3. Ons onderwijs

Het onderwijs van iHub kent een breed onderwijsprogramma. Het accent ligt op betekenisvol en motiverend leren. ‘Leren door doen’ neemt een belangrijke plaats in. Wij streven ernaar om het lesprogramma gelijk te laten lopen met het reguliere onderwijs en aan te laten sluiten bij het vervolgonderwijs. Het onderwijs-leerklimaat richt zich zowel op het ondersteunen van de sociaal-emotionele ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling van de leerling als op het stimuleren en ontwikkelen van de didactische vaardigheden. Het uitstromen naar vervolgonderwijs en het behalen van certificaten en/ of een diploma is daarbij het uitgangspunt.

3.1 Ontwikkelingsperspectief

Wanneer uw kind start bij ons op school wordt er binnen zes weken, in overleg met u en uw kind, een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) vastgesteld. Hierin staat waar we gezamenlijk naartoe werken, welke onderwijsdoelen uw kind kan behalen en wat het verwachte uitstroomniveau is. Dit OPP biedt de school de mogelijkheid planmatig en doelgericht vorm te geven aan het onderwijsprogramma van uw kind d.m.v. leerlijnen. Na de startweken worden in oktober de pedagogische en didactische doelen opgesteld. Deze worden beschreven in het OPP, waarna deze met ouders wordt besproken. Ouders ontvangen hiervoor een uitnodiging.

Verder vinder er groepsbesprekingen plaats. Deze groepsbesprekingen vinden plaats tussen de leerkracht en de intern begeleider/gedragswetenschapper. In februari wordt tijdens het KOM-gesprek met de ouders besproken of het juiste wordt aangeboden. In juni vindt de evaluatie plaats van het OPP samen met de ouders en wanneer nodig met externe instanties. Wij proberen zoveel mogelijk onderwijs op maat aan te bieden. Op basis van zowel methode gebonden als methode onafhankelijke toetsen, externe onderzoeken en gesprekken met leerling en ouder(s)/opvoeder(s), kan er gekeken worden naar de mogelijkheden van de leerling. Minimaal tweemaal per jaar worden de vorderingen die uw kind maakt binnen de Commissie voor Begeleiding (CvB) besproken.

3.2 Leerstofaanbod

Het onderwijsaanbod van iHub onderwijs voldoet aan de kerndoelen Primair Onderwijs (PO) zoals deze door de overheid zijn omschreven. Twee keer per jaar zijn er kind-ouder gesprekken. Tijdens deze gesprekken worden de resultaten en vaardigheden in gedrag en onderwijs met u en uw kind besproken. Binnen de leerroutes wordt onderwijs gegeven in de volgende leergebieden:

  • Nederlandse taal
  • Engels
  • Rekenen/wiskunde
  • Oriëntatie op jezelf en de wereld
  • Burgerschap
  • Techniek
  • Kunstzinnige oriëntatie
  • Bewegingsonderwijs
  • Zintuiglijke en motorische ontwikkeling
  • Sociaal emotionele ontwikkeling
  • Leren leren

Burgerschap en sociale integratie nemen in ons onderwijs een belangrijke plaats in. Dit betekent dat er binnen verschillende leergebieden aandacht wordt besteed aan de Nederlandse samenleving en cultuur, zodat uw kind leert hoe hij of zij kan participeren in onze samenleving en een bijdrage kan leveren aan onze maatschappij. Ons onderwijsaanbod richt zich op uitstroom naar een vervolgopleiding. Dit kan zijn terug naar een reguliere school of na het laatste jaar doorstromen naar het voortgezet (speciaal) onderwijs. Doordat wij ons onderwijs- en zorgaanbod op maat kunnen aanbieden haalt de school het maximale uit alle leerlingen.

3.3 Schoolondersteuningsprofiel

Alle scholen van iHub onderwijs hebben een schoolondersteuningsprofiel, waarin omschreven staat welke (extra) ondersteuning wij bieden. Het SOP kunt u vinden op de website van de school.

