3. Ons onderwijs

Het onderwijs van iHub kent een breed onderwijsprogramma. Het accent ligt op betekenisvol en motiverend leren. ‘Leren door doen’ neemt een belangrijke plaats in. Wij streven ernaar om het lesprogramma gelijk te laten lopen met het reguliere onderwijs en aan te laten sluiten bij het vervolgonderwijs. Het onderwijs-leerklimaat richt zich zowel op het ondersteunen van de sociaal-emotionele ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling van de leerling als op het stimuleren en ontwikkelen van de didactische vaardigheden. Het behalen van certificaten en/ of een diploma is daarbij het uitgangspunt.

3.1 Ontwikkelingsperspectief

Wanneer uw kind start bij ons op school wordt er binnen zes weken, in overleg met u en uw kind, een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) vastgesteld. Hierin staat waar we gezamenlijk naartoe werken, welke onderwijsdoelen uw kind kan behalen en wat het verwachte uitstroomniveau is. Dit OPP biedt de school de mogelijkheid planmatig en doelgericht vorm te geven aan het onderwijsprogramma van uw kind d.m.v. leerlijnen. Deze leerlijnen worden tweemaal per jaar geëvalueerd. Het volledige OPP wordt eenmaal per jaar geëvalueerd, tenzij er wijzigingen worden aangebracht.  

Wij proberen zoveel mogelijk onderwijs op maat aan te bieden. Op basis van zowel methode gebonden als methode onafhankelijke toetsen, externe onderzoeken en gesprekken met leerling en ouder(s)/opvoeder(s), kan er gekeken worden naar de mogelijkheden van de leerling. Minimaal tweemaal per jaar worden de vorderingen die uw zoon/dochter maakt binnen de Commissie van Begeleiding (CvB) besproken.

3.2 Leerstofaanbod, het onderwijsaanbod dat wordt aangeboden

Op Rijnstroom College Noorderpark wordt zoveel mogelijk met de scholen van herkomst samengewerkt om leerlingen op hun eigen niveau verder te laten werken. Dit kunnen alle niveaus zijn binnen het praktijkonderwijs of het voortgezet onderwijs. Daarnaast wordt er met jongeren die geen vmbo-diploma meer zullen halen, toegewerkt naar een MBO entreeopleiding via een VROC-traject (onderwijs en stage). Naast de leergebied specifieke kerndoelen in de uitstroomprofielen Theoretische leerweg en Praktische leerweg, wordt ook gewerkt met de leergebied overstijgende kerndoelen, waarbij er aandacht is voor de ontwikkeling van kennis en vaardigheden, maar evenzeer voor de ontwikkeling van sociale-, communicatieve- en emotionele aspecten. Ook wordt er veel aandacht gegeven aan beroepsoriëntatie en talentontwikkeling.  Het hoofddoel van het traject van de leerling op Rijnstroom College Noorderpark is dat de jongere zo goed mogelijk kan participeren in de maatschappij, hiertoe volgt de leerling een opleiding, doet een stage of werkt. Voor de leerlingen is het behalen van een diploma niet perse het doel van het onderwijs. In sommige gevallen gaat het om weer plezier krijgen in leren of het herstellen van schoolse vaardigheden zodat een jongere weer ontvankelijk wordt voor onderwijs. Hiervoor wordt naast traditionele schoolvakken ook veel aandacht gegeven aan beroepsoriëntatie en talentontwikkeling zodat een jongere weer perspectief ontwikkelt op zijn eigen toekomst. Voor sommige jongeren is het volgen van een dagelijks onderwijsprogramma te veel gevraagd en proberen we door middel van het doorlopend en integraal dagprogramma zo veel mogelijk tot leren en ontwikkelen te laten komen.

Burgerschapsonderwijs Om te voldoen aan de wettelijke bevorderingen van actief burgerschap en sociale integratie, besteedt de school aandacht aan deze onderwerpen tijdens vakken als LOB (loopbaanoriëntatie- en begeleiding), maatschappijleer en Mens en Maatschappij. Actief burgerschap verwijst naar de bereidheid en het vermogen deel uit te maken van een gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren. Sociale integratie verwijst naar deelname van burgers (ongeacht hun etnische of culturele achtergrond) aan de samenleving. Burgerschapsonderwijs zit bovendien verweven in ons aanbod voor sociaal-emotionele ontwikkeling.

3.3 Schoolondersteuningsprofiel

Alle scholen van iHub onderwijs hebben een ondersteuningsplan waarin omschreven staat welke (extra) ondersteuning wij bieden. Het SOP kunt u vinden op de website van het samenwerkingsverband.

