4. Samenwerking tussen ouder(s)/ opvoeder(s) en de school

iHub onderwijs hecht veel waarde aan een goed contact tussen ouder(s)/ opvoeder(s) en de school; uit diverse onderzoeken blijkt dat een goede samenwerking een positieve bijdrage levert aan de leerresultaten van leerlingen. Hieronder leest u hoe wij vanuit de school de samenwerking met u willen vormgeven.

4.1 Het intakegesprek

Tijdens het intakegesprek tussen u, de schooldirecteur en/ of een lid van het CvB wordt de samenwerkingsovereenkomst besproken. In deze overeenkomst worden afspraken vastgelegd over de manier van samenwerken en over ieders verantwoordelijkheden binnen die samenwerking. Een geregeld contact wordt op prijs gesteld, dit kan in een persoonlijk gesprek maar ook per telefoon of per e-mail.

4.2 Ouderbijeenkomsten

In de jaarplanner staan de data van verschillende ouderavonden. Deze bijeenkomsten zijn soms gezamenlijk en hebben een bepaald thema rondom de ontwikkeling van de leerlingen. Daarnaast zijn een aantal bijeenkomsten gepland om individueel over uw kind te praten. We hechten veel waarde aan uw komst omdat we op deze manier gezamenlijk de beste bijdrage leveren aan de leerresultaten van uw kind. Aan het begin van het schooljaar worden er Kind-Ouder-Medewerker (KOM) gesprekken gevoerd. In deze KOM gesprekken wordt gesproken over klassenzaken en individuele leerlingzaken. Met grote regelmaat worden er koffieochtenden georganiseerd door de schoolmaatschappelijk deskundige.

Data koffieochtenden (deze data zijn onder voorbehoud):

Bovenbouw 7/8:

  • 8 oktober 2025
  • 4 februari 2026

Middenbouw 4/5/6:

  • 5 november 2025
  • 11 maart 2026

Onderbouw 2/3:

  • 3 december 2025
  • 8 april 2026

Tijd: 9.30 tot 11 uur Locatie: centrale hal Aanwezig vanuit school: Alyssia van Herwaarden, sociaal maatschappelijk deskundige

4.3 Ondersteuning voor ouders

Op school worden ouderavonden georganiseerd. Ook is het mogelijk individuele ondersteuning te krijgen van de maatschappelijk deskundige van de school als u vragen heeft over het gedrag of het leren van uw kind. Voor in deze gids vindt u de contactgegevens van de school, waar u kunt vragen naar de maatschappelijk deskundige.

4.4 Leerlingenraad

Elke school van iHub onderwijs heeft een eigen leerlingenraad. Leerlingen hebben inspraak in bepaalde zaken. Met deze raad bekijken we bijvoorbeeld de gedragsregels van de school en passen deze eventueel aan. Ook hebben leerlingen via de raad inspraak in aanschaf van bijv. buitenspeelmateriaal.

4.5 Medezeggenschap

De medezeggenschapsraad (MR) heeft een belangrijke rol op school. Zij ondersteunt de school actief bij het realiseren van een plezierige, veilige leer- en werkomgeving en kwalitatief goed onderwijs, denkt mee over de organisatie van de school en bijvoorbeeld de vakantieregeling. Daarnaast heeft de MR instemmingsrecht bij bepaalde zaken, zoals het schoolplan en de schoolgids.

De MR bestaat uit een oudergeleding en een personeelsgeleding, waarbij ouders de leerlingen onder 13 jaar vertegenwoordigen. Vanaf 13 jaar mogen ook leerlingen deelnemen aan de MR of, als de school deze heeft, de leerlingenraad.

iHub onderwijs heeft ook een Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) die regelmatig met de bestuurder over bovenschoolse (beleids)zaken overlegt. De GMR wordt gevormd door een afvaardiging van ouder(s)/opvoeder(s) en medewerkers van iHub, waarbij elk van de vier onderwijsregio’s is vertegenwoordigd. De MR en de GMR hebben met regelmaat contact met elkaar.

Voor meer informatie over deelname aan de MR of GMR kunt u contact opnemen met de schooldirecteur.

Als u vragen wilt stellen of informatie wilt delen over onderwerpen waar de MR zich mee bezig houdt, kunt u met ons contact opnemen via het klassenteam.

Postadres: Noordweg 14 3233 AV Oostvoorne

4.6 Hoorrecht van ouders en leerlingen

Vanaf 1 augustus 2025 is het wettelijk verplicht dat ouders en leerlingen worden gehoord over het ondersteuningsaanbod van de school. Onze school hecht veel waarde aan deze betrokkenheid en heeft het hoorrecht als volgt georganiseerd:

Leerlingen

  • Ontwikkelingsperspectief (OPP): Leerlingen met een OPP worden actief betrokken bij het opstellen, bijstellen, vaststellen en evalueren van hun plan. We vragen hen wat zij nodig hebben om zich goed te kunnen ontwikkelen en nemen hun inbreng serieus.
  • Ondersteuningsaanbod: Alle leerlingen krijgen de mogelijkheid om hun mening te geven over het ondersteuningsaanbod van de school. Dit gebeurt via gesprekken, het leerklimaatonderzoek en via de leerlingenraad.
  • Leerlingenraad: De leerlingenraad wordt jaarlijks betrokken bij het bespreken van het ondersteuningsaanbod en adviseert de schoolleiding over verbeterpunten vanuit leerlingperspectief.

