalueert regelmatig met de leerling en zijn ouders.
4.2 Onderwijsondersteuning
Meiberg College zorgt dat iedere leerling de extra begeleiding krijgt die hij of zij nodig heeft. De ondersteuningscoördinator kijkt of ondersteuning nodig is vanwege sociaal-emotionele problemen en gedrag. De ondersteuningscoördinator is ook verantwoordelijk voor de intake, doorstroom en uitstroom van de leerlingen.
Iedere leerling van het Meiberg College heeft samen met zijn of haar ouders een intakegesprek met een ondersteuningscoördinator. Op indicatie is ook een medewerker van Levvel of iHub familiezorg bij dit intakegesprek aanwezig. De ondersteuningscoördinator schrijft het ontwikkelingsperspectief voor de leerling. Dat gebeurt aan de hand van het intakegesprek, de informatie van de vorige school en eventuele betrokken hulpverleningsinstanties. In het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) staat welke doelen we samen willen bereiken. Het handelingsgerichte gedeelte van het OPP moet ieder jaar in samenspraak met de ouders en leerling worden opgesteld en ondertekend door de ouders. Aanpassing van het OPP gebeurt in de CvB-bespreking. Ieder schooljaar wordt het OPP door het CvB opnieuw besproken en eventueel bijgesteld. De eventuele bijstelling gebeurt in overleg met de ouders/verzorgers en leerling.
4.3 Ondersteuningsstructuur
De ondersteuningscoördinator, de kwaliteitscoördinator en de mentor hebben om de week een leerlingenoverleg waarin de voortgang van de leerlingen worden besproken, zowel op sociaal-emotioneel als didactisch gebied. Als een leerling dreigt af te wijken van het behalen van zijn ontwikkelingsperspectief (OPP) wordt de leerling besproken in het ondersteuningsoverleg. Dit overleg vindt om de week plaats. Tijdens dit overleg komen verschillende disciplines bij elkaar om met elkaar af te wegen of er aanvullende ondersteuning ingezet dient te worden. Bij het ondersteuningsoverleg zijn de volgende disciplines aanwezig: kwaliteitscoördinatoren, ondersteuningscoördinatoren, een medewerker van Levvel, een medewerker van iHub familiezorg, de Jeugdarts, een medewerker van het OKT van de gemeente Amsterdam en de Schoolpsycholoog. De mentor bespreekt het voorafgaand aan het overleg met u als ouders indien uw zoon/dochter besproken wordt en u krijgt naderhand een terugkoppeling met de uitkomsten.
4.4 Jeugdarts
De Jeugdarts werkt bij de GGD (Gemeentelijke Gezondheidsdienst) Amsterdam en draagt zorg voor het uitvoeren van de jeugdgezondheidszorg. Ieder jaar krijgt een aantal leerlingen een oproep voor een algeheel onderzoek. Het is de bedoeling dat ouders/verzorgers bij dit onderzoek aanwezig zijn. De Jeugdarts is onderdeel van de Commissie voor de Begeleiding (CvB) van de school en is betrokken bij het vaststellen en evalueren van het ontwikkelingsperspectief (OPP). Hierin heeft hij/zij een adviserende rol en een meedenkfunctie. In 2024-2025 is onze Jeugdarts Kirsten Lindeman, zij is bereikbaar via: klindeman@ggd.amsterdam.nl.
4.5 Samenwerking met Levvel
Meiberg College werkt nauw samen met Levvel, academisch centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie. Levvel biedt specialistische jeugdhulp aan jongeren en gezinnen m.b.t. uiteenlopende thema's. Waar nodig kan behandeling voor een leerling of ondersteuning van de ouders/verzorgers door Levvel worden geboden. Heeft u als ouder vragen of Levvel wat kan betekenen voor uw kind, neem dan hierover contact op met de mentor van uw kind.
4.6 Extra ondersteuning
Wanneer een leerling extra ondersteuning nodig heeft bij het leren en het ontwikkelen van sociale vaardigheden, dan is er op school daarvoor een team van jeugdzorgmedewerkers voorhanden. De hulpverleners kunnen individuele begeleiding en groepstrainingen bieden. Als dat nodig is, ondersteunen deze ook de ouders en het gezin, zodat de leerlingen zich ook thuis optimaal ontwikkelen. De vaste specialistische jeugdhulpverleners (Levvel, ATOS en Sport & Behaviour) zijn dichtbij en gemakkelijk te bereiken en vormen een vertrouwd gezicht op school. Zo krijgt u als ouder, uw kind of de docent niet steeds met verschillende hulpverleners te maken en hoeft u uw verhaal niet telkens opnieuw te vertellen.
We vinden het belangrijk dat leerlingen zich prettig voelen, zich optimaal kunnen ontwikkelen en zich verantwoordelijk gedragen. Hier kan een extra cursus of training goed bij helpen. Samen met iHub familiezorg en Levvel bieden we leerlingen en ouders extra hulp:
Trainingen
Wanneer een leerling extra ondersteuning kan gebruiken, kan Meiberg College een training inzetten, bijvoorbeeld op het gebied van plannen/organiseren, sociale vaardigheden, examentrainingen, etc.
Gezinsbegeleiding Wanneer huiselijke problemen de schoolprestaties in de weg zitten, biedt de hulpverlener hulp aan het hele gezin en de school. Met z’n allen zoeken we naar oplossingen.
