Schreuder College De Villeneuvestraat
Missie
Wij zijn een school die doelgericht werkt aan de ontwikkeling en ambities van de leerlingen. Een school waar persoonlijke groei voorop staat en waar je leert verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen ontwikkeling en op een respectvolle manier je ambities na te streven zodat leerlingen zich ontwikkelen tot zelfbewuste personen die een plek vinden in de maatschappij. We doen dat door: - hoge verwachtingen te hebben én oog te hebben voor persoonlijke ontwikkeling - leerlingen positief te benaderen en dat te blijven volhouden, kansen te blijven geven en coachend op te voeden - een klimaat te bieden waar een ieder zichzelf mag zijn en zichzelf veilig genoeg voelt om fouten te kunnen maken en vragen te stellen, waar sprake is van wederzijdse acceptatie, respect en vertrouwen tussen alle betrokkenen.
Visie
De meerderheid van onze leerlingen stroomt uit naar arbeid. Dat betekent dat ons doel is om leerlingen voor te bereiden op een plek op de arbeidsmarkt. Het belangrijkste is dus dat zij een vak kunnen uitoefenen en de basisvaardigheden bezitten om te gaan werken. En we vinden het belangrijk dat leerlingen een diploma halen waarmee ze kunnen laten zien dat ze kennis en vaardigheden hebben opgedaan. Vertaald naar het aanbod op onze school ligt de nadruk op 3 vakgebieden: 1. de praktijkvakken 2. de vakken Nederlands, rekenen/wiskunde en Engels 3. gedrag en burgerschap Leerlingen moeten uiteraard vooral technische vaardigheden aanleren om een bepaald praktijkvak in de toekomst te kunnen uitoefenen. Wat betreft de algemene cognitieve vakken zullen leerlingen een aantal basisvaardigheden moeten leren om goed te functioneren in onze maatschappij. Denk hierbij aan lezen en basaal rekenen. Tenslotte is gedrag en burgerschap een essentieel onderdeel van ons aanbod. Leerlingen zitten hier op school omdat ze moeite hebben met gedrag. Om later te kunnen functioneren op een werkplek, zullen ze diverse vaardigheden moeten leren op dit gebied. Het is van groot belang op onze school dat we maatwerk leveren en aansluiten bij de onderwijsbehoefte van iedere leerling. De meeste leerlingen stromen uit naar arbeid. Maar we zullen ook maatwerk moeten leveren voor de leerlingen die doorstromen naar het MBO. We streven er naar dat alle leerlingen in ieder geval een Rotterdams VSO-diploma halen, dat moet voor iedereen bereikbaar zijn. We hebben 3 uitstroomrichtingen : AG+O, AG en AG+L. Onze leerlingen laten internaliserend of externaliserend gedrag zien en daar moeten we dus rekening mee houden, hoe kunnen we ze leren met hun eigen beperkingen om te gaan? Onze leerlingen zijn wat dat betreft kwetsbaar, dus is het van belang ook aandacht te besteden aan weerbaarheid en sociaal emotionele ontwikkeling.
“Wij willen aantrekkelijke, activerende lessen aanbieden en dit doen door leren zichtbaar te maken voor de leerlingen.”