1. Hoofddorp College

Hoofddorp College is een kleine school, met kleine klassen en veel individuele begeleiding. Hierdoor komen onze leerlingen beter tot hun recht. Naast en tijdens de lessen is er veel aandacht voor het gedrag, de studiehouding en de sociale vaardigheden van de leerlingen.
Wij bieden Voortgezet Passend Onderwijs, met een duurzaam perspectief, voor leerlingen uit de regio Amstelland en de Meerlanden, voor leerlingen die niet terecht kunnen in het reguliere onderwijs. Dat betekent dat we het heel belangrijk vinden dat leerlingen een succesvol vervolg hebben als ze onze school verlaten. Een succesvol vervolg kan een mbo-opleiding zijn, een leerwerktraject, een passende arbeidsplek, terugkeer naar het reguliere vo of een andere plek waar de leerling op dat moment bij gebaat is. Wij hechten veel waarde aan goed contact met de ouders van onze leerlingen. Wij houden u regelmatig op de hoogte van de stand van zaken en horen het graag als er dingen thuis spelen die van invloed zijn op het gedrag van uw kind op school.
Hoofddorp College biedt een veilige omgeving waar de leerling centraal staat. We bieden jongeren ondersteuning om beter met zichzelf en anderen om te kunnen gaan. Hier werken we hard aan.
1.1 Inrichting school
Het onderwijs dat het Hoofddorp College biedt, is hetzelfde als en volgt de kerndoelen van het regulier onderwijs. De leerstof wordt, waar nodig, aangepast aan de mogelijkheden van de leerling. Het onderwijsprogramma bestaat uit één van de volgende mogelijkheden:
- Eerste leerjaar onderbouw vmbo (basis, kader en tl), havo (vwo in ontwikkeling);
- Tweede leerjaar onderbouw vmbo (basis, kader en tl) en havo;
- Bovenbouw vmbo (basis, kader en tl), in samenwerking met reguliere vo-scholen;
- Bovenbouw Leerwerktrajecten. Uitstroom naar mbo2 of arbeid. In deze klas is het mogelijk om je vmbo-basis diploma te behalen;
1.2 De leerlingen
Onze leerlingen hebben heel wat in hun mars. Onze leerlingen zijn, net zoals alle andere jongeren, vooral leerlingen met dromen en verwachtingen. Dromen van een mooie toekomst, die vast dreigt te lopen omdat ze hun draai niet kunnen vinden in het reguliere onderwijs. Hoofddorp College biedt meer begeleiding, structuur en vooral: een nieuwe kans. Hier benoemen en stimuleren we de sterke en positieve kanten van de leerling en zetten samen alles op alles om die mooie toekomst in zicht te houden. Bij ons op school zitten ongeveer:
- 50 leerlingen in de bovenbouw
- 40 leerlingen in de onderbouw
1.3 De docenten
Een speciale school vraagt om speciale medewerkers. Wij werken met leerlingen die ons voor uitdagingen stellen. Die door verschillende omstandigheden zijn vastgelopen; op school, maar vaak ook thuis en in de omgeving. Omgang met deze jongeren vraagt inzet en betrokkenheid van onze medewerkers. Onze docenten zijn deskundig, betrokken en vakbekwaam.
1.4 Speerpunten
De maatschappij en het onderwijs veranderen voortdurend. Het is belangrijk dat we als school aansluiten bij de ontwikkeling van de maatschappij. Hiertoe maakt elke school een schoolplan dat voor vier jaar richting geeft aan ons onderwijs. Daaruit voort komt een jaarplan met de doelen van de school voor de duur van een jaar. Op basis van de uitkomsten van audits, resultaten en tevredenheidsonderzoeken wordt door het team gekozen op welke doelen we ons als team richten. Deze doelen zijn verwerkt in speerpunten en onderverdeeld in vier pijlers: Samen sterker, steeds specialistischer, steeds inclusiever en beter onderwijs:
- Wij bieden kwalitatief goed onderwijs
- Vernieuwing van de onderbouw
- Verbreed aanbod op school: ook havo en vwo
- Bovenbouw in samenwerking met het reguliere voortgezet onderwijs
- Expertise wordt steeds meer ingezet op reguliere vo-scholen
- Hulpverlening op school
- Groot netwerk aan bedrijven voor stage-en arbeidsplekken
- Minder leerlingen buiten de regio naar school
- Meer leerlingen stromen succesvol door naar het regulier onderwijs
- Leerlingen zijn succesvol in hun vervolgtraject
- PBS staat als een huis
- Leerlingen ervaren de school als een veilige plek om te leren
- Sterk op gebied van arbeidstoeleiding

Vernieuwing van de onderbouw, met de leerling centraal
In de komende jaren vernieuwen we onze onderbouw, met meer aandacht voor:
- De basisvaardigheden: rekenen/wiskunde, taal en lezen, burgerschap en digitale vaardigheden;
- Bredere vaardigheden zoals samenwerken en zelfsturing;
- Leren van en met elkaar: leerlingen met verschillende niveaus leren samen in heterogenere klassen.
Vanuit een stevige basis willen we meer leerlingen laten doorstromen naar het regulier voortgezet onderwijs. Leerlingen krijgen ruimte voor ontwikkeling op het eigen niveau en in eigen tempo. Door meer niveaus aan te bieden, volgen leerlingen het best passende onderwijs bovendien steeds dichter bij huis. Dat doen we vanuit iHub onderwijs én samen met regulier voortgezet onderwijs. Zo dragen we bij aan inclusief onderwijs: onderwijs dat is afgestemd op alle leerlingen.