5. Samen bouwen
Wij bouwen als school graag en met veel inzet aan de toekomst van onze leerlingen. Dat kunnen we natuurlijk niet alleen. De inzet van de leerlingen, en niet te vergeten de ouder(s)/opvoeder(s), is onmisbaar.
5.1 Ouderbetrokkenheid
Op het Jordaan College vinden wij het contact met u belangrijk. Wat kunt u van ons verwachten op het gebied van onderwijs en ondersteuning? Om samen aan de ontwikkeling van de leerling te werken is openheid en vertrouwen nodig in het contact tussen u en school. Het is van groot belang dat u achter de plaatsing op het Jordaan College staat, ondanks dat dit niet altijd een vrije keuze is. Wij betrekken u zoveel mogelijk bij de ontwikkeling van uw kind op school en bij de aanpak die de school kiest. Mocht u het ergens niet mee eens zijn, dan zoeken we samen naar een oplossing.
5.2 SOMtoday
Wanneer moet mijn kind op school zijn? Heeft hij huiswerk? Wat voor cijfers haalt hij? Ouders(s)/opvoeder(s) én leerlingen kunnen dagelijks de vorderingen bijhouden via SOMtoday; het digitale leerlingenplatform. SOMtoday is te benaderen via deze link. Een handleiding is te vinden op onze website.
5.3 Medezeggenschapsraad
De medezeggenschapsraad (MR) heeft een belangrijke rol op school. Zij ondersteunt de school actief bij het realiseren van een plezierige, veilige leer- en werkomgeving en kwalitatief goed onderwijs, en denkt mee over de organisatie van de school en bijvoorbeeld de vakantieregeling. Daarnaast heeft de MR instemmingsrecht bij bepaalde zaken, zoals het schoolplan en de schoolgids.
De MR bestaat uit een oudergeleding en een personeelsgeleding, waarbij ouders de leerlingen onder 13 jaar vertegenwoordigen. Vanaf 13 jaar mogen ook leerlingen deelnemen aan de MR of, als de school deze heeft, de leerlingenraad.
iHub onderwijs heeft ook een Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) die regelmatig met de bestuurder over bovenschoolse (beleids)zaken overlegt. De GMR wordt gevormd door een afvaardiging van ouder(s)/opvoeder(s) en medewerkers van iHub, waarbij elk van de vier onderwijsregio’s is vertegenwoordigd. De MR en de GMR hebben met regelmaat contact met elkaar.
Voor meer informatie over deelname aan de MR of GMR kunt u contact opnemen met de schooldirecteur.
De MR van onze school is te bereiken via Marc Taheij: marc.taheij@ihub.nl.

5.4 Leerlingenraad
Wij vertrouwen in de eigen kracht van onze leerlingen. Ze kunnen vaak meer dan ze zelf weten. Daarom betrekken we de leerlingen nadrukkelijk bij hun onderwijs; ze zijn zelf verantwoordelijk voor hun schoolprestaties, passend bij hun ontwikkelingsniveau. Leren moeten de leerlingen tenslotte zelf doen.
We stimuleren een actieve betrokkenheid van de leerlingen bij onder andere de school middels een leerlingenraad, maar ook door open te staan voor onze leerlingen, te luisteren naar hun mening en daar actief naar te vragen. We betrekken leerlingen bij het vaststellen van de schoolregels, het organiseren van schoolbrede activiteiten en het te voeren beleid.
5.5 Hoorrecht van ouders en leerlingen
Vanaf 1 augustus 2025 is het wettelijk verplicht dat ouders en leerlingen worden gehoord over het ondersteuningsaanbod van de school. Onze school hecht veel waarde aan deze betrokkenheid en heeft het hoorrecht als volgt georganiseerd: Leerlingen
- Ontwikkelingsperspectief (OPP): Leerlingen met een OPP worden actief betrokken bij het opstellen, bijstellen, vaststellen en evalueren van hun plan. We vragen hen wat zij nodig hebben om zich goed te kunnen ontwikkelen en nemen hun inbreng serieus.
- Ondersteuningsaanbod: Alle leerlingen krijgen de mogelijkheid om hun mening te geven over het ondersteuningsaanbod van de school. Dit gebeurt via gesprekken, het leerklimaatonderzoek en via de leerlingenraad.
- Leerlingenraad: De leerlingenraad wordt jaarlijks betrokken bij het bespreken van het ondersteuningsaanbod en adviseert de schoolleiding over verbeterpunten vanuit leerlingperspectief.
Ouders
- Individuele ouders: Ouders van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften worden gehoord bij het opstellen en evalueren van het OPP. Daarnaast kunnen zij hun mening geven over het algemene ondersteuningsaanbod via ouderavonden, enquêtes en gesprekken.
- Ouders in de MR: De oudergeleding in de medezeggenschapsraad (MR) vertegenwoordigt de belangen van ouders binnen de schoolorganisatie. Zij speelt een essentiële rol in het waarborgen van het hoorrecht van ouders. De oudergeleding heeft instemmingsrecht, adviesrecht en bewaakt dat ouders tijdig en volledig worden geïnformeerd, maar ook dat de stem van ouders wordt meegenomen in besluitvorming.
Medezeggenschapsraad (MR)
- De MR heeft instemmingsrecht op de schoolgids, waarin het volledige ondersteuningsaanbod is opgenomen.
- De schoolleiding bespreekt jaarlijks met de MR het ondersteuningsbeleid en de wijze waarop ouders en leerlingen worden gehoord.
