5. Resultaten

5.1 Tevredenheid

Het Meiberg College neemt jaarlijks een tevredenheidonderzoek af onder de ouders, leerlingen en medewerkers van de school. De resultaten van dit onderzoek geven de school informatie over de veiligheid op school, de kwaliteit van het onderwijs, de waardering voor de ondersteuning en de samenwerking tussen ouders en school. De resultaten vergelijken we jaarlijks met de uitslag van het vorige schooljaar. Op basis daarvan stellen we een verbeterplan op.

5.2 Certificering

iHub onderwijs voldoet aan de eisen die de kwaliteitsnormen voor Speciaal Onderwijs en Jeugdhulp (KSO en ISO) stellen. De onderzoekers gaven bij de certificering iHub onderwijs een compliment omdat wij in vergelijking met andere organisaties in het speciaal onderwijs en jeugdhulp opvallend goed:

  • actief zoeken naar een goede en veilige aanpak/omgeving voor leerlingen en cliënten.
  • zoeken naar wat leerlingen en cliënten wél kunnen. We geven jongeren het vertrouwen en zorgen dat ze diploma’s kunnen halen. Zo hebben ze een goede start om te participeren in de maatschappij en met meer zelfvertrouwen hun toekomst tegemoet te gaan.

Daar zijn we trots op!

5.3 Onderwijsinspectie

In schooljaar 2023-2024 heeft een herstelonderzoek plaatsgevonden, nadat in schooljaar 2022-2023 de school als 'zeer zwak' werd beoordeeld. Als team zijn we direct hard aan de slag gegaan met een Verbeterplan. Er zijn belangrijke stappen gezet en verbeterslagen gemaakt. Dit heeft de inspectie opgemerkt tijdens haar herstelonderzoek, waardoor het oordeel inmiddels een stapje is opgeschoven naar 'onvoldoende'. Binnen een jaar verwacht het Meiberg College weer op een 'voldoende' uit te komen.

5.4 Opbrengsten en analyse

Diploma's en/of certificaten per vak schooljaar 2022-2023

Voor het mavo en vwo behalen we resultaten boven de streefnorm. Daar zijn we trots op en blij mee. Voor het havo scoren we onder de norm. De schoolnorm voor havo wijkt af van de norm voor mavo en vwo, omdat de doelgroep leerlingen van de havo zwaarder lijdt onder de mentale problematiek. Hierdoor hebben de leerlingen minder ruimte voor de cognitieve eisen die gesteld worden aan het behalen van een havo diploma. Hierbij kan ook gedacht worden aan vaardigheden als concentratie, doorzettingsvermogen en motivatie. Er zijn veel leerlingen opgegeven voor examens in het kader van kansen bieden, waarbij onvoldoende is gekeken naar realistische doelen.

Welke acties hebben we hierop ondernomen?

  • In schooljaar 2023-2024 is de route naar het examen uitgevoerd, waarbij leerlingen zowel een voorlopig als definitief advies ontvangen;
  • Besluiten over het terugtrekken voor het examen worden bekrachtigd in het CvB.

Op Meiberg College doen bijna alle leerlingen al in de derde van de mavo, de vierde van de havo of de vijfde van het VWO in enkele vakken examen. Leerlingen werken op deze manier gespreid en met minder stress naar een volledig diploma toe. Wanneer leerlingen wel opgaan voor een volledig diploma en dit niet halen, dan behalen zij wel deelcertificaten. Dit is ook opgenomen in bovenstaande tabel. Om deze reden stellen wij geen schoolnorm voor het behalen van deelcertificaten.

Welke acties hebben we dit jaar ondernomen?

