3. Ondersteuning
De zorgstructuur van OnderwijsPlus is ontworpen om leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften, zoals leerachterstanden, gedragsproblematiek of traumatische ervaringen, optimaal te begeleiden. Het biedt een samenhangend systeem van ondersteuning waarin onderwijs en zorg nauw met elkaar verweven zijn.
Het zorgteam bestaat uit de zorgcoördinator en de intern begeleider. Zij werken nauw samen met de behandelcoördinator en andere betrokkenprofessionals, zoals de stamschool, het samenwerkingsverband, leerplicht en ouders/opvoeders om de voortgang en ontwikkeling van de leerlingen te monitoren en het onderwijsaanbod voortdurend aan te passen.
3.1 Commissie voor Begeleiding (CvB)
De Commissie voor Begeleiding (CvB) van OnderwijsPlus speelt een centrale rol in het waarborgen van een effectief en passend onderwijsprogramma voor leerlingen met complexe ondersteuningsbehoeften. Onderwijs en zorg werken nauw samen aan een gezamenlijk plan voor elke leerling op didactisch-, pedagogisch-, en psychologisch gebied.
De CvB komt regelmatig (om de 6 weken per leerlingtraject) bijeen om het onderwijsprogramma en de individuele ontwikkelingsplannen (OPP’s) te evalueren. Het doel is ervoor te zorgen dat deze blijven aansluiten bij de behoeften van de leerlingen en tegelijkertijd bijdragen aan hun ontwikkeling en welzijn. Op basis van deze evaluaties kunnen aanpassingen worden gedaan in het onderwijsprogramma, de begeleiding en/of de zorgstructuur om de effectiviteit te vergroten en een veilige leeromgeving te garanderen.
3.2 Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Voor elke leerling wordt op maat bekeken welk onderwijszorgaanbod passend is, om te voldoen aan de ondersteuningsbehoefte. Ons schoolondersteuningsprofiel (SOP) ziet er als volgt uit: Basisondersteuning voor 80% van de leerlingen
- Didactisch: Het onderwijs richt zich op de kernvakken Nederlands, Engels, Rekenen/ Wiskunde en Burgerschap. Leerlingen volgen indien haalbaar ook aanvullende vakken vanuit de stamschool. Daarnaast worden er praktijkvakken aangeboden; LO, CT, Techniek en Beeldende Vorming. Er wordt gebruik gemaakt van gestructureerde en activerende leermethoden met gebruik van het ADI-model.
- Sociaal-emotioneel: Via tools zoals Zien!vo worden de sociaal-emotionele competenties van alle leerlingen systematisch gevolgd en ondersteund. Docenten werken vanuit Burgerschap aan thema’s zoals zelfvertrouwen, groepsvorming en weerbaarheid.
- Preventie: Docenten signaleren vroegtijdig uitdagingen of risico’s bij leerlingen, waardoor interventies al in deze fase kunnen worden ingezet.
- Coaching: Coachingsgesprekken zijn dagelijkse kost. Elke dag worden er gesprekken gevoerd tussen de mentor en de leerling. Dit kunnen korte gesprekken zijn om even te peilen hoe je leerling erin zit, maar ook langer van aard om bepaald gedrag te bespreken en daar een passend plan voor die dag of week te maken.
- Leeromgeving: Er is een duidelijke structuur in de lessen, met voorspelbare routines en een positieve benadering die zorgt voor een veilige sfeer.
- Planning: Alle leerlingen krijgen een individuele weekplanning op maat die wekelijks wordt geëvalueerd en bijgesteld.
- Zicht op ontwikkeling: Voor elke leerling wordt een OPP handelingsdeel B opgesteld waarin persoonlijke doelen, benodigde ondersteuning en ontwikkelperspectieven centraal staan.
Intensieve ondersteuning voor 15% van de leerlingen
- Differentiatie: Maatwerk in tempo, lesinhoud en ondersteuning, afgestemd op de individuele behoeften van de leerling.
- Begeleiding: Extra begeleiding door docenten, onderwijsassistenten of intern begeleiders, bijvoorbeeld via kleine groepjes of individuele sessies. Er kan ook extra ondersteuning in de klas aanwezig zijn in de vorm van een pedagogisch medewerker.
- Hulpmiddelen: Inzet van aangepaste lesmaterialen, extra instructies, of digitale hulpmiddelen om de ontwikkeling te bevorderen.
- Sociaal-emotioneel: Gerichte interventies zoals sociale vaardigheidstrainingen of coaching op het gebied van zelfregulatie en conflictbeheersing.
- Monitoring: Intensieve observatie en frequente evaluaties om de voortgang te meten en bij te sturen.
Specialistische ondersteuning voor 5% van de leerlingen
- Multidisciplinair team: Samenwerking tussen docenten, zorgcoördinator, intern begeleider, psychologen en externe instanties zoals jeugdzorg, of gespecialiseerde therapeuten.
- Trauma-sensitieve aanpak: Speciale aandacht voor leerlingen met trauma, waarbij veiligheid, relatievorming en stabiliteit centraal staan.
- Intensieve begeleiding: Eén-op-één onderwijs buiten de klas, op maat afhankelijk van de individuele ondersteuningsbehoefte van de leerling.
- Ondersteunende netwerken: Actieve betrokkenheid van ouders/verzorgers en externe partners om een breed zorgnetwerk te creëren.
