Bijlage: Functies en taken binnen de school
Regiodirecteur
Is eindverantwoordelijke voor de algehele gang van zaken, zowel onderwijsinhoudelijk, organisatorisch als financieel voor de onderwijslocaties van de regio.
Schooldirecteur
Is op de locatie verantwoordelijk voor het onderwijs en het team. Hij/ zij is voorzitter van de Commissie voor de Begeleiding (CvB), het management team (MT) en het Bouwcoordinatoren DirectieOverleg (BDO).
Commissie voor de Begeleiding (CvB)
Dit team heeft de taak om ervoor te zorgen dat iedere leerling op de school zich maximaal kan ontwikkelen. De commissie monitort, stuurt en begeleidt het onderwijsleerproces van leerlingen. Zij adviseert ook over terugplaatsing of overplaatsing van leerlingen naar het regulier onderwijs.
Docent
Is de eerste verantwoordelijk voor de didactische en pedagogische begeleiding van de leerlingen.
Mentor
Is het eerste aanspreekpunt voor zowel de leerlingen als hun ouder(s)/opvoeder(s). De mentor heeft als taak de ontwikkeling van de leerlingen te volgen op zowel didactisch als sociaal- emotioneel gebied en waar nodig bij te sturen. De mentor werkt hierbij samen met CvB-leden.
Vakleerkracht gym
Verzorgt het vak gymnastiek en geeft trainingen.
Technisch onderwijs assistent
Werkt samen met docenten en leerlingen. Ondersteunt bij de praktijklessen, levert input, voert kleine reparaties uit en controleert apparatuur.
Stagebegeleider
Voert gesprekken met leerlingen en externe instanties voor betreffende stages.
Conciërge
Verzorgt de praktische taken binnen de school, variërend van technisch- tot huishoudelijke taken. Ontvangt bezoek, kan werken met ict programma’s en werkt nauw samen met verschillende disciplines en het schoonmaakbedrijf.
Bouwcoördinator
De bouwcoördinator is verantwoordelijk voor een afdeling met een eigen team en is lid van het Bouwcoordinatoren DirectieOverleg (BDO).
Gedragswetenschapper
Ondersteunt en adviseert de docenten. Is verantwoordelijk voor de handelingsgerichte diagnostiek. Is lid van de CvB en het MT.
Schoolmaatschappelijk deskundige
Brengt de schoolsituatie en het sociale netwerk van het kind met elkaar in contact. Heeft een begeleidende maar ook verwijzende taak. Tevens maakt de schoolmaatschappelijk deskundige onderdeel uit van het preventieteam. Is lid van de CvB en het MT.
Pedagogisch medewerker
Begeleidt docenten op pedagogisch vlak, adviseert en ondersteunt in klassen, geeft trainingen en voert individuele gesprekken met leerlingen.
Intern begeleider
Ondersteunt en adviseert de docenten. Is verantwoordelijk voor de kwaliteit van onderwijs, toetsingen en examinering. Is lid van de CvB en het MT.
Vertrouwenspersoon
Behartigt de belangen van leerlingen bij incidenten rondom ongewenst gedrag. Begeleidt hen bij een eventuele formele klachten. Levert een actieve bijdrage aan een sociaal en veilig schoolklimaat.
Behartigt de belangen van leerlingen bij incidenten rondom ongewenst gedrag. Begeleidt hen bij een eventuele formele klachten. Levert een actieve bijdrage aan een sociaal en veilig schoolklimaat.
Zorgcoördinator
Begeleidt en coördineert de interne leerlingenzorg. Is lid van de CvB en het MT.
Secretaresse
Voert agenda beheer, bereid vergaderingen voor en beheert projecten, voert administratieve werkzaamheden uit en stuurt de administratie aan.
Administratief medewerker
Verzorgt verschillende administratieve taken binnen de school.
Anti-pest coördinator
Ondersteunt mentoren, heeft inbreng tijdens mentorlessen, voorziet medewerkers, leerlingen en ouder(s)/opvoeder(s) van de nodige informatie over pesten en hanteert het respectprotocol.
Verzuimcoördinator
Is verantwoordelijk voor de monitoring van het verzuim, monitort en voert gesprekken met leerlingen, draagt zorg voor rapportage naar de schooldirecteur.
Veiligheidscoördinator
Is verantwoordelijk voor de (sociale) veiligheidszaken in de school.
TON-team
Ondersteunt leerlingen en personeel bij incidenten en calamiteiten. Evalueert, monitort en stelt plannen bij.
Schoolarts
Voert periodiek of op aanvraag medisch onderzoek uit. Is lid van de CvB.
Begeleider Passend Onderwijs
Onderhoudt het contact met de reguliere scholen.