4. Samenwerking tussen ouder(s)/ opvoeder(s) en de school

Wij hechten veel waarde aan een goed contact tussen ouder(s)/ opvoeder(s) en de school; uit diverse onderzoeken blijkt dat een goede samenwerking een positieve bijdrage levert aan de leerresultaten van leerlingen. Hieronder leest u hoe wij vanuit de school de samenwerking met u willen vormgeven.

4.1 Oudercontact

Op Schakenbosh hebben we intensief contact met ouders. Direct bij de intake worden ouders betrokken bij het maken van een plan voor de jongere. Tussendoor blijft het contact lopen en nodigen we ouders wel eens uit als er activiteiten zijn.

4.2 Ondersteuning voor ouders

De mentor heeft regelmatig rechtstreeks contact met de ouders. Het is mogelijk individuele ondersteuning te krijgen vanuit de zorg van Schakenbosch. Zorg en onderwijs werken op dit gebied nauw samen.

4.3 Leerlingenraad

Op Schakenbosch Onderwijs & Werk hebben we de jongerenraad, waarin zowel zaken vanuit Schakenbosch Onderwijs & Werk als Schakenbosch besproken worden met de jongeren. De jongerenraad komt 1 keer per 4 weken bijeen.

4.4 Medezeggenschap

De medezeggenschapsraad (MR) is een zelfstandig orgaan voor inspraak bij een school en heeft een belangrijke rol op school. Zij ondersteunt de school actief bij het realiseren van een plezierige, veilige leer- en werkomgeving en kwalitatief goed onderwijs. Zij denkt mee over de organisatie van de school, denk aan bijvoorbeeld de ontwikkelingen binnen de school, ouderparticipatie of de vakantieregeling. Daarnaast heeft de MR instemmingsrecht bij bepaalde zaken, zoals het schoolplan en de schoolgids.

De MR bestaat uit een oudergeleding en een personeelsgeleding, waarbij ouders de leerlingen onder 13 jaar vertegenwoordigen. Vanaf 13 jaar mogen ook leerlingen deelnemen aan de MR of, als de school deze heeft, de leerlingenraad.

iHub onderwijs heeft ook een Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) die met regelmaat met de bestuurder over bovenschoolse (beleids)zaken overlegt. De GMR wordt gevormd door een afvaardiging van ouder(s)/opvoeder(s) en medewerkers van iHub onderwijs, waarbij elk van de vier onderwijsregio’s is vertegenwoordigd. De MR en de GMR hebben met regelmaat contact met elkaar.

Voor informatie over deelname aan de MR of GMR kunt u contact opnemen met de schooldirecteur.

De MR van onze school is te bereiken via Thies Rademaker: thies.rademaker@ihub.nl

4.5 Expertpanel

Het Expertpanel bestaat uit ouder(s)/opvoeder(s) van de jeugdigen die bij iHub onderwijs of zorg ontvangen. Het panel komt maandelijks bij elkaar en voorziet de bestuurder van inzichten en input over de kwaliteit van ons onderwijs en onze zorg. Voor meer informatie over deelname aan het Expertpanel kunt u contact opnemen met de schooldirecteur. Lees meer over het Expertpanel op onze website ihub.nl/expertpanel.

4.6 Vertrouwenspersoon

Als u zaken vertrouwelijk wilt bespreken kan dit met de schoolvertrouwenspersoon van de school. De vertrouwenspersoon behartigt de belangen van ouder(s)/opvoeder(s) en leerlingen bij incidenten rondom ongewenst gedrag en kan hen indien gewenst begeleiden bij gesprekken n.a.v. een klacht of een eventuele formele klachtenprocedure bij de klachtencommissie.

Wij nemen klachten serieus en gebruiken uw op- en aanmerkingen om de dagelijkse gang van zaken binnen de school te verbeteren.

Voor onze school kunt u contact opnemen met schakenbosch.onderwijswerk@ihub.nl onder vermelding van vertrouwenspersoon.

4.7 Vertrouwensinspecteur

Ouder(s)/opvoeder(s), leerlingen, docenten, schoolbesturen, maar ook vertrouwenspersonen kunnen de vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs raadplegen wanneer zich in of rond de school (ernstige) problemen voordoen op het gebied van:

  • seksuele intimidatie en seksueel misbruik;
  • psychisch en fysiek geweld;
  • discriminatie en radicalisering.

De vertrouwensinspecteur luistert, informeert en adviseert. Uw melding wordt geregistreerd in een vertrouwelijk dossier. Alle werkdagen tussen 08.00-17.00 uur is de vertrouwensinspecteur bereikbaar op het nummer: 0900 111 3 111 (lokaal tarief).

4.8 Klachtenbehandeling

Onze medewerkers zetten zich volop in voor de kwaliteit van het onderwijs. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent. Laat het ons dan weten, zodat wij de kwaliteit van ons werk kunnen blijven verbeteren. In deze wegwijzer staat waar u terecht kunt met uw klacht over iHub onderwijs.

Stap 1: Gesprek met medewerker

Wij vragen u uw klacht eerst met de betrokken medewerker te bespreken.

Stap 2: Contact met vertrouwenspersoon voor leerlingen en ouders

Mocht u er niet uitkomen met de betreffende medewerker of graag ondersteuning krijgen, dan kunt u contact opnemen met de vertrouwenspersoon van de school. Deze persoon kan u helpen en ondersteunen bij het gesprek op school. De contactgegevens van de vertrouwenspersoon vindt u hierboven.

Stap 3: Gesprek met schooldirecteur

Komt u er met de medewerker niet naar tevredenheid uit, richt u zich dan als volgende stap tot de schooldirecteur. Samen kijken we wat we kunnen doen om uw klacht op te lossen.

Stap 4: Gesprek met regiodirecteur

Wanneer dit niet het gewenste resultaat oplevert, kunt u schriftelijk een klacht indienen bij de regiodirecteur via het e-mailadres

klachten@ihub.nl.

Vermeld a.u.b. in uw klacht:

* over welke school de klacht gaat * de periode van de klacht * over wie de klacht gaat * de inhoud van de klacht * wat er tot nu toe gedaan is om uw klacht op te lossen

De regiodirecteur gaat dan met u in gesprek. De betrokken medewerker wordt uiteraard ook gevraagd zijn of haar visie te geven. Na de behandeling van de klacht ontvangt u een schriftelijke reactie. Daarin wordt opgenomen of, en zo ja welke maatregelen er worden getroffen.

Klachtenregeling

Wij vragen u om eerst bovengenoemde stappen te doorlopen. Echter, een officiële klacht indienen kan op elk moment. Dit kan bij het bevoegd gezag van iHub onderwijs & familiezorg (de raad van bestuur) of bij de landelijke (onafhankelijke) klachtencommissie van Geschillen Commissie Bijzonder Onderwijs (GCBO) waarbij iHub onderwijs zich heeft aangesloten.

Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs Postbus 82324 2508 EH DEN HAAG T: 070 - 386 16 97 (10.00-12.30 en 13.30-16.00 uur) E: info@gcbo.nl

Wij verwijzen u graag naar de klachtenregeling iHub onderwijs voor meer informatie over hoe u een klacht kunt indienen bij de landelijke klachtencommissie.

Volgende pagina

5. Privacy

Lees verder