2. Onderwijs
Het onderwijs van het Hoofddorp College lijkt op het reguliere onderwijs, alleen zijn de omstandigheden anders. De klassen zijn kleiner, er is meer aandacht voor gedrag en persoonlijke omstandigheden van de leerlingen. De leerlingen worden gezien, iedereen kent de leerling bij naam. Binnen onze school krijg je de mogelijkheid om een diploma te behalen, dat kan in de richtingen: vmbo theoretische leerweg (tl), kaderberoepsgerichte leerweg (kb) en basisberoepsgerichte leerweg (bb). Na het behalen van een diploma, helpen wij je om een geschikte, passende vervolgopleiding te kiezen. Dit geldt ook voor de leerlingen die niet een geheel diploma behalen, maar onze school verlaten met een aantal certificaten. Voor ons is het belangrijk dat leerlingen een succesvol vervolgtraject hebben als ze bij ons uitstromen.
2.1 Onderbouw
Leerjaar 1 Wij werken in de onderbouw met het DAM-traject: Door Aandacht Mogelijk. In dit traject zitten leerlingen van verschillende niveaus bij elkaar en worden de groepen gevormd aan de hand van de ondersteuningsbehoefte. Het onderwijsaanbod is gepersonaliseerd en er is meer aandacht voor het Sociaal Emotioneel Leren. Het doel van dit traject is om een leerling vanuit het basisonderwijs veilig te laten landen in het voortgezet onderwijs door meer aandacht te hebben voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Door ons aanbod hierop af te stemmen bieden wij de leerling meer kans om tot ontwikkeling te komen en daardoor terug te keren naar het reguliere onderwijs. Naast taal en rekenen krijgt een leerling trainingen in bijvoorbeeld sociale vaardigheden, leren leren en rots en water.
Leerjaar 2 De leerlingen worden voorbereid op de overstap naar de bovenbouw binnen onze school of binnen het regulier onderwijs. Aan het einde van iedere periode wordt de voortgang van de leerling besproken. Er wordt niet alleen gekeken naar cijfers (prestatie), maar ook naar gedrag (proces), aanwezigheid (presentie) en perspectief - de 4 P's - van de leerling.
2.2 Bovenbouw
Leerjaar 3, vmbo-tl, kb of bb
Vmbo-tl: De leerlingen krijgen lesstof aangeboden op 3 vmbo-t niveau, in de profielen Zorg en Welzijn of Economie. In dit leerjaar nemen de leerlingen deel aan het staatsexamen voor de vakken maatschappijleer 1 en het profielwerkstuk.
Vmbo (kb en bb): De leerlingen krijgen lesstof aangeboden op 3 kader/basis niveau, in de profielen Zorg en Welzijn (Z&W), Mobiliteit en Transport (M&T) of Produceren, Installeren en Energie (PIE). In dit leerjaar nemen de leerlingen deel aan het staatsexamen voor het vak maatschappijleer. Op alle niveaus wordt in het derde leerjaar stage gelopen voor 1 dag in de week in het profiel van de opleiding.
Leerjaar 4
Vmbo-tl: De leerlingen van deze klas doen aan het einde van het schooljaar staatsexamen vmbo-tl in de resterende vakken. Na voldoende behaalde deelcertificaten uit klas 3 en 4 is een leerling in het bezit van een volwaardig vmbo-tl-diploma. De staatsexamens bevatten voor alle vakken zowel schriftelijke als mondelinge examens.
Vmbo (kb en bb): in het 4e jaar worden de algemeen vormende vakken en de profielvakken geëxamineerd. Op alle niveaus wordt in het vierde jaar stage gelopen in de uitstroomrichting. Leerwerktraject (leerjaar 3 en 4) Deze bovenbouwklas is de voorbereidingsklas voor een overstap naar een passende vervolgplek. Tijdens perspectiefgesprekken wordt bepaald wat jouw doel is en hoe we jou kunnen helpen om dat doel te behalen. Aan de hand van jouw perspectief wordt een werk-/stageplek gezocht voor minimaal 2 dagen in de week. De vakken Nederlands, Engels, burgerschap en rekenen volg je bij ons op school voor 2 dagen in de week. Je profielvakken volg je 1 dag in de week op een reguliere school. Dit traject past bij leerlingen die meer affiniteit hebben met werken dan in de schoolbanken zitten.
2.3 Doelgericht
Op basis van de intake wordt er een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) opgesteld waarin de ondersteuningsbehoeften van de leerling staan geformuleerd. Samen met de mentor stelt de leerling bij de start van het schooljaar het OPP op waarin de leerling zijn wensen, interesses en doelen centraal zet. Dit OPP wordt twee keer per jaar met de leerling en ouders geëvalueerd na de voortgangsbespreking.
2.4 De mentor
Elke klas heeft een eigen mentor die, naast het geven van het eigen vak, verantwoordelijk is voor de mentorlessen, oudercontacten en leerlinggesprekken. De mentor is ook verantwoordelijk voor de persoonlijke coachingsgesprekken die eens in de 2 weken plaatsvinden. Hierbij neemt de mentor samen met de leerling de 4 P's door. De voortgang daarvan wordt bijgehouden in het OPP van de leerling.