Ouders

  • Ouderraad: De ouderraad wordt actief betrokken bij het vormgeven van het ondersteuningsaanbod. Zij fungeert als klankbord voor de schoolleiding en brengt signalen en wensen van ouders onder de aandacht.
  • Individuele ouders: Ouders van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften worden gehoord bij het opstellen en evalueren van het OPP. Daarnaast kunnen zij hun mening geven over het algemene ondersteuningsaanbod via ouderavonden, enquêtes en gesprekken.
  • Ouders in de MR: De oudergeleding in de medezeggenschapsraad (MR) vertegenwoordigt de belangen van ouders binnen de schoolorganisatie. Zij speelt een essentiële rol in het waarborgen van het hoorrecht van ouders. De oudergeleding heeft instemmingsrecht, adviesrecht en bewaakt dat ouders tijdig en volledig worden geïnformeerd, maar ook dat de stem van ouders wordt meegenomen in besluitvorming.

Medezeggenschapsraad (MR)

  • De MR heeft instemmingsrecht op de schoolgids, waarin het volledige ondersteuningsaanbod is opgenomen.
  • De schoolleiding bespreekt jaarlijks met de MR het ondersteuningsbeleid en de wijze waarop ouders en leerlingen worden gehoord.
  • De MR bewaakt dat het hoorrecht correct wordt toegepast en dat de school zich houdt aan de wettelijke verplichtingen.

Onafhankelijke ondersteuning

Ouders en leerlingen kunnen terecht bij het ouder- en jeugdsteunpunt van ons samenwerkingsverband voor onafhankelijke informatie en ondersteuning bij vragen over passend onderwijs.

4.6.1. Hoorrecht van jonge leerlingen

Hoorrecht geldt ook voor jonge kinderen in de BeO-kleutergroepen en de onderbouw van het speciaal onderwijs (SO). Hoewel deze leerlingen vaak nog niet in staat zijn om hun behoeften verbaal te verwoorden, is het belangrijk dat hun stem op een passende manier wordt meegenomen.

Hoe geven wij vorm aan het hoorrecht bij jonge leerlingen?

  1. Observerend luisteren - Leerkrachten observeren het gedrag, de reacties en het welbevinden van jonge leerlingen in verschillende situaties. - Deze observaties worden besproken in het team en met ouders om de onderwijsbehoeften van het kind beter te begrijpen.
  2. Spel als gespreksvorm - Via spel, tekeningen, pictogrammen of keuzekaarten krijgen jonge kinderen de kans om hun voorkeuren en gevoelens te uiten. - Leerkrachten gebruiken kindvriendelijke werkvormen om te achterhalen wat een kind prettig of juist moeilijk vindt.
  3. Oudergesprekken als brug - Ouders kennen hun kind het beste. In gesprekken met ouders wordt expliciet gevraagd naar signalen, voorkeuren en gedragingen van het kind thuis. - De input van ouders wordt gezien als een verlengde van het hoorrecht van het kind.
  4. Documentatie in het OPP - In het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) wordt vastgelegd op welke wijze het kind is gehoord, direct of indirect. - Ook wordt beschreven hoe de school rekening houdt met de behoeften en signalen van het kind.
  5. Reflectie en bijstelling - Het hoorrecht is geen eenmalig moment, maar een doorlopend proces. De school reflecteert regelmatig op de aanpak en stelt deze bij op basis van nieuwe inzichten over het kind.

Rol van ouders bij het hoorrecht van jonge leerlingen

Bij jonge kinderen die nog niet (volledig) in staat zijn om hun eigen behoeften verbaal te verwoorden, spelen ouders een cruciale rol in het waarborgen van het hoorrecht. De school ziet ouders als onmisbare partners in het begrijpen en vertalen van de signalen van hun kind.

Ouders als stem van het kind:

  • Ouders kennen hun kind het beste en kunnen waardevolle informatie geven over gedrag, voorkeuren, gevoeligheden en behoeften.
  • In gesprekken met ouders wordt expliciet gevraagd naar hoe het kind zich thuis ontwikkelt, wat het nodig heeft en hoe het reageert op bepaalde situaties.

Structurele betrokkenheid

  • Ouders worden actief betrokken bij het opstellen, bijstellen en evalueren van het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP).
  • Hun inbreng wordt niet alleen genoteerd, maar ook zichtbaar verwerkt in de keuzes die gemaakt worden rondom ondersteuning en onderwijsaanpak.

Samenwerking en afstemming:

  • De school en ouders werken samen in een open dialoog, waarbij ouders worden gezien als gelijkwaardige gesprekspartners.
  • De school zorgt voor begrijpelijke communicatie, afgestemd op de achtergrond en taalvaardigheid van ouders.

