4. Resultaten

Onze school werkt intensief aan een goede kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van leerlingen. Om dat goed te kunnen doen, stellen we ons altijd de volgende vragen:

  • Zijn we op de juiste manier bezig?
  • Wat kan er anders?
  • Wat kan beter?
  • Hoe ervaren ouder(s) en/of verzorger(s) en leerlingen de kwaliteit van het onderwijs en de zorg?

4.1 Certificering

iHub onderwijs voldoet aan de eisen die de kwaliteitsnormen voor Speciaal Onderwijs en Jeugdhulp (KSO en ISO) stellen en is daarmee gecertificeerd. De onderzoekers gaven iHub onderwijs een compliment omdat wij in vergelijking met andere organisaties in het speciaal onderwijs en jeugdhulp opvallend goed:

  • actief zoeken naar een goede en veilige aanpak/omgeving voor leerlingen en cliënten.
  • zoeken naar wat leerlingen en cliënten wel kunnen. We geven kinderen het vertrouwen en zorgen dat ze diploma’s kunnen halen. Zo hebben ze een goede start om te participeren in de maatschappij en met meer zelfvertrouwen hun toekomst tegemoet te gaan.

En daar zijn we trots op!

4.2 Onderwijsinspectie

In september 2024 heeft de onderwijsinspectie een bezoek gebracht aan Jordaan College voor een Kwaliteitsonderzoek. Met trots kunnen we vermelden dat onze school wederom met een 'Voldoende' is beoordeeld!

Bevindingen van de inspectie n.a.v. hun meest recente bezoek aan Jordaan College: De visie van de school is samen met het team vertaald in doelstellingen en er wordt continu (bij)gestuurd. De focus en (verbeter)maatregelen werpen steeds meer vruchten af. Het team voelt zich verbonden met elkaar en laat in houding en gedrag zien dat het samen verantwoordelijk is voor het leren en welbevinden van leerlingen. Het team zorgt ervoor dat leerlingen zich veilig voelen op school. De ondersteuningsstructuur is verder ontwikkeld, waardoor er steeds beter zicht is op de ontwikkeling van leerlingen. Leraren hebben hoge verwachtingen, zij creëren een positief leerklimaat en stemmen het onderwijs af op de behoeften van leerlingen. Leraren werken met de leerlingen planmatig naar het uitstroomniveau. Hierbij richt de school zich nadrukkelijk op tussentijdse uitstroom naar regulier onderwijs.

Het volledige inspectierapport is te vinden op de website van de onderwijsinspectie.

4.3 Opbrengsten en analyse schooljaar 2023-2024

1. Uitstroomniveau conform uitstroomperspectief OPP (leerlingniveau)

Einduitstromers

Op het Jordaan College werken wij diplomagericht. Om dit te realiseren werken wij planmatig vanuit een OPP (individueel ontwikkelingsperspectiefplan). Hierin leggen wij vast wat het uitstroomprofiel per leerling is. In het plan vermelden wij ook wat er nodig is om het uitstroomprofiel te behalen en we stellen gaandeweg bij indien nodig.

Afgelopen jaar hebben we een pilot gedraaid met betrekking tot het examenprotocol. Het doel hiervan was om de uitstroom conform het OPP te verhogen in het belang van de leerling.

De verwachting is dat dit examenprotocol zal bijdragen aan hogere slagingskansen voor onze leerlingen. Wij houden hierin namelijk periodiek bij of leerlingen voldoende aanwezigheid en prestatie laten zien, zodat we tijdig kunnen bijsturen met behulp van didactische en/of pedagogische interventies. Tussentijdse uitstromers

Op het Jordaan College realiseren wij ons goed dat leerlingen niet altijd conform het profiel van eerste OPP uitstromen. In de leerling-besprekingen en in de Commissie van Begeleiding letten we hier scherp op.

Het komt wel eens voor dat leerlingen via de mbo-route doorstromen naar een mbo-4 opleiding. Dat betekent in de praktijk dat ze bij ons geen volledig diploma halen en halverwege hun schooltraject uitstromen naar een mbo-1 opleiding. In dit proces zijn wij in nauw contact met de mbo-1 aanbieders zodat de landing en overstap zo goed mogelijk verlopen.

Met onze vernieuwde onderbouw (heterogene groepen/breed aanbod/focus op schoolse vaardigheden) willen wij de tussentijdse uitstroom naar het reguliere VO bevorderen. Hiervoor leggen wij contacten met diverse reguliere VO-scholen in de stad en werken we ook aan het vergroten van uitwisseling van expertise en leerlingen.

