Bijlage: Functies en taken binnen de school
Regiodirecteur
Is eindverantwoordelijke voor de algehele gang van zaken, zowel onderwijsinhoudelijk, organisatorisch als financieel voor de onderwijslocaties van de regio.
Schooldirecteur
Is op de locatie verantwoordelijk voor het onderwijs en het team. De schooldirecteur is voorzitter van de Commissie voor Begeleiding (CvB).
Coach
Is de eerste verantwoordelijk voor de didactische en pedagogische begeleiding van de leerlingen.
Intern begeleider
Ondersteunt en adviseert de coaches. Is verantwoordelijk voor de didactische toetsen en de leerlingvolgsystemen, zoals het Cito. Is lid van de CvB.
Gedragswetenschapper
De gedragswetenschapper ondersteunt de jeugdige met complexe problematiek via diagnostiek, advies en begeleiding. Samen met de jeugdige, ouders en het team wordt gewerkt aan passende zorg, onderwijs en een realistisch uitstroomperspectief. De gedragswetenschapper is regiehouder van de School2Care-trajecten en bewaakt de samenhang tussen zorg en onderwijs. Daarnaast is hij/zij lid van het CvB en het zorgteam.
Commissie voor Begeleiding (CvB)
Dit team heeft de taak om ervoor te zorgen dat iedere leerling op de school zich maximaal kan ontwikkelen. De commissie monitort, stuurt en begeleidt het onderwijsleerproces van leerlingen. Zij adviseert ook over terugplaatsing of overplaatsing van leerlingen naar het regulier onderwijs.
Zorgteam
Het zorgteam bestaat uit gedragswetenschappers, een behandelaar, een regiebehandelaar, een psychiater, een MDFT therapeut en een dramatherapeut. Gezamenlijk zijn zij verantwoordelijk voor de kwaliteit en samenhang van de geboden zorg.
Regiebehandelaar
De regiebehandelaar is verantwoordelijk voor de inhoudelijke aansturing, coördinatie en evaluatie van het behandeltraject en bewaakt de kwaliteit en samenhang van de geboden zorg.
Behandelaar
De behandelaar biedt psychologische ondersteuning en behandeling middels gesprekken.
Psychiater
De psychiater is verantwoordelijk voor medicatiebeleid, psychiatrische consultatie en bewaakt de kwaliteit en samenhang van de geboden zorg.
MDFT therapeut
De begeleiding van de MDFT therapeut richt zich op het versterken van de jongere en zijn directe systeem via intensieve, multidimensionele therapie om probleemgedrag te verminderen en positieve ontwikkeling te stimuleren. De focus ligt op het samen met de jongere en het gezin verkennen welke verandering nodig is en hoe die binnen het gezin ingezet kan worden.
Dramatherapeut
De dramatherapeut begeleidt jongeren via spel en creatieve expressie om emoties, gedrag en sociale vaardigheden te onderzoeken en te ontwikkelen binnen een therapeutisch kader.
Administratief medewerker
Verzorgt verschillende administratieve taken binnen de school.
Vertrouwenspersoon
Behartigt de belangen van ouder(s)/ opvoeder(s) en leerlingen bij incidenten rondom ongewenst gedrag. Begeleidt hen bij een eventuele formele klachtenprocedure via de klachtencommissie. Levert een actieve bijdrage aan een sociaal en veilig schoolklimaat.