  • Faalangstreductietrainingen
  • Gericht oefenen voor de mondelinge examens

Uitstroomniveau conform Ontwikkelingsperspectiefplan 2022-2023

Wij hanteren de norm dat 75% van de leerlingen die uitstromen, een uitstroomniveau behalen dat overeenkomt met het beoogde uitstroomniveau in het OPP. Van de 57 leerlingen die in schooljaar 2022-2023 zijn uitgestroomd, is 75.6% uitgestroomd met het beoogde uitstroomniveau. We zijn tevreden dat we de norm behalen, tegelijkertijd blijven we het onderwijs en de ondersteuning verbeteren. Sociale en maatschappelijke competenties: Zien!vo Het expertsysteem Zien! voor het voorgezet onderwijs is een instrument om de ondersteuningsvragen op het gebied van sociaal-emotioneel functioneren en leer-werkhouding van leerlingen in beeld te brengen. Op Meiberg College wordt twee maal per jaar Zien!vo afgenomen. Dit gebeurt zowel door de mentor als door de leerling zelf. Zien! ondersteunt in het proces van observeren, begrijpen en handelen. Concrete ontwikkelpunten en handelingssuggesties helpen de docent en/of mentor vervolgens om de leerling(en) gericht en planmatig te ondersteunen. Binnen Zien!vo wordt onderscheid in vier clusters gemaakt: Graadmeters (betrokkenheid en welbevinden), Gedrag, Leren en Veiligheid. In de bovenbouw van havo en vwo is te zien dat de meeste leerlingen in alle clusters voldoende tot goed scoren conform hun uitstroomniveau. In mavo 3 en 4 scoren leerlingen matig op de graadmeters van betrokkenheid en welbevinden en op gedrag en leren. Veiligheid is wel voldoende. In de eerste klassen scoren leerlingen juist op alle clusters nog onvoldoende. Dit is in lijn van de verwachting hoe leerlingen na de overstap van de basisschool bij ons binnen komen. In onze vernieuwde onderbouw structuur krijgt de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen een belangrijke plek. De graadmeters (betrokkenheid en welbevinden) ontwikkelen zich als eerste, gevolgd door veiligheid en daarna gedrag. Leren ontwikkelt zich als laatste. Opvallend is dat er weinig verschil is in de beleving van docenten en leerlingen, zij beleven de ontwikkeling grotendeels gelijk. Veiligheidsbeleving schooljaar 2022- 2023 De leerlingen van het Meiberg College beoordelen het totale leerklimaat met een 6.2. we streven naar een 7 gemiddeld. Er is sprake van een groot verschil in beleving, er zijn leerlingen heel positief ne leerlingen heel negatief. De leerlingen ervaren (bijvoorbeeld) enigszins dat de docent hen helpt als ze iets moeilijk vinden, maar antwoorden gemiddeld enigszins neutraal op de vraag of de docent goed les geeft. Ook over de leeratmosfeer zijn leerlingen gemengd. Op de vragen over het leerklimaat wordt gemiddeld enigszins neutraal gescoord, zoals op de vraag of de leerlingen goed kunnen werken aan hun schoolwerk in de klas. Ze ervaren enigszins dat ze nieuwe dingen leren op school, maar antwoorden neutraal op de vraag of wat ze hier leren goed is voor hun toekomst. De leerlingen zijn minder positief over de regels en normen. Ze ervaren bijvoorbeeld in mindere mate dat iedereen zich aan de regels houdt en dat ze in de klas bespreken hoe ze met elkaar omgaan. Ook wordt er op veel vragen binnen deze schaal enigszins neutraal geantwoord, zoals op de vraag of leerlingen respect voor elkaar hebben. Daarnaast ervaren leerlingen enigszins dat hun klasgenoten aardig tegen ze doen in de klas (groepsdynamiek) en geven ze aan dat (één van) hun ouders vragen hoe het op school gaat (ouderbetrokkenheid). Leerlingen voelen zich veilig bij hun eigen mentor. In 21-22 was er een grote verscheidenheid in hoe school werd ervaren, zowel qua veiligheid, als qua leren. In 22-23 zijn we door de hele school gestart met de invoer van Positive Behavor Support (PBS). Positive Behavior Support (PBS) is een doelmatige, schoolbrede aanpak die zich richt op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag. Het doel is het creëren van een positieve, sociale omgeving, die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt en waarbij sociale veiligheid een belangrijke rol speelt. PBS is een ‘kapstok’ waaraan alle schoolinterventies en methoden die met gedrag te maken hebben in een school opgehangen kunnen worden. Dingen die goed werken, worden vastgelegd en geïntegreerd in PBS. Zo werken we nu met een Studieplein voor zelfstandig werken en een Pitstop, war een leerling kortdurend naar toe kan gaan, om te ont prikkelen en/ of af te koelen. Altijd met oog op een snelle terugkeer naar de klas en de les. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een kaartensysteem, zodat inzichtelijk is wanneer en hoe vaak een leerling in de Pitstop is. Ook maken we sinds 22-23 gebruik van een schoolcoach, een pedagogisch medewerker die buiten de leslokalen toezicht houdt en bij kan springen waar nodig. Doelen van het Meiberg College Op het Meiberg College werken we voortdurend aan het verbeteren van ons onderwijs, dit doen we planmatig en gestructureerd. We hebben een verbeterplan met zes pijlers: Professionele leer-, en verbetercultuur, Ondersteuningsstructuur, Veilig schoolklimaat, Gelukkige klas (over pedagogisch en didactisch handelen), Op weg naar inclusiever onderwijs en Schoolaanwezigheid. Iedere pijler heeft een werkgroep met een eigen plan van aanpak. Wij blijven werken middels de werkgroepen aan verbetering van ons onderwijs. In schooljaar 2024-2025 zal tevens meer nadruk komen te liggen op het verbeteren van de basisvaardigheden, het omlaag brengen van het leerlingverzuim en het verstevigen van PBS. Professionele leer- en verbetercultuur: er is gewerkt aan een inwerk- en begeleidingsprogramma voor nieuwe medewerkers met ingang van augustus 2023, een handboek voor het werken op Meiberg College, het opstellen van een scholingsplan voor medewerkers voor 2023-2024, een gedragen en levende visie en een functieboek.

Ondersteuningsstructuur: er is gewerkt aan het in kaart brengen van de ondersteuningsstructuur, waarbij helder is wat ons preventieve, aanvullende en gespecialiseerde aanbod is, een structuur voor aanvraag TLV-verleningen, een gedragen OPP (door ouders, leerlingen en team) wat gebruiksvriendelijk, actueel en kwalitatief sterk is, SOP en werken met en analyseren van Zien!vo.

Veilig schoolklimaat: er is gewerkt aan een handboek PBS voor alle bouwen, drie studiedagen rond PBS, ontwikkeling van een escalatieladder en actualisatie van uitstuurprotocol, het Studieplein en de Pitstop, de inzet van een schoolcoach en ingroeiplannen voor leerlingen met onderwijstijdverkorting.

De Gelukkige klas: er is gewerkt aan een heldere lesopbouw, het lesdoel helder maken, het verstevigen van de zes rollen van de leraar, gedragsafspraken en examentrainingen.

Op weg naar inclusiever onderwijs: er is gewerkt aan het verkennen van de samenwerking tussen regulier VO en VSO, het opstellen van een stappenplan voor samenwerking in 2023-2024, het opstellen van een succesplan (voor de leerling die de overstap van VSO naar VO wil maken) en een nieuwe inrichting voor de eerste klas.

Schoolaanwezigheid: er is gewerkt aan een aanwezigheidsbeleid, handelingskaarten hoe een leerling af te melden, zowel voor ouders als docenten, het in kaart brengen waar de afwezigheid het hoogste is en verkennen welke interventies hier op in gezet kunnen worden.

Volgende pagina