3. Resultaten
Onze school werkt intensief aan een goede kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van leerlingen. Om dat goed te kunnen doen, stellen wij ons altijd de volgende vragen:
- Zijn we op de juiste manier bezig?
- Wat kan er anders?
- Wat kan beter?
- Hoe ervaren ouders en leerlingen de kwaliteit van onderwijs en zorg?
3.1 Tevredenheid
OnderwijsPlus neemt jaarlijks een tevredenheidsonderzoek af onder de jongeren en medewerkers van de school. De resultaten van dit onderzoek geven de school informatie over de veiligheid op school, de kwaliteit van het onderwijs, de waardering voor de ondersteuning en de samenwerking tussen ouders en school. De resultaten vergelijken we met de uitslag van het vorige schooljaar. Op basis daarvan stellen we een verbeterplan op.
3.2 Certificering
iHub onderwijs voldoet aan de eisen die de kwaliteitsnormen voor Speciaal Onderwijs en Jeugdhulp (KSO en ISO) stellen en is daarmee gecertificeerd. De onderzoekers gaven iHub onderwijs een compliment omdat wij in vergelijking met andere organisaties in het speciaal onderwijs en jeugdhulp opvallend goed:
- Actief zoeken naar een goede en veilige aanpak/omgeving voor leerlingen en cliënten.
- Zoeken naar wat leerlingen en cliënten wél kunnen. We geven kinderen het vertrouwen en zorgen dat ze diploma’s kunnen halen. Zo hebben zij een goede start om te participeren in de maatschappij en met meer zelfvertrouwen hun toekomst tegemoet te gaan.
En daar zijn we trots op!
3.3 Onderwijsinspectie
In april 2025 heeft de onderwijsinspectie een bezoek gebracht aan OnderwijsPlus. Met trots kunnen we vermelden dat onze school wederom met een 'Voldoende' is beoordeeld! Het volledige inspectierapport is te vinden op de website van de onderwijsinspectie: www.onderwijsinspectie.nl.
3.4 Resultaten schooljaar 2023-2024
1) Uitstroomniveau conform uitstroomperspectief (leerlingniveau)

Plaatsing bij OnderwijsPlus is een tijdelijke interventie (gemiddeld 3-4 maanden).
In schooljaar 2023-2024 waren 12 van de 19 leerlingen einduitstromers, dus leerlingen die bij ons hun middelbare schoolcarrière afmaken. Daarvan zijn 4 leerlingen (33%) uitgestroomd volgens het perspectief dat met hen was opgesteld door hun stamschool. De overige leerlingen zijn onder het perspectief uitgestroomd: onderwijs was op dat moment niet (meer) haalbaar voor hen. Van de leerlingen die nog midden in hun schoolcarrière zitten is 71% tussentijds doorgestroomd volgens het perspectief dat met hen was opgesteld.
Wij proberen de leerlijn zoveel mogelijk door te laten gaan in samenwerking met de stamschool. Soms blijkt dat echter niet haalbaar te zijn. We vinden het ook belangrijk om daarin zoveel mogelijk aan te sluiten bij de mogelijkheden van de leerlingen, zodat ze succeservaringen kunnen opdoen. We blijven doorgaan met het versterken van de samenwerking met de stamschool, aangezien we merken dat dat goed werkt. 2) Behaalde resultaten conform Ontwikkelingsperspectief Plan (OPP)
Diplomagericht – vervolgonderwijs

Jongeren verblijven over het algemeen voor een korte periode bij OnderwijsPlus. De focus binnen OnderwijsPlus ligt op het (opnieuw) motiveren van de leerlingen om hun onderwijstraject op te pakken of voort te zetten, ondanks de situatie waarin de jongeren verkeren. Het behalen van een diploma of certificaten kan hierbij horen, maar is niet de regel. Wij vinden het van grote meerwaarde om naast de schoolse-, cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden ook aandacht te besteden aan andersoortige vaardigheden, zoals bijvoorbeeld het kunnen volgen van zwemlessen in samenwerking met de gemeente. We ontwikkelen, samen met de leerlingen, een portfolio waarin de behaalde resultaten worden gebundeld. Hier hebben de gevolgde activiteiten, praktijkvakken, stages en werkervaringen ook een plek.
We hebben er in 2023-2024 voor kunnen zorgen dat in goede en nauwe samenwerking met de stamschool 1 leerling diens onderwijsdiploma heeft kunnen behalen. Ook hebben 12 leerlingen zwemlessen kunnen volgen, wat hen een gevoel van vrijheid en zelfvertrouwen heeft gegeven. 3) Resultaten sociaal-emotioneel functioneren
Zien!vo resultaten
De sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen is een belangrijk onderdeel van de begeleiding bij OnderwijsPlus. Om de ontwikkeling op dit domein te kunnen monitoren wordt het meetinstrument Zien!vo ingezet. Wij gebruiken dit instrument als startmeting en stellen samen met de jongere hier een doel op. In het geval dat een leerling langer dan 3 maanden bij ons verblijft, zal de vragenlijst nogmaals worden ingevuld bij het uitstroommoment en kunnen we de ontwikkeling op het gestelde doel zien.
In schooljaar 2024-2025 gaan wij onderzoeken op welke manier wij de opgehaalde resultaten kunnen gebruiken/overdragen naar de scholen waar de leerlingen naar uitstromen, zodat de ontwikkelingen op de sociaal-emotionele competenties goed bijgehouden en voortgezet kunnen worden. 4) Monitor Sociale Veiligheid op basis van leerklimaatonderzoek (LKO)

Ieder schooljaar wordt er door een extern bureau een tevredenheidsonderzoek afgenomen onder de leerlingen en het personeel. Hierbij wordt onder andere de sociale veiligheid gemeten. De leerlingen van OnderwijsPlus hebben opnieuw een erg hoog cijfer gegeven aan de veiligheid op school - een 9,5 - wat een stuk hoger is dan de gestelde norm. Leerlingen voelen zich dus erg veilig bij OnderwijsPlus. De leerlingen zijn zeer tevreden over de ondersteuning van de docent. Ze geven bijvoorbeeld aan dat de docent naar hun mening luistert en vinden dat de docent goed lesgeeft. Ook ervaren de leerlingen weinig verstorend gedrag: er wordt volgens hen nauwelijks geslagen, geschopt, gepest, gescholden, ruzie of lawaai gemaakt in de klas. We zijn trots op deze resultaten en zijn blij dat onze leerlingen dit zo ervaren.