2.5 Vakken en trainingen
Op het Hoofddorp College krijgen leerlingen grotendeels dezelfde vakken aangeboden als in het reguliere vo. Jaarlijks zijn er diverse projecten, trainingen en buitenschoolse activiteiten, waarbij er veel aandacht is voor het sociaal-emotioneel leren. In ons aanbod staan vier thema's centraal: 1) leren leren, 2) leren taken uitvoeren, 3) leren functioneren in sociale situaties en 4) ontwikkelen van een persoonlijk toekomstperspectief.
2.6 Stage
Vanaf leerjaar twee is stage lopen een vast en verplicht onderdeel van het aanbod. Stage is voor de leerlingen belangrijk om ervaring op te doen in een beroepsgerichte omgeving, zodat de overstap naar het mbo of een arbeidsplek beter gemaakt kan worden. Bij ons ziet stage lopen er als volgt uit:
- tweede leerjaar een maatschappelijke snuffelstage;
- derde leerjaar een stage in een bedrijf dat past bij het profiel van de opleiding (één dag in de week; bij Leerwerktrajecten twee dagen in de week);
- vierde leerjaar een stage in een bedrijf dat past bij de vervolgopleiding (één dag in de week; bij Leerwerktrajecten twee dagen in de week).
Alle leerlingen lopen bij ons stage, ook de leerlingen van vmbo-tl. Waarom is stage belangrijk:
- De leerlingen leren algemene werknemersvaardigheden;
- De leerlingen leren sociale vaardigheden;
- De leerlingen kunnen later een bewustere keuze maken voor een vervolgopleiding en/of werk;
- De leerlingen passen wat ze op school hebben geleerd in de praktijk toe;
- De leerlingen maken kennis met een bepaald vakgebied;
- De leerlingen behalen successen.
2.7 Voortgangsgesprek en schoolrapport
Drie keer per jaar wordt de voortgang van de leerling besproken in het team. Hoe gaat het met de leerlingen op de gebieden gedrag (proces), perspectief, aanwezigheid (presentie) en prestatie. De mentor nodigt u uit voor een voortgangsgesprek. Op het digitale leerlingenplatform SOMtoday kunnen ouders en de leerling altijd de actuele resultaten van de leerling bekijken. Leerlingen krijgen drie keer per jaar een rapport, namelijk: november, april en aan het einde van het schooljaar. De exacte data van de rapporten volgen via de mentor.
2.8 Schooltijden
De lesuren vinden plaats tussen 8.30 uur en 14.30 uur. Op donderdag eindigt de lesdag om 12.35 uur. Een lesuur duurt 50 minuten en elke dag hebben de leerlingen 2x pauze van 15 minuten. Elke dag starten de leerlingen uit de onderbouw bij hun (co)mentor met een half uur mentortijd. De invulling hiervan ligt bij de mentor, speerpunten zijn: voorbereiding van de leerling op een succesvolle dag op school. Het rooster reiken we aan het begin van het leerjaar uit en is ook te vinden op SOMtoday. Eventuele wijzigingen in het rooster worden dagelijks vóór 7.15 uur doorgegeven via SOMtoday. De stagetijden worden in de stageovereenkomst vastgelegd. Meestal worden de arbeidstijden van de stageplek gevolgd.
2.9 Vakanties & vrije dagen
Schoolvakanties Zomervakantie 14 juli t/m 22 augustus 2025 Herfstvakantie 20 t/m 24 oktober 2025 Kerstvakantie 22 december 2025 t/m 2 januari 2026 Voorjaarsvakantie 23 t/m 27 februari 2026 Meivakantie 20 april t/m 1 mei 2026 Zomervakantie 6 juli t/m 14 augustus 2026 Extra vrije dagen Goede Vrijdag 3 april 2026 Tweede Paasdag 6 april 2026 Bevrijdingsdag 5 mei 2026 Hemelvaartsdag 14 en 15 mei 2026 Tweede Pinksterdag 25 mei 2026 Studiedagen (leerlingen vrij) 26 maart 2026 Naast bovengenoemde centrale studiedag zijn er nog een aantal studiedagen die de school zelf indeelt. Deze worden bekend gemaakt via de e-mail. Onderwijstijd Uw kind volgt op jaarbasis ongeveer 925 onderwijsuren. Als het niet lukt om aan deze jaarlijks gestelde onderwijstijd te komen, wordt in het ontwikkelingsperspectief aangegeven hoe dit komt en hoe we, in overleg met u en uw kind, zo spoedig mogelijk naar een volledige lesweek van 26 uur per week toe kunnen werken. De school is verplicht om onderwijstijdverkorting aan te vragen bij de Inspectie van het Onderwijs.

2.10 Ziektevervanging
Het kan natuurlijk voorkomen dat een docent ziek is. Wij kijken dan of er collega’s zijn die de les over kunnen nemen. Uitgangspunt is altijd dat de leerlingen zo weinig mogelijk naar huis worden gestuurd.
Bij langdurige ziekte en zwangerschapsverlof zoeken we een volwaardige vervanger. In het speciaal onderwijs stellen we extra eisen aan onze docenten. Ze moeten over zowel didactische als pedagogische kennis en vaardigheden beschikken. In deze krappe arbeidsmarkt is het een uitdaging om op korte termijn de juiste mensen te vinden. Soms is daarom een maatwerkoplossing nodig. Ervaring met het speciaal onderwijs, kunnen omgaan met onze leerlingen en begrijpen wat elke leerling specifiek nodig heeft is voor ons één daarbij van de belangrijke voorwaarden.