3.4 Onderwijsresultaten

Gedurende de hele schoolloopbaan van uw kind worden er zogeheten onderwijsopbrengsten verzameld, gegevens op het gebied van zijn/haar didactische en emotionele ontwikkeling. Daarnaast volgt iHub onderwijs leerlingen tot twee jaar na het vertrek van school om na te gaan of de leerling op de juiste (vervolg)plek zit en om te beoordelen of de gekozen aanpak succesvol is gebleken. Leerlingvolgsysteem Leerresultaten op zowel didactisch als sociaal en emotioneel gebied worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem ParnasSys. Ouders(s) en/of opvoeder(s) kunnen dagelijks de vorderingen inzien op het ouderportaal of worden via de app Parro op de hoogte gehouden.

3.5 Opbrengsten en analyse (schooljaar 2023-2024)

Uitstroomniveau conform uitstroomperspectief OPP (leerlingenniveau)

Einduitstromers

Analyse: In het schooljaar 2023/2024 zijn er 22 schoolverlaters op Schats School Zuid. In het schema is te zien dat er 18 leerlingen de doorstroomtoets hebben gemaakt.

  • 2 leerlingen zijn in dit schooljaar verwijderd van school (thuiszitter);
  • 1 leerling is halverwege ingestroomd in groep 8;
  • 1 leerling doubleert in groep 8.

Acties:

  • Door het verstrekken van de basisvaardigheden in de onderbouw, wil Schats School Zuid de leerlingen een stevig fundament bieden, zodat zij optimaal kunnen profiteren van het onderwijs aanbod in het v(s)o;
  • Het welzijn en welbevinden en de didactische prestaties van de leerlingen worden 3 x per jaar besproken tijdens de didactische groepsbespreking.

In groep 6 wordt het voorlopige advies besproken met ouders, leerkracht en de Commissie van Begeleiding van Schats school Zuid. Wanneer blijkt dat de resultaten beter zijn dan in het OPP wordt vermeld, laten wij de leerlingen op een hoger niveau uitstromen. Schats School Zuid gaat uit van gelijke kansen.

Tussentijdse uitstromers

Bestemming tussentijdse uitstromers

Analyse: In het schooljaar 2023-24 zijn er gedurende het schooljaar op Schats school Zuid 4 leerlingen tussentijds uitgestroomd.

  • 1 leerling is uitgestroomd naar een reguliere basisschool. In gesprek met ouders, de Commissie van Begeleiding en PPO Rotterdam is dit traject gestart. Na diverse gesprekken, observaties en een symbiose regeling met de nieuwe basisschool, is de overstap succesvol verlopen;
  • 2 leerlingen zijn naar cluster 4, de Piloot overgestapt. Op de piloot zijn er klassen met een internaliserend klimaat, ouders hadden hier de voorkeur voor;
  • 1 leerling is overgestapt naar cluster 4, Schats school Noord. Ten tijde van de aanmelding was daar geen plek. De leerling woont dichtbij Schats school Noord en heeft op die manier geen taxi vervoer meer nodig.

Acties:

Tijdens de OPP gesprekken bespreken we de stand van zaken op het gebied van didactiek en het welbevinden en welzijn van de leerling. Als de leerling een andere type onderwijs nodig heeft, bijvoorbeeld SBO, cluster 3 of regulier onderwijs vragen wij de school contactpersoon van PPO met ouders en school mee te denken.

Advies doorstroomtoets conform leerroute/ OPP

Bestemming einduitstromers

Analyse: In het schooljaar 2023-2024 hebben 18 schoolverlaters de eindtoets IEP! gemaakt.

4 leerlingen zijn niet opgenomen in het schema:

  • 1 leerling is in februari 2024 gestart, en heeft geen OPP van Schats school Zuid;
  • 1 leerling blijft een jaar langer;
  • 2 leerling zijn thuiszitter.