3.4 Onderwijsresultaten

Gedurende de hele schoolloopbaan van uw zoon/dochter worden er zogeheten onderwijsopbrengsten verzameld, gegevens op het gebied van zijn/haar didactische en emotionele ontwikkeling. Daarnaast volgt iHub onderwijs leerlingen tot twee jaar na het vertrek van school om na te gaan of de leerling op de juiste (vervolg)plek zit en om te beoordelen of de gekozen aanpak succesvol is gebleken. Minimaal twee maal per jaar worden de vorderingen die uw kind maakt binnen de Commissie van Begeleiding (CvB) besproken. Leerlingvolgsysteem Leerresultaten op zowel didactisch als sociaal en emotioneel gebied worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem SOMtoday. Ouders(s) en/of opvoeder(s) én leerlingen kunnen dagelijks de vorderingen inzien in dit digitale leerlingplatform.

3.5 Opbrengsten en analyse (schooljaar 2024-2025)

a. Uitstroomniveau conform uitstroomperspectief OPP

Einduitstroom conform OPP:

Omdat wij een tijdelijke interventie zijn hebben wij relatief weinig leerlingen die aan het einde van de leerroute bij ons uitstromen. Onze taak is leerlingen verbinden met een onderwijsroute die zij kunnen vervolgen. Als de leerling onze school verlaat met onderwijsperspectief is één van onze taken geslaagd. Als het nodig is kunnen wij leerlingen begeleiden bij het behalen van diploma’s en certificaten. Dit gaat aan de hand van gepersonaliseerd onderwijs waarbij de leerling een eigen, unieke route volgt.

Tussentijdse uitstroom:

Bestemming tussentijdse uitstroom:

De meeste leerlingen stromen vanuit onze school door naar een vervolgplek voor onderwijs. Bij aanvang van een traject zoeken wij een school om mee samen te werken. Dit kan de school zijn waar de leerling vandaan komt (deze noemen wij de school van herkomst), maar dit kan ook een nieuwe, meer passende onderwijsplaats zijn (deze noemen wij de school van toekomst). Wij streven er naar dat iedere leerling een passende onderwijsplaats vindt waar recht wordt gedaan aan de kwaliteiten en kenmerken van de leerling.

b. Behaalde resultaten conform OPP

Diplomagericht – vervolgonderwijs

Totaal slagingspercentage per schooljaar:

Slagingspercentage volledig examen per leerroute:

Resultaten examens kernvakken per leerroute:

Ontwikkeling behalen referentieniveau passend bij uitstroomniveau*:

Slagingspercentage losse certificaten bij gespreid examen per leerroute*:

Bestemming Einduitstroom

Als een leerling bij ons opgaat voor een diploma zoeken wij samen naar de passende vervolgopleiding. Wij vinden het belangrijk dat iedere leerling waarbij dit tot de mogelijkheden behoort een startkwalificatie haalt. Dit vergroot de kansen in de toekomst. Hiernaast zijn wij er ook van overtuigd dat werk dat bij jou past voldoening geeft in de toekomst. Samen gaan we hiernaar op zoek.

c. Resultaten sociaal-emotionele functioneren

Resultaten op Schoolniveau:

Het primaire doel van de inzet van Zien!VO binnen onze school is het versterken van de sociale en cognitieve vaardigheden van leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften, waardoor zij beter kunnen communiceren, leren en participeren. Daarnaast draagt het programma bij aan het vergroten van zelfstandigheid en zelfvertrouwen. Het is een tool waardoor de coaches en de leerkrachten inzicht krijgen in het sociaal maatschappelijk functioneren van de leerling op persoonlijk niveau. De leerkracht en de coach kunnen met deze tool gerichte ontwikkeldoelen met de leerling opstellen en deze monitoren/bijstellen.

d. Monitor Sociale Veiligheid op basis van leerklimaatonderzoek (LKO)

Het primaire doel van de inzet van Zien!VO binnen onze school is het versterken van de sociale en cognitieve vaardigheden van leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften, waardoor zij beter kunnen communiceren, leren en participeren. Daarnaast draagt het programma bij aan het vergroten van zelfstandigheid en zelfvertrouwen. Het is een tool waardoor de coaches en de leerkrachten inzicht krijgen in het sociaal maatschappelijk functioneren van de leerling op persoonlijk niveau. De leerkracht en de coach kunnen met deze tool gerichte ontwikkeldoelen met de leerling opstellen en deze monitoren/bijstellen.

e. Bestendiging Einduitstroom en tussentijdse uitstroom

Volgende pagina

4. Samenwerking tussen ouder(s)/ opvoeder(s) en de school

Lees verder