Documentatie

  • In het OPP wordt vastgelegd hoe ouders zijn gehoord en op welke manier hun input heeft bijgedragen aan het onderwijsaanbod voor hun kind.
  • Ook wordt beschreven hoe de school het perspectief van het kind via de ouders heeft meegenomen.

Deze benadering zorgt ervoor dat ook de jongste en meest kwetsbare leerlingen op een respectvolle en betekenisvolle manier worden betrokken bij hun eigen ontwikkeling.

4.7 Expertpanel

Het Expertpanel bestaat uit ouder(s)/ opvoeder(s) van de jeugdigen die bij iHub onderwijs of zorg ontvangen. Het panel komt maandelijks bij elkaar en voorziet de bestuurder van inzichten en input over de kwaliteit van ons onderwijs en onze zorg. Voor meer informatie over deelname aan het Expertpanel kunt u contact opnemen met de schooldirecteur. Lees meer over het Expertpanel op onze website ihub.nl/expertpanel.

4.8 Vertrouwenspersoon

Als u zaken vertrouwelijk wilt bespreken kan dit met de schoolvertrouwenspersoon van de school. Dit is Rianne Pakes. De vertrouwenspersoon behartigt de belangen van ouder(s)/opvoeder(s) en leerlingen bij incidenten rondom ongewenst gedrag en begeleidt hen bij een eventuele formele klachtenprocedure via de klachtencommissie. Wij nemen klachten serieus en gebruiken uw op- en aanmerkingen om de dagelijkse gang van zaken binnen de school te verbeteren. Voor onze school kunt u dus contact opnemen met Rianne Pakes, schoolmaatschappelijk deskundige op de Gelinck School Spijkenisse. Bereikbaar via rianne.pakes@ihub.nl.

4.9 Vertrouwensinspecteur

Ouder(s)/ opvoeder(s), leerlingen, docenten, schoolbesturen, maar ook vertrouwenspersonen kunnen de vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs raadplegen wanneer zich in of rond de school (ernstige) problemen voordoen op het gebied van:

  • seksuele intimidatie en seksueel misbruik;
  • psychisch en fysiek geweld;
  • discriminatie en radicalisering.

De vertrouwensinspecteur luistert, informeert en adviseert. Uw melding wordt geregistreerd in een vertrouwelijk dossier. Alle werkdagen tussen 08.00-17.00 uur is de vertrouwensinspecteur bereikbaar op het nummer: 0900 - 111 3 111 (lokaal tarief).

4.10 Klachtenbehandeling

Onze medewerkers zetten zich volop in voor de kwaliteit van het onderwijs. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent. Laat het ons dan weten, zodat wij de kwaliteit van ons werk kunnen blijven verbeteren. In deze wegwijzer staat waar u terecht kunt met uw klacht over iHub onderwijs.

Stap 1: Gesprek met medewerker Wij vragen u uw klacht eerst met de betrokken medewerker te bespreken.

Stap 2: Contact met vertrouwenspersoon voor leerlingen en ouders Mocht u er niet uitkomen met de betreffende medewerker of graag ondersteuning krijgen, dan kunt u contact opnemen met de vertrouwenspersoon van de school. Deze persoon kan u helpen en ondersteunen bij het gesprek op school. De contactgegevens van de vertrouwenspersoon vindt u hierboven.

Stap 3: Gesprek met schooldirecteur Komt u er met de medewerker niet naar tevredenheid uit, richt u zich dan als volgende stap tot de schooldirecteur. Samen kijken we wat we kunnen doen om uw klacht op te lossen.

Stap 4: Gesprek met regiodirecteur Wanneer dit niet het gewenste resultaat oplevert, kunt u schriftelijk een klacht indienen bij de regiodirecteur via het e-mailadres klachten@ihub.nl.

Vermeld a.u.b. in uw klacht:

* over welke school de klacht gaat

* de periode van de klacht

* over wie de klacht gaat

* de inhoud van de klacht

* wat er tot nu toe gedaan is om uw klacht op te lossen

De regiodirecteur gaat dan met u in gesprek. De betrokken medewerker wordt uiteraard ook gevraagd zijn of haar visie te geven. Na de behandeling van de klacht ontvangt u een schriftelijke reactie. Daarin wordt opgenomen of, en zo ja welke maatregelen er worden getroffen.

Klachtenregeling Wij vragen u om eerst bovengenoemde stappen te doorlopen. Echter, een officiële klacht indienen kan op elk moment. Dit kan bij het bevoegd gezag van iHub (de raad van bestuur) of bij de landelijke (onafhankelijke) klachtencommissie van Geschillen Commissie Bijzonder Onderwijs (GCBO) waarbij iHub onderwijs zich heeft aangesloten.

Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs Postbus 82324 2508 EH DEN HAAG T: 070 - 386 16 97 (10.00-12.30 en 13.30-16.00 uur) E: info@gcbo.nl

Wij verwijzen u graag naar de klachtenregeling iHub onderwijs voor meer informatie over hoe u een klacht kunt indienen bij de landelijke klachtencommissie.

Volgende pagina

5. Privacy

Lees verder