Belangrijk hierin is dat leerlingen de ambitie hebben en systematisch werken aan doelen die zij, gerelateerd aan deze ambitie, hebben opgesteld.

Behalve bovengenoemde redenen zijn wij ons op het Jordaan College bewust van het feit dat leerlingen ook om andere redenen tussentijds kunnen uitstromen, denk aan bijvoorbeeld doorstromen naar een ander niveau of een andere vorm van onderwijs. 2. Behaalde resultaten conform OPP

Diplomagericht – vervolgonderwijs

In het schooljaar 2023-2024 hebben we een totaal slagingspercentage van 71%. In dat schooljaar hebben wij het examenprotocol nog niet ingezet. Mede hierdoor verwachten wij dat dit percentage komend schooljaar in principe zal toenemen tot 100% aangezien we tussentijds leerlingen hebben kunnen terugtrekken van bepaalde vakken/onderdelen. Leerlingen die bij ons een diploma halen stromen over het algemeen door naar mbo-4 opleidingen. Leerlingen met havo-potentie verliezen we niet uit het oog en met hen denken we mee over een eventuele havo-overstap.

Komend schooljaar zullen de eerste leerlingen die bij ons hebben kunnen profiteren van onze vernieuwde onderbouw examen doen. Daarin lag de focus vakspecifieke kennis ook op het aanleren van schoolse vaardigheden en daarom verwachten wij dat ook dit komend schooljaar invloed zal hebben op het slagingspercentage. Wij analyseren slagingspercentages ook per vak. Dit doen we samen met de vaksecties en afdeling Kwaliteit. Naar aanleiding van de resultaten van 2023-2024 waarin we zien dat met name de vakken Nederlands en Engels hoog uitvallen en dat wiskunde een aandachtspunt is, hebben wij besloten om diverse interventies in te zetten om het wiskundeonderwijs verder te versterken. 3. Resultaten sociaal-emotioneel functioneren

We vinden het als school niet alleen belangrijk dat leerlingen zich op didactisch vlak ontwikkelen, maar willen ook dat onze leerlingen op sociaal-emotioneel vlak en wat betreft hun leer-/werkhouding groeien. Om deze ontwikkeling in kaart te brengen, vullen zowel de leerlingen als de mentoren tweemaal per jaar een vragenlijst in: Zien!vo. De resultaten uit deze vragenlijst worden met de leerling besproken en vertaald in concrete doelen waar gedurende het schooljaar aan gewerkt wordt. Deze doelen zijn terug te vinden in de ambitieplannen en in het OPP van de leerling. Daarnaast worden de schoolbrede resultaten gebruikt om te kijken of er op specifieke gebieden extra hulp of begeleiding moet worden ingezet. Een voorbeeld hiervan is dat we op basis van de Zien!vo-scores uit de onderbouw hebben besloten klassikaal een Rots & Water training aan te bieden en schoolbreed extra aandacht te besteden aan de executieve functies.

4. Monitor Sociale Veiligheid op basis van leerklimaatonderzoek (LKO)

Op het Jordaan College zien wij fysieke en sociale veiligheid als het fundament. Voor het organiseren van goed onderwijs investeert het Jordaan College in het neerzetten van een veilig schoolklimaat. De meest recente cijfers geven weer dat leerlingen zich bovengemiddeld prettig voelen (score 7,7).

Het feit dat onze interventies invloed hebben op de veiligheidsbeleving van leerlingen motiveert ons nog meer om hier aandacht aan te blijven schenken. Voorbeelden hiervan zijn: het inzetten van de PBS-methodiek, het adequaat inzetten van diverse ondersteuning, het continu blijven bijscholen van personeel en het onderhouden van warme banden met het netwerk Jeugd en Veiligheid van de Gemeente Amsterdam. 5. Bestendiging Einduitstroom en Tussentijdse uitstroom

We vinden het belangrijk om leerlingen die het Jordaan College verlaten te blijven monitoren. We zijn van mening dat hun ervaring en verhalen belangrijk zijn voor het continu blijven ontwikkelen van onze aanpak en ons curriculum. De afgelopen jaren is gebleken uit gesprekken met oud-leerlingen dat één van de redenen van uitval het ontbreken van voldoende schoolse vaardigheden is. Vandaar dat wij steviger inzetten op het aanleren van deze vaardigheden.

Volgende pagina