- De MR bewaakt dat het hoorrecht correct wordt toegepast en dat de school zich houdt aan de wettelijke verplichtingen.
Onafhankelijke ondersteuning
Ouders en leerlingen kunnen terecht bij het ouder- en jeugdsteunpunt van ons samenwerkingsverband voor onafhankelijke informatie en ondersteuning bij vragen over passend onderwijs.
5.6 Privacy
Op onze school gaan we zorgvuldig om met de privacy van onze leerlingen. Om goed onderwijs te kunnen geven, onze leerlingen te kunnen begeleiden en de administratie van de school te kunnen voeren, leggen we gegevens over en van leerlingen vast. Deze gegevens worden persoonsgegevens genoemd. We leggen alleen gegevens vast die noodzakelijk zijn voor het onderwijs. De gegevens worden beveiligd opgeslagen en de toegang daartoe is beperkt.
In het privacyreglement is beschreven hoe de school omgaat met haar leerlinggegevens, en wat de rechten zijn van ouders en leerlingen. Natuurlijk kunt u voor vragen ook terecht bij de directie van onze school. Toestemming
Leerlinginformatie wordt alleen gedeeld met andere organisaties als ouder(s) met gezag of de voogd daar toestemming voor geven, tenzij die uitwisseling verplicht is volgens de wet. U kunt die toestemming altijd weer intrekken. Informatieverstrekking aan gescheiden ouders
Beide ouders hebben ouderlijk gezag
Hebben u en uw (ex-)partner beiden het ouderlijk gezag over uw kind, dan heeft de school een actieve plicht om u beide dezelfde mondelinge en schriftelijke informatie te geven.
Wij stellen het op prijs als u beiden aanwezig bent bij de gesprekken op school. In overleg met de schooldirecteur kan daarvan worden afgeweken en kunnen individuele gesprekken plaatsvinden.
Ouder zonder ouderlijk gezag
Een ouder zonder gezag heeft recht op belangrijke informatie over het kind, zoals schoolprestaties, maar dit geldt alleen als het belang van het kind hiermee niet wordt geschaad. De ouder zonder gezag moet hier zelf om vragen. De school maakt vóór het verstrekken van informatie een afweging tussen het belang van de ouder(s) en dat van het kind.
Een ouder zonder gezag heeft geen recht op inzage in het dossier van zijn of haar kind. Recht op inzage leerlingdossier (in het leerlingvolgsysteem)
Voor iedere leerling wordt een leerlingdossier samengesteld. In het dossier worden persoons- en onderwijsgegevens vastgelegd zolang uw kind onderwijs bij ons volgt (denk hierbij aan het perspectiefplan en toets-scores). Ouders en leerlingen hebben recht op bijvoorbeeld inzage van bewaarde gegevens. Gezaghebbende ouders van leerlingen tot 16 jaar mogen een kopie opvragen van alle informatie. Vanaf 16 jaar liggen deze inzagerechten bij de leerling. De Inspectie van het Onderwijs heeft altijd toegang tot dossiers. Medewerkers van iHub die betrokken zijn bij het onderwijs (en de jeugdhulp) van uw kind hebben toegang tot het dossier en hebben een geheimhoudingsplicht.
Met vragen over het dossier of inzage kunt u zich melden bij de schooldirecteur. Binnen 4 weken moet de school u dan inzage geven. Geeft de school geen inzage? Dan krijgt u een brief met de reden van weigering. Als u deze weigering onterecht vindt, kunt u een klacht indienen. Zie hiervoor de klachtenregeling van iHub onderwijs. Overstapdashboard
Volgens de Onderwijswet moeten wij goed in de gaten houden of leerlingen niet vroegtijdig school verlaten. Ook als ze onze school hebben verlaten, moeten we nagaan of ze echt aan de vervolgopleiding zijn begonnen. Zo voorkomen we dat leerlingen tussen wal en schip belanden. Het Overstapdashboard helpt ons daarbij. Hierin wisselen wij en de vervolgschool uit of de leerling inderdaad aan de vervolgopleiding is begonnen en dit volhoudt. Omdat we wettelijk verplicht zijn dit bij te houden, hoeven wij de ouders en de leerling hiervoor geen toestemming te vragen. Het Overstapdashboard voldoet aan de wetgeving betreffende Privacy- en Databeveiliging. Gebruik van devices
Op school beschikken we over devices waarmee de leerlingen digitaal te werk kunnen gaan. Deze devices worden uitsluitend voor schoolzaken gebruikt en met onze leerlingen bespreken we welk gedrag wij van hun verwachten als we met de devices aan het werk zijn. De school mag monitoren bij het vermoeden van misbruik van deze devices en onze leerlingen zijn hiervan op de hoogte.
Het is voor de medewerkers van de school mogelijk om op afstand mee te kijken met de activiteiten van de leerlingen op de devices. Het doel hiervan is het monitoren van rechtmatig gebruik en voor het geven van didactische instructies en ondersteuning. Hierbij is de leerling op de hoogte dat er wordt meegekeken.
De school maakt ook gebruik van digitaal leermateriaal. De leveranciers van die leermaterialen ontvangen een beperkt aantal leerlinggegevens. De school heeft met haar leveranciers afspraken gemaakt over het gebruik van persoonsgegevens, zodat misbruik wordt voorkomen.
Als u hier vragen over heeft of over andere ICT- en media-gerelateerde zaken, dan kunt u contact opnemen met de school.