Remedial teaching Wanneer leerlingen onze school instromen, onderzoeken we of er remedial teaching nodig is. Als uw zoon of dochter in een later stadium een ernstig leerprobleem of een stoornis blijkt te hebben, kan deze door de mentor of de ondersteuningscoördinator worden voorgedragen aan de kwaliteitscoördinator en/of aan de remedial teacher. Als een probleem of stoornis hardnekkig blijkt, kan naar een extern bureau worden verwezen voor nader onderzoek of specifieke uitgebreide(re) hulp. Onze remedial teacher is Suzanne de Haan. Zij is bereikbaar via s.de.haan@altra.nl. Kwaliteitscoördinatie De kwaliteitscoördinator (voorheen intern begeleider) bewaakt de kwaliteit van het onderwijs binnen de school en de didactische voortgang van uw zoon of dochter. Het gaat dan om zaken op onderwijskundig vlak. De kwaliteitscoördinator brengt voor iedere leerling in kaart wat het aanbod van onderwijs- en ondersteuningsarrangement is, inclusief remedial teaching. Dit wordt geformuleerd op basis van de warme overdracht van de toeleverende school, op basis van de intake en de zogenaamde 0-metingen voor Nederlands, rekenen en Engels en gebeurt in overleg met de leerling/ouders en de betrokken ondersteuningscoördinator. Het geheel wordt regelmatig geëvalueerd en bijgesteld, in ieder geval bij de overgang van de onderbouw naar de bovenbouw en bij de doorstroom naar vervolgonderwijs of een andere vervolgstap. Onze kwaliteitscoördinatoren zijn Johan de Haan voor de onderbouw en de mavo-maatwerkklas, en Margot Wagemaker voor de bovenbouw. JIJ! Metingen Nederlands, rekenen en Engels: taal en rekenmetingen brengen in beeld wat het actuele taal- en rekenniveau is van uw zoon of dochter en helpen zicht te krijgen op eventuele taal- en/of rekenachterstanden en -vaardigheden. Aan de hand van de resultaten kan binnen de taal- en rekenlessen maatwerk worden geboden. Het digitale metingsprogramma geeft aan de hand van de metingen feedup, feedback (waar sta ik nu) en feedforward (hoe kom ik verder). Taal- en rekenmetingen worden afgenomen bij:
- Alle leerlingen in klas 1 en 2;
- Alle leerlingen die doorstromen naar de bovenbouw.
4.7 Loopbaan, ontwikkeling en begeleiding
We vinden het belangrijk dat uw zoon of dochter zijn of haar (school)loopbaan kan vervolgen. Wij begeleiden uw kind zich voor te bereiden op zijn vervolgstudie of -stap. Vandaag de dag gaat het om het leren kiezen en om het ontwikkelen van loopbaancompetenties. Dit doen we middels de LOB-lessen van de mentor, het bezoeken van studiebeurzen, stages en (ander) BuitenSchoolsLeren en het werken met een digitaal LOB-programma. Ook kunnen leerlingen een loopbaangesprek met de decaan aanvragen. Decanaat
De decaan is regisseur van LOB, heeft expertise op het gebied van loopbaanontwikkeling en zorgt ervoor dat de school een omgeving kan zijn, waarin leerlingen voluit hun loopbaancompetenties kunnen ontwikkelen, ervaringen kunnen opdoen en in dialoog leren reflecteren op die ervaringen. Zo leert uw kind sturing te geven aan zijn of haar eigen loopbaan. Daarbij is een goede samenwerking tussen iedereen die een LOB-rol heeft op school heel belangrijk.
Onze decaan is Gitta Dekker. Gitta is op maandag, woensdag en donderdag op school. Gitta is bereikbaar via: gitta.dekker@altra.nl.
4.8 Voorlichting
Meiberg College heeft speciale projecten op het gebied van voorlichting, zoals het spreekuur van de verslavingszorg van Jellinek, en voorlichtingsbijeenkomsten van politie en justitie. Er is regelmatig overleg met de leerplichtambtenaar over leerlingen die (te vaak) te laat komen of afwezig zijn.
Voorlichting over sigaretten, alcohol, wiet, gamen etc.
Jellinek Jeugdnet richt zich op jongeren van 12 tot 23 jaar en hun ouders en geeft informatie en advies over middelengebruik, gamen en gokken. Tweewekelijks komt een preventiewerker van Jeugdnet leerlingen van het Meiberg College voorlichting geven over alcohol, drugs en gamen. Leerlingen kunnen op dit spreekuur worden uitgenodigd bij vermoedens van, of bij vragen over, middelengebruik. De voorlichting heeft als doel jongeren objectieve informatie op maat te verschaffen, ontbrekende kennis aan te vullen en foutieve aannames te corrigeren. Dit om een gezonde houding ten aanzien van alcohol, drugs en gamen te stimuleren.
Jellinek Jeugdnet is er ook voor ouders. Jeugdnet geeft (telefonisch) advies over het omgaan met alcohol en drugs- of gamegedrag. Ouders die vragen hebben over alcohol en drugs kunnen (ook tijdens de vakanties) contact opnemen met Jeugdnet via:
Telefoon: 020-590 1350 (ma t/m vr van 9:00 uur – 17:00 uur)
Email: jeugdnet@jellinek.nl
Website: www.jellinek.nl/behandelingen/behandeling-jongeren/preventie-jeugdnet/