5 leerlingen hebben in groep 8 ruim voldoende geprofiteerd van het onderwijs aanbod. De redenen voor een uitstroom op of boven niveau kunnen zijn:

  • Naast de reguliere lessen, wordt de lesstof op andere manieren aangeboden (o.a. bewegend leren, inzet van executieve functies, trauma sensitief onderwijs).
  • Leerlingen zijn beter in staat hun eigen gedrag te reguleren en profiteren daardoor optimaal van de aangeboden lestijd.

72% (13 leerlingen): het advies komt overeen met het uitstroomniveau.

28% (5 leerlingen): het uitstroomniveau is hoger dan het advies in het OPP.

Resultaten sociaal-emotionele functioneren

Zien! resultaten

Resultaten op schoolniveau

Het implementeren van het trauma sensitieve onderwijs (TSO) heeft dit schooljaar (2023-2024) plaatsgevonden. In de school wordt nu veel meer gekeken met een trauma sensitieve bril. De school ziet dit terug in het welbevinden van de leerlingen. Eveneens zien we in de school dat er veel preventiever wordt gehandeld. Leerlingen krijgen eerder de kans een time-in te nemen om tot rust te komen, waardoor conflicten minder hoog oplopen.

Eveneens is het beleid duidelijker geworden en hebben we hier vanuit het TSO gedachtengoed richting aan gegeven. Ook voor ouders is dit helderder geworden.

Monitor Sociale Veiligheid op basis van leerklimaatonderzoek (LKO)

Schats School Zuid heeft als schoolnorm een 7,5 en houdt hiermee norm van iHub aan. Uit de rapportage van het leerklimaatonderzoek schooljaar 2023 -2024 komt naar voren dat de leerlingen over het algemeen erg tevreden zijn over het leerklimaat. Verder blijkt dat de leerlingen positiever zijn dan de referentiegroep waarmee wordt vergeleken. De leerlingen op school geven aan dat zij goed kunnen opletten en kunnen werken aan hun schoolwerk in de klas (leeratmosfeer). Uit het onderzoek komt verder naar voren dat de leerlingen vinden dat de leerkrachten goed lesgeven (schaal ondersteuning). Het onderzoek geeft aan dat er een stabiel leerklimaat is op de school.

Leerlingen geven de veiligheidsbeleving op school in het najaar van 2024 een 8,7. Over het algemeen zijn de leerlingen van Schats School Zuid tevreden over het leerklimaat. Op het gebied van regels en normen scoren de leerlingen van Schats School Zuid positiever dan de referentiegroep en is er ook een verbetering te zien t.o.v. de vorige meting. De leerlingen geven bijvoorbeeld aan dat de regels helder, duidelijk, en eerlijk zijn, en dat ze er daarom ook naar willen luisteren. Hand in hand met de goede score voor regels en normen gaat de vooruitgang op het gebied van verstorend gedrag goed. Een lagere score op deze schaal is positief en t.o.v. de vorige meting is de score flink gedaald.

Op itemniveau geven de leerlingen aan dat hun docenten goed les geven en helpt wanneer ze iets moeilijk vinden. Dit is terug te zien in de stabiele score binnen de schaal ondersteuning docent. Tot slot wordt het totale leerklimaat en de totale veiligheid iets beter beoordeeld t.o.v. zowel de vorige meting als de referentiegroep. We zijn op Schats School Zuid heel goed bezig.

Bestendiging einduitstroom en tussentijdse uitstroom

De Commissie van Begeleiding bespreekt met ouders en de leerkracht in groep 6 het voorlopige schooladvies, dit wordt beschreven in het OPP.

In groep 7 en 8 krijgt de leerling onderwijs aangeboden passend bij zijn leerlijn.

In groep 8 krijgt de leerling een definitief schooladvies. Om tot dit advies te komen kijken we naar gedrag en werkhouding in de klas, de methode toetsen, de Cito-toetsen, de drempeltoets van groep 8.

Doelen waaraan de school heeft gewerkt: 4 pijlers uit het locatiespecifieke deel van het schoolplan

Volgende pagina

4. Samenwerking tussen ouder(s)/ opvoeder(s) en